초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식 및 적응 관련 효능감에 미치는 영향 The Effects of Classroom Activities Involving Picture Book Reading about Elementary School on Young Children's Perception of Elementary School and Self-Efficacy for Elementary School Adjustment원문보기
본 연구는 초등학교 관련 그림책 읽기 활동을 구성하고 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식과 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 효과를 분석하여 유아교육현장에서 활용 가능한 유·초 연계 활동을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 연구대상은 서울시에 위치한 A 어린이집의 만 5세반 유아 37명(실험집단 1 19명, 실험집단 2 18명)이다. 연구대상의 평균 월령은 실험집단 1의 경우 74.89개월이고, 실험집단 2의 경우 74.61개월 으로 두 집단은 동질집단으로 구성되었다. 유아의 초등학교 인식을 알아보기 위하여 관련 국내·외 선행연구(김민진,2008; 이경순, 2006; 이윤미,2007b; 조경자, 2005; Dockett & Perry, 1999; Dockett , Perry, & Whitton, 2006)에서 사용된 질문을 참고하여 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 또한 초등학교 적응 관련 효능감을 측정하기 위해 전인옥(1996)이 제작한 ‘유아의 ...
본 연구는 초등학교 관련 그림책 읽기 활동을 구성하고 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식과 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 효과를 분석하여 유아교육현장에서 활용 가능한 유·초 연계 활동을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 연구대상은 서울시에 위치한 A 어린이집의 만 5세반 유아 37명(실험집단 1 19명, 실험집단 2 18명)이다. 연구대상의 평균 월령은 실험집단 1의 경우 74.89개월이고, 실험집단 2의 경우 74.61개월 으로 두 집단은 동질집단으로 구성되었다. 유아의 초등학교 인식을 알아보기 위하여 관련 국내·외 선행연구(김민진,2008; 이경순, 2006; 이윤미,2007b; 조경자, 2005; Dockett & Perry, 1999; Dockett , Perry, & Whitton, 2006)에서 사용된 질문을 참고하여 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 또한 초등학교 적응 관련 효능감을 측정하기 위해 전인옥(1996)이 제작한 ‘유아의 자기효능감 검사’의 문항을 본 연구에 적합하게 초등학교 상황에 맞추어 수정·보완한 후 사용하였다. 실험처치는 2013년 9월 16일부터 2013년 11월 7일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단 1 유아들에게는 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 및 역할극 활동을 실시하였으며, 실험집단 2에게는 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하였다. 실험처치 후 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식 및 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 효과를 알아보기 위해 사후검사를 실시하였다. 유아의 초등학교 인식 자료는 전사 후 범주화 과정을 거쳐 유아의 반응을 빈도수와 백분율로 산출하였으며 집단 간 반응에 어떠한 차이가 있는지 알아보기 위해 χ² 검증을 통해 차이를 분석하였다. 또한 초등학교 적응 관련 효능감 검사 점수는 SPSS Statistics 20.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 혹은 역할극 활동을 실시하는 것이 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하는 것에 비해 유아의 초등학교 학업에 대한 인식 및 교사에 대한 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 혹은 역할극 활동을 실시하는 것이 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하는 것에 비해 유아의 초등학교 적응 관련 효능감 전체, 인지적 효능감, 사회·정서적 효능감 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 초등학교 관련 그림책을 읽고 확장활동으로 게임 및 역할극 활동을 실시하는 것이 유아의 초등학교 인식을 긍정적으로 변화시키며, 초등학교 적응 관련 효능감을 높이는데 효과적인 유·초 연계 교육 방법임을 확인할 수 있었다.
본 연구는 초등학교 관련 그림책 읽기 활동을 구성하고 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식과 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 효과를 분석하여 유아교육현장에서 활용 가능한 유·초 연계 활동을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 연구대상은 서울시에 위치한 A 어린이집의 만 5세반 유아 37명(실험집단 1 19명, 실험집단 2 18명)이다. 연구대상의 평균 월령은 실험집단 1의 경우 74.89개월이고, 실험집단 2의 경우 74.61개월 으로 두 집단은 동질집단으로 구성되었다. 유아의 초등학교 인식을 알아보기 위하여 관련 국내·외 선행연구(김민진,2008; 이경순, 2006; 이윤미,2007b; 조경자, 2005; Dockett & Perry, 1999; Dockett , Perry, & Whitton, 2006)에서 사용된 질문을 참고하여 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 또한 초등학교 적응 관련 효능감을 측정하기 위해 전인옥(1996)이 제작한 ‘유아의 자기효능감 검사’의 문항을 본 연구에 적합하게 초등학교 상황에 맞추어 수정·보완한 후 사용하였다. 실험처치는 2013년 9월 16일부터 2013년 11월 7일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단 1 유아들에게는 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 및 역할극 활동을 실시하였으며, 실험집단 2에게는 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하였다. 실험처치 후 초등학교 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 초등학교 인식 및 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 효과를 알아보기 위해 사후검사를 실시하였다. 유아의 초등학교 인식 자료는 전사 후 범주화 과정을 거쳐 유아의 반응을 빈도수와 백분율로 산출하였으며 집단 간 반응에 어떠한 차이가 있는지 알아보기 위해 χ² 검증을 통해 차이를 분석하였다. 또한 초등학교 적응 관련 효능감 검사 점수는 SPSS Statistics 20.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 혹은 역할극 활동을 실시하는 것이 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하는 것에 비해 유아의 초등학교 학업에 대한 인식 및 교사에 대한 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 관련 그림책 읽기 후 확장활동으로 게임 혹은 역할극 활동을 실시하는 것이 초등학교 관련 그림책 읽기만을 실시하는 것에 비해 유아의 초등학교 적응 관련 효능감 전체, 인지적 효능감, 사회·정서적 효능감 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 초등학교 관련 그림책을 읽고 확장활동으로 게임 및 역할극 활동을 실시하는 것이 유아의 초등학교 인식을 긍정적으로 변화시키며, 초등학교 적응 관련 효능감을 높이는데 효과적인 유·초 연계 교육 방법임을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to analyze classroom activities involving picture book reading about elementary school on young children's perception of elementary school and self-efficacy for elementary school adjustment. To acquire the purpose of the study, study questions were set as follows;
The purpose of this study is to analyze classroom activities involving picture book reading about elementary school on young children's perception of elementary school and self-efficacy for elementary school adjustment. To acquire the purpose of the study, study questions were set as follows; First, What is the effects of classroom activities involving picture books reading about elementary school on young children's perception of elementary school? Second, What is the effects of classroom activities involving picture book reading bout elementary school on young children's self-efficacy for elementary school adjustment? The participants of this study were 37 children from A Children Care Center, who were divided into two groups, one was the experimental group 1 including 19 children and another was the experimental group 2 including 18 children. To measure the children’s perception of elementary school, ‘Children’s Perception of Elementary School Questionnaire’ produced by modifying the reference questionnaires adapted by Min-Jin Kim(2008), Kyung-soon Lee(2006), Yoon-mi Lee(2007b), Kyung-Ja Cho(2005), Dockett & Perry(1999) and Dockett , Perry, & Whitton(2006). To measure children's elementary school adjustment self-efficacy, 'Test Tool for Self-efficacy of The Elementary School Adjustment' was designed by adapting 'Children's self-efficacy