高麗ㆍ朝鮮前期 理氣派風水 硏究 : 『地理新書』ㆍ『洞林照膽』ㆍ『地理新法』의 流行을 中心으로 A Study on the Lichi Theory of Feng-Shui during the Goryeo and the Early Joseon Dynasty : Focused on the Vogue for Jirisinseo, Dongrimjodam, and Jirisinbeop원문보기
한반도에서의 이기파 풍수의 수용 및 발전 과정은 중국의 이기파 풍수 전개 양상과 대체로 비례해서 나타났다. 고려와 조선전기에 걸쳐 수용된 이기파 풍수서로『洞林照膽』ㆍ『地理新書』ㆍ『地理新法』을 대표적으로 꼽을 수 있다. 세 서적 모두 중국 宋代에 고려조에 유입됐다.『지리신서』는 고려 이기파 풍수를 연구하는 데 있어서 귀중한 자료이며,『동림조담』과『지리신법』은 조선조에서 풍수학 고시과목으로 채택돼 각광을 받았다. 중국 五代시기에 范越鳳이 지은『동림조담』은 경방의 납갑설과 변괘설, 구궁설 등을 비롯해 오행 및 오음설 등 이기파 이론의 핵심적 내용을 집약적으로 설명하고 있어 中國 이기파 이론의 형성 체계 및 원리를 살펴보는 데 있어서 귀중한 자료이다. 이 책은 하늘의 기운이 땅의 기운과 교호한다는 天地感應 사상을 풍수학의 근본으로 삼고, 이를 術數的으로 풀이하고 있다. 北宋시기에 출현한 官撰『지리신서』는 당시까지 우후죽순처럼 난무하고 있던 여러 이기파 풍수설을 취합, 정리한 것으로 나라가 공인하는 서적이었고 주변국에서도 관심을 기울인 풍수서였다. 이 책의 출간 소식이 들려오자 고려에서는 왕이 사신을 보내 책을 구할 정도로 주목했는데, 고려의 이기파 풍수를 연구하는 데 있어서 귀중한 자료가 되고 있다. 南宋시기에 이르러 이기파 풍수이론은 命理學이나 占卜的 행위와도 결합하는 양상을 띠면서 한층 복잡다기화됐다. 이 같은 시대적 배경에서 등장한 胡舜申(1091-1177)의『지리신법』은 ‘天上九星流行之法’이라는 독특한 이론을 내놓아 주목을 받았다.『지리신법』은 풍수 이기파 이론과 명리학 이론을 본격적으로 습합한 서적이다. 명리학의 주요 이론 중 하나인 12포태법을 풍수에 정밀하게 응용하고 있는데, 명리학의 12포태법의 기원과 관련한 陰胞胎 ㆍ 陽胞胎 논란, 火土同宮說과 水土同宮說 대립 문제 등을 풀어주는 핵심 연결고리 역할을 하고 있는 서적이다. 세 서적은 약간의 시차를 두고 고려조에 유입됐다. 특히 고려초에 유입된 『지리신서』는 고려 이기파 풍수 정립에 결정적인 역할을 한 것으로 평가된다.『지리신서』는 北宋시기에 유행한 國音論을 소개하고 있는데, 이를 따라 고려왕의 성씨를 궁궐의 입지와 관련지어 吉凶을 해석하는 陽宅風水 행위가 이뤄졌다. 또『지리신서』의 ‘三甲子擇日法’이라는 選擇論의 경우 고려왕실에서 국장을 치를 때 吉日을 고르는데 사용되었고, 귀족과 일반에 이르기까지 보편적으로 채택됐다. 陰宅風水에서 길한 터를 잡는데 있어서도『지리신서』에서 제시하고 있는 坐向論인 ‘五音大利向’이 구사됐음을 고려의 무덤 기록인『고려묘지명집성』을 통해 확인할 수 있다. 고려의 주류 풍수론인 圖讖風水는 國域風水 혹은 國都風水, 裨補風水 등의 이름으로 국가 차원의 거시적 관점에서 고려 사회를 이끌어왔던 점은 부인할 수 없는 사실이다. 형세파 풍수적 성격이 짙은 도참풍수의 유행 때문에 고려에서는 이기파 풍수론이 거의 유행하지 않았다고 보는 것이 풍수학계의 통설이었으나, 연구 결과 고려의 전통적 도참풍수는 이기파 풍수의 術數的 성격과 혼융돼 한층 공고화된 풍수론으로 진화했다. 즉 도참풍수와 이기파 이론은 충돌의 의미보다는 상호 보완적 기능을 하면서 발전해왔다. 조선조에 들어서서 雜科의 풍수학 고시과목으로 인정받은 이기파 이론서는『동림조담』과『지리신법』뿐이다. 늦어도 고려 말에 유입된 것으로 추정되는 두 풍수서는 坐山을 중심으로 하는 이론을 펼치고 있으며, 淸代 이후 오늘에 이르기까지 유행하는 水向 위주의 풍수론과는 차별화되는 특징을 보이고 있다. 또『동림조담』은 이기파 이론이 압축적으로 정리된 이론서라는 점에서, 『지리신법』은 조선 國都를 선정할 때 중요한 역할을 한 서적이라는 점에서 인정을 받았다고 할 수 있다. 특히『지리신법』의 경우 政治와 연관이 깊다.『지리신법』은 그 이론이 고려 희종시기에 분명하게 구사됐음에도 불구하고 책명이 등장하지 않았던 것은 고려의 수도인 開京이『지리신법』의 이론에 의하면 흉지로 판단되기 때문이라는 정치적 배경이 있었던 것으로 해석된다. 朝鮮朝에 들어서서도『지리신법』은 국도 풍수론에서 철저히 정치적으로 이용됐다. 麗末鮮初의 문신 하윤은『지리신법』의 이론상 태조 이성계가 추진하고 있는 계룡산 도읍 터가 개경의 그것과 다를 바 없다는 이유를 들어 태조의 계룡산 천도 의지를 꺾었던 것이다. 이후『지리신법』은 조선 전시대를 통해 숱한 논란과 공격의 대상이 되면서도 이기파 이론서의 座長 위치를 잃지 않았다. 