즉흥무용이 갖는 소통으로의 교육적 가치에 대한 연구를 위해 선행연구와 문헌, 인터넷 등 각종 매체를 통한 자료를 수집하여 다음과 같은 결론을 유출 하였다. 즉흥은 창작무용에서 창조적 움직임을 만들어 내는 과정으로, 충동적, 본능적인 외적경험을 통해 내적 경험과 감정을 드러내 타인과 공유하는 방법을 배우는 과정으로 교육적 가치를 갖는다. 무용교육에서 소통으로서의 교육적 가치는 전문 무용인으로 신체 기능의 습득 및 숙련 지향적 교육에서 즉흥을 통해 자기 자신의 예술가적 기질의 발견에 있다. 안병순 (2005), 즉흥무용의 수행과정에 관한 질적 접근. 한국체육학회지 Vol44 No5 무용교육은 창의적이며 독자적인 움직임의 발견으로 추상적 움직임을 현실성 있는 움직임으로 변화시켜 관객과의 소통을 유도 할 수 있다. 특히 ...
즉흥무용이 갖는 소통으로의 교육적 가치에 대한 연구를 위해 선행연구와 문헌, 인터넷 등 각종 매체를 통한 자료를 수집하여 다음과 같은 결론을 유출 하였다. 즉흥은 창작무용에서 창조적 움직임을 만들어 내는 과정으로, 충동적, 본능적인 외적경험을 통해 내적 경험과 감정을 드러내 타인과 공유하는 방법을 배우는 과정으로 교육적 가치를 갖는다. 무용교육에서 소통으로서의 교육적 가치는 전문 무용인으로 신체 기능의 습득 및 숙련 지향적 교육에서 즉흥을 통해 자기 자신의 예술가적 기질의 발견에 있다. 안병순 (2005), 즉흥무용의 수행과정에 관한 질적 접근. 한국체육학회지 Vol44 No5 무용교육은 창의적이며 독자적인 움직임의 발견으로 추상적 움직임을 현실성 있는 움직임으로 변화시켜 관객과의 소통을 유도 할 수 있다. 특히 접촉즉흥은 상대방의 움직임에 섬세하게 반응하고 상대의 존재를 인정하며, 배려하는 상호 협동정신이 무용수끼리의 상호 1차 소통이 되고, 현실적 움직임으로 관객과의 2차 소통이 이루어져 사회적 소통으로 의미와 가치를 가진다. 교육무용에서 즉흥무용의 소통으로서의 가치는 통합교육에 의해 무용은 창의적인 상상력과 신체 움직임이 결합된 창작무용을 통하여, 학습자를 창의적 인간으로 교육 하는데 그 목적을 가지고 있다. 그 과정에서 즉흥은 자극에 대한 신체의 즉각적 반응을 통해 잠재된 자아의 발견 및 자신의 신체의 한계성을 인정함으로서 자신에 대한 감정적 통제력의 습득은 타인을 배려하고 타인의 감정을 받아들여 감정적으로 공유하고 소통하여, 사회적 인간형성에 그 교육적 가치가 있다. 소통의 즉흥무용은 모든 참여자들이 서로의 움직임을 보여주고, 보고, 어우러지며 소통을 하고, 또 이러한 소통은 협동심과 상대와의 친밀감을 바탕으로 사회성을 기를 수 있는 것으로서 교육적 가치를 갖는다. 이렇게 즉흥무용이 창의적 인간의 양성은 물론 순간적으로 자신의 진실 된 감정의 표현으로 의사소통의 수단으로 서로 이해하고 배려하는 과정에서 소통되어가는 과정과 결과가 즉흥무용의 교육적 가치로 그 가치가 매우 높다는 결론에 도달하였다.
