근대에 이르러 영국은 독자적인 차문화를 이루어 왔다. 특히 빅토리아 시대(Victorian Age, 1837-1901)에는 대중적인 차문화를 형성하였는데, 이 시기에 영국의 음료문화는 酒類 중심에서 차 중심으로 대체되었다고 평가할 수 있다. 이와 같이 차문화가 대중적으로 보편화되는 데에는 영국 노동계급의 차문화가 결정적인 역할을 하였다.
본 논문은 빅토리아 시대의 차문화가 형성되는 전반적인 배경과 그 과정, 그리고 그것을 기반으로 구축된 영국 노동계급의 독특한 차문화에 대하여 연구하였다.
영국 빅토리아 시대 노동계급의 차문화에 관하여 고찰하기 위해 먼저 유럽의 차문화 형성과정을 살펴볼 필요가 있다. 포르투갈은 차를 경제작물로 인식한 최초의 유럽 국가였으며, 네덜란드는 동양의 차를 유럽에 수출함으로써 ‘차’라는 용어가 정착하는 데 기여하였다. 그러나 네덜란드에서는 차가 상류계급의 고급문화로 인식되었지만 상류계층이 동양의 문물을 향유하는 데 그치고 말았다. 따라서 차문화가 하층계급까지 확산되지 못하여 보편적인 차문화의 형성을 이루는 데에는 성공하지 못하였다.
영국에 차가 도입되면서 차산업은 국가적인 육성정책에 힘입어 크게 발전하였다. 이러한 적극적인 국가의 정책과 노동자들의 성실한 근로정신은 인도와 실론의 차 ...
근대에 이르러 영국은 독자적인 차문화를 이루어 왔다. 특히 빅토리아 시대(Victorian Age, 1837-1901)에는 대중적인 차문화를 형성하였는데, 이 시기에 영국의 음료문화는 酒類 중심에서 차 중심으로 대체되었다고 평가할 수 있다. 이와 같이 차문화가 대중적으로 보편화되는 데에는 영국 노동계급의 차문화가 결정적인 역할을 하였다.
본 논문은 빅토리아 시대의 차문화가 형성되는 전반적인 배경과 그 과정, 그리고 그것을 기반으로 구축된 영국 노동계급의 독특한 차문화에 대하여 연구하였다.
영국 빅토리아 시대 노동계급의 차문화에 관하여 고찰하기 위해 먼저 유럽의 차문화 형성과정을 살펴볼 필요가 있다. 포르투갈은 차를 경제작물로 인식한 최초의 유럽 국가였으며, 네덜란드는 동양의 차를 유럽에 수출함으로써 ‘차’라는 용어가 정착하는 데 기여하였다. 그러나 네덜란드에서는 차가 상류계급의 고급문화로 인식되었지만 상류계층이 동양의 문물을 향유하는 데 그치고 말았다. 따라서 차문화가 하층계급까지 확산되지 못하여 보편적인 차문화의 형성을 이루는 데에는 성공하지 못하였다.
영국에 차가 도입되면서 차산업은 국가적인 육성정책에 힘입어 크게 발전하였다. 이러한 적극적인 국가의 정책과 노동자들의 성실한 근로정신은 인도와 실론의 차 플랜테이션을 성공으로 이끌었다. 인도와 실론에서의 대량적인 차생산으로 차가격이 하락하게 되고 차 소비의 활성화로 이어졌으며, 그러한 현상은 노동자들이 저렴한 가격의 차를 마시는 데에 기여하였다. 이는 영국 노동계급에 차문화가 확산되는 실질적인 요인이 되었다.
영국의 사회계층별 차문화의 양상을 보면 계층별 수용구조에 차이가 있다. 왕족은 빅토리아 시대와 이후의 왕조까지 그들 나름의 차를 즐기는 문화를 계승하였다. 귀족계급은 차 문화의 보편화에 선구적 역할을 하였는데, 귀족계급의 청소년은 차를 그랜드 투어의 필수품으로 지참하여 해외여행 중에도 차를 마심으로써 차의 보편화에 주요한 역할을 하였다.
