19세기 말에서 20세기 초 유럽을 지배하던 독일, 이태리 음악에대한 저항으로 새로운 움직임 민족주의(Nationalism)가 나타났다. 이러한 민족주의 시작은 스페인의 작곡가이자 음악학자인 페드렐(F. Pedrell,1841-1922)을 선두로 하여 그에게 사사받은 알베니즈(I. Albéniz, 1860-1909), 그라나도스(E. Granados, 1867-1916)에 이어 화야(Manuel de Falla, 1876-1946)에 이르러 가장 개성적이고 예술적으로 확대, 발전되어 전 세계적으로 스페인의 음악적 위치의 우수성을 재확인시키는 계기가 되었다. 스페인 음악을 이루는 요소들 중에는 민요의 멜로디에 강하게 나타나는 멜리스마 선율과, ...
19세기 말에서 20세기 초 유럽을 지배하던 독일, 이태리 음악에대한 저항으로 새로운 움직임 민족주의(Nationalism)가 나타났다. 이러한 민족주의 시작은 스페인의 작곡가이자 음악학자인 페드렐(F. Pedrell,1841-1922)을 선두로 하여 그에게 사사받은 알베니즈(I. Albéniz, 1860-1909), 그라나도스(E. Granados, 1867-1916)에 이어 화야(Manuel de Falla, 1876-1946)에 이르러 가장 개성적이고 예술적으로 확대, 발전되어 전 세계적으로 스페인의 음악적 위치의 우수성을 재확인시키는 계기가 되었다. 스페인 음악을 이루는 요소들 중에는 민요의 멜로디에 강하게 나타나는 멜리스마 선율과, 프리지아 선법, 에올리안 선법 등 다양한 선법, 복합박자(Poly-meter), 복합리듬(Poly-rhythm), 당김음(Syncopation), 플라멩고(Flamengo), 세기디야(Seguidilla), 판당고(Fandango), 폴로(Polo), 호타(Jota)리듬이 있고 그것이 스페인만의 독창적이고 정열적인 음악으로 발전되었다. 스페인의 대표 작곡가 중에 마누엘 데 화야의 피아노 작품「베티카환상곡(Fantasia Baetica)」은 아르투르 루빈스타인(Arthur Rubinstein, 1887-1982)의 의뢰로 1919년에 완성된 작품이다. “베티카(Baetica)”란 스페인 남부에 위치한 안달루시아 고대 로마식 지명으로써 “안달루시아 환타지” 라고도 부른다.「베티카 환상곡(Fantasia Baetica)」은 스페인의 민속음악 특징이 잘 반영된 작품이다. 이 작품에는 특별히 조성이 없이 프리지아(Phrygian), 에올리안(Aeolian)선법이 지배적으로 사용되며, 때로 도리안(Dorian), 리디안(Lydian), 믹소리디안(Mixo-lydian)선법이 나타나며, 복조성(Poly-tonal)이거나, 복선법(Bimodal)의 형태로 나타난다. 선율적으로는 장식적인 멜리스마(Melisma)선율과, 몹시 어둡고 깊은 슬픔을 표현하는 칸테 혼도풍의 멜로디, 민속춤인 세기디야(Seguidilla)에서 파생한 세빌리아나(Sevilliana)와 같은 고유의 춤곡 리듬을 사용하여 안달루시아적 표현방식을 보여주고, 스페인 민속음악의 반주부는 주로 기타가 많이 사용되는데, 손가락으로 기타의 현을 긁는 라스게아도와 손가락으로 줄을 잡아 뜯는 푼데아도 주법, 개방현음정 효과와, 탬버린과 캐스터네츠, 구두 뒷굽소리, 손뼉치기 등 타악기 음향효과가 자주 응용되어 스페인 분위기를 나타내는데 큰 역할을 한다. 위의 내용의 스페인적 요소들이 그가 유일하게 시도한 피아노 독주곡에 반영되어 화야 자신만의 독특한 음악으로 표현함으로써, 전 세계적으로 스페인 민족주의 음악의 최고수준임을 본 논문에서 보여준다.
