구약성경을 읽다보면, 당시 시대 배경과 연관하여 본문을 이해하기 마련이다. 조금씩 차이는 있지만, 보편적으로 드러나는 배경은 우상숭배가 자행되고, 악행을 일삼으며, 인간적인 안락함과 부와 명예를 지키기 위한 모습으로 나타난다. 이러한 시대에 하느님께서는 당시의 백성들에게 구원과 정의의 길로 이끌기 위해서 말씀하셔야만 했다.
그렇다면 여기서 한 가지 질문을 제기할 수 있다. 하느님은 어떠한 방식으로 백성들에게 말씀하셨는가? 계시헌장에서는 다음과 같이 말하고 있다.
모세와 예언자들을 통하여 이 민족을 가르치시고 당신만이 ...
구약성경을 읽다보면, 당시 시대 배경과 연관하여 본문을 이해하기 마련이다. 조금씩 차이는 있지만, 보편적으로 드러나는 배경은 우상숭배가 자행되고, 악행을 일삼으며, 인간적인 안락함과 부와 명예를 지키기 위한 모습으로 나타난다. 이러한 시대에 하느님께서는 당시의 백성들에게 구원과 정의의 길로 이끌기 위해서 말씀하셔야만 했다.
그렇다면 여기서 한 가지 질문을 제기할 수 있다. 하느님은 어떠한 방식으로 백성들에게 말씀하셨는가? 계시헌장에서는 다음과 같이 말하고 있다.
모세와 예언자들을 통하여 이 민족을 가르치시고 당신만이 살아 계신 참 하느님이시며, 섭리의 아버지이시고 정의의 판관이심을 알도록 하셨고, 약속된 구세주를 기다리게 하셨다. 이렇게 하느님께서는 세기에 걸쳐 복음에 이르는 길을 미리 닦아 놓으셨다.
하느님께서는 예언자를 통해 자신을 드러내 보이셨다. 따라서 이 질문의 답은 예언자의 모습을 통해 알 수 있다. 곧, 예언자들이 누구이며, 그들은 어떠한 직무를 하였는지를 통해 하느님의 구체적인 말씀을 들을 수 있다. 그렇다면 예언자의 직무는 무엇인가? 흔히 예언자와 그의 직무를 이해할 때, ‘미래에 일어날 일을 미리 알려 주는 자’로만 국한시킨다. 하지만 이러한 의미로만 국한시킬 수는 없다. 올바로 이해하기 위해서는 성경에 드러난 예언자를 바라볼 필요가 있다. 성경에 등장하는 예언자들의 본질적 임무는 과거, 현재, 미래에 관계없이 하느님의 뜻을 백성들에게 전하는 것으로 드러난다. 따라서 예언자의 직무는 구원 역사의 필수적인 하느님의 말씀을 선포하는 일이다. 이러한 전이해를 바탕으로 예언자의 직무에 대해서 자세히 고찰해보도록 하자.
또한 예언자가 하느님의 뜻을 전하는 이라면, 분명 하느님의 말씀을 들어야 했다. 이러한 부분은 주로 예언자의 소명사화에서 드러난다. 예언자와 하느님의 첫 만남이며, 동시에 하느님의 말씀이 전해지는 모습이 드러나는 소명사화는 예언자의 직무를 이해하는데 중요하다. 이러한 이유로 소명사화를 통해 예언자의 직무가 무엇인지 고찰하고자 한다.
구약성경을 읽다보면, 당시 시대 배경과 연관하여 본문을 이해하기 마련이다. 조금씩 차이는 있지만, 보편적으로 드러나는 배경은 우상숭배가 자행되고, 악행을 일삼으며, 인간적인 안락함과 부와 명예를 지키기 위한 모습으로 나타난다. 이러한 시대에 하느님께서는 당시의 백성들에게 구원과 정의의 길로 이끌기 위해서 말씀하셔야만 했다.
그렇다면 여기서 한 가지 질문을 제기할 수 있다. 하느님은 어떠한 방식으로 백성들에게 말씀하셨는가? 계시헌장에서는 다음과 같이 말하고 있다.
모세와 예언자들을 통하여 이 민족을 가르치시고 당신만이 살아 계신 참 하느님이시며, 섭리의 아버지이시고 정의의 판관이심을 알도록 하셨고, 약속된 구세주를 기다리게 하셨다. 이렇게 하느님께서는 세기에 걸쳐 복음에 이르는 길을 미리 닦아 놓으셨다.
하느님께서는 예언자를 통해 자신을 드러내 보이셨다. 따라서 이 질문의 답은 예언자의 모습을 통해 알 수 있다. 곧, 예언자들이 누구이며, 그들은 어떠한 직무를 하였는지를 통해 하느님의 구체적인 말씀을 들을 수 있다. 그렇다면 예언자의 직무는 무엇인가? 흔히 예언자와 그의 직무를 이해할 때, ‘미래에 일어날 일을 미리 알려 주는 자’로만 국한시킨다. 하지만 이러한 의미로만 국한시킬 수는 없다. 올바로 이해하기 위해서는 성경에 드러난 예언자를 바라볼 필요가 있다. 성경에 등장하는 예언자들의 본질적 임무는 과거, 현재, 미래에 관계없이 하느님의 뜻을 백성들에게 전하는 것으로 드러난다. 따라서 예언자의 직무는 구원 역사의 필수적인 하느님의 말씀을 선포하는 일이다. 이러한 전이해를 바탕으로 예언자의 직무에 대해서 자세히 고찰해보도록 하자.