한편, 영국의 차문화는 그 확산에 기독교의 복음주의라는 사상적 배경이 있었다. 기독교의 복음주의는 교회를 중심으로 실천되었는데 중간계급은 복음주의에 수반된 자선과 박애정신의 구체적 실현수단으로 하층민에 차를 공급하였다. 자선단체나 교회는 노동자의 가정이나 작업장에 비해 파격적이고 인격적인 찻자리를 마련하여 노동계급과 빈민의 정신적 위안을 주었다. 이는 인간의 존엄성을 중시하고 실천하는 데 차문화가 중요한 역할을 한 것으로 평가될 수 있다. 그로 인하여 노동 계급은 자연스럽게 당시로서는 고급문화였던 차문화를 접하게 된 것이다. 박애정신의 일환으로 노동자에게 차를 대접한 일은 당시 사회 전반에 확산된 금주운동과 더불어 영국의 차문화 정착에 결정적인 역할을 한 것이다.
차를 접한 노동계급은 연례 차모임이나 월례 차모임 등을 통해 노사 간의 우의를 다졌으며, 티 댄스문화가 어우러진 연례 티파티를 통해 유대감을 형성하였다. 그들은 작업공간에서 묽은 차를 하루 종일 마시는 열악한 차생활을 하였지만 그러한 차생활은 노동계급의 생활에 차를 필수적인 요소로 자리 잡게 하였다. 노동계급은 점차 차를 마시는 저력을 지닌 계층으로 발전하여 지속적인 소비자의 역할을 하였다.
한편 노동계급의 차문화는 노동자의 자조 정신 함양과 함께 금주운동을 실천하는 노동자들의 자발적 참여로 실현되었다. 자조정신과 금주운동과 같은 건전한 생활 습관을 계몽하는 데에 차는 훌륭한 ‘절제 음료’가 되었다. 이로써 ‘술을 마시지 않기’로 번역됨직한 ‘Teetotal’이라는 용어가 ‘절대금주’라는 의미로 출현하게 된 것이다. 금주운동의 결과는 자연스럽게 술 소비의 감소와 차소비의 증가로 이어졌으며, 이로써 장기적으로 전 계층이 차를 마시는 습관을 형성하게 된 것이다.
노동계급의 차생활을 살펴보면 성별과 직업별로 차이가 나타났다. 남성노동자는 직종에 따라 차이는 있으나 대체로 차를 수반한 식사가 일상화되었고 작업 중간의 휴식시간에도 차를 마시며 작업능률을 높였다. 여성가내서비스 종사자도 소속계층별로 상이하지만 차문화를 누리고 있는 것으로 나타났다.
기업에서는 직종에 따라 ‘조니 보이’나 ‘전담반’이라는 보조 소년을 두어 노동자들이 쉬지 않고 일을 계속할 수 있도록 차심부름을 하게 하였다. 이처럼 차는 작업동료들과의 유대를 더욱 돈독하게 하는 나눔의 음식이었으며 열악한 노동 환경을 이겨내는 힘의 원천이 되었다.
빅토리아 시대 노동자의 티타임은 브렉퍼스트, 런치, 디너, 티, 서퍼로 분류될 수 있다. 오전과 오후 두 차례의 휴식시간이 있었고 오전의 휴식시간을 ‘런치’, 오후의 휴식시간을 ‘티’라 하였다. 식사 시간에도 차를 곁들인 그들의 일상생활에서 보듯이 차는 그들에게 생활필수품이었고, 심신의 안정과 생산성 향상에 기여한 기호품이 되었다.
결론적으로, 빅토리아 시대의 영국인에게 차는 시대정신이 내재된 문화였다. 차는 기독교의 덕목인 자선을 실천하여 계급 간의 화합에 사용되는 매개체였고 노동자에게는 심신을 안정되게 하는 위로의 음료였다. 노동계급이 차문화를 수용함으로써 영국에서 차는 전 국민의 문화로 정착될 수 있었다.
이처럼 차는 단순히 소비재로서 뿐만 아니라 계층 상호 간의 화합에서도 중요한 역할을 했다. 빅토리아기의 차문화는 시대정신이 내재된 문화로서 시대정신에 바탕을 둔 자발적 참여가, 사회적 공동체 의식을 조성한 결과로서 보편적 차문화로 발전한 것이다. 영국의 차는 국민 전체의 수용에 의해 사회계층을 초월한 보편적 문화로 자리매김하여 국민음료가 될 수 있었다.