조선전기의 이기파 풍수는 儒臣들의 비판에도 불구하고 世宗, 世祖, 成宗 등 풍수학에 우호적인 태도를 보인 임금들에 의해 지속적으로 왕릉의 선정 및 궁궐 조성 등에 활용돼 왔고, 유교의 孝사상과 同氣論 등과의 접목을 통해 그 입지를 구축해왔다. 이때의 풍수학 전문 관리들은 개인적 취향에 따라 형세파 이론을 이용하거나 이기파 이론을 구사했다. 형세파 풍수사들은 필요에 따라 이기파의 방위론을 구사했고, 이기파 풍수사들 역시 거시적으로 형세파 이론을 전제로 하면서도 정밀하게 穴과 坐向을 잡아야 할 때 이기파 이론을 활용하는 태도를 취했다. 조선의 이기파 풍수는 중국과는 구별되는 고유의 이론을 선보이기도 했다. 그 대표적인 것이 成宗 시기에 풍수학제조 김석산이 주창한 38將法이론이다. 중국 唐代의 승려 一行(683-727)에 의해 시작되었다는 38장법과는 다른 체계를 갖추고 있는 ‘김석산의 38장법’은 현재 서울대학교 규장각 한국학연구원에 보관돼 있는『風水錄』의 38장법임을 확인할 수 있었다.『풍수록』의 38장법은 호순신의 12포태법과 중국의 38장법을 응용한 독특한 조선의 이기파 이론이었다. 또 조선 초에 존재했던 조선식 패철이라고 할 수 있는 ‘木星輪圖’ 역시 우리 고유의 이기파 이론을 담고 있었다. 목성윤도는 唐代에 풍수사로 활동하던 寥金精의 九星이론을 기반으로 하고 있으나, 그 배열 체계는 중국에서는 찾아볼 수 없는 독특한 배치법을 선보이고 있었던 것이다. 한편으로 朝鮮朝에서는 비보풍수와 이기파 이론의 교합도 이뤄졌다. 宣祖대의 지관 박상의는 동대문 인근에 關王廟를 지으면서 한양의 허결처인 水口를 비보하는 효과를 누리기 위해 坐向을 잡을 때『지리신법』의 이기파 이론을 구사했다. 박상의는 비보를 하면서 이기파 이론까지 동원해 완벽하게 비보풍수를 구현해내려 했던 것이다. 고려조에서 도참풍수와 이기파 이론이 서로 보완적 관계를 이뤄 상승작용을 이루었듯이, 조선조에서도 坐向 등의 이기파 이론으로 비보 풍수를 보완한 사례라고 할 수 있다. 조선의 이기파 이론은 ...
한반도에서의 이기파 풍수의 수용 및 발전 과정은 중국의 이기파 풍수 전개 양상과 대체로 비례해서 나타났다. 고려와 조선전기에 걸쳐 수용된 이기파 풍수서로『洞林照膽』ㆍ『地理新書』ㆍ『地理新法』을 대표적으로 꼽을 수 있다. 세 서적 모두 중국 宋代에 고려조에 유입됐다.『지리신서』는 고려 이기파 풍수를 연구하는 데 있어서 귀중한 자료이며,『동림조담』과『지리신법』은 조선조에서 풍수학 고시과목으로 채택돼 각광을 받았다. 중국 五代시기에 范越鳳이 지은『동림조담』은 경방의 납갑설과 변괘설, 구궁설 등을 비롯해 오행 및 오음설 등 이기파 이론의 핵심적 내용을 집약적으로 설명하고 있어 中國 이기파 이론의 형성 체계 및 원리를 살펴보는 데 있어서 귀중한 자료이다. 이 책은 하늘의 기운이 땅의 기운과 교호한다는 天地感應 사상을 풍수학의 근본으로 삼고, 이를 術數的으로 풀이하고 있다. 北宋시기에 출현한 官撰『지리신서』는 당시까지 우후죽순처럼 난무하고 있던 여러 이기파 풍수설을 취합, 정리한 것으로 나라가 공인하는 서적이었고 주변국에서도 관심을 기울인 풍수서였다. 이 책의 출간 소식이 들려오자 고려에서는 왕이 사신을 보내 책을 구할 정도로 주목했는데, 고려의 이기파 풍수를 연구하는 데 있어서 귀중한 자료가 되고 있다. 南宋시기에 이르러 이기파 풍수이론은 命理學이나 占卜的 행위와도 결합하는 양상을 띠면서 한층 복잡다기화됐다. 이 같은 시대적 배경에서 등장한 胡舜申(1091-1177)의『지리신법』은 ‘天上九星流行之法’이라는 독특한 이론을 내놓아 주목을 받았다.『지리신법』은 풍수 이기파 이론과 명리학 이론을 본격적으로 습합한 서적이다. 명리학의 주요 이론 중 하나인 12포태법을 풍수에 정밀하게 응용하고 있는데, 명리학의 12포태법의 기원과 관련한 陰胞胎 ㆍ 陽胞胎 논란, 火土同宮說과 水土同宮說 대립 문제 등을 풀어주는 핵심 연결고리 역할을 하고 있는 서적이다. 세 서적은 약간의 시차를 두고 고려조에 유입됐다. 특히 고려초에 유입된 『지리신서』는 고려 이기파 풍수 정립에 결정적인 역할을 한 것으로 평가된다.『지리신서』는 北宋시기에 유행한 國音論을 소개하고 있는데, 이를 따라 고려왕의 성씨를 궁궐의 입지와 관련지어 吉凶을 해석하는 陽宅風水 행위가 이뤄졌다. 또『지리신서』의 ‘三甲子擇日法’이라는 選擇論의 경우 고려왕실에서 국장을 치를 때 吉日을 고르는데 사용되었고, 귀족과 일반에 이르기까지 보편적으로 채택됐다. 陰宅風水에서 길한 터를 잡는데 있어서도『지리신서』에서 제시하고 있는 坐向論인 ‘五音大利向’이 구사됐음을 고려의 무덤 기록인『고려묘지명집성』을 통해 확인할 수 있다. 고려의 주류 풍수론인 圖讖風水는 國域風水 혹은 國都風水, 裨補風水 등의 이름으로 국가 차원의 거시적 관점에서 고려 사회를 이끌어왔던 점은 부인할 수 없는 사실이다. 