본 연구는 영국 픽쳐레스크 조원이론과 중국 산수화 미학을 기반으로 왕슈의 건축 이론과 작품 분석이다. 픽쳐레스크(Picturesque)라는 개념이 18세기 영국의 랜드스케이프 이론이다. 이 단어는 '그림과 같은'이라는 의미를 내포하고 있으며, 중국의 전통 조경이념과 일맥상통하는 관계를 매고 있다. 2012년9월 중국 건축가 왕슈가 이화여대에서 'Return to the Picturesque Word'라는 제목으로 강연을 했다. 이 강연에서부터 볼 수 있다시피 중국의 전통 산수화는 왕쑤의 건축설계에게 매우 큰 영향을 주고 그는 산수...
본 연구는 영국 픽쳐레스크 조원이론과 중국 산수화 미학을 기반으로 왕슈의 건축 이론과 작품 분석이다. 픽쳐레스크(Picturesque)라는 개념이 18세기 영국의 랜드스케이프 이론이다. 이 단어는 '그림과 같은'이라는 의미를 내포하고 있으며, 중국의 전통 조경이념과 일맥상통하는 관계를 매고 있다. 2012년9월 중국 건축가 왕슈가 이화여대에서 'Return to the Picturesque Word'라는 제목으로 강연을 했다. 이 강연에서부터 볼 수 있다시피 중국의 전통 산수화는 왕쑤의 건축설계에게 매우 큰 영향을 주고 그는 산수화와 같은 세계를 추구하는 것이다. 실제로 산수화에 담아있는 자연에 대한 열애와 전통문화적인 맥락은 바로 왕쑤 건축의 제일 뚜렷한 특징이다. 본 논문은 동서양 픽쳐레스크 미학을 살펴보고 이를 통해서 왕쑤 건축가 현대 건축으로서 자연, 역사, 전통 등 방면의 독특한 의미를 연구하려고 한다.
Essay on the Picturesque의 작자 Uvedale Price의 말과 같이, 픽쳐레스크는 숭고와 아름다움을 같지 않다. 왕슈가 대표하는 '문인'건축가에 추구하는 픽쳐레스크는 권력을 상징하는 숭고, 재산을 상징하는 아름다움과 구별된다. 픽쳐레스크 이론에 기반으로 왕쑤 건축에 대한 토론이 중국뿐만 아니라 급한 속도로 발전하는 세계 현대건축에게 새로운 시각을 제공할 수 있다고 생각한다.
이번 연구에서는 먼저 성양 픽쳐레스크 이론과 현대건축에 대한 영향, 그리고 산수화와 중국 고전원림 미학을 살펴보고 왕슈의 작품을 중심으로, 그의 작품에서 나타난 픽쳐레스크적인 특징을 탐구해본 것이다.
본 연구는 영국 픽쳐레스크 조원이론과 중국 산수화 미학을 기반으로 왕슈의 건축 이론과 작품 분석이다. 픽쳐레스크(Picturesque)라는 개념이 18세기 영국의 랜드스케이프 이론이다. 이 단어는 '그림과 같은'이라는 의미를 내포하고 있으며, 중국의 전통 조경이념과 일맥상통하는 관계를 매고 있다. 2012년9월 중국 건축가 왕슈가 이화여대에서 'Return to the Picturesque Word'라는 제목으로 강연을 했다. 이 강연에서부터 볼 수 있다시피 중국의 전통 산수화는 왕쑤의 건축설계에게 매우 큰 영향을 주고 그는 산수화와 같은 세계를 추구하는 것이다. 실제로 산수화에 담아있는 자연에 대한 열애와 전통문화적인 맥락은 바로 왕쑤 건축의 제일 뚜렷한 특징이다. 본 논문은 동서양 픽쳐레스크 미학을 살펴보고 이를 통해서 왕쑤 건축가 현대 건축으로서 자연, 역사, 전통 등 방면의 독특한 의미를 연구하려고 한다.