즉흥무용이 갖는 소통으로의 교육적 가치에 대한 연구를 위해 선행연구와 문헌, 인터넷 등 각종 매체를 통한 자료를 수집하여 다음과 같은 결론을 유출 하였다. 즉흥은 창작무용에서 창조적 움직임을 만들어 내는 과정으로, 충동적, 본능적인 외적경험을 통해 내적 경험과 감정을 드러내 타인과 공유하는 방법을 배우는 과정으로 교육적 가치를 갖는다. 무용교육에서 소통으로서의 교육적 가치는 전문 무용인으로 신체 기능의 습득 및 숙련 지향적 교육에서 즉흥을 통해 자기 자신의 예술가적 기질의 발견에 있다. 안병순 (2005), 즉흥무용의 수행과정에 관한 질적 접근. 한국체육학회지 Vol44 No5 무용교육은 창의적이며 독자적인 움직임의 발견으로 추상적 움직임을 현실성 있는 움직임으로 변화시켜 관객과의 소통을 유도 할 수 있다. 특히 접촉즉흥은 상대방의 움직임에 섬세하게 반응하고 상대의 존재를 인정하며, 배려하는 상호 협동정신이 무용수끼리의 상호 1차 소통이 되고, 현실적 움직임으로 관객과의 2차 소통이 이루어져 사회적 소통으로 의미와 가치를 가진다. 교육무용에서 즉흥무용의 소통으로서의 가치는 통합교육에 의해 무용은 창의적인 상상력과 신체 움직임이 결합된 창작무용을 통하여, 학습자를 창의적 인간으로 교육 하는데 그 목적을 가지고 있다. 그 과정에서 즉흥은 자극에 대한 신체의 즉각적 반응을 통해 잠재된 자아의 발견 및 자신의 신체의 한계성을 인정함으로서 자신에 대한 감정적 통제력의 습득은 타인을 배려하고 타인의 감정을 받아들여 감정적으로 공유하고 소통하여, 사회적 인간형성에 그 교육적 가치가 있다. 소통의 즉흥무용은 모든 참여자들이 서로의 움직임을 보여주고, 보고, 어우러지며 소통을 하고, 또 이러한 소통은 협동심과 상대와의 친밀감을 바탕으로 사회성을 기를 수 있는 것으로서 교육적 가치를 갖는다. 이렇게 즉흥무용이 창의적 인간의 양성은 물론 순간적으로 자신의 진실 된 감정의 표현으로 의사소통의 수단으로 서로 이해하고 배려하는 과정에서 소통되어가는 과정과 결과가 즉흥무용의 교육적 가치로 그 가치가 매우 높다는 결론에 도달하였다.
The result of collecting data through the ways of pilot studies, references, and diverse media to study educational values of dance improvisation related to communication shows findings as follows: Dance improvisation is a way of making creative movements and has educational values in learning how t...
The result of collecting data through the ways of pilot studies, references, and diverse media to study educational values of dance improvisation related to communication shows findings as follows: Dance improvisation is a way of making creative movements and has educational values in learning how to communicate with others in the way of revealing inner experience and essential motions through impulsive and instinctive outer movements. The educational value of dance improvisation in terms of communication is for dancers to discover their own artistic temperament through the improvisation in training body functional acquisition and skill for professional dancers. Through finding creative and independent movements, abstract movements can be transferred to practical movements, to derive feelings and emotions from audiences. Especially contact improvisation is to response delicately to each other's movement and to respect each other in dance improvisation, which can induce communication between the dancers and secondary to have second communication through practical movements between the dancers and audiences to get social meanings and values. Dance improvisation in terms of communication is the process in integrated education of making learners creative in that they combine a creative imagination with body movement. A dance improvisation acknowledges the discovery of potential ego and the limit of body through a spontaneous reaction to stimulus. And there is an educational value on the dimension of sharing emotion and communication in that it controls self emotion by taking others into consideration and by accepting their feelings. Dance improvisation as a communication makes every participant to see their own movements and to communicate each other in harmony. Furthermore, these kinds of communication enhance them to develop their ability to socialize based on teamwork and intimacy to each other. There are some advantages of dance improvisations in which it cultivates creative persons and they are used as a way of expressing one’s emotions. Therefore, the study concludes that dance improvisations have a high educational value.
The result of collecting data through the ways of pilot studies, references, and diverse media to study educational values of dance improvisation related to communication shows findings as follows: Dance improvisation is a way of making creative movements and has educational values in learning how to communicate with others in the way of revealing inner experience and essential motions through impulsive and instinctive outer movements. The educational value of dance improvisation in terms of communication is for dancers to discover their own artistic temperament through the improvisation in training body functional acquisition and skill for professional dancers. Through finding creative and independent movements, abstract movements can be transferred to practical movements, to derive feelings and emotions from audiences. Especially contact improvisation is to response delicately to each other's movement and to respect each other in dance improvisation, which can induce communication between the dancers and secondary to have second communication through practical movements between the dancers and audiences to get social meanings and values. Dance improvisation in terms of communication is the process in integrated education of making learners creative in that they combine a creative imagination with body movement. A dance improvisation acknowledges the discovery of potential ego and the limit of body through a spontaneous reaction to stimulus. And there is an educational value on the dimension of sharing emotion and communication in that it controls self emotion by taking others into consideration and by accepting their feelings. Dance improvisation as a communication makes every participant to see their own movements and to communicate each other in harmony. Furthermore, these kinds of communication enhance them to develop their ability to socialize based on teamwork and intimacy to each other. There are some advantages of dance improvisations in which it cultivates creative persons and they are used as a way of expressing one’s emotions. Therefore, the study concludes that dance improvisations have a high educational value.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.