형세파 풍수적 성격이 짙은 도참풍수의 유행 때문에 고려에서는 이기파 풍수론이 거의 유행하지 않았다고 보는 것이 풍수학계의 통설이었으나, 연구 결과 고려의 전통적 도참풍수는 이기파 풍수의 術數的 성격과 혼융돼 한층 공고화된 풍수론으로 진화했다. 즉 도참풍수와 이기파 이론은 충돌의 의미보다는 상호 보완적 기능을 하면서 발전해왔다. 조선조에 들어서서 雜科의 풍수학 고시과목으로 인정받은 이기파 이론서는『동림조담』과『지리신법』뿐이다. 늦어도 고려 말에 유입된 것으로 추정되는 두 풍수서는 坐山을 중심으로 하는 이론을 펼치고 있으며, 淸代 이후 오늘에 이르기까지 유행하는 水向 위주의 풍수론과는 차별화되는 특징을 보이고 있다. 또『동림조담』은 이기파 이론이 압축적으로 정리된 이론서라는 점에서, 『지리신법』은 조선 國都를 선정할 때 중요한 역할을 한 서적이라는 점에서 인정을 받았다고 할 수 있다. 특히『지리신법』의 경우 政治와 연관이 깊다.『지리신법』은 그 이론이 고려 희종시기에 분명하게 구사됐음에도 불구하고 책명이 등장하지 않았던 것은 고려의 수도인 開京이『지리신법』의 이론에 의하면 흉지로 판단되기 때문이라는 정치적 배경이 있었던 것으로 해석된다. 朝鮮朝에 들어서서도『지리신법』은 국도 풍수론에서 철저히 정치적으로 이용됐다. 麗末鮮初의 문신 하윤은『지리신법』의 이론상 태조 이성계가 추진하고 있는 계룡산 도읍 터가 개경의 그것과 다를 바 없다는 이유를 들어 태조의 계룡산 천도 의지를 꺾었던 것이다. 이후『지리신법』은 조선 전시대를 통해 숱한 논란과 공격의 대상이 되면서도 이기파 이론서의 座長 위치를 잃지 않았다. 조선전기의 이기파 풍수는 儒臣들의 비판에도 불구하고 世宗, 世祖, 成宗 등 풍수학에 우호적인 태도를 보인 임금들에 의해 지속적으로 왕릉의 선정 및 궁궐 조성 등에 활용돼 왔고, 유교의 孝사상과 同氣論 등과의 접목을 통해 그 입지를 구축해왔다. 이때의 풍수학 전문 관리들은 개인적 취향에 따라 형세파 이론을 이용하거나 이기파 이론을 구사했다. 형세파 풍수사들은 필요에 따라 이기파의 방위론을 구사했고, 이기파 풍수사들 역시 거시적으로 형세파 이론을 전제로 하면서도 정밀하게 穴과 坐向을 잡아야 할 때 이기파 이론을 활용하는 태도를 취했다. 조선의 이기파 풍수는 중국과는 구별되는 고유의 이론을 선보이기도 했다. 그 대표적인 것이 成宗 시기에 풍수학제조 김석산이 주창한 38將法이론이다. 중국 唐代의 승려 一行(683-727)에 의해 시작되었다는 38장법과는 다른 체계를 갖추고 있는 ‘김석산의 38장법’은 현재 서울대학교 규장각 한국학연구원에 보관돼 있는『風水錄』의 38장법임을 확인할 수 있었다.『풍수록』의 38장법은 호순신의 12포태법과 중국의 38장법을 응용한 독특한 조선의 이기파 이론이었다. 또 조선 초에 존재했던 조선식 패철이라고 할 수 있는 ‘木星輪圖’ 역시 우리 고유의 이기파 이론을 담고 있었다. 목성윤도는 唐代에 풍수사로 활동하던 寥金精의 九星이론을 기반으로 하고 있으나, 그 배열 체계는 중국에서는 찾아볼 수 없는 독특한 배치법을 선보이고 있었던 것이다. 한편으로 朝鮮朝에서는 비보풍수와 이기파 이론의 교합도 이뤄졌다. 宣祖대의 지관 박상의는 동대문 인근에 關王廟를 지으면서 한양의 허결처인 水口를 비보하는 효과를 누리기 위해 坐向을 잡을 때『지리신법』의 이기파 이론을 구사했다. 박상의는 비보를 하면서 이기파 이론까지 동원해 완벽하게 비보풍수를 구현해내려 했던 것이다. 고려조에서 도참풍수와 이기파 이론이 서로 보완적 관계를 이뤄 상승작용을 이루었듯이, 조선조에서도 坐向 등의 이기파 이론으로 비보 풍수를 보완한 사례라고 할 수 있다. 조선의 이기파 이론은 임진왜란 이후 패철의 도입 등으로 인해 중국에서처럼 본격적으로 술수화의 길로 접어들었다.『지리신법』과『동림조담』의 주요 이론인 山과 坐를 중심으로 하는 기법이 水와 向을 중시하는 쪽으로 변화의 기류가 일었고, 풍수학에 명리학 신살 이론과 주역 점법까지 동원하는 등 수법이 복잡다기해졌다. 특히 산과 좌를 기준으로 하는 관점에서 물과 향을 기준으로 하는 관점으로의 변화는 조선전기의 이기파 이론의 쇠퇴를 의미하고, 새로운 이기파 이론의 등장을 의미했다. 그러나 조선후기 이후에 들여온 중국의 각종 이기파 이론들은 ‘풍수학 고시과목’ 같은 객관적이고 공식적인 검증 절차를 거치지 않은 채 풍수 현장에서 무분별하게 사용되면서 조선의 실학자들을 비롯해 近現代의 식자층으로부터 비판을 받았다. 이기파 풍수가 이 같은 비판에서 벗어나기 위해서는 무엇보다도 고려조에서부터 내려온 한국의 이기파 이론에 대해 通時的이며 客觀的 입장에서 고찰해보는 연구가 보다 심도 깊게 진행돼야 하고, 더 나아가 고려와 조선전기에 존재한 주체적 이기파 이론을 현대에 맞게 복원, 정립하는 과제가 남아 있다고 본다.