19세기 말에서 20세기 초 유럽을 지배하던 독일, 이태리 음악에대한 저항으로 새로운 움직임 민족주의(Nationalism)가 나타났다. 이러한 민족주의 시작은 스페인의 작곡가이자 음악학자인 페드렐(F. Pedrell,1841-1922)을 선두로 하여 그에게 사사받은 알베니즈(I. Albéniz, 1860-1909), 그라나도스(E. Granados, 1867-1916)에 이어 화야(Manuel de Falla, 1876-1946)에 이르러 가장 개성적이고 예술적으로 확대, 발전되어 전 세계적으로 스페인의 음악적 위치의 우수성을 재확인시키는 계기가 되었다. 스페인 음악을 이루는 요소들 중에는 민요의 멜로디에 강하게 나타나는 멜리스마 선율과, 프리지아 선법, 에올리안 선법 등 다양한 선법, 복합박자(Poly-meter), 복합리듬(Poly-rhythm), 당김음(Syncopation), 플라멩고(Flamengo), 세기디야(Seguidilla), 판당고(Fandango), 폴로(Polo), 호타(Jota)리듬이 있고 그것이 스페인만의 독창적이고 정열적인 음악으로 발전되었다. 스페인의 대표 작곡가 중에 마누엘 데 화야의 피아노 작품「베티카환상곡(Fantasia Baetica)」은 아르투르 루빈스타인(Arthur Rubinstein, 1887-1982)의 의뢰로 1919년에 완성된 작품이다. “베티카(Baetica)”란 스페인 남부에 위치한 안달루시아 고대 로마식 지명으로써 “안달루시아 환타지” 라고도 부른다.「베티카 환상곡(Fantasia Baetica)」은 스페인의 민속음악 특징이 잘 반영된 작품이다. 이 작품에는 특별히 조성이 없이 프리지아(Phrygian), 에올리안(Aeolian)선법이 지배적으로 사용되며, 때로 도리안(Dorian), 리디안(Lydian), 믹소리디안(Mixo-lydian)선법이 나타나며, 복조성(Poly-tonal)이거나, 복선법(Bimodal)의 형태로 나타난다. 선율적으로는 장식적인 멜리스마(Melisma)선율과, 몹시 어둡고 깊은 슬픔을 표현하는 칸테 혼도풍의 멜로디, 민속춤인 세기디야(Seguidilla)에서 파생한 세빌리아나(Sevilliana)와 같은 고유의 춤곡 리듬을 사용하여 안달루시아적 표현방식을 보여주고, 스페인 민속음악의 반주부는 주로 기타가 많이 사용되는데, 손가락으로 기타의 현을 긁는 라스게아도와 손가락으로 줄을 잡아 뜯는 푼데아도 주법, 개방현음정 효과와, 탬버린과 캐스터네츠, 구두 뒷굽소리, 손뼉치기 등 타악기 음향효과가 자주 응용되어 스페인 분위기를 나타내는데 큰 역할을 한다. 위의 내용의 스페인적 요소들이 그가 유일하게 시도한 피아노 독주곡에 반영되어 화야 자신만의 독특한 음악으로 표현함으로써, 전 세계적으로 스페인 민족주의 음악의 최고수준임을 본 논문에서 보여준다.
A new movement called Nationalism appeared towards the end of the 19th century and beginning of the 20th century as a response to German and Italian music that ruled Europe. Such nationalism began with F. Pedrell(1841-1922) who was a Spanish composer and music scholar, developed with I. Albéniz(1860...