주제어 : 차산업, 노동계급, 복음주의, 자선, 금주운동, 차문화.
근대에 이르러 영국은 독자적인 차문화를 이루어 왔다. 특히 빅토리아 시대(Victorian Age, 1837-1901)에는 대중적인 차문화를 형성하였는데, 이 시기에 영국의 음료문화는 酒類 중심에서 차 중심으로 대체되었다고 평가할 수 있다. 이와 같이 차문화가 대중적으로 보편화되는 데에는 영국 노동계급의 차문화가 결정적인 역할을 하였다.
본 논문은 빅토리아 시대의 차문화가 형성되는 전반적인 배경과 그 과정, 그리고 그것을 기반으로 구축된 영국 노동계급의 독특한 차문화에 대하여 연구하였다.
영국 빅토리아 시대 노동계급의 차문화에 관하여 고찰하기 위해 먼저 유럽의 차문화 형성과정을 살펴볼 필요가 있다. 포르투갈은 차를 경제작물로 인식한 최초의 유럽 국가였으며, 네덜란드는 동양의 차를 유럽에 수출함으로써 ‘차’라는 용어가 정착하는 데 기여하였다. 그러나 네덜란드에서는 차가 상류계급의 고급문화로 인식되었지만 상류계층이 동양의 문물을 향유하는 데 그치고 말았다. 따라서 차문화가 하층계급까지 확산되지 못하여 보편적인 차문화의 형성을 이루는 데에는 성공하지 못하였다.
영국에 차가 도입되면서 차산업은 국가적인 육성정책에 힘입어 크게 발전하였다. 이러한 적극적인 국가의 정책과 노동자들의 성실한 근로정신은 인도와 실론의 차 플랜테이션을 성공으로 이끌었다. 인도와 실론에서의 대량적인 차생산으로 차가격이 하락하게 되고 차 소비의 활성화로 이어졌으며, 그러한 현상은 노동자들이 저렴한 가격의 차를 마시는 데에 기여하였다. 이는 영국 노동계급에 차문화가 확산되는 실질적인 요인이 되었다.
영국의 사회계층별 차문화의 양상을 보면 계층별 수용구조에 차이가 있다. 왕족은 빅토리아 시대와 이후의 왕조까지 그들 나름의 차를 즐기는 문화를 계승하였다. 귀족계급은 차 문화의 보편화에 선구적 역할을 하였는데, 귀족계급의 청소년은 차를 그랜드 투어의 필수품으로 지참하여 해외여행 중에도 차를 마심으로써 차의 보편화에 주요한 역할을 하였다.
한편, 영국의 차문화는 그 확산에 기독교의 복음주의라는 사상적 배경이 있었다. 기독교의 복음주의는 교회를 중심으로 실천되었는데 중간계급은 복음주의에 수반된 자선과 박애정신의 구체적 실현수단으로 하층민에 차를 공급하였다. 자선단체나 교회는 노동자의 가정이나 작업장에 비해 파격적이고 인격적인 찻자리를 마련하여 노동계급과 빈민의 정신적 위안을 주었다. 이는 인간의 존엄성을 중시하고 실천하는 데 차문화가 중요한 역할을 한 것으로 평가될 수 있다. 그로 인하여 노동 계급은 자연스럽게 당시로서는 고급문화였던 차문화를 접하게 된 것이다. 박애정신의 일환으로 노동자에게 차를 대접한 일은 당시 사회 전반에 확산된 금주운동과 더불어 영국의 차문화 정착에 결정적인 역할을 한 것이다.
차를 접한 노동계급은 연례 차모임이나 월례 차모임 등을 통해 노사 간의 우의를 다졌으며, 티 댄스문화가 어우러진 연례 티파티를 통해 유대감을 형성하였다. 그들은 작업공간에서 묽은 차를 하루 종일 마시는 열악한 차생활을 하였지만 그러한 차생활은 노동계급의 생활에 차를 필수적인 요소로 자리 잡게 하였다. 노동계급은 점차 차를 마시는 저력을 지닌 계층으로 발전하여 지속적인 소비자의 역할을 하였다.