Essay on the Picturesque의 작자 Uvedale Price의 말과 같이, 픽쳐레스크는 숭고와 아름다움을 같지 않다. 왕슈가 대표하는 '문인'건축가에 추구하는 픽쳐레스크는 권력을 상징하는 숭고, 재산을 상징하는 아름다움과 구별된다. 픽쳐레스크 이론에 기반으로 왕쑤 건축에 대한 토론이 중국뿐만 아니라 급한 속도로 발전하는 세계 현대건축에게 새로운 시각을 제공할 수 있다고 생각한다.
이번 연구에서는 먼저 성양 픽쳐레스크 이론과 현대건축에 대한 영향, 그리고 산수화와 중국 고전원림 미학을 살펴보고 왕슈의 작품을 중심으로, 그의 작품에서 나타난 픽쳐레스크적인 특징을 탐구해본 것이다.
The paper studies the architecture of Wangshu in light of the discourse of the picturesque in architecture. In a speech presented at Ewha Womans University in 2012, Wang shu once used the theme 'back to the picturesque word', starting with the understanding of landscape painting, to describe Chinese...
The paper studies the architecture of Wangshu in light of the discourse of the picturesque in architecture. In a speech presented at Ewha Womans University in 2012, Wang shu once used the theme 'back to the picturesque word', starting with the understanding of landscape painting, to describe Chinese traditional landscape painting aesthetics and his architectural thoughts and practice. The meaning of picturesque is 'picture-like', and the aesthetics has no association with luxury, nor accuracy. As mentioned by the landscape architect Uvedale Price in the 18th century, picturesque is distinct from sublime and beautiful. The picturesque pursued by Wang shu, the prevailing scholarly architect, also varies from the two dominant tendencies of construction in modern China, which are the sublime of the symbol of authority and dignity, and the beauty of the performance of money and wealth.
In the paper, I will begin with the aesthetics of 18th century British picturesque landscapes and Chinese traditional landscape paintings and classical gardens, which represent eastern and western picturesque aesthetics, describe the influence of picturesque aesthetics toward the modern architecture after the 20th century, respectively discuss the application of picturesque aesthetics in modern architecture on urban landscape, the relationship between architecture and nature, building materials, and building space, and then analyze the characteristics of picturesque in Wang shu’s architectural creation from the four aspects.
By analyzing Wang shu's architecture, I will deeply analyze this creation thoughts and ideas to reveal the connection between his architecture and worldwide related theories of building and urban development, and then state his architecture means more than a success of Chinese architecture, but also the important impact toward the development of the theory of world architecture.
The paper studies the architecture of Wangshu in light of the discourse of the picturesque in architecture. In a speech presented at Ewha Womans University in 2012, Wang shu once used the theme 'back to the picturesque word', starting with the understanding of landscape painting, to describe Chinese traditional landscape painting aesthetics and his architectural thoughts and practice. The meaning of picturesque is 'picture-like', and the aesthetics has no association with luxury, nor accuracy. As mentioned by the landscape architect Uvedale Price in the 18th century, picturesque is distinct from sublime and beautiful. The picturesque pursued by Wang shu, the prevailing scholarly architect, also varies from the two dominant tendencies of construction in modern China, which are the sublime of the symbol of authority and dignity, and the beauty of the performance of money and wealth.
In the paper, I will begin with the aesthetics of 18th century British picturesque landscapes and Chinese traditional landscape paintings and classical gardens, which represent eastern and western picturesque aesthetics, describe the influence of picturesque aesthetics toward the modern architecture after the 20th century, respectively discuss the application of picturesque aesthetics in modern architecture on urban landscape, the relationship between architecture and nature, building materials, and building space, and then analyze the characteristics of picturesque in Wang shu’s architectural creation from the four aspects.
By analyzing Wang shu's architecture, I will deeply analyze this creation thoughts and ideas to reveal the connection between his architecture and worldwide related theories of building and urban development, and then state his architecture means more than a success of Chinese architecture, but also the important impact toward the development of the theory of world architecture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.