張三?은 遼東 懿州사람으로 중국 역사상 저명한 道士이자 武學의 鼻祖이다. 이름은 君寶라고도 하고 全一이라고도 하며 元ㆍ明 두 왕조를 거쳤다고 하나 정확한 생몰연대는 알 수 없다. 그는 일찍이 鹿邑의 太淸宮(지금의 河南 鹿邑縣)과 太和山(지금의 湖北 武當山)에서 수도하였고, 그의 명성이 세상에 알려진 것은 명황실의 訪賢 및 그의 은일한 풍모와 밀접한 관계가 있다. 즉 그는 은둔할수록 더욱 세상에 알려지게 되고, 명성이 드러날수록 더욱 이름을 감추고 살았는데 이는 중국 隱士들의 일반적인 은선의 풍격을 나타낸다.
明代 洪武 初(1368), 그는 太和山의 玉虛宮에 띠 집을 짓고 살면서 고목아래에서 정좌할 때마다 들짐승들이 침범하였으나 아랑곳 하지 않자 사람들은 더욱 기이하게 여겼다. 이후 또 무당산으로 들어가 살면서 항상 마을 사람들에게 말하기를 “이 산은 후에 그 이름을 천하에 드날릴 것이다”라고 했다.
明 洪武17년(1384)과 洪武18년(1385)에 太祖 朱元璋이 두 차례 장삼봉에게 입조할 것을 명했으나 가지 않았고, 홍무23년(1390)에는 그가 무당산을 떠난 이후 종적을 모르는데도 明 成祖는 여전히 여러 차례 그를 招徵하기도 하고 서찰을 보내 앙모의 마음을 전하기도 했다. 영락 초(1403)에는 조정에서 그가 무당산에 돌아와 주었으면 하는 바람으로 거대한 자금을 들여 궁관을 지었다. 明 天順年間(1457~1464), 그에게 ‘通微顯化眞人’이라 시호하였고 그는 결국 종적을 알 수 없었다.
한편 그의 사상적 경향은 전진도의 전통을 계승한 데서 드러나 있다. 이는 친작으로 알려진『장삼봉전집』의「대도론」「현기직해」「현요편」등에 보인다. 그 내용은 주로 삼교융합에 바탕한 ‘煉己’와 ‘성명쌍수’의 兩大 이론인데 특히 ‘연기’는 가장 어렵고도 중요함으로 시종일관 끊임없는 수련을 통해 순숙해져야 비로소 최고 경지에 도달할 수 있다고 여겼다. 나아가 ‘성명쌍수론’에 바탕하여 동공인 武當內家拳을 창시하였다. 이는 그가 무당산에 있을 때 새와 뱀이 ...
張三?은 遼東 懿州사람으로 중국 역사상 저명한 道士이자 武學의 鼻祖이다. 이름은 君寶라고도 하고 全一이라고도 하며 元ㆍ明 두 왕조를 거쳤다고 하나 정확한 생몰연대는 알 수 없다. 그는 일찍이 鹿邑의 太淸宮(지금의 河南 鹿邑縣)과 太和山(지금의 湖北 武當山)에서 수도하였고, 그의 명성이 세상에 알려진 것은 명황실의 訪賢 및 그의 은일한 풍모와 밀접한 관계가 있다. 즉 그는 은둔할수록 더욱 세상에 알려지게 되고, 명성이 드러날수록 더욱 이름을 감추고 살았는데 이는 중국 隱士들의 일반적인 은선의 풍격을 나타낸다.
明代 洪武 初(1368), 그는 太和山의 玉虛宮에 띠 집을 짓고 살면서 고목아래에서 정좌할 때마다 들짐승들이 침범하였으나 아랑곳 하지 않자 사람들은 더욱 기이하게 여겼다. 이후 또 무당산으로 들어가 살면서 항상 마을 사람들에게 말하기를 “이 산은 후에 그 이름을 천하에 드날릴 것이다”라고 했다.