한편 노동계급의 차문화는 노동자의 자조 정신 함양과 함께 금주운동을 실천하는 노동자들의 자발적 참여로 실현되었다. 자조정신과 금주운동과 같은 건전한 생활 습관을 계몽하는 데에 차는 훌륭한 ‘절제 음료’가 되었다. 이로써 ‘술을 마시지 않기’로 번역됨직한 ‘Teetotal’이라는 용어가 ‘절대금주’라는 의미로 출현하게 된 것이다. 금주운동의 결과는 자연스럽게 술 소비의 감소와 차소비의 증가로 이어졌으며, 이로써 장기적으로 전 계층이 차를 마시는 습관을 형성하게 된 것이다.
노동계급의 차생활을 살펴보면 성별과 직업별로 차이가 나타났다. 남성노동자는 직종에 따라 차이는 있으나 대체로 차를 수반한 식사가 일상화되었고 작업 중간의 휴식시간에도 차를 마시며 작업능률을 높였다. 여성가내서비스 종사자도 소속계층별로 상이하지만 차문화를 누리고 있는 것으로 나타났다.
기업에서는 직종에 따라 ‘조니 보이’나 ‘전담반’이라는 보조 소년을 두어 노동자들이 쉬지 않고 일을 계속할 수 있도록 차심부름을 하게 하였다. 이처럼 차는 작업동료들과의 유대를 더욱 돈독하게 하는 나눔의 음식이었으며 열악한 노동 환경을 이겨내는 힘의 원천이 되었다.
빅토리아 시대 노동자의 티타임은 브렉퍼스트, 런치, 디너, 티, 서퍼로 분류될 수 있다. 오전과 오후 두 차례의 휴식시간이 있었고 오전의 휴식시간을 ‘런치’, 오후의 휴식시간을 ‘티’라 하였다. 식사 시간에도 차를 곁들인 그들의 일상생활에서 보듯이 차는 그들에게 생활필수품이었고, 심신의 안정과 생산성 향상에 기여한 기호품이 되었다.
결론적으로, 빅토리아 시대의 영국인에게 차는 시대정신이 내재된 문화였다. 차는 기독교의 덕목인 자선을 실천하여 계급 간의 화합에 사용되는 매개체였고 노동자에게는 심신을 안정되게 하는 위로의 음료였다. 노동계급이 차문화를 수용함으로써 영국에서 차는 전 국민의 문화로 정착될 수 있었다.
이처럼 차는 단순히 소비재로서 뿐만 아니라 계층 상호 간의 화합에서도 중요한 역할을 했다. 빅토리아기의 차문화는 시대정신이 내재된 문화로서 시대정신에 바탕을 둔 자발적 참여가, 사회적 공동체 의식을 조성한 결과로서 보편적 차문화로 발전한 것이다. 영국의 차는 국민 전체의 수용에 의해 사회계층을 초월한 보편적 문화로 자리매김하여 국민음료가 될 수 있었다.
주제어 : 차산업, 노동계급, 복음주의, 자선, 금주운동, 차문화.
The culture of tea-drinking took root in modern Britain, centering around the high society. By the dawn of the Victorian age(1837-1901), commoners joined in drinking tea, forming a popular culture of tea-drinking. Tea became Victorians’ most favorite beverage after beating out alcoholic beverage. Th...
The culture of tea-drinking took root in modern Britain, centering around the high society. By the dawn of the Victorian age(1837-1901), commoners joined in drinking tea, forming a popular culture of tea-drinking. Tea became Victorians’ most favorite beverage after beating out alcoholic beverage. The development of this popular culture was credited to the British working classes.
This paper would discuss the general background and the development of the British tea culture, and the characteristics of the distinctive tea culture of the working classes.
In order to study on the tea culture of the British working classes during the Victorian age, I looked into the development of European tea culture as a whole. A Portuguese was the first European to give an account of the drinking of tea while a Dutch company was the first to import the oriental tea into the Continent commercially for sale, contributing to take root the term of tea. Tea drinking became fashionable among Dutch high classes who rejoiced in the Eastern high culture. However, the popularity of tea stopped short of trickling down to the general population in Europe.
