환경교재의 적합성과 효과성 연구 : ‘수원청개구리환경이야기’를 중심으로 An analysis on appropriateness and effectiveness of environmental teaching material : focused on ‘environmental story of Suwon tree frog’원문보기
본 연구에서는 수원시 환경교재 ‘수원청개구리환경이야기’를 통하여 환경 교육을 실시하여 환경교육의 인식이 얼마나 변화하였는지를 지식, 정서, 기능, 행동 등의 4개영역으로 나누어 환경소양변화를 통해 효과성을 알아보고 3-4학년 수준에 맞는 교재구성에 대한 짜임새와 적합성을 분석하여 교재의 효율성을 조사하였다. 연구방법으로는 환경교육을 실시하기 전과 실시한 후로 나누어 설문조사를 하고 수집된 자료는 SPSS12.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, ...
본 연구에서는 수원시 환경교재 ‘수원청개구리환경이야기’를 통하여 환경 교육을 실시하여 환경교육의 인식이 얼마나 변화하였는지를 지식, 정서, 기능, 행동 등의 4개영역으로 나누어 환경소양변화를 통해 효과성을 알아보고 3-4학년 수준에 맞는 교재구성에 대한 짜임새와 적합성을 분석하여 교재의 효율성을 조사하였다. 연구방법으로는 환경교육을 실시하기 전과 실시한 후로 나누어 설문조사를 하고 수집된 자료는 SPSS12.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 유의수준 5%로 검증하였다. 본 연구결과 환경소양평가와 4개영역을 빈도분석 하여 실시한 환경소양변화에서 녹지 유무에 따른 환경소양변화를 비교하였는데 정서영역의 경우 사회 환경 교육 후에 변화를 볼 수 없었다. 이는 녹지 유⦁무와 상관없는 것으로 나타났을 뿐만 아니라 전체적으로 보았을 때 기대했던 것 만큼의 유의한 결과를 도출하지 못했다. 하지만 4개영역의 사전-사후 비교는 수원시 환경교재 내용에 구성되어 있던 에너지, 먹거리, 하천오염도와 관련해서는 유의한 결과를 나타냈다. 교재의 효율성에 대한 평가는 전문강사 보다는 교사가 효율성에 대한 평가가 높게 나타났다. 이러한 결과가 향후 환경소양을 증진시킬 수 있는 활용도가 높은 통합적 교재가 개발되길 바라며 이후 만들어지는 수원시 환경교재 ‘수원청개구리 환경이야기’ 개발에 기여할 수 있고 나아가 초등학생들에게 환경교재로 써 적극 활용 되어질 수 있는 기초자료로 활용될 것으로 여겨진다.
본 연구에서는 수원시 환경교재 ‘수원청개구리환경이야기’를 통하여 환경 교육을 실시하여 환경교육의 인식이 얼마나 변화하였는지를 지식, 정서, 기능, 행동 등의 4개영역으로 나누어 환경소양변화를 통해 효과성을 알아보고 3-4학년 수준에 맞는 교재구성에 대한 짜임새와 적합성을 분석하여 교재의 효율성을 조사하였다. 연구방법으로는 환경교육을 실시하기 전과 실시한 후로 나누어 설문조사를 하고 수집된 자료는 SPSS12.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 유의수준 5%로 검증하였다. 본 연구결과 환경소양평가와 4개영역을 빈도분석 하여 실시한 환경소양변화에서 녹지 유무에 따른 환경소양변화를 비교하였는데 정서영역의 경우 사회 환경 교육 후에 변화를 볼 수 없었다. 이는 녹지 유⦁무와 상관없는 것으로 나타났을 뿐만 아니라 전체적으로 보았을 때 기대했던 것 만큼의 유의한 결과를 도출하지 못했다. 하지만 4개영역의 사전-사후 비교는 수원시 환경교재 내용에 구성되어 있던 에너지, 먹거리, 하천오염도와 관련해서는 유의한 결과를 나타냈다. 교재의 효율성에 대한 평가는 전문강사 보다는 교사가 효율성에 대한 평가가 높게 나타났다. 이러한 결과가 향후 환경소양을 증진시킬 수 있는 활용도가 높은 통합적 교재가 개발되길 바라며 이후 만들어지는 수원시 환경교재 ‘수원청개구리 환경이야기’ 개발에 기여할 수 있고 나아가 초등학생들에게 환경교재로 써 적극 활용 되어질 수 있는 기초자료로 활용될 것으로 여겨진다.
This study is aimed at investigating changes in perceptions of environmental education by conducting environmental education through the environmental education textbook titled, "environmental story of Suwon tree forg" to identify the effectiveness of the textbook through changes in environmental li...
This study is aimed at investigating changes in perceptions of environmental education by conducting environmental education through the environmental education textbook titled, "environmental story of Suwon tree forg" to identify the effectiveness of the textbook through changes in environmental literacy by dividing it into four areas of knowledge, emotion, function and behavior and examining the efficiency of the textbook by analyzing the configuration and appropriateness of the teaching materials suitable for 3-4 grade levels. Towards this end, a questionnaire survey was carried out before and after the implementation of environmental education. The collected data was analyzed using SPSS12.0 software, and it was verified at the significance level of 5%. The research findings showed that there was no change after the social environmental education in the case of the emotional area based on the comparison of changes in environmental literacy according to the presence of green space, which was implemented by conducting the frequency analysis of four areas and evaluation of environmental literacy, indicating that the environmental literacy turned out to be irrespective of the presence of green space, and its comparison did not derive significant results against the expectations of the researcher. However, the pre-post comparison of four areas showed significant results in relation to energy, food and river contamination level specified in the contents of environmental education materials from Suwon. With respect to the evaluation on the efficiency of the education materials, higher evaluation was obtained from teachers compared to that from professional instructors. It is expected that these results will help to develop integrated teaching materials with high utilization that can promote environmental literacy in the future, to contribute to the development of the environmental education textbook titled, "environmental story of Suwon tree forg", and furthermore to be utilized as basic materials to ensure active utilization of the textbook as environmental education material among elementary school students.
This study is aimed at investigating changes in perceptions of environmental education by conducting environmental education through the environmental education textbook titled, "environmental story of Suwon tree forg" to identify the effectiveness of the textbook through changes in environmental literacy by dividing it into four areas of knowledge, emotion, function and behavior and examining the efficiency of the textbook by analyzing the configuration and appropriateness of the teaching materials suitable for 3-4 grade levels. Towards this end, a questionnaire survey was carried out before and after the implementation of environmental education. The collected data was analyzed using SPSS12.0 software, and it was verified at the significance level of 5%. The research findings showed that there was no change after the social environmental education in the case of the emotional area based on the comparison of changes in environmental literacy according to the presence of green space, which was implemented by conducting the frequency analysis of four areas and evaluation of environmental literacy, indicating that the environmental literacy turned out to be irrespective of the presence of green space, and its comparison did not derive significant results against the expectations of the researcher. However, the pre-post comparison of four areas showed significant results in relation to energy, food and river contamination level specified in the contents of environmental education materials from Suwon. With respect to the evaluation on the efficiency of the education materials, higher evaluation was obtained from teachers compared to that from professional instructors. It is expected that these results will help to develop integrated teaching materials with high utilization that can promote environmental literacy in the future, to contribute to the development of the environmental education textbook titled, "environmental story of Suwon tree forg", and furthermore to be utilized as basic materials to ensure active utilization of the textbook as environmental education material among elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.