한반도에서의 이기파 풍수의 수용 및 발전 과정은 중국의 이기파 풍수 전개 양상과 대체로 비례해서 나타났다. 고려와 조선전기에 걸쳐 수용된 이기파 풍수서로『洞林照膽』ㆍ『地理新書』ㆍ『地理新法』을 대표적으로 꼽을 수 있다. 세 서적 모두 중국 宋代에 고려조에 유입됐다.『지리신서』는 고려 이기파 풍수를 연구하는 데 있어서 귀중한 자료이며,『동림조담』과『지리신법』은 조선조에서 풍수학 고시과목으로 채택돼 각광을 받았다. 중국 五代시기에 范越鳳이 지은『동림조담』은 경방의 납갑설과 변괘설, 구궁설 등을 비롯해 오행 및 오음설 등 이기파 이론의 핵심적 내용을 집약적으로 설명하고 있어 中國 이기파 이론의 형성 체계 및 원리를 살펴보는 데 있어서 귀중한 자료이다. 이 책은 하늘의 기운이 땅의 기운과 교호한다는 天地感應 사상을 풍수학의 근본으로 삼고, 이를 術數的으로 풀이하고 있다. 北宋시기에 출현한 官撰『지리신서』는 당시까지 우후죽순처럼 난무하고 있던 여러 이기파 풍수설을 취합, 정리한 것으로 나라가 공인하는 서적이었고 주변국에서도 관심을 기울인 풍수서였다. 이 책의 출간 소식이 들려오자 고려에서는 왕이 사신을 보내 책을 구할 정도로 주목했는데, 고려의 이기파 풍수를 연구하는 데 있어서 귀중한 자료가 되고 있다. 南宋시기에 이르러 이기파 풍수이론은 命理學이나 占卜的 행위와도 결합하는 양상을 띠면서 한층 복잡다기화됐다. 이 같은 시대적 배경에서 등장한 胡舜申(1091-1177)의『지리신법』은 ‘天上九星流行之法’이라는 독특한 이론을 내놓아 주목을 받았다.『지리신법』은 풍수 이기파 이론과 명리학 이론을 본격적으로 습합한 서적이다. 명리학의 주요 이론 중 하나인 12포태법을 풍수에 정밀하게 응용하고 있는데, 명리학의 12포태법의 기원과 관련한 陰胞胎 ㆍ 陽胞胎 논란, 火土同宮說과 水土同宮說 대립 문제 등을 풀어주는 핵심 연결고리 역할을 하고 있는 서적이다. 세 서적은 약간의 시차를 두고 고려조에 유입됐다. 특히 고려초에 유입된 『지리신서』는 고려 이기파 풍수 정립에 결정적인 역할을 한 것으로 평가된다.『지리신서』는 北宋시기에 유행한 國音論을 소개하고 있는데, 이를 따라 고려왕의 성씨를 궁궐의 입지와 관련지어 吉凶을 해석하는 陽宅風水 행위가 이뤄졌다. 또『지리신서』의 ‘三甲子擇日法’이라는 選擇論의 경우 고려왕실에서 국장을 치를 때 吉日을 고르는데 사용되었고, 귀족과 일반에 이르기까지 보편적으로 채택됐다. 陰宅風水에서 길한 터를 잡는데 있어서도『지리신서』에서 제시하고 있는 坐向論인 ‘五音大利向’이 구사됐음을 고려의 무덤 기록인『고려묘지명집성』을 통해 확인할 수 있다. 고려의 주류 풍수론인 圖讖風水는 國域風水 혹은 國都風水, 裨補風水 등의 이름으로 국가 차원의 거시적 관점에서 고려 사회를 이끌어왔던 점은 부인할 수 없는 사실이다. 형세파 풍수적 성격이 짙은 도참풍수의 유행 때문에 고려에서는 이기파 풍수론이 거의 유행하지 않았다고 보는 것이 풍수학계의 통설이었으나, 연구 결과 고려의 전통적 도참풍수는 이기파 풍수의 術數的 성격과 혼융돼 한층 공고화된 풍수론으로 진화했다. 즉 도참풍수와 이기파 이론은 충돌의 의미보다는 상호 보완적 기능을 하면서 발전해왔다. 조선조에 들어서서 雜科의 풍수학 고시과목으로 인정받은 이기파 이론서는『동림조담』과『지리신법』뿐이다. 늦어도 고려 말에 유입된 것으로 추정되는 두 풍수서는 坐山을 중심으로 하는 이론을 펼치고 있으며, 淸代 이후 오늘에 이르기까지 유행하는 水向 위주의 풍수론과는 차별화되는 특징을 보이고 있다. 또『동림조담』은 이기파 이론이 압축적으로 정리된 이론서라는 점에서, 『지리신법』은 조선 國都를 선정할 때 중요한 역할을 한 서적이라는 점에서 인정을 받았다고 할 수 있다. 특히『지리신법』의 경우 政治와 연관이 깊다.『지리신법』은 그 이론이 고려 희종시기에 분명하게 구사됐음에도 불구하고 책명이 등장하지 않았던 것은 고려의 수도인 開京이『지리신법』의 이론에 의하면 흉지로 판단되기 때문이라는 정치적 배경이 있었던 것으로 해석된다. 朝鮮朝에 들어서서도『지리신법』은 국도 풍수론에서 철저히 정치적으로 이용됐다. 麗末鮮初의 문신 하윤은『지리신법』의 이론상 태조 이성계가 추진하고 있는 계룡산 도읍 터가 개경의 그것과 다를 바 없다는 이유를 들어 태조의 계룡산 천도 의지를 꺾었던 것이다. 이후『지리신법』은 조선 전시대를 통해 숱한 논란과 공격의 대상이 되면서도 이기파 이론서의 座長 위치를 잃지 않았다. 조선전기의 이기파 풍수는 儒臣들의 비판에도 불구하고 世宗, 世祖, 成宗 등 풍수학에 우호적인 태도를 보인 임금들에 의해 지속적으로 왕릉의 선정 및 궁궐 조성 등에 활용돼 왔고, 유교의 孝사상과 同氣論 등과의 접목을 통해 그 입지를 구축해왔다. 이때의 풍수학 전문 관리들은 개인적 취향에 따라 형세파 이론을 이용하거나 이기파 이론을 구사했다. 형세파 풍수사들은 필요에 따라 이기파의 방위론을 구사했고, 이기파 풍수사들 역시 거시적으로 형세파 이론을 전제로 하면서도 정밀하게 穴과 坐向을 잡아야 할 때 이기파 이론을 활용하는 태도를 취했다. 조선의 이기파 풍수는 중국과는 구별되는 고유의 이론을 선보이기도 했다. 그 대표적인 것이 成宗 시기에 풍수학제조 김석산이 주창한 38將法이론이다. 중국 唐代의 승려 一行(683-727)에 의해 시작되었다는 38장법과는 다른 체계를 갖추고 있는 ‘김석산의 38장법’은 현재 서울대학교 규장각 한국학연구원에 보관돼 있는『風水錄』의 38장법임을 확인할 수 있었다.『풍수록』의 38장법은 호순신의 12포태법과 중국의 38장법을 응용한 독특한 조선의 이기파 이론이었다. 또 조선 초에 존재했던 조선식 패철이라고 할 수 있는 ‘木星輪圖’ 역시 우리 고유의 이기파 이론을 담고 있었다. 목성윤도는 唐代에 풍수사로 활동하던 寥金精의 九星이론을 기반으로 하고 있으나, 그 배열 체계는 중국에서는 찾아볼 수 없는 독특한 배치법을 선보이고 있었던 것이다. 한편으로 朝鮮朝에서는 비보풍수와 이기파 이론의 교합도 이뤄졌다. 宣祖대의 지관 박상의는 동대문 인근에 關王廟를 지으면서 한양의 허결처인 水口를 비보하는 효과를 누리기 위해 坐向을 잡을 때『지리신법』의 이기파 이론을 구사했다. 박상의는 비보를 하면서 이기파 이론까지 동원해 완벽하게 비보풍수를 구현해내려 했던 것이다. 고려조에서 도참풍수와 이기파 이론이 서로 보완적 관계를 이뤄 상승작용을 이루었듯이, 조선조에서도 坐向 등의 이기파 이론으로 비보 풍수를 보완한 사례라고 할 수 있다. 조선의 이기파 이론은 임진왜란 이후 패철의 도입 등으로 인해 중국에서처럼 본격적으로 술수화의 길로 접어들었다.『지리신법』과『동림조담』의 주요 이론인 山과 坐를 중심으로 하는 기법이 水와 向을 중시하는 쪽으로 변화의 기류가 일었고, 풍수학에 명리학 신살 이론과 주역 점법까지 동원하는 등 수법이 복잡다기해졌다. 특히 산과 좌를 기준으로 하는 관점에서 물과 향을 기준으로 하는 관점으로의 변화는 조선전기의 이기파 이론의 쇠퇴를 의미하고, 새로운 이기파 이론의 등장을 의미했다. 그러나 조선후기 이후에 들여온 중국의 각종 이기파 이론들은 ‘풍수학 고시과목’ 같은 객관적이고 공식적인 검증 절차를 거치지 않은 채 풍수 현장에서 무분별하게 사용되면서 조선의 실학자들을 비롯해 近現代의 식자층으로부터 비판을 받았다. 이기파 풍수가 이 같은 비판에서 벗어나기 위해서는 무엇보다도 고려조에서부터 내려온 한국의 이기파 이론에 대해 通時的이며 客觀的 입장에서 고찰해보는 연구가 보다 심도 깊게 진행돼야 하고, 더 나아가 고려와 조선전기에 존재한 주체적 이기파 이론을 현대에 맞게 복원, 정립하는 과제가 남아 있다고 본다.
Acceptance and a process of development in Lichi Theory of Feng-sui(理氣派 風水; or so-calld Compass School of Feng-sui) in the Korean Peninsula appeared proportionally with that of the Compass School of Feng-sui in China. Extended from Goryeo through the Early Joseon Dynasty, manuscripts of Lichi Theory...
Acceptance and a process of development in Lichi Theory of Feng-sui(理氣派 風水; or so-calld Compass School of Feng-sui) in the Korean Peninsula appeared proportionally with that of the Compass School of Feng-sui in China. Extended from Goryeo through the Early Joseon Dynasty, manuscripts of Lichi Theory of Feng-sui, ‘Dongrimjodam(洞林照膽)’,‘Jirisinseo(地理新書)’ and ‘Jirisinbeop(地理新法)’ are representative. Three manuscripts are influx from Sung Dynasty(宋代) in China to Goryeo Dynasty. ‘Jirisinseo’ is important reference for researching the Lichi Theory of Feng-sui prevailing in Goryeo, and the both ‘Dongrimjodam’ and ‘Jirisinbeop’ held the limelight as being chosen as the subjects for examination in the Feng-sui in Joseon Dynasty. ‘Dongrimjodam’, by Fan-Yue-Feng(范越鳳) during Wudai period(五代; 907-960) in China is a precious reference to examine the formation system and principle of