Meanwhile, the tea industry in Britain was promoted by the government-oriented company. The government-promoted tea industry and hard-working British labourers successfully led tea plantations in their colonies. Mass production of tea in Indian and Ceylon tea estates dropped the price of tea and boosted its consumption, helping the poorer classes have access to cheeper tea. This essentially led to the spread of tea drinking among the labouring classes in Britain.
Now I would consider the tea culture from the angle of social strata and found the differences in their adopting the culture among classes. First, the British royal family, the highest classes, succeeded to the culture of tea drinking from during Queen Victoria’s reign to the next monarch’s. Aristocracy drank a cup of tea as a matter of daily routine and led the culture of the time. Young noblemen carried tea everywhere even during the grand tour and felt at home over tea in the unfamiliar surroundings. They played a leading role in spreading the high culture to the lower classes.
Christians’ evangelicalism played a spiritual role in spreading tea drinking culture among the British workers. Middle-class church-goers were in the forefront of providing a cup of tea for the unprivileged as a way of the evangelicalism. Churches and charities provided a cordial reception and tea ceremony to workers, unparalleled to humble tea drinking at their home and work. This showed that tea served as the efficient provider of welfare and helped working men possess and maintain human dignity. Thanks to their benevolent efforts, the laboring classes met with refined and humane tea culture. Along with the widespread temperance movement, this philanthropy of providing tea played a decisive part in establishing the popular culture of tea-drinking.
Workers formed the sense of fellowship and community at annual tea parties and monthly tea meetings where workers and social leaders enjoyed dancing, lecturing and talking over tea. Though they drank diluted weak tea all the time in the inferior surroundings, they were already indulged in tea at work. They became steady buyers and main consumers of tea.
Workers took part in temperance and teetotal movements, and prevailing self-help campaigns to keep human dignity. Tea served as a perfect “temperance beverage” which fostered healthy lifestyle. The term “teetotal” which refers to “abstaining from alcohol” was first coined under this highly elated social atmosphere. As a result of temperance movements, the consumption of tea tended to increase while that of alcoholic drinks gradually declined. In the long run, people of all levels of society made the sound habit of drinking tea.
Workers showed differences in drinking tea by gender and the type of work. Male laborers generally had main meals with tea and breaks between works to improve efficiency. Female home-based workers enjoyed a wide variety of tea-drinking habits by the type of work.
Some workshops hired errand boys known as “Johnny boys,” or “squadding” party to serve tea for workers so that they did not have to stop work. Tea strengthened the bond between employees and brought power for them to overcome the poor working conditions.
Victorian working classes had five tea breaks a day: breakfast, lunch or luncheon, dinner(mid-day meal), tea, and supper. Workers enjoyed tea breaks in the middle of work before and after midday meal. “Lunch” meant tea break before noon while “tea” meant tea break after noon. Judged from tea typically being served at all meal, tea appeased anxiety and hunger of working classes as one of their daily necessities and contributed to improve productivity.
Tea, which became an essential commodity, played an important role in integrating people from both ends of the social spectrum. Tea culture in the Victorian age was founded on the spirit of the time and that of community. Thus, it was safely said that a tea drinking practice was settled down as an England popular culture after being adopted by people from all walks of life.
In conclusion, Victorian tea culture can be said to be a popular culture reflecting the spirit of the Victorian age. In other words, tea was the medium of Christians that helped connect the classes, and was also an agent that helped invigorate weary workers. As workers who constituted a great proportion of the British population willingly took tea as the part of their daily life, they speeded up the spread of tea drinking throughout the nation.
Key-Words: Tea Industry, Working Class, Evangelicalism, Charity, Temperance Movement, Tea Culture.
The culture of tea-drinking took root in modern Britain, centering around the high society. By the dawn of the Victorian age(1837-1901), commoners joined in drinking tea, forming a popular culture of tea-drinking. Tea became Victorians’ most favorite beverage after beating out alcoholic beverage. The development of this popular culture was credited to the British working classes.
