아키라 짐보(Akira Jimbo)의 퓨전(Fusion) 드럼 연주에 대한 연구 : 짐사쿠(Jimsaku)의 연주곡을 중심으로 A Study of Akira Jimbo's Fusion Drumming : Focused on the Instrumentals of Jimsaku원문보기
드러머 아키라 짐보와 베이스 연주자 테츠오 사쿠라이(Tetsuo Sakurai)가 1990년에 결성한 드럼 & 베이스 리듬 듀오(Drum & Bass Rhythm Duo)인 짐사쿠는 다양한 장르에 대한 이해와 수준 높은 연주 실력을 기반으로 활동 당시 상당히 파격적이고 새로운 음악적 시도들을 하였다. 본 논문은 짐사쿠가 드럼과 베이스만의 앙상블(Ensemble)로 연주하여 발표한 곡들 중 펑크(Funk)와 아프로큐반(Afro-Cuban)의 요소를 융합한 아키라 짐보의 독창적인 퓨전 드럼 연주 아이디어가 돋보이는 곡들을 선정하여 드럼 테크닉 위주로 분석한다. 그 곡들은 ⌜Wind Loves Us⌟에 수록된 ‘Funky Punch’, ⌜Navel⌟에 수록된 ‘Big Man’, ⌜Dispensation⌟에 수록된 ‘Super Jingle Ⅱ: Prizewinning’이다. 위의 곡들의 분석 내용을 아프로큐반과 함께 현대 라틴 음악계를 대표하는 스타일인 브라질리언(Brazilian)에 속하는 보사노바(Bossa Nova)곡들의 편곡에 응용한다. 본 논문에서는 안토니오 ...
드러머 아키라 짐보와 베이스 연주자 테츠오 사쿠라이(Tetsuo Sakurai)가 1990년에 결성한 드럼 & 베이스 리듬 듀오(Drum & Bass Rhythm Duo)인 짐사쿠는 다양한 장르에 대한 이해와 수준 높은 연주 실력을 기반으로 활동 당시 상당히 파격적이고 새로운 음악적 시도들을 하였다. 본 논문은 짐사쿠가 드럼과 베이스만의 앙상블(Ensemble)로 연주하여 발표한 곡들 중 펑크(Funk)와 아프로큐반(Afro-Cuban)의 요소를 융합한 아키라 짐보의 독창적인 퓨전 드럼 연주 아이디어가 돋보이는 곡들을 선정하여 드럼 테크닉 위주로 분석한다. 그 곡들은 ⌜Wind Loves Us⌟에 수록된 ‘Funky Punch’, ⌜Navel⌟에 수록된 ‘Big Man’, ⌜Dispensation⌟에 수록된 ‘Super Jingle Ⅱ: Prizewinning’이다. 위의 곡들의 분석 내용을 아프로큐반과 함께 현대 라틴 음악계를 대표하는 스타일인 브라질리언(Brazilian)에 속하는 보사노바(Bossa Nova)곡들의 편곡에 응용한다. 본 논문에서는 안토니오 카를로스 조빔(Antonio Carlos Jobim)의 ‘Agua De Beber’, ‘The Girl From Ipanema’, ‘Wave’ 그리고 루이스 본파(Luiz Bonfa)의 ‘Black Orpheus’, ‘Samba De Orfeu’에 연구 내용을 적용한다. 이 작품들은 브라질리언 정통 보사노바의 장르적 스타일을 명확히 보여주고 있으며, 일반 대중에게도 친숙한 보사노바라는 장르의 탄생을 알리는 데에 크게 기여한 곡들이다. 섬세한 멜로디와 멜로디 악기 파트의 아름다운 선율을 주된 테마로 하며 안정감이 있는 리듬의 진행을 보여주는 정통 보사노바 장르의 곡들을, 당김음과 폴리리듬(Polyrhythm)의 사용으로 인한 긴장감이 특징인 아프로큐반의 리듬 아이디어를 접목한 현대적인 퓨전 연주로 재해석하여 새로운 방향성을 제시한다.