明 洪武17년(1384)과 洪武18년(1385)에 太祖 朱元璋이 두 차례 장삼봉에게 입조할 것을 명했으나 가지 않았고, 홍무23년(1390)에는 그가 무당산을 떠난 이후 종적을 모르는데도 明 成祖는 여전히 여러 차례 그를 招徵하기도 하고 서찰을 보내 앙모의 마음을 전하기도 했다. 영락 초(1403)에는 조정에서 그가 무당산에 돌아와 주었으면 하는 바람으로 거대한 자금을 들여 궁관을 지었다. 明 天順年間(1457~1464), 그에게 ‘通微顯化眞人’이라 시호하였고 그는 결국 종적을 알 수 없었다.
한편 그의 사상적 경향은 전진도의 전통을 계승한 데서 드러나 있다. 이는 친작으로 알려진『장삼봉전집』의「대도론」「현기직해」「현요편」등에 보인다. 그 내용은 주로 삼교융합에 바탕한 ‘煉己’와 ‘성명쌍수’의 兩大 이론인데 특히 ‘연기’는 가장 어렵고도 중요함으로 시종일관 끊임없는 수련을 통해 순숙해져야 비로소 최고 경지에 도달할 수 있다고 여겼다. 나아가 ‘성명쌍수론’에 바탕하여 동공인 武當內家拳을 창시하였다. 이는 그가 무당산에 있을 때 새와 뱀이 다투는 장면을 관찰하다가 영감을 받아 만들었다고 한다. 이른바 내가권은 일종의 導引術( Daoyin principles)로서 근대 무술인 소림권에 비해 동작의 형태가 부드럽고 內氣를 운행하는 데 중점을 두는 것이 특징이다.
그런데 황종희가『왕정남묘지명』에서 북송 휘종 연간에 무당단사 장삼봉이 무당내가권을 창시했다고 말한 후 무술계는 줄곧 논쟁이 끊이지 않아 아직 정론이 없으나 오늘날 학계나 무술계에서는 대부분 명대 도사 장삼봉으로 추정하고 있다.
그의 태극연단사상에서 발견되는 특징은 다음의 몇 가지로 집약할 수 있다.
첫째, 삼교회통사상이다. 그는 元ㆍ明時代 道敎思想의 보편적 특징인 삼교동원을 제창하였다. 그의 주장에 따르면 유불도 삼교가 각기 치중하고 있는 측면은 다르나 수련에 있어서 추구하는 목적, 본질, 수행방법 등은 일치된다고 보았다. 그리하여 그는 일찍이 고금에 걸쳐 正道와 邪道의 구분은 있으나 삼교는 그 지향점이 같다고 하였다.
둘째, 天ㆍ人이 같은 구조라는 生命論이다. 그는 ‘도’를 만물의 근본으로 여겨 한 폭의 우주생성도를 그렸는데 이는 분명 노자의 사상을 계승한 것이다. 즉 周敦?가 노자의 ‘무극’개념과『주역』의 ‘태극’이론을 상호 관통하여『태극도설』을 만들었다면 그는 무당도인으로 자신이 연구한 도교이론에 근거하여 진단의『無極圖』와 주돈이의『太極圖』를 기초로 삼아 자기 나름의 ‘太極圖’를 만들었다. 이는 인간과 자연이 상응한다는 것을 나타낸 것으로 ‘태극도’가 우주 만물의 음양소장 규율을 반영한 것일 뿐 아니라 인체의 음양도 盛衰消長한다는 것을 말한다.
셋째, 도덕규범을 강조한 점이다. 그에 의하면 “德은 身을 감싸고 身은 心을 감싸고 身은 心의 작용이 되며 心은 德으로 밝아진다. 身이 곧 心이요, 心이 곧 身이며 五德이 바로 五經이다. 德을 잃으면 經도 잃고 德이 이루어지면 身도 이루어지고 身이 이루어지면 經도 이루어진다. 그런 후에 천지의 오행에 참여할 수 있다.”고 하였다. 다시 말해서 道와 德이 共用되어야 내외가 함께 성취되어 성인의 공부가 원만히 이루어짐을 강조한 것이다.
한 세대를 풍미했던 그의 사상은 오늘날 도교 내단학과 더불어 후인들의 작품 안에서 되살아나고 있다.
