유치원 실외놀이 환경에 따른 유아의 창의성 및 놀이성 차이 Differences of young children's Creativity and Playfulness According to Outdoor Play Environments in kindergartens.원문보기
본 연구는 유치원 실외놀이 환경에 따른 유아의 창의성 및 놀이성의 차이를 알아보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제 1. 실외놀이 환경에 따라 유아의 창의성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 실외놀이 환경에 따라 유아의 놀이성에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 D시에 위치한 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아 만 4세 20명, 만 5세 25명과 대근육 시설 중심 실외 환경의 B유치원 유아 만 4세 20명, 만 5세 25명이다. 만 4세는 2012년 3월 2일부터 현재까지 유치원에 1년 이상 재원 중인 유아, 만 5세는 2011년 3월 2일부터 현재까지 2년 이상 유치원에 재원 중인 유아들로 선정하였다. 연구도구는 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2010)이 표준화한 ‘유아 종합 창의성 검사(K-CCTVC)’를 사용하였으며, 놀이성 검사는 Barnett(1991)이 제작한 놀이성 척도(Children's ...
본 연구는 유치원 실외놀이 환경에 따른 유아의 창의성 및 놀이성의 차이를 알아보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제 1. 실외놀이 환경에 따라 유아의 창의성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 실외놀이 환경에 따라 유아의 놀이성에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 D시에 위치한 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아 만 4세 20명, 만 5세 25명과 대근육 시설 중심 실외 환경의 B유치원 유아 만 4세 20명, 만 5세 25명이다. 만 4세는 2012년 3월 2일부터 현재까지 유치원에 1년 이상 재원 중인 유아, 만 5세는 2011년 3월 2일부터 현재까지 2년 이상 유치원에 재원 중인 유아들로 선정하였다. 연구도구는 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2010)이 표준화한 ‘유아 종합 창의성 검사(K-CCTVC)’를 사용하였으며, 놀이성 검사는 Barnett(1991)이 제작한 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 유애열(1994)이 번안한 척도를 사용하였다. 연구절차는 실험 설계, 예비검사, 검사자 교육, 집단 선정, 연구대상 부모용 설문지 배포 및 회수, 창의성 및 놀이성 검사 순으로 진행되었다. 연구 의 자료 분석을 위해 SPSS Win 18.0 프로그램을 사용하였으며, t-검증을 실시하여 집단 간의 차이를 비교·분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원과 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들의 창의성을 검증한 결과 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들의 창의성이 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 만 4세의 경우 창의성의 하위 영역인 ‘유창성’, ‘융통성’, ‘독창성’, ‘상상력’에서 모두 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들이 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 만 5세의 경우 창의성의 하위 영역인 ‘유창성’, ‘융통성’, ‘독창성’에서 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들이 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났으며, ‘상상력’부분에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았지만 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들의 상상력 점수가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원과 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들의 놀이성을 검증한 결과 만 4세, 만 5세 모두 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들의 놀이성이 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 놀이성의 다섯가지 하위 영역인 ‘신체적 자발성’, ‘사회적 자발성’, ‘인지적 자발성’, ‘즐거움의 표현’, ‘유머 감각’에 있어 모두 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들이 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 결과는, 자연친화적인 실외놀이 환경은 유아의 창의성 및 놀이성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 환경임을 시사한다. 따라서 실외놀이 환경을, 적절한 공간과 기구의 제공뿐만 아니라 일상에서 자연을 느낄 수 있는 환경으로 구성하여 유아들의 성장과 발달에 도움을 줄 수 있기를 기대한다.
본 연구는 유치원 실외놀이 환경에 따른 유아의 창의성 및 놀이성의 차이를 알아보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제 1. 실외놀이 환경에 따라 유아의 창의성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 실외놀이 환경에 따라 유아의 놀이성에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 D시에 위치한 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아 만 4세 20명, 만 5세 25명과 대근육 시설 중심 실외 환경의 B유치원 유아 만 4세 20명, 만 5세 25명이다. 만 4세는 2012년 3월 2일부터 현재까지 유치원에 1년 이상 재원 중인 유아, 만 5세는 2011년 3월 2일부터 현재까지 2년 이상 유치원에 재원 중인 유아들로 선정하였다. 연구도구는 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2010)이 표준화한 ‘유아 종합 창의성 검사(K-CCTVC)’를 사용하였으며, 놀이성 검사는 Barnett(1991)이 제작한 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 유애열(1994)이 번안한 척도를 사용하였다. 연구절차는 실험 설계, 예비검사, 검사자 교육, 집단 선정, 연구대상 부모용 설문지 배포 및 회수, 창의성 및 놀이성 검사 순으로 진행되었다. 연구 의 자료 분석을 위해 SPSS Win 18.0 프로그램을 사용하였으며, t-검증을 실시하여 집단 간의 차이를 비교·분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원과 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들의 창의성을 검증한 결과 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들의 창의성이 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 만 4세의 경우 창의성의 하위 영역인 ‘유창성’, ‘융통성’, ‘독창성’, ‘상상력’에서 모두 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들이 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 만 5세의 경우 창의성의 하위 영역인 ‘유창성’, ‘융통성’, ‘독창성’에서 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들이 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났으며, ‘상상력’부분에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았지만 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들의 상상력 점수가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원과 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들의 놀이성을 검증한 결과 만 4세, 만 5세 모두 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들의 놀이성이 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 놀이성의 다섯가지 하위 영역인 ‘신체적 자발성’, ‘사회적 자발성’, ‘인지적 자발성’, ‘즐거움의 표현’, ‘유머 감각’에 있어 모두 자연친화적 실외놀이 환경의 J유치원 유아들이 대근육 시설 중심 실외놀이 환경의 B유치원 유아들보다 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 결과는, 자연친화적인 실외놀이 환경은 유아의 창의성 및 놀이성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 환경임을 시사한다. 따라서 실외놀이 환경을, 적절한 공간과 기구의 제공뿐만 아니라 일상에서 자연을 느낄 수 있는 환경으로 구성하여 유아들의 성장과 발달에 도움을 줄 수 있기를 기대한다.