Compass School Theory by giving an account intensively of core substances of Lichi Theory along with ‘Napgap Theory(納甲說)’, ‘Beongwae Theory(變卦說)’, ‘Gugung Theory(九宮說)’, ‘Five-Element and Five-Tone Theory(五行, 五音說)’. The manuscript is regarding the ‘Inducion of Heaven and Earth Theory(天地感應)’ (that is, a theory in which energy from the sky is in collusion with that of land) as fundament of Feng-Sui studies, and interprets this as divining art. Emergence of government compilation, ‘Jirisinseo’, during North-Sung(北宋), was nationally authenticated manuscript that is gathered and organized diverse emerging Lichi Theory of Feng-sui until at that time of North-Sung. Drawing attention from the King as soon its publication came into hearing in Goryeo, he dispatched an envoy to obtain the scripts, under such circumstance; it was a precious reference to precede profound research on Lichi Theory of Feng-sui in Goryeo. Reaching South-Sung(南宋) period, Compass School Theory in the Feng-sui appeared to be combined with ‘The Four Pillars of Destiny(四柱命理)’ and augural action, was further become complex and diversified. ‘Jirisinbeop’ by Hu-Shun-Shen (胡舜申 ; 1091-1177) whom made his appearance under this periodic background came into the forefront by presenting distinctive theory of ‘Tianshang Jiuxing Liuxing Shifa(天上九星流行之法)’. ‘Jirisinbeop’ is studied manuscript of both Compass School Theory and ‘The Four Pillars of Destiny’ in its earnest. ‘Jirisinbeop’ is precisely put ‘12 Potae theory(12胞胎論)’, one of major theory among ‘The Four Pillar of Destiny’ in practice, that functions as a key to connect link the problem of conflict between ‘Hua-Tu Tonggong Theory(火土同宮說)’ and ‘Shui-Tu Tonggong Theory(水土同宮說)’ and the dispute related YinYang-baotai(陰陽胞胎) to the origin of The Four Pillars of Destiny’s ‘12 Potae Theory’. Three manuscripts influx in Goryeo Dynasty putting slight lag in between. Specifically ‘Jirisinseo’ that influx in the beginning of the Goryeo Dynasty is evaluated as taking crucial role to the establishment of Goryeo Lichi Theory of Feng-sui. ‘Jirisinseo’ introduces ‘Five-Tone Theory(五音說)’ that prevailed in North-Sung, in accordance with ‘Five-Tone Theory’, House-Fengsui(陽宅風水) action was achieved interpreting good or ill luck associated the King’s family name with the position of royal palace. Also in ‘Jirisinseo’, in the case of ‘Zhairi Theory(擇日論)’ also so-called ‘Sanjiazizeri Theory(三甲子擇日法)’, royal family of Goryeo used it as to choose an auspicious day to accord the royal funeral, extensively from the aristocrats to the commoners ‘Sanjiazizery Theory’ was universally adopted. In regard of selecting auspicious site in Cemetery-Fengsui(陰宅風水), the command of ‘Five-Tone’ of ‘Theory of Visual Relations Formed by Siting with Mountains(坐向論)’ suggested by ‘Jirisinseo’ was certified through ‘Goryeo epitaph compliation(高麗墓誌銘集成)’ the record of cemetery in Goryeo. Undeniably true, mainstream Goryeo Fung-sui Theory, ‘Docham-Fengsui(圖讖風水)’ has led Goryeo society in national macroscopic viewpoint under the names of Territory-Fengsui(國域風水), Capital-Fengsui(國都風水), or Bibo-Fengsui(裨補風水). Due to such characteristic, Feng-sui academia commonly viewed Lichi Theory of Feng-sui was practically not the trend at that time of Feng-sui in Goryeo, but after preceding serial researches on this subject, traditional Docham-Fengshi in Goryeo was evolved as more accomplished consolidation of Feng-sui Theory by mixing with divining artistic characteristic in Lichi Theory of Feng-sui. That is, Docham-Fengsui and Compass School theory has advanced with complementary cooperation together rather than putting its meaning as in collision. Entering Joseon Dynasty, texts about Compass School Theory that accepted as the subjects for examination in the Feng-sui is only, ‘Dongrimjodam’ and ‘Jirisinbeop’. Those two manuscripts, which are presumed to be influx least late in the Goryeo Dynasty, maintain theory central to ‘Sit and Mountain(坐 ? 山)’, the theory features differentiated characteristic to the theories focus on Water and Direction(水 ? 向) that is still manifest in today’s world after Qing Dynasty(淸代). Also, ‘Dongrimjodam’ was the theoretical book that organized the Compass School Theory compressively and ‘Jirisinbeop’ was admired and credited in terms of taking essential role to selection of capital in Joseon. Specifically in case of ‘Jirisinbeop’, it was heavily associated with politics. Reason behind not being able to make appearance of its title although the theory of ‘Jirisinbeop’ was distinctively made use at the period of Goreyo Heejong(熙宗) was, according to theory in ‘Jirisinbeop’, the Capital of Goryeo, Kaekyung(開京) is judged as poor lansashire by the political background. Until after enter in Joseon Dynasty, ‘Jirisinbeop’ was thoroughly used politically in the National Route Theory in Feng-sui. Literal Official, Ha-Yun(河崙) at the end of Goryeo