張三?은 遼東 懿州사람으로 중국 역사상 저명한 道士이자 武學의 鼻祖이다. 이름은 君寶라고도 하고 全一이라고도 하며 元ㆍ明 두 왕조를 거쳤다고 하나 정확한 생몰연대는 알 수 없다. 그는 일찍이 鹿邑의 太淸宮(지금의 河南 鹿邑縣)과 太和山(지금의 湖北 武當山)에서 수도하였고, 그의 명성이 세상에 알려진 것은 명황실의 訪賢 및 그의 은일한 풍모와 밀접한 관계가 있다. 즉 그는 은둔할수록 더욱 세상에 알려지게 되고, 명성이 드러날수록 더욱 이름을 감추고 살았는데 이는 중국 隱士들의 일반적인 은선의 풍격을 나타낸다.
明代 洪武 初(1368), 그는 太和山의 玉虛宮에 띠 집을 짓고 살면서 고목아래에서 정좌할 때마다 들짐승들이 침범하였으나 아랑곳 하지 않자 사람들은 더욱 기이하게 여겼다. 이후 또 무당산으로 들어가 살면서 항상 마을 사람들에게 말하기를 “이 산은 후에 그 이름을 천하에 드날릴 것이다”라고 했다.
明 洪武17년(1384)과 洪武18년(1385)에 太祖 朱元璋이 두 차례 장삼봉에게 입조할 것을 명했으나 가지 않았고, 홍무23년(1390)에는 그가 무당산을 떠난 이후 종적을 모르는데도 明 成祖는 여전히 여러 차례 그를 招徵하기도 하고 서찰을 보내 앙모의 마음을 전하기도 했다. 영락 초(1403)에는 조정에서 그가 무당산에 돌아와 주었으면 하는 바람으로 거대한 자금을 들여 궁관을 지었다. 明 天順年間(1457~1464), 그에게 ‘通微顯化眞人’이라 시호하였고 그는 결국 종적을 알 수 없었다.
한편 그의 사상적 경향은 전진도의 전통을 계승한 데서 드러나 있다. 이는 친작으로 알려진『장삼봉전집』의「대도론」「현기직해」「현요편」등에 보인다. 그 내용은 주로 삼교융합에 바탕한 ‘煉己’와 ‘성명쌍수’의 兩大 이론인데 특히 ‘연기’는 가장 어렵고도 중요함으로 시종일관 끊임없는 수련을 통해 순숙해져야 비로소 최고 경지에 도달할 수 있다고 여겼다. 나아가 ‘성명쌍수론’에 바탕하여 동공인 武當內家拳을 창시하였다. 이는 그가 무당산에 있을 때 새와 뱀이 다투는 장면을 관찰하다가 영감을 받아 만들었다고 한다. 이른바 내가권은 일종의 導引術( Daoyin principles)로서 근대 무술인 소림권에 비해 동작의 형태가 부드럽고 內氣를 운행하는 데 중점을 두는 것이 특징이다.
그런데 황종희가『왕정남묘지명』에서 북송 휘종 연간에 무당단사 장삼봉이 무당내가권을 창시했다고 말한 후 무술계는 줄곧 논쟁이 끊이지 않아 아직 정론이 없으나 오늘날 학계나 무술계에서는 대부분 명대 도사 장삼봉으로 추정하고 있다.
그의 태극연단사상에서 발견되는 특징은 다음의 몇 가지로 집약할 수 있다.
첫째, 삼교회통사상이다. 그는 元ㆍ明時代 道敎思想의 보편적 특징인 삼교동원을 제창하였다. 그의 주장에 따르면 유불도 삼교가 각기 치중하고 있는 측면은 다르나 수련에 있어서 추구하는 목적, 본질, 수행방법 등은 일치된다고 보았다. 그리하여 그는 일찍이 고금에 걸쳐 正道와 邪道의 구분은 있으나 삼교는 그 지향점이 같다고 하였다.