This study attempted to differences of creativity and playfulness of young children according to outdoor play Environments in kindergartens. For the purpose, the following research questions were set up: First, Are there any differences in the creativity of young children depending on outdoor pl...
This study attempted to differences of creativity and playfulness of young children according to outdoor play Environments in kindergartens. For the purpose, the following research questions were set up: First, Are there any differences in the creativity of young children depending on outdoor play environments? Second, Are there any differences in the playfulness of young children depending on outdoor play environments? The subjects of this study are 4 year olds (n=20) and 5 year olds (n=25) young children in a nature-friendly outdoor play environment of J kindergarten, and 4 year olds (n=20) and 5 year olds (n=25) young children in a gross motor facility-based outdoor environment of B one. Selected 4 year olds have been enrolled for more than 1 year, since March 2, 2012, and 5 year olds have been enrolled for more than 2 years, since March 2, 2013. As an instrument of research, the 'K-CCTVC' standardized by Jeon Gyeongwon(2010) was used to measure creativity of young children, and for examination of the playfulness, the Children's Playfulness Scale developed by Barnett(1991) and translated by Yu Aeyeol(1994) was used. The order of procedures is as follows: (1) experiment design; (2) preliminary test; (3) examiner education; (3) group selection; (4) distribution and return of questionnaire for parents studied; (5) tests of creativity and playfulness. For an analysis of data, SPSS Win 18.0 program was used, and t-test was conducted to compare/analyze differences between two groups. The findings are as follows: First, examinations of the young children's creativity in nature-friendly outdoor play environment of J kindergarten and gross motor facility-based outdoor environment of B one suggested that those of them in the former was statistically significant. For the 4 year olds, J kindergartners in nature-friendly outdoor play environment seemed to be statistically more significant than B ones in gross motor facility-based outdoor environment in terms of the sub-domains of creativity: 'fluency', 'flexibility', 'originality' and 'imagination'. Although the 5 year olds young children shows the same results as those of the 4 year olds one, a statistical difference of 'imagination' was not significant but an imagination score of J kindergartners seemed to be higher. Second, from examinations of the playfulness, it was found that the playfulness of J kindergartners in nature-friendly outdoor play environment was statistically more significant than that of B ones in gross motor facility-based outdoor environment. The 5 sub-domains of playfulness such as 'physical spontaneity', 'social spontaneity', 'cognitive spontaneity', 'expression of pleasure' and 'sense of humor' were all statistically higher in nature-friendly outdoor play environment of J kindergarten, than in gross motor facility-based outdoor environment of B one. This result suggests that the nature-friendly outdoor play environment has a positive effect on development of the creativity and playfulness of young children. Thus, growth and development of them are expected to be supported by not only providing outdoor play environments with adequate spaces and furniture but also organizing them into ones where they can feel the nature in their daily lives.
This study attempted to differences of creativity and playfulness of young children according to outdoor play Environments in kindergartens. For the purpose, the following research questions were set up: First, Are there any differences in the creativity of young children depending on outdoor play environments? Second, Are there any differences in the playfulness of young children depending on outdoor play environments? The subjects of this study are 4 year olds (n=20) and 5 year olds (n=25) young children in a nature-friendly outdoor play environment of J kindergarten, and 4 year olds (n=20) and 5 year olds (n=25) young children in a gross motor facility-based outdoor environment of B one. Selected 4 year olds have been enrolled for more than 1 year, since March 2, 2012, and 5 year olds have been enrolled for more than 2 years, since March 2, 2013. As an instrument of research, the 'K-CCTVC' standardized by Jeon Gyeongwon(2010) was used to measure creativity of young children, and for examination of the playfulness, the Children's Playfulness Scale developed by Barnett(1991) and translated by Yu Aeyeol(1994) was used. The order of procedures is as follows: (1) experiment design; (2) preliminary test; (3) examiner education; (3) group selection; (4) distribution and return of questionnaire for parents studied; (5) tests of creativity and playfulness. For an analysis of data, SPSS Win 18.0 program was used, and t-test was conducted to compare/analyze differences between two groups. The findings are as follows: First, examinations of the young children's creativity in nature-friendly outdoor play environment of J kindergarten and gross motor facility-based outdoor environment of B one suggested that those of them in the former was statistically significant. For the 4 year olds, J kindergartners in nature-friendly outdoor play environment seemed to be statistically more significant than B ones in gross motor facility-based outdoor environment in terms of the sub-domains of creativity: 'fluency', 'flexibility', 'originality' and 'imagination'. Although the 5 year olds young children shows the same results as those of the 4 year olds one, a statistical difference of 'imagination' was not significant but an imagination score of J kindergartners seemed to be higher. Second, from examinations of the playfulness, it was found that the playfulness of J kindergartners in nature-friendly outdoor play environment was statistically more significant than that of B ones in gross motor facility-based outdoor environment. The 5 sub-domains of playfulness such as 'physical spontaneity', 'social spontaneity', 'cognitive spontaneity', 'expression of pleasure' and 'sense of humor' were all statistically higher in nature-friendly outdoor play environment of J kindergarten, than in gross motor facility-based outdoor environment of B one. This result suggests that the nature-friendly outdoor play environment has a positive effect on development of the creativity and playfulness of young children. Thus, growth and development of them are expected to be supported by not only providing outdoor play environments with adequate spaces and furniture but also organizing them into ones where they can feel the nature in their daily lives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.