Dynasty and the Ealry Joseon Dynasty stated the reason to break the will to transfer of the capital carried by the first king, Lee-Sung-Gye(李成桂), he maintained, by theoretically from the ‘Jirisinbeop’, the capital lot in Gyeryong Mountain(鷄龍山) is no different from that of the Kaekyung. Since then ‘Jirisinbeop’ never loses its position to be the center of Compass School Theoretical book even after arousing controversy and being the target of attack throughout the whole of Joseon Dynasty. Lichi Theory of Feng-sui in the Early Joseon Dynasty, regardless of criticisms from Confucian officials, it was consistently utilized in selection of royal tomb and composition of palace by the kings, Se-Jong(世宗), Se-Jo(世祖), and Sung-Jong(成宗) who showed amicable attitude toward Feung-sui Study, and has strengthened its position by grafting with the concept of Filial Piet Thought(孝思想) and Sympathized Relation Theory(同氣論). At the present juncture, professional Feng-sui Study officials used Form School of Fung-sui(形勢派 風水, that is a Fung-sui theory putting emphasis on the shape and situation in the space of circumstance) depending on personal preferences or made application of Compass School Theory. As occasion demands, Form School experts in the Feng-sui used the Lichi Theory of Feng-sui and so did with the Compass School experts in the Feng-sui, premising its theory in principle, when the times requiring accurate geomantic point(穴) and the exposure of royal tomb come, they showed attitude of utilization of Compass School Theory. Lichi Theory of Feng-sui in Joseon used to perform unique theory that is distinctive from that of China. Representative theory was ‘38jangbeop theory(38將法)’ alleged by Kim-Suk-San(金石山), High-ranking government official in the Feng-sui during Sung-Jong(成宗) period. Constructing different system from the ‘38jangbeop theory’ that is said to be began with the Buddhist monk in Tang Dynasty(唐代), ‘38jangbeop theory’ of Kim-Suk-San was determinable to be the 38jangbeop theory of ‘Pungsurok(風水錄)’ that is preserved in Seoul University Kyujanggak Institute For Koran Studies at present. ‘38jangbeop theory’ in ‘Pungsurok’ was the distinctive Compass School Theory that utilized ‘12potae theory’ and ‘38jangbeop’ in China. Furthermore, ‘Mokseong Yundo(木星 輪圖)’ that is said to be the Joseon-style of compass existed in the beginning of Joseon Dynasty, as well was in our indigenous Compass School theory. ‘Mokseong Yundo’ is standing on the basis of the Big Dipper Theory(北斗九星理論) of Liao-Jin-Jing(廖金精) who worked as Feng-sui expert in Tang Dynasty, but its arrangement structure performed the first and unique structure beyond that of in China. On the other hand, in Joseon Dynasty, fusion of Bibo-Fengsui and the Compass School Theory was formed. Feng-sui expert, Park Sang-Eui(朴尙義) during Sun-Jo(宣祖) period utilized Compass School Theory for boosting Bibo-effect of the drain point in Han-Yang’s unenergetic point while building Guan-Yu’s cemetery(關王廟) environs Dongdaemun, to prospect the royal tomb. Park Sang-Eui was to make realization of perfection in Bibo-Fengsui by mobilizing Compass School Theory while establishing Bibo. As the Docham-Fengsui and Compass School Theory in Goryeo Dynasty accomplished synergistic effect with the supplementary relation to each other, in Joseon Dynasty, it was the example to the supplementation of Bibo-Fengsui with the prospect of royal tomb of Compass School Theory. Compass School Theory in Joseon branched off to divining art publicly due to the introduction of compass likewise in China after Japanese Invasion of Korea in 1592. Major theories of centering Mountains and sites in ‘Jirisinbeop’ and ‘Dongrimjodam’ take transition in attaching importance to water and bearing, the methods were increasingly diversified by mobilizing Sinsal Theory(神煞論) of The Four Pillars of Destinity and I-Ching Divination to the Feng-sui Theory. Specifically the transition in perspective of averaging mountains and sites to centering the point to water and bearing meant decline of Compass School Theory in the Early Joseon Dynasty, and the appearance of new Compass School Theory. However various Compass School Theories that influx after late Joseon Dynasty were indiscriminately used in the Feng-sui site, without the qualification of formal and objective procedure like ‘the subjects of examination in the Feng-sui(風水學 考試科目)’, they were criticized by Silhak(實學) scholars in Joseon and the modern intellectuals. To escape from such criticism, Lichi Theory of Feng-sui requires profound research on prospecting objective view going through the period in terms of Compass School Theory that was descended from Goryeo Dynasty above all things, and by extension the assignment of restoration and the arrangement of Compass School Theory that existed in Goryeo and the Early Joseon Dynasty that fit into modern times is remained.
