학생들이 건전한 민주시민으로 성장하고 사회구성원으로 맡은 역할을 성실히 수행할 수 있도록 밑거름되는 교육의 현장에서 학교폭력이라는 사회의 심각한 문제가 발생하고 있다. 학교 폭력을 근절하기 위해서는 학교폭력이 일어난 사후에 적절한 조치와 함께 사전에 효과적인 예방교육이 필요하다. 본 연구에서는 학교폭력관련 서적과 연구논문 및 간행물, 국내 단행본, 신문, 인터넷 정보, 교육부 및 교육청에서 공개한 정보를 검토하고 자료를 활용하여 학교폭력 이론적 배경과 학교폭력의 대책과 학교에서의 예방과 학교폭력 예방활동의 1차적인 교사의 역할에 대하여 연구의 하였다. 이러한 조사 내용을 분석한 결과 다음과 같은 결론이 도출된다. 첫째, 학교폭력 문제에 대하여 교사들의 소극적이고 의례적인 태도를 고치고 학생들의 생활을 세심히 관찰하고 학교폭력의 징후가 있을 때에는 적극 개입하여 학교폭력 예방을 하여야 한다. 둘째, 학교폭력 대처 역량을 강화하기 위한 교원 연수 확대되어야 한다. 교원연수를 통해 상담 능력을 키우고 가해학생과 피해학생에 대해 공감능력을 키울 수 있어 연수가 필요하다. 연수를 통하여 급변하는 학생들의 불안전한 심리와 ...
학생들이 건전한 민주시민으로 성장하고 사회구성원으로 맡은 역할을 성실히 수행할 수 있도록 밑거름되는 교육의 현장에서 학교폭력이라는 사회의 심각한 문제가 발생하고 있다. 학교 폭력을 근절하기 위해서는 학교폭력이 일어난 사후에 적절한 조치와 함께 사전에 효과적인 예방교육이 필요하다. 본 연구에서는 학교폭력관련 서적과 연구논문 및 간행물, 국내 단행본, 신문, 인터넷 정보, 교육부 및 교육청에서 공개한 정보를 검토하고 자료를 활용하여 학교폭력 이론적 배경과 학교폭력의 대책과 학교에서의 예방과 학교폭력 예방활동의 1차적인 교사의 역할에 대하여 연구의 하였다. 이러한 조사 내용을 분석한 결과 다음과 같은 결론이 도출된다. 첫째, 학교폭력 문제에 대하여 교사들의 소극적이고 의례적인 태도를 고치고 학생들의 생활을 세심히 관찰하고 학교폭력의 징후가 있을 때에는 적극 개입하여 학교폭력 예방을 하여야 한다. 둘째, 학교폭력 대처 역량을 강화하기 위한 교원 연수 확대되어야 한다. 교원연수를 통해 상담 능력을 키우고 가해학생과 피해학생에 대해 공감능력을 키울 수 있어 연수가 필요하다. 연수를 통하여 급변하는 학생들의 불안전한 심리와 욕구 불만 파악할 수 있어 이로 인한 학교폭력의 대처 방법에 대해 알 수 있다. 셋째, 학교 상담은 학교폭력의 예방 수단으로 매우 중요하다. 따라서 학생 상담을 강화하여야 한다. 상담은 학생들과 정서적 관계를 유지하고 자신의 상태를 객관적으로 보고 상대방의 입장에서 생각해 볼 수 있는 기회를 제공하여 학교폭력에 예방을 할 수 있다. 넷째, 교사들의 적극적인 개입을 통해 학생들 사이의 유대감을 강화함으로써 학교폭력을 예방할 수 있다. 동아리활동이나 학교 밖에서의 모임을 마련하는 등의 교사들의 개입하여 참여시킬 수 있는 방안을 마련함으로써 학생들 사이의 유대감을 증진시킬 수 있다. 이는 곧 폭력의 시발점이라 할 수 있는 서로간의 갈등을 줄일 수 있다. 서로를 이해하는 과정에 교사가 적극적으로 개입함으로써 중개인 역할을 하고 학생들이 어떠한 생각을 가지고 있는지에 대해서도 파악이 가능하다. 이는 학생들이 학교폭력을 경험하게 되었을 경우 상담을 하는 창구로 활용 가능성이 있고 교사들이 학생들을 파악하여 학교폭력을 미연에 방지할 수 있는 기능을 동시에 할 수 있다.