둘째, 天ㆍ人이 같은 구조라는 生命論이다. 그는 ‘도’를 만물의 근본으로 여겨 한 폭의 우주생성도를 그렸는데 이는 분명 노자의 사상을 계승한 것이다. 즉 周敦?가 노자의 ‘무극’개념과『주역』의 ‘태극’이론을 상호 관통하여『태극도설』을 만들었다면 그는 무당도인으로 자신이 연구한 도교이론에 근거하여 진단의『無極圖』와 주돈이의『太極圖』를 기초로 삼아 자기 나름의 ‘太極圖’를 만들었다. 이는 인간과 자연이 상응한다는 것을 나타낸 것으로 ‘태극도’가 우주 만물의 음양소장 규율을 반영한 것일 뿐 아니라 인체의 음양도 盛衰消長한다는 것을 말한다.
셋째, 도덕규범을 강조한 점이다. 그에 의하면 “德은 身을 감싸고 身은 心을 감싸고 身은 心의 작용이 되며 心은 德으로 밝아진다. 身이 곧 心이요, 心이 곧 身이며 五德이 바로 五經이다. 德을 잃으면 經도 잃고 德이 이루어지면 身도 이루어지고 身이 이루어지면 經도 이루어진다. 그런 후에 천지의 오행에 참여할 수 있다.”고 하였다. 다시 말해서 道와 德이 共用되어야 내외가 함께 성취되어 성인의 공부가 원만히 이루어짐을 강조한 것이다.
한 세대를 풍미했던 그의 사상은 오늘날 도교 내단학과 더불어 후인들의 작품 안에서 되살아나고 있다.
Zhang San-feng, was born in Liaodong Yizhou, He lived as the Chinese Taoist and a famous founder of martial arts of Wudangschool from Yuan to Ming dynasty, also known as JunBao, Qhuan-Yi. whose birthday and death day unknown. He ever studied in Taiqing Palace of Luyi(now Luyi County in Henan), preac...
Zhang San-feng, was born in Liaodong Yizhou, He lived as the Chinese Taoist and a famous founder of martial arts of Wudangschool from Yuan to Ming dynasty, also known as JunBao, Qhuan-Yi. whose birthday and death day unknown. He ever studied in Taiqing Palace of Luyi(now Luyi County in Henan), preaching in Mt. Taihe afterward(now the Mt. Wudang in Hubei). Zhang San-feng's fame was closely related to Ming emperor’ admiration for him and his reclusion away from the attention of the public.
In the Ming Dynasty Hongwu(洪武) fist year, he practiced Taoism in Taihe(太和) Mountain. He settled down in Yuxu(玉虛) Temple, in front of which there were five old trees. He used to sit under the trees. People felt strange to find that neither wild animals nor fierce birds dared to attack him. When he got to Wudang(武當) Mountain later, he used to tell local residents : "This mountain will be well known in the future."
From the seventeenth year of Ming Hongwu(1384) to the eighteenth year of Hongwu(1385), Emperor Zhu Yuan-zhang(朱元璋) extended his invitation twice to Zhang to visit the capital, but could not get any response. Wudang in the twenty- third year of Hongwu(1390) and disappeared. But, Emperor Ch’ng-tsu called up repeatedly; the imperial edict delivered tohim showed the admiration of the emperor. Although Chang San-feng wasmissing, but he was repeatedly proclaimed by the emperors of Ming Dynasty.
In the Yongle(永樂) first year of Ming Dynasty, the imperial court sent an order that a palace was to be built for him in Wudang Mountain in order to expect his return. In the Tianshun(天順) years of Ming Dynasty, he was granted the title of "Tongweixianhua zhenren"(通微顯化眞人). However, he kept coming and going, and he was of uncertain whereabouts.
Meanwhile, the trend of his ideological tradition of Quanjindao(全眞道), which is exposed to. His theory and thought are well explicated in such books as Dadaolun(大道論), Xuanjizhijiang(玄機直指), Xuanyaopian(玄要篇) of Zhangsanfeng Complete Works(張三?全集). ‘Lianji(煉己)’ and ‘practice methodology’ history of the two major theories that he claimed is. Purifying the mind is the most difficult, throughout the whole course. The high level of the purifying them ind will lead to the high level practice. The dual cultivation of body and mind is also the important theory.