Acceptance and a process of development in Lichi Theory of Feng-sui(理氣派 風水; or so-calld Compass School of Feng-sui) in the Korean Peninsula appeared proportionally with that of the Compass School of Feng-sui in China. Extended from Goryeo through the Early Joseon Dynasty, manuscripts of Lichi Theory of Feng-sui, ‘Dongrimjodam(洞林照膽)’,‘Jirisinseo(地理新書)’ and ‘Jirisinbeop(地理新法)’ are representative. Three manuscripts are influx from Sung Dynasty(宋代) in China to Goryeo Dynasty. ‘Jirisinseo’ is important reference for researching the Lichi Theory of Feng-sui prevailing in Goryeo, and the both ‘Dongrimjodam’ and ‘Jirisinbeop’ held the limelight as being chosen as the subjects for examination in the Feng-sui in Joseon Dynasty. ‘Dongrimjodam’, by Fan-Yue-Feng(范越鳳) during Wudai period(五代; 907-960) in China is a precious reference to examine the formation system and principle of Compass School Theory by giving an account intensively of core substances of Lichi Theory along with ‘Napgap Theory(納甲說)’, ‘Beongwae Theory(變卦說)’, ‘Gugung Theory(九宮說)’, ‘Five-Element and Five-Tone Theory(五行, 五音說)’. The manuscript is regarding the ‘Inducion of Heaven and Earth Theory(天地感應)’ (that is, a theory in which energy from the sky is in collusion with that of land) as fundament of Feng-Sui studies, and interprets this as divining art. Emergence of government compilation, ‘Jirisinseo’, during North-Sung(北宋), was nationally authenticated manuscript that is gathered and organized diverse emerging Lichi Theory of Feng-sui until at that time of North-Sung. Drawing attention from the King as soon its publication came into hearing in Goryeo, he dispatched an envoy to obtain the scripts, under such circumstance; it was a precious reference to precede profound research on Lichi Theory of Feng-sui in Goryeo. Reaching South-Sung(南宋) period, Compass School Theory in the Feng-sui appeared to be combined with ‘The Four Pillars of Destiny(四柱命理)’ and augural action, was further become complex and diversified. ‘Jirisinbeop’ by Hu-Shun-Shen (胡舜申 ; 1091-1177) whom made his appearance under this periodic background came into the forefront by presenting distinctive theory of ‘Tianshang Jiuxing Liuxing Shifa(天上九星流行之法)’. ‘Jirisinbeop’ is studied manuscript of both Compass School Theory and ‘The Four Pillars of Destiny’ in its earnest. ‘Jirisinbeop’ is precisely put ‘12 Potae theory(12胞胎論)’, one of major theory among ‘The Four Pillar of Destiny’ in practice, that functions as a key to connect link the problem of conflict between ‘Hua-Tu Tonggong Theory(火土同宮說)’ and ‘Shui-Tu Tonggong Theory(水土同宮說)’ and the dispute related YinYang-baotai(陰陽胞胎) to the origin of The Four Pillars of Destiny’s ‘12 Potae Theory’. Three manuscripts influx in Goryeo Dynasty putting slight lag in between. Specifically ‘Jirisinseo’ that influx in the beginning of the Goryeo Dynasty is evaluated as taking crucial role to the establishment of Goryeo Lichi Theory of Feng-sui. ‘Jirisinseo’ introduces ‘Five-Tone Theory(五音說)’ that prevailed in North-Sung, in accordance with ‘Five-Tone Theory’, House-Fengsui(陽宅風水) action was achieved interpreting good or ill luck associated the King’s family name with the position of royal palace. Also in ‘Jirisinseo’, in the case of ‘Zhairi Theory(擇日論)’ also so-called ‘Sanjiazizeri Theory(三甲子擇日法)’, royal family of Goryeo used it as to choose an auspicious day to accord the royal funeral, extensively from the aristocrats to the commoners ‘Sanjiazizery Theory’ was universally adopted. In regard of selecting auspicious site in Cemetery-Fengsui(陰宅風水), the command of ‘Five-Tone’ of ‘Theory of Visual Relations Formed by Siting with Mountains(坐向論)’ suggested by ‘Jirisinseo’ was certified through ‘Goryeo epitaph compliation(高麗墓誌銘集成)’ the record of cemetery in Goryeo. Undeniably true, mainstream Goryeo Fung-sui Theory, ‘Docham-Fengsui(圖讖風水)’ has led Goryeo society in national macroscopic viewpoint under the names of Territory-Fengsui(國域風水), Capital-Fengsui(國都風水), or Bibo-Fengsui(裨補風水). Due to such characteristic, Feng-sui academia commonly viewed Lichi Theory of Feng-sui was practically not the trend at that time of Feng-sui in Goryeo, but after preceding serial researches on this subject, traditional Docham-Fengshi in Goryeo was evolved as more accomplished consolidation of Feng-sui Theory by mixing with divining artistic characteristic in Lichi Theory of Feng-sui. That is, Docham-Fengsui and Compass School theory has advanced with complementary cooperation together rather than putting its meaning as in collision. Entering Joseon Dynasty, texts about Compass School Theory that accepted as the subjects for examination in the Feng-sui is only, ‘Dongrimjodam’ and ‘Jirisinbeop’. Those two manuscripts, which are presumed to be influx least late in the Goryeo Dynasty, maintain theory central to ‘Sit and Mountain(坐 ? 山)’, the theory features differentiated characteristic to the theories focus on Water and Direction(水 ? 