test tool' designed by In-ok Jeon(1996). The experimental treatment had been conducted for 8 weeks from 16th, September to 7th November in 2013. To the experimental group 1, after reading 16 picture books related to elementary school, games and role-playing activities had been implemented as post-reading activities. To the experimental group 2, only reading the same picture books had been offered. All of the treatment had carried out 2 times in a week during 8 weeks. To verify the effects of classroom activities involving picture books related to elementary school on young children's perception of elementary school, the data from the pre and post test was analyzed by adopting Chi-Square to examine the differences between two groups. And to verify the effects of classroom activities involving picture books reading related to elementary school on young children's elementary school adjustment self-efficacy, the data from the pre and post test was analyzed by using t-test, with SPSS Statistics 20.0 The results of this research were summarized as follows. First, after reading picture books related to elementary school, implementing games and role-play activities as post-reading activities was more positive on young children's perception of elementary school study and teacher's perception than only conducting reading the picture books related to elementary school. Second, after reading the picture books about elementary school, conducting games and role-play activities as post-reading activities was more positive on young children's self-efficacy for elementary school adjustment than only conducting reading the picture books related to elementary school. In conclusion, the research showed that after reading the picture books related to elementary school, conducting games and role-play activities as post-reading activities affected positive effects on the young children's perception of elementary school and self-efficacy of elementary school adjustment. Therefore, it suggests that after reading the picture books related to elementary school, carrying out games and role-plays as post-reading activities could be available as effective activities for improving the young children's perception of elementary school and self-efficacy of elementary school adjustment.
The purpose of this study is to analyze classroom activities involving picture book reading about elementary school on young children's perception of elementary school and self-efficacy for elementary school adjustment. To acquire the purpose of the study, study questions were set as follows; First, What is the effects of classroom activities involving picture books reading about elementary school on young children's perception of elementary school? Second, What is the effects of classroom activities involving picture book reading bout elementary school on young children's self-efficacy for elementary school adjustment? The participants of this study were 37 children from A Children Care Center, who were divided into two groups, one was the experimental group 1 including 19 children and another was the experimental group 2 including 18 children. To measure the children’s perception of elementary school, ‘Children’s Perception of Elementary School Questionnaire’ produced by modifying the reference questionnaires adapted by Min-Jin Kim(2008), Kyung-soon Lee(2006), Yoon-mi Lee(2007b), Kyung-Ja Cho(2005), Dockett & Perry(1999) and Dockett , Perry, & Whitton(2006). To measure children's elementary school adjustment self-efficacy, 'Test Tool for Self-efficacy of The Elementary School Adjustment' was designed by adapting 'Children's self-efficacy test tool' designed by In-ok Jeon(1996). The experimental treatment had been conducted for 8 weeks from 16th, September to 7th November in 2013. To the experimental group 1, after reading 16 picture books related to elementary school, games and role-playing activities had been implemented as post-reading activities. To the experimental group 2, only reading the same picture books had been offered. All of the treatment had carried out 2 times in a week during 8 weeks. To verify the effects of classroom activities involving picture books related to elementary school on young children's perception of elementary school, the data from the pre and post test was analyzed by adopting Chi-Square to examine the differences between two groups. And to verify the effects of classroom activities involving picture books reading related to elementary school on young children's elementary school adjustment self-efficacy, the data from the pre and post test was analyzed by using t-test, with SPSS Statistics 20.0 The results of this research were summarized as follows. First, after reading picture books related to elementary school, implementing games and role-play activities as post-reading activities was more positive on young children's perception of elementary school study and teacher's perception than only conducting reading the picture books related to elementary school. Second, after reading the picture books about elementary school, conducting games and role-play activities as post-reading activities was more positive on young children's self-efficacy for elementary school adjustment than only conducting reading the picture books related to elementary school. In conclusion, the research showed that after reading the picture books related to elementary school, conducting games and role-play activities as post-reading activities affected positive effects on the young children's perception of elementary school and self-efficacy of elementary school adjustment. Therefore, it suggests that after reading the picture books related to elementary school, carrying out games and role-plays as post-reading activities could be available as effective activities for improving the young children's perception of elementary school and self-efficacy of elementary school adjustment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.