또한 예언자가 하느님의 뜻을 전하는 이라면, 분명 하느님의 말씀을 들어야 했다. 이러한 부분은 주로 예언자의 소명사화에서 드러난다. 예언자와 하느님의 첫 만남이며, 동시에 하느님의 말씀이 전해지는 모습이 드러나는 소명사화는 예언자의 직무를 이해하는데 중요하다. 이러한 이유로 소명사화를 통해 예언자의 직무가 무엇인지 고찰하고자 한다.
Reading a text of the Old Testament, we understand it in the context of its background. Although there are differences in each period, common background of the Old Testament are the idolatry, evildoing, personal laziness, and pursuit of their own glory. In such moments, God needed to speak to lead h...
Reading a text of the Old Testament, we understand it in the context of its background. Although there are differences in each period, common background of the Old Testament are the idolatry, evildoing, personal laziness, and pursuit of their own glory. In such moments, God needed to speak to lead his people to the way of salvation and justice. So then, we can ask a question. How did God speak to his people? As God reveals himself through the prophets, we would be able to answer the question studying the figures of the prophets.
How did the prophets understand God's will and communicate it to the people? It is found in the call narratives of the prophets, which describe the first encounter between God and prophets. At the same time they are the scenes in which God's will is communicated. This is the reason why this treatise studies Isaiah's narrative call, which has a clear structure and shows the elements of the prophetic office.
The text studied in this treatise is a conversation between God and Isaiah with two parts. In the first part, God's will is communicated to Isaiah. In the second part is the question of Isaiah on the particular forms, followed by the words of God. From this text we can know that the prophets are not just the advocates of their own will, but they are proclaimers of God's will and God's Word. Even if it were a right thing, without God's will it cannot be the message to be transmitted by the prophet. The main duty of them is delivering God's Word, not theirs.
In the first chapter, as a preliminary I studied the etymology of the Hebrew words which designate the prophet and the literary genre of call narrative in the Old Testament for the purpose of general understanding the prophets in the Old Testament.
In the second chapter I studied the background of Isaiah, the location of the text, and the structure of the call narrative of Isaiah compared with others to emphasize its specialness.
In the third chapter I annotated some words related to the office of prophet. Studying the vocabularies used in the conversation between God and Isaiah, I tried to relate figure out some characteristics of the office of the prophet.
In the forth chapter I tried to connect the conclusions of previous studies with the office of the prophet. Especially, I considered what God wants the prophets to do. Then I concluded the study with theological reflections.
In short, I tried to understand the duty of prophets though a study on God's message in a call narrative of the Old Testament. I also wanted to suggest a model for the people who live prophetic life in our own day.
Reading a text of the Old Testament, we understand it in the context of its background. Although there are differences in each period, common background of the Old Testament are the idolatry, evildoing, personal laziness, and pursuit of their own glory. In such moments, God needed to speak to lead his people to the way of salvation and justice. So then, we can ask a question. How did God speak to his people? As God reveals himself through the prophets, we would be able to answer the question studying the figures of the prophets.
How did the prophets understand God's will and communicate it to the people? It is found in the call narratives of the prophets, which describe the first encounter between God and prophets. At the same time they are the scenes in which God's will is communicated. This is the reason why this treatise studies Isaiah's narrative call, which has a clear structure and shows the elements of the prophetic office.
The text studied in this treatise is a conversation between God and Isaiah with two parts. In the first part, God's will is communicated to Isaiah. In the second part is the question of Isaiah on the particular forms, followed by the words of God. From this text we can know that the prophets are not just the advocates of their own will, but they are proclaimers of God's will and God's Word. Even if it were a right thing, without God's will it cannot be the message to be transmitted by the prophet. The main duty of them is delivering God's Word, not theirs.
In the first chapter, as a preliminary I studied the etymology of the Hebrew words which designate the prophet and the literary genre of call narrative in the Old Testament for the purpose of general understanding the prophets in the Old Testament.
In the second chapter I studied the background of Isaiah, the location of the text, and the structure of the call narrative of Isaiah compared with others to emphasize its specialness.
In the third chapter I annotated some words related to the office of prophet. Studying the vocabularies used in the conversation between God and Isaiah, I tried to relate figure out some characteristics of the office of the prophet.
In the forth chapter I tried to connect the conclusions of previous studies with the office of the prophet. Especially, I considered what God wants the prophets to do. Then I concluded the study with theological reflections.
In short, I tried to understand the duty of prophets though a study on God's message in a call narrative of the Old Testament. I also wanted to suggest a model for the people who live prophetic life in our own day.
Keyword
#이사야
#예언자
#소명사화
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