학생들이 건전한 민주시민으로 성장하고 사회구성원으로 맡은 역할을 성실히 수행할 수 있도록 밑거름되는 교육의 현장에서 학교폭력이라는 사회의 심각한 문제가 발생하고 있다. 학교 폭력을 근절하기 위해서는 학교폭력이 일어난 사후에 적절한 조치와 함께 사전에 효과적인 예방교육이 필요하다. 본 연구에서는 학교폭력관련 서적과 연구논문 및 간행물, 국내 단행본, 신문, 인터넷 정보, 교육부 및 교육청에서 공개한 정보를 검토하고 자료를 활용하여 학교폭력 이론적 배경과 학교폭력의 대책과 학교에서의 예방과 학교폭력 예방활동의 1차적인 교사의 역할에 대하여 연구의 하였다. 이러한 조사 내용을 분석한 결과 다음과 같은 결론이 도출된다. 첫째, 학교폭력 문제에 대하여 교사들의 소극적이고 의례적인 태도를 고치고 학생들의 생활을 세심히 관찰하고 학교폭력의 징후가 있을 때에는 적극 개입하여 학교폭력 예방을 하여야 한다. 둘째, 학교폭력 대처 역량을 강화하기 위한 교원 연수 확대되어야 한다. 교원연수를 통해 상담 능력을 키우고 가해학생과 피해학생에 대해 공감능력을 키울 수 있어 연수가 필요하다. 연수를 통하여 급변하는 학생들의 불안전한 심리와 욕구 불만 파악할 수 있어 이로 인한 학교폭력의 대처 방법에 대해 알 수 있다. 셋째, 학교 상담은 학교폭력의 예방 수단으로 매우 중요하다. 따라서 학생 상담을 강화하여야 한다. 상담은 학생들과 정서적 관계를 유지하고 자신의 상태를 객관적으로 보고 상대방의 입장에서 생각해 볼 수 있는 기회를 제공하여 학교폭력에 예방을 할 수 있다. 넷째, 교사들의 적극적인 개입을 통해 학생들 사이의 유대감을 강화함으로써 학교폭력을 예방할 수 있다. 동아리활동이나 학교 밖에서의 모임을 마련하는 등의 교사들의 개입하여 참여시킬 수 있는 방안을 마련함으로써 학생들 사이의 유대감을 증진시킬 수 있다. 이는 곧 폭력의 시발점이라 할 수 있는 서로간의 갈등을 줄일 수 있다. 서로를 이해하는 과정에 교사가 적극적으로 개입함으로써 중개인 역할을 하고 학생들이 어떠한 생각을 가지고 있는지에 대해서도 파악이 가능하다. 이는 학생들이 학교폭력을 경험하게 되었을 경우 상담을 하는 창구로 활용 가능성이 있고 교사들이 학생들을 파악하여 학교폭력을 미연에 방지할 수 있는 기능을 동시에 할 수 있다.
In the field of education, where students will grow healthy democratic citizen and perform a role as a social member, School Violence occur serious social problems. To prevent school violence, we need an appropriate action after that and effective prevention program before it. This study reviews sch...
In the field of education, where students will grow healthy democratic citizen and perform a role as a social member, School Violence occur serious social problems. To prevent school violence, we need an appropriate action after that and effective prevention program before it. This study reviews school violence-related books, research papers, publications, domestic books, newspapers, internet information and opened-source from the Education Ministry and the Education Department. Researching the information, the study shows theoretical background of school violence, its prevention and solution and the primary teacher's role for school violence prevention. The analyzed results of this survey contents as following conclusions. First, teachers improve their formal and passive behavior about School violence and should have a close eye on student's life. Teachers must actively intervene in the signs of school violence, and prevent it. Second, teacher training should be expanded to reinforce the capacity of the school violence attention, teacher training is needed because counseling skills are grown and a sense of empathy are developed both the perpetrators and victims. Also, they know rapidly students unstable psychology and understand frustrations. Third, school counseling is very important for prevention method. Therefore, we continue to strengthen students counseling. It can prevent school violence to maintain emotional relations with students, to look their states objectively and to give students an opportunity think about it from the opposite side. Finally, school violence can be prevented through teacher's deeper engagements by strengthening attachment between students, teachers work out a plan that students have group activities or meetings outside of school. it can improve students relatedness. also, this is able to reduce the conflict between each other, which is called the starting point of violence. Teachers play important go-between roles by actively intervention when students are in the period of understanding others and figure out what they think about. In case students have school violence experience, it can be counseling window. also teacher comprehend students the function of nipping a plot in the bud at the same time.
In the field of education, where students will grow healthy democratic citizen and perform a role as a social member, School Violence occur serious social problems. To prevent school violence, we need an appropriate action after that and effective prevention program before it. This study reviews school violence-related books, research papers, publications, domestic books, newspapers, internet information and opened-source from the Education Ministry and the Education Department. Researching the information, the study shows theoretical background of school violence, its prevention and solution and the primary teacher's role for school violence prevention. The analyzed results of this survey contents as following conclusions. First, teachers improve their formal and passive behavior about School violence and should have a close eye on student's life. Teachers must actively intervene in the signs of school violence, and prevent it. Second, teacher training should be expanded to reinforce the capacity of the school violence attention, teacher training is needed because counseling skills are grown and a sense of empathy are developed both the perpetrators and victims. Also, they know rapidly students unstable psychology and understand frustrations. Third, school counseling is very important for prevention method. Therefore, we continue to strengthen students counseling. It can prevent school violence to maintain emotional relations with students, to look their states objectively and to give students an opportunity think about it from the opposite side. Finally, school violence can be prevented through teacher's deeper engagements by strengthening attachment between students, teachers work out a plan that students have group activities or meetings outside of school. it can improve students relatedness. also, this is able to reduce the conflict between each other, which is called the starting point of violence. Teachers play important go-between roles by actively intervention when students are in the period of understanding others and figure out what they think about. In case students have school violence experience, it can be counseling window. also teacher comprehend students the function of nipping a plot in the bud at the same time.
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