드러머 아키라 짐보와 베이스 연주자 테츠오 사쿠라이(Tetsuo Sakurai)가 1990년에 결성한 드럼 & 베이스 리듬 듀오(Drum & Bass Rhythm Duo)인 짐사쿠는 다양한 장르에 대한 이해와 수준 높은 연주 실력을 기반으로 활동 당시 상당히 파격적이고 새로운 음악적 시도들을 하였다. 본 논문은 짐사쿠가 드럼과 베이스만의 앙상블(Ensemble)로 연주하여 발표한 곡들 중 펑크(Funk)와 아프로큐반(Afro-Cuban)의 요소를 융합한 아키라 짐보의 독창적인 퓨전 드럼 연주 아이디어가 돋보이는 곡들을 선정하여 드럼 테크닉 위주로 분석한다. 그 곡들은 ⌜Wind Loves Us⌟에 수록된 ‘Funky Punch’, ⌜Navel⌟에 수록된 ‘Big Man’, ⌜Dispensation⌟에 수록된 ‘Super Jingle Ⅱ: Prizewinning’이다. 위의 곡들의 분석 내용을 아프로큐반과 함께 현대 라틴 음악계를 대표하는 스타일인 브라질리언(Brazilian)에 속하는 보사노바(Bossa Nova)곡들의 편곡에 응용한다. 본 논문에서는 안토니오 카를로스 조빔(Antonio Carlos Jobim)의 ‘Agua De Beber’, ‘The Girl From Ipanema’, ‘Wave’ 그리고 루이스 본파(Luiz Bonfa)의 ‘Black Orpheus’, ‘Samba De Orfeu’에 연구 내용을 적용한다. 이 작품들은 브라질리언 정통 보사노바의 장르적 스타일을 명확히 보여주고 있으며, 일반 대중에게도 친숙한 보사노바라는 장르의 탄생을 알리는 데에 크게 기여한 곡들이다. 섬세한 멜로디와 멜로디 악기 파트의 아름다운 선율을 주된 테마로 하며 안정감이 있는 리듬의 진행을 보여주는 정통 보사노바 장르의 곡들을, 당김음과 폴리리듬(Polyrhythm)의 사용으로 인한 긴장감이 특징인 아프로큐반의 리듬 아이디어를 접목한 현대적인 퓨전 연주로 재해석하여 새로운 방향성을 제시한다.
Jimsaku, a drum & bass rhythm duo, was organized in 1990 by the drummer Akira Jimbo and the bass player Tetsuo Sakurai. They initiated innovative and advanced musical attempts based on insights about diverse music genres and high quality performance. Among Jimsaku’s drum and bass ensemble songs, thi...
Jimsaku, a drum & bass rhythm duo, was organized in 1990 by the drummer Akira Jimbo and the bass player Tetsuo Sakurai. They initiated innovative and advanced musical attempts based on insights about diverse music genres and high quality performance. Among Jimsaku’s drum and bass ensemble songs, this study focuses on the songs that show Akira Jimbo’s unique fusion drumming performance ideas which combined funk and the Afro-Cuban rhythmic elements, and analyzes the drum playing techniques. The songs are ‘Funky Punch’ published in ⌜Wind Loves Us⌟, ‘Big Man’ in ⌜Navel⌟ and ‘Super Jingle Ⅱ: Prizewinning’ in ⌜Dispensation⌟. Then the analytic findings of the songs will be applied to the arrangements of bossa nova songs from the Brazilian style of music, which is another representative music style in modern latin musical scene along with the Afro-Cuban. The selected bossa nova songs for this study are ‘Agua De Beber’, ‘The Girl From Ipanema’ and ‘Wave’ of Antonio Carlos Jobim and ‘Black Orpheus’, ‘Samba De Orfeu’ of Luiz Bonfa. These pieces clearly illustrate the standard style of bossa nova genre from the Brazilian style of music and greatly contributed to the birth of bossa nova familiar to the general public. A new direction of modern fusion performance will be suggested by this study. The classic bossa nova songs, which are characterized by the singer’s sophisticated melody, beautiful tunes of the melody part instruments and stable progress of the rhythm parts, will be reinterpreted into a modern fusion performance applying the ideas of the Afro-Cuban distinctive rhythmic features of syncopated rhythms and polyrhythms.
Jimsaku, a drum & bass rhythm duo, was organized in 1990 by the drummer Akira Jimbo and the bass player Tetsuo Sakurai. They initiated innovative and advanced musical attempts based on insights about diverse music genres and high quality performance. Among Jimsaku’s drum and bass ensemble songs, this study focuses on the songs that show Akira Jimbo’s unique fusion drumming performance ideas which combined funk and the Afro-Cuban rhythmic elements, and analyzes the drum playing techniques. The songs are ‘Funky Punch’ published in ⌜Wind Loves Us⌟, ‘Big Man’ in ⌜Navel⌟ and ‘Super Jingle Ⅱ: Prizewinning’ in ⌜Dispensation⌟. Then the analytic findings of the songs will be applied to the arrangements of bossa nova songs from the Brazilian style of music, which is another representative music style in modern latin musical scene along with the Afro-Cuban. The selected bossa nova songs for this study are ‘Agua De Beber’, ‘The Girl From Ipanema’ and ‘Wave’ of Antonio Carlos Jobim and ‘Black Orpheus’, ‘Samba De Orfeu’ of Luiz Bonfa. These pieces clearly illustrate the standard style of bossa nova genre from the Brazilian style of music and greatly contributed to the birth of bossa nova familiar to the general public. A new direction of modern fusion performance will be suggested by this study. The classic bossa nova songs, which are characterized by the singer’s sophisticated melody, beautiful tunes of the melody part instruments and stable progress of the rhythm parts, will be reinterpreted into a modern fusion performance applying the ideas of the Afro-Cuban distinctive rhythmic features of syncopated rhythms and polyrhythms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.