This paper would discuss the general background and the development of the British tea culture, and the characteristics of the distinctive tea culture of the working classes.
In order to study on the tea culture of the British working classes during the Victorian age, I looked into the development of European tea culture as a whole. A Portuguese was the first European to give an account of the drinking of tea while a Dutch company was the first to import the oriental tea into the Continent commercially for sale, contributing to take root the term of tea. Tea drinking became fashionable among Dutch high classes who rejoiced in the Eastern high culture. However, the popularity of tea stopped short of trickling down to the general population in Europe.
Meanwhile, the tea industry in Britain was promoted by the government-oriented company. The government-promoted tea industry and hard-working British labourers successfully led tea plantations in their colonies. Mass production of tea in Indian and Ceylon tea estates dropped the price of tea and boosted its consumption, helping the poorer classes have access to cheeper tea. This essentially led to the spread of tea drinking among the labouring classes in Britain.
Now I would consider the tea culture from the angle of social strata and found the differences in their adopting the culture among classes. First, the British royal family, the highest classes, succeeded to the culture of tea drinking from during Queen Victoria’s reign to the next monarch’s. Aristocracy drank a cup of tea as a matter of daily routine and led the culture of the time. Young noblemen carried tea everywhere even during the grand tour and felt at home over tea in the unfamiliar surroundings. They played a leading role in spreading the high culture to the lower classes.
Christians’ evangelicalism played a spiritual role in spreading tea drinking culture among the British workers. Middle-class church-goers were in the forefront of providing a cup of tea for the unprivileged as a way of the evangelicalism. Churches and charities provided a cordial reception and tea ceremony to workers, unparalleled to humble tea drinking at their home and work. This showed that tea served as the efficient provider of welfare and helped working men possess and maintain human dignity. Thanks to their benevolent efforts, the laboring classes met with refined and humane tea culture. Along with the widespread temperance movement, this philanthropy of providing tea played a decisive part in establishing the popular culture of tea-drinking.
Workers formed the sense of fellowship and community at annual tea parties and monthly tea meetings where workers and social leaders enjoyed dancing, lecturing and talking over tea. Though they drank diluted weak tea all the time in the inferior surroundings, they were already indulged in tea at work. They became steady buyers and main consumers of tea.
Workers took part in temperance and teetotal movements, and prevailing self-help campaigns to keep human dignity. Tea served as a perfect “temperance beverage” which fostered healthy lifestyle. The term “teetotal” which refers to “abstaining from alcohol” was first coined under this highly elated social atmosphere. As a result of temperance movements, the consumption of tea tended to increase while that of alcoholic drinks gradually declined. In the long run, people of all levels of society made the sound habit of drinking tea.
Workers showed differences in drinking tea by gender and the type of work. Male laborers generally had main meals with tea and breaks between works to improve efficiency. Female home-based workers enjoyed a wide variety of tea-drinking habits by the type of work.
Some workshops hired errand boys known as “Johnny boys,” or “squadding” party to serve tea for workers so that they did not have to stop work. Tea strengthened the bond between employees and brought power for them to overcome the poor working conditions.
Victorian working classes had five tea breaks a day: breakfast, lunch or luncheon, dinner(mid-day meal), tea, and supper. Workers enjoyed tea breaks in the middle of work before and after midday meal. “Lunch” meant tea break before noon while “tea” meant tea break after noon. Judged from tea typically being served at all meal, tea appeased anxiety and hunger of working classes as one of their daily necessities and contributed to improve productivity.
Tea, which became an essential commodity, played an important role in integrating people from both ends of the social spectrum. Tea culture in the Victorian age was founded on the spirit of the time and that of community. Thus, it was safely said that a tea drinking practice was settled down as an England popular culture after being adopted by people from all walks of life.
In conclusion, Victorian tea culture can be said to be a popular culture reflecting the spirit of the Victorian age. In other words, tea was the medium of Christians that helped connect the classes, and was also an agent that helped invigorate weary workers. As workers who constituted a great proportion of the British population willingly took tea as the part of their daily life, they speeded up the spread of tea drinking throughout the nation.
Key-Words: Tea Industry, Working Class, Evangelicalism, Charity, Temperance Movement, Tea Culture.
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