이 연구는 금관악기 지도 교사들에게 금관악기교육에 있어 올바른 시작의 중요성을 일깨우고 학생들을 위해서 기본적인 이론과 연주 기량의 향상을 할 수 있는 참고자료를 제시하는데 목적이 있다. 이론적 배경에서는 금관악기의 구조와 역사, 종류를 알아보았다. 연구결과, 금관악기 연주에서 호흡과 텅잉의 상호 작용, 호흡과 앙부슈어의 상관관계는 매우 밀접함을 알 수 있었다. 본론에서는 저음, 중음, 고음 등 각각의 음역에서 호흡의 양과 속도, 호흡의 방향, 호흡의 연습방법을 설명하였으며 각각의 연습 지도안을 제시하였다. 마우스피스의 선택과 피...
이 연구는 금관악기 지도 교사들에게 금관악기교육에 있어 올바른 시작의 중요성을 일깨우고 학생들을 위해서 기본적인 이론과 연주 기량의 향상을 할 수 있는 참고자료를 제시하는데 목적이 있다. 이론적 배경에서는 금관악기의 구조와 역사, 종류를 알아보았다. 연구결과, 금관악기 연주에서 호흡과 텅잉의 상호 작용, 호흡과 앙부슈어의 상관관계는 매우 밀접함을 알 수 있었다. 본론에서는 저음, 중음, 고음 등 각각의 음역에서 호흡의 양과 속도, 호흡의 방향, 호흡의 연습방법을 설명하였으며 각각의 연습 지도안을 제시하였다. 마우스피스의 선택과 피아노를 사용한 마우스피스 버징 연습 지도안, 운순법에서는 입술에 대한 마우스피스의 자리, 호흡과 각도에 따른 저음, 중음, 고음에 대하여 설명하였다. 운설법에서는 텅잉을 할 때 신경써야 할 부분의 연습방법과 텅잉의 종류에 대해서 알아보았다. 지도 방법에서는 악기 지도의 목적, 지도의 방향, 악곡 해석을 이해시키고 호흡과 악곡 해석 등 지도교사가 갖추어야 할 자질을 제안하고 습득함으로써 학생들이 실제 연주 시 악곡에서 필요로 하는 소리를 낼 수 있도록 연습 지도 방안을 제시하였고 지도자가 지도해야하는 악보읽기, 리듬감, 조성감 계발, 연주표현력 등에 대한 지도 방법을 구안 하였다. 이 연구를 토대로 금관악기 지도자들은 이 연구에서 제시한 마우스피스, 호흡법, 운순법, 운설법의 연습 지도안을 학교에 맞게 재구성하여 금관악기 연습에 활용하여야 하겠다. 지도자는 학생들의 수준에 따라서 연습을 단계적이고 체계적으로 구성하고, 학생들의 부족한 부분들을 채워 주어야 할 것이다.
이 연구는 금관악기 지도 교사들에게 금관악기교육에 있어 올바른 시작의 중요성을 일깨우고 학생들을 위해서 기본적인 이론과 연주 기량의 향상을 할 수 있는 참고자료를 제시하는데 목적이 있다. 이론적 배경에서는 금관악기의 구조와 역사, 종류를 알아보았다. 연구결과, 금관악기 연주에서 호흡과 텅잉의 상호 작용, 호흡과 앙부슈어의 상관관계는 매우 밀접함을 알 수 있었다. 본론에서는 저음, 중음, 고음 등 각각의 음역에서 호흡의 양과 속도, 호흡의 방향, 호흡의 연습방법을 설명하였으며 각각의 연습 지도안을 제시하였다. 마우스피스의 선택과 피아노를 사용한 마우스피스 버징 연습 지도안, 운순법에서는 입술에 대한 마우스피스의 자리, 호흡과 각도에 따른 저음, 중음, 고음에 대하여 설명하였다. 운설법에서는 텅잉을 할 때 신경써야 할 부분의 연습방법과 텅잉의 종류에 대해서 알아보았다. 지도 방법에서는 악기 지도의 목적, 지도의 방향, 악곡 해석을 이해시키고 호흡과 악곡 해석 등 지도교사가 갖추어야 할 자질을 제안하고 습득함으로써 학생들이 실제 연주 시 악곡에서 필요로 하는 소리를 낼 수 있도록 연습 지도 방안을 제시하였고 지도자가 지도해야하는 악보읽기, 리듬감, 조성감 계발, 연주표현력 등에 대한 지도 방법을 구안 하였다. 이 연구를 토대로 금관악기 지도자들은 이 연구에서 제시한 마우스피스, 호흡법, 운순법, 운설법의 연습 지도안을 학교에 맞게 재구성하여 금관악기 연습에 활용하여야 하겠다. 지도자는 학생들의 수준에 따라서 연습을 단계적이고 체계적으로 구성하고, 학생들의 부족한 부분들을 채워 주어야 할 것이다.
The purpose of this study is to let teachers know how important it is to have a good start in teaching students and to provide reference data about basic theories and practical performance skills. In the theoretical background part, It has examined the structure, history and types of brass instrumen...
The purpose of this study is to let teachers know how important it is to have a good start in teaching students and to provide reference data about basic theories and practical performance skills. In the theoretical background part, It has examined the structure, history and types of brass instruments. The study shows that there is a significant interaction between breathing and tonguing as well as between breathing and embouchure. In the main body of the text, It has explained the quantity, speed and direction of breath and how to practice breathing and presented lesson plans in the upper, middle and lower register respectively. Besides, It has demonstrated not only how to choose a mouthpiece and lesson plans for practicing mouthpiece buzzing using the piano but also the positioning of a mouthpiece in embouchure and the register depending on breathing. As for tonguing, It has examined how to practice tonguing and types of tonguing. In the teaching method part, It has presented the purpose of teaching how to play instruments. attributes of teachers such as the understanding of breathing and music and teaching methods that help students make proper musical sounds when playing instruments. Moreover, It has displayed the teaching methods for reading music, a sense of rhythm and key, and expressiveness. Teachers should reconstruct and use the lesson plans on mouthpieces, breathing, embouchure and tonguing considering the actual situation of schools. Teachers should make a systematic and step-by-step practicing process based on the level of students and help students to correct their weaknesses.
The purpose of this study is to let teachers know how important it is to have a good start in teaching students and to provide reference data about basic theories and practical performance skills. In the theoretical background part, It has examined the structure, history and types of brass instruments. The study shows that there is a significant interaction between breathing and tonguing as well as between breathing and embouchure. In the main body of the text, It has explained the quantity, speed and direction of breath and how to practice breathing and presented lesson plans in the upper, middle and lower register respectively. Besides, It has demonstrated not only how to choose a mouthpiece and lesson plans for practicing mouthpiece buzzing using the piano but also the positioning of a mouthpiece in embouchure and the register depending on breathing. As for tonguing, It has examined how to practice tonguing and types of tonguing. In the teaching method part, It has presented the purpose of teaching how to play instruments. attributes of teachers such as the understanding of breathing and music and teaching methods that help students make proper musical sounds when playing instruments. Moreover, It has displayed the teaching methods for reading music, a sense of rhythm and key, and expressiveness. Teachers should reconstruct and use the lesson plans on mouthpieces, breathing, embouchure and tonguing considering the actual situation of schools. Teachers should make a systematic and step-by-step practicing process based on the level of students and help students to correct their weaknesses.
주제어
#금관악기 실기 지도방법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.