向) that is still manifest in today’s world after Qing Dynasty(淸代). Also, ‘Dongrimjodam’ was the theoretical book that organized the Compass School Theory compressively and ‘Jirisinbeop’ was admired and credited in terms of taking essential role to selection of capital in Joseon. Specifically in case of ‘Jirisinbeop’, it was heavily associated with politics. Reason behind not being able to make appearance of its title although the theory of ‘Jirisinbeop’ was distinctively made use at the period of Goreyo Heejong(熙宗) was, according to theory in ‘Jirisinbeop’, the Capital of Goryeo, Kaekyung(開京) is judged as poor lansashire by the political background. Until after enter in Joseon Dynasty, ‘Jirisinbeop’ was thoroughly used politically in the National Route Theory in Feng-sui. Literal Official, Ha-Yun(河崙) at the end of Goryeo Dynasty and the Ealry Joseon Dynasty stated the reason to break the will to transfer of the capital carried by the first king, Lee-Sung-Gye(李成桂), he maintained, by theoretically from the ‘Jirisinbeop’, the capital lot in Gyeryong Mountain(鷄龍山) is no different from that of the Kaekyung. Since then ‘Jirisinbeop’ never loses its position to be the center of Compass School Theoretical book even after arousing controversy and being the target of attack throughout the whole of Joseon Dynasty. Lichi Theory of Feng-sui in the Early Joseon Dynasty, regardless of criticisms from Confucian officials, it was consistently utilized in selection of royal tomb and composition of palace by the kings, Se-Jong(世宗), Se-Jo(世祖), and Sung-Jong(成宗) who showed amicable attitude toward Feung-sui Study, and has strengthened its position by grafting with the concept of Filial Piet Thought(孝思想) and Sympathized Relation Theory(同氣論). At the present juncture, professional Feng-sui Study officials used Form School of Fung-sui(形勢派 風水, that is a Fung-sui theory putting emphasis on the shape and situation in the space of circumstance) depending on personal preferences or made application of Compass School Theory. As occasion demands, Form School experts in the Feng-sui used the Lichi Theory of Feng-sui and so did with the Compass School experts in the Feng-sui, premising its theory in principle, when the times requiring accurate geomantic point(穴) and the exposure of royal tomb come, they showed attitude of utilization of Compass School Theory. Lichi Theory of Feng-sui in Joseon used to perform unique theory that is distinctive from that of China. Representative theory was ‘38jangbeop theory(38將法)’ alleged by Kim-Suk-San(金石山), High-ranking government official in the Feng-sui during Sung-Jong(成宗) period. Constructing different system from the ‘38jangbeop theory’ that is said to be began with the Buddhist monk in Tang Dynasty(唐代), ‘38jangbeop theory’ of Kim-Suk-San was determinable to be the 38jangbeop theory of ‘Pungsurok(風水錄)’ that is preserved in Seoul University Kyujanggak Institute For Koran Studies at present. ‘38jangbeop theory’ in ‘Pungsurok’ was the distinctive Compass School Theory that utilized ‘12potae theory’ and ‘38jangbeop’ in China. Furthermore, ‘Mokseong Yundo(木星 輪圖)’ that is said to be the Joseon-style of compass existed in the beginning of Joseon Dynasty, as well was in our indigenous Compass School theory. ‘Mokseong Yundo’ is standing on the basis of the Big Dipper Theory(北斗九星理論) of Liao-Jin-Jing(廖金精) who worked as Feng-sui expert in Tang Dynasty, but its arrangement structure performed the first and unique structure beyond that of in China. On the other hand, in Joseon Dynasty, fusion of Bibo-Fengsui and the Compass School Theory was formed. Feng-sui expert, Park Sang-Eui(朴尙義) during Sun-Jo(宣祖) period utilized Compass School Theory for boosting Bibo-effect of the drain point in Han-Yang’s unenergetic point while building Guan-Yu’s cemetery(關王廟) environs Dongdaemun, to prospect the royal tomb. Park Sang-Eui was to make realization of perfection in Bibo-Fengsui by mobilizing Compass School Theory while establishing Bibo. As the Docham-Fengsui and Compass School Theory in Goryeo Dynasty accomplished synergistic effect with the supplementary relation to each other, in Joseon Dynasty, it was the example to the supplementation of Bibo-Fengsui with the prospect of royal tomb of Compass School Theory. Compass School Theory in Joseon branched off to divining art publicly due to the introduction of compass likewise in China after Japanese Invasion of Korea in 1592. Major theories of centering Mountains and sites in ‘Jirisinbeop’ and ‘Dongrimjodam’ take transition in attaching importance to water and bearing, the methods were increasingly diversified by mobilizing Sinsal Theory(神煞論) of The Four Pillars of Destinity and I-Ching Divination to the Feng-sui Theory. Specifically the transition in perspective of averaging mountains and sites to centering the point to water and bearing meant decline of Compass School Theory in the Early Joseon Dynasty, and the appearance of new Compass School Theory. However various Compass School Theories that influx after late Joseon Dynasty were indiscriminately used in the Feng-sui site, without the qualification of formal and objective procedure like ‘the subjects of examination in the Feng-sui(風水學 考試科目)’, they were criticized by Silhak(實學) scholars in Joseon and the modern intellectuals. To escape from such criticism, Lichi Theory of Feng-sui requires profound research on prospecting objective view going through the period in terms of Compass School Theory that was descended from Goryeo Dynasty above all things, and by extension the assignment of restoration and the arrangement of Compass School Theory that existed in Goryeo and the Early Joseon Dynasty that fit into modern times is remained.
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