A new movement called Nationalism appeared towards the end of the 19th century and beginning of the 20th century as a response to German and Italian music that ruled Europe. Such nationalism began with F. Pedrell(1841-1922) who was a Spanish composer and music scholar, developed with I. Albéniz(1860-1909) and E. Granados(1867-1916) who studied under him, and expanded to become highly distinct and artistic with Manuel de Falla(1876-1946), globally reaffirming the excellence of Spanish music. Spain developed with various cultural backgrounds of diverse people who lived in the Iberian peninsula. Among the factors that comprise Spanish music, Melisma tune shown strongly on folk music, varying modes including Phrygian modes and Aeolian modes, poly-meter, poly-rhythm, syncopation, Flamengo, Seguidilla, Fandango, Polo, and Jota rhythm have been used to develop into Spain's unique and passionate music. One of the primarily known composers of Spain, Manuel de Falla(1876-1946) finished his Piano work 「Fantasia Baetica」 in 1919 under the request by Arthur Rubinstein(1887-1982). "Baetica" is the ancient Roman name of Andalusia, located in southern Spain, and the work is sometimes called "Andalusian Fantasy." The work「Fantasia Baetica」reflects the characteristics of Spain's folk music very well. The work does not have specific tonality, is dominated by Phrygian and Aeolian modes, and sometimes includes Dorian, Lydian, and Mixo-lydian modes. The work is Poly-tonal or Bimodal. In terms of melody, decorative Melisma melody as well as traditional dance rhythm such as Flamengo Cante Jondo type melody, which expresses heavily dark and deep sadness, and Sevilliana have been used to show Andalusian type of expressions. As the guitar is mainly used in the accompaniment of Spain's traditional music, Rasgueado technique scratching the strings of the guitar with fingers, Punteado technique pulling the strings, and open strings effects are often applied, as are percussive musical effects including the tambourines, castanets, shoe tapping sounds, and clapping. Thus it plays an important role in indicating the ambience of Spain. As the above factors of the Spain are reflected in the piano solo Falla only tried and express his own unique music, it is shown in this paper that the Spain nationalism music is the best in the world.
A new movement called Nationalism appeared towards the end of the 19th century and beginning of the 20th century as a response to German and Italian music that ruled Europe. Such nationalism began with F. Pedrell(1841-1922) who was a Spanish composer and music scholar, developed with I. Albéniz(1860-1909) and E. Granados(1867-1916) who studied under him, and expanded to become highly distinct and artistic with Manuel de Falla(1876-1946), globally reaffirming the excellence of Spanish music. Spain developed with various cultural backgrounds of diverse people who lived in the Iberian peninsula. Among the factors that comprise Spanish music, Melisma tune shown strongly on folk music, varying modes including Phrygian modes and Aeolian modes, poly-meter, poly-rhythm, syncopation, Flamengo, Seguidilla, Fandango, Polo, and Jota rhythm have been used to develop into Spain's unique and passionate music. One of the primarily known composers of Spain, Manuel de Falla(1876-1946) finished his Piano work 「Fantasia Baetica」 in 1919 under the request by Arthur Rubinstein(1887-1982). "Baetica" is the ancient Roman name of Andalusia, located in southern Spain, and the work is sometimes called "Andalusian Fantasy." The work「Fantasia Baetica」reflects the characteristics of Spain's folk music very well. The work does not have specific tonality, is dominated by Phrygian and Aeolian modes, and sometimes includes Dorian, Lydian, and Mixo-lydian modes. The work is Poly-tonal or Bimodal. In terms of melody, decorative Melisma melody as well as traditional dance rhythm such as Flamengo Cante Jondo type melody, which expresses heavily dark and deep sadness, and Sevilliana have been used to show Andalusian type of expressions. As the guitar is mainly used in the accompaniment of Spain's traditional music, Rasgueado technique scratching the strings of the guitar with fingers, Punteado technique pulling the strings, and open strings effects are often applied, as are percussive musical effects including the tambourines, castanets, shoe tapping sounds, and clapping. Thus it plays an important role in indicating the ambience of Spain. As the above factors of the Spain are reflected in the piano solo Falla only tried and express his own unique music, it is shown in this paper that the Spain nationalism music is the best in the world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.