In addition, He founded the WudangNeijiaquan(武當內家拳) on the basis of the principle of practice methodology. It is said that on one occasion Zhang san-feng observed a bird attacking a snake on Wudang Mountain and was greatly inspired by the snake's defensive tactics. Neijiaquan(內家拳) is a modern martial art called as a kind of DaoYin(導引) principles in the form of wrestling action is smooth compared fortune is characterized by a focus. Huang Zong-xi's(黃宗羲) Epitaph for WangZhengnan(王征南墓誌銘) gives him credit for the development of a Taoist "internal martial arts"style, as opposed to the "external" style of the Buddhist martial arts tradition of Shaolin(少林). But, Huang zong-xi of the Wang Zhe-ngnan epitaph said during the North Song dynasty in Wudang danshi(武當丹士) after Zhang San-feng walk through create Wudang family fist, the martial arts there has been debate, somebody, some negative opinions. Today, however, most of the academic and Wushu(武術) academic Zhang San-feng has been estimated that one.
The characteristics found out from his Taijiliandan thought can be summarized as follows:
First, three religions unification Thought. Zhang San-feng's thoughts, share ideas of Taoism in Yuan(元)and Ming(明) era universal features, advocate of three religions unification. According to his claim, considered that religions, Confucianism, Buddhism and Taoism, are differentiated in their focuses, however, their origin, essence, and goal, and fundamental practice methodology are concurrent and mutually connected. So he right way across all time ever and the teachings of evil way three religions division, but can not distinguish.
Second, Theory of life at Heaven-isomorphism. Zhang san-feng painted a generated map of the universe, is the "Dao" as the source of all things, obviously inherited the L?oz?. Namely Zhou Dun-yi(周敦?), Each Laozi's(老子) "Wuji"(無極) and Zhou Dun-Yi of "Taiji"(太極) theory penetrating the Taijidushuo(太極圖說) wrote, Then, Zhang San-feng as the Wud?ng(武當) Taoist theory, according to the study, based on Chen-Tuan(陳?) "Wujitu"(無極圖) and Zhou Dun-yi's "Taijitu"(太極圖), Made her own "Taijitu". Is conform to the human beings and nature, Sun and reflects both the cosmic Heaven and Earth, the dynamics of yin and Yang, also the vicissitudes of the yin and Yang symbol of ebb and flow.
Third, Emphasized the moral code. He said, "Virtue surrounding the body, the mind, body wraps, and body action of the mind heart virtue to brighten. The body is the heart and Mind is the body. Five kinds of virtue is Five kinds of sutra. Loses virtue loses sutra, Virtue also accomplished the body is fulfilled, When you achieve the body sutra is also fulfilled. After that, may participate in the Tiandi(天地) of Wuxing(五行)." In other words, Dao and virtue to be utilized interior and exterior is accomplished with the saint's study emphasized amicably will come true.
One three and flavor that his ideas did not die forever with today's Taoism Neidan thought and the work of posterity of Work has survive in the back.
Zhang San-feng, was born in Liaodong Yizhou, He lived as the Chinese Taoist and a famous founder of martial arts of Wudangschool from Yuan to Ming dynasty, also known as JunBao, Qhuan-Yi. whose birthday and death day unknown. He ever studied in Taiqing Palace of Luyi(now Luyi County in Henan), preaching in Mt. Taihe afterward(now the Mt. Wudang in Hubei). Zhang San-feng's fame was closely related to Ming emperor’ admiration for him and his reclusion away from the attention of the public.
In the Ming Dynasty Hongwu(洪武) fist year, he practiced Taoism in Taihe(太和) Mountain. He settled down in Yuxu(玉虛) Temple, in front of which there were five old trees. He used to sit under the trees. People felt strange to find that neither wild animals nor fierce birds dared to attack him. When he got to Wudang(武當) Mountain later, he used to tell local residents : "This mountain will be well known in the future."
From the seventeenth year of Ming Hongwu(1384) to the eighteenth year of Hongwu(1385), Emperor Zhu Yuan-zhang(朱元璋) extended his invitation twice to Zhang to visit the capital, but could not get any response. Wudang in the twenty- third year of Hongwu(1390) and disappeared. But, Emperor Ch’ng-tsu called up repeatedly; the imperial edict delivered tohim showed the admiration of the emperor. Although Chang San-feng wasmissing, but he was repeatedly proclaimed by the emperors of Ming Dynasty.
In the Yongle(永樂) first year of Ming Dynasty, the imperial court sent an order that a palace was to be built for him in Wudang Mountain in order to expect his return. In the Tianshun(天順) years of Ming Dynasty, he was granted the title of "Tongweixianhua zhenren"(通微顯化眞人). However, he kept coming and going, and he was of uncertain whereabouts.
Meanwhile, the trend of his ideological tradition of Quanjindao(全眞道), which is exposed to. His theory and thought are well explicated in such books as Dadaolun(大道論), Xuanjizhijiang(玄機直指), Xuanyaopian(玄要篇) of Zhangsanfeng Complete Works(張三?全集). ‘Lianji(煉己)’ and ‘practice methodology’ history of the two major theories that he claimed is. Purifying the mind is the most difficult, throughout the whole course. The high level of the purifying them ind will lead to the high level practice. The dual cultivation of body and mind is also the important theory.
In addition, He founded the WudangNeijiaquan(武當內家拳) on the basis of the principle of practice methodology. It is said that on one occasion Zhang san-feng observed a bird attacking a snake on Wudang Mountain and was greatly inspired by the snake's defensive tactics. Neijiaquan(內家拳) is a modern martial art called as a kind of DaoYin(導引) principles in the form of wrestling action is smooth compared fortune is characterized by a focus. Huang Zong-xi's(黃宗羲) Epitaph for WangZhengnan(王征南墓誌銘) gives him credit for the development of a Taoist "internal martial arts"style, as opposed to the "external" style of the Buddhist martial arts tradition of Shaolin(少林). But, Huang zong-xi of the Wang Zhe-ngnan epitaph said during the North Song dynasty in Wudang danshi(武當丹士) after Zhang San-feng walk through create Wudang family fist, the martial arts there has been debate, somebody, some negative opinions. Today, however, most of the academic and Wushu(武術) academic Zhang San-feng has been estimated that one.
The characteristics found out from his Taijiliandan thought can be summarized as follows:
First, three religions unification Thought. Zhang San-feng's thoughts, share ideas of Taoism in Yuan(元)and Ming(明) era universal features, advocate of three religions unification. According to his claim, considered that religions, Confucianism, Buddhism and Taoism, are differentiated in their focuses, however, their origin, essence, and goal, and fundamental practice methodology are concurrent and mutually connected. So he right way across all time ever and the teachings of evil way three religions division, but can not distinguish.
Second, Theory of life at Heaven-isomorphism. Zhang san-feng painted a generated map of the universe, is the "Dao" as the source of all things, obviously inherited the L?oz?. Namely Zhou Dun-yi(周敦?), Each Laozi's(老子) "Wuji"(無極) and Zhou Dun-Yi of "Taiji"(太極) theory penetrating the Taijidushuo(太極圖說) wrote, Then, Zhang San-feng as the Wud?ng(武當) Taoist theory, according to the study, based on Chen-Tuan(陳?) "Wujitu"(無極圖) and Zhou Dun-yi's "Taijitu"(太極圖), Made her own "Taijitu". Is conform to the human beings and nature, Sun and reflects both the cosmic Heaven and Earth, the dynamics of yin and Yang, also the vicissitudes of the yin and Yang symbol of ebb and flow.
Third, Emphasized the moral code. He said, "Virtue surrounding the body, the mind, body wraps, and body action of the mind heart virtue to brighten. The body is the heart and Mind is the body. Five kinds of virtue is Five kinds of sutra. Loses virtue loses sutra, Virtue also accomplished the body is fulfilled, When you achieve the body sutra is also fulfilled. After that, may participate in the Tiandi(天地) of Wuxing(五行)." In other words, Dao and virtue to be utilized interior and exterior is accomplished with the saint's study emphasized amicably will come true.
One three and flavor that his ideas did not die forever with today's Taoism Neidan thought and the work of posterity of Work has survive in the back.
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