‘상상력, 창조력, 감성, 소통력(사회성)’은 교육분야의 중요한 주제로 떠오 르고 있으며 문화예술교육이 새로운 대안교육으로 주목받고 있다. 합창은 다른 사람과 함께 음을 익히고, 화음을 내서 하나의 음악을 되는 것으로 감성, 소통력에 강점을 둔 교육이라고 할 수 있다. 뿐만 아니라 작 곡가의 의도를 찾아내고 새로운 음악을 만들어기 위한 상상력과 창조력 또 한 탁월하다고 볼 수 있다. 하지만 공연을 중심으로 하는 합창단에서 이루어지는 합창교육은 좋은 합창 곡을 선곡하는 것이 좋은 교육컨텐츠인 경우가 많다. 그래서 합창교육은 합 창만 교육하는 모습이 강하게 노출 될 수 밖에 없다. 본 연구는 실재 직접 운영하였던 학교 내 합창교육 두 사례를 중심으로 그 교육 과정을 알아보고 결과와 시사점을 통해 개선 방안을 도출하였다. 서울레이디스싱어즈의 학교인큐베이팅 사업은 2010년 서울레이디싱어즈가 구로아트밸리 예술극장 상주단체로 구로문화재단과 함께 한국문화예술위원 회와 서울문화재단의 후원으로 1년간 진행하였다. 전문예술단체가 학교 내 기존의 합창단이나 합창단을 만들어 합창단의 실력을 향상시키고, 정서 함 양에 도움을 주고자 한 교육사업이었다. 한 학교에 2명이 한조가 되어 교육을 실시하였고, 교재는 각 학교 수준에 맞는 곡을 선별하여 교육하였다. 하지만, 학교 내 합창교육의 유아기적 모습이라 강사관리와 평가가 미흡했 으며, 학교내 이해도도 부족하여 강사들과 학교와 부딪히는 부분들이 있었 다. 뿐만이 아니라 예산의 부족으로 예술강사가 자비를 이용하여 교육을 진 행하는 일이 빈번하였다. 학교문화예술교육사업은 “학교”에서 “문화예술교육”이 활발히 이루어질 수 있도록 문화관광부와 교육인적자원부가 공동으로 추진하는 정책사업으로 한 국문화예술교육진흥원이 운영하고 있다. 2012년에는 국악, 연극, 영화, 무용 , 만화애니메이션, 공예, 사진, 디자인 등 8개 분야와 교육 현장의 요구가 증가함에 따라, 기존 분야 외 신규 분야를 발굴하여 음악, 미술, 문학분야 를 실시하였다. 그 중 음악분야는 합창분야로 구체화되어 진행되었다. 학교 선정, 강사선발, 강사교육, 관리를 코러스센터에서 운영하였다. 합창 예술강사를 도입하는 첫사업으로 초등학교 합창 교육의 표준을 정립하고, 인력개발 및 연수 프로그램, 교육 프로그램을 개발, 체계화하였다. 특별히 교육컨텐츠에서 합창을 통한 문화예술교육을 할 수 있는 교재를 개발하였으며, 경쟁이 없는 모두함께 즐기는 무대와 객석이 하나되는 합 창페스티발를 기회하여 새로운 합창공연을 제시하였다. 합창교육을 통한 문화예술교육의 정착화를 위해서 첫 번째. 전문 합창단을 활용하여 강사들의 관리 및 교육의 효율을 높이고, 예산을 절감하여 ...
‘상상력, 창조력, 감성, 소통력(사회성)’은 교육분야의 중요한 주제로 떠오 르고 있으며 문화예술교육이 새로운 대안교육으로 주목받고 있다. 합창은 다른 사람과 함께 음을 익히고, 화음을 내서 하나의 음악을 되는 것으로 감성, 소통력에 강점을 둔 교육이라고 할 수 있다. 뿐만 아니라 작 곡가의 의도를 찾아내고 새로운 음악을 만들어기 위한 상상력과 창조력 또 한 탁월하다고 볼 수 있다. 하지만 공연을 중심으로 하는 합창단에서 이루어지는 합창교육은 좋은 합창 곡을 선곡하는 것이 좋은 교육컨텐츠인 경우가 많다. 그래서 합창교육은 합 창만 교육하는 모습이 강하게 노출 될 수 밖에 없다. 본 연구는 실재 직접 운영하였던 학교 내 합창교육 두 사례를 중심으로 그 교육 과정을 알아보고 결과와 시사점을 통해 개선 방안을 도출하였다. 서울레이디스싱어즈의 학교인큐베이팅 사업은 2010년 서울레이디싱어즈가 구로아트밸리 예술극장 상주단체로 구로문화재단과 함께 한국문화예술위원 회와 서울문화재단의 후원으로 1년간 진행하였다. 전문예술단체가 학교 내 기존의 합창단이나 합창단을 만들어 합창단의 실력을 향상시키고, 정서 함 양에 도움을 주고자 한 교육사업이었다. 한 학교에 2명이 한조가 되어 교육을 실시하였고, 교재는 각 학교 수준에 맞는 곡을 선별하여 교육하였다. 하지만, 학교 내 합창교육의 유아기적 모습이라 강사관리와 평가가 미흡했 으며, 학교내 이해도도 부족하여 강사들과 학교와 부딪히는 부분들이 있었 다. 뿐만이 아니라 예산의 부족으로 예술강사가 자비를 이용하여 교육을 진 행하는 일이 빈번하였다. 학교문화예술교육사업은 “학교”에서 “문화예술교육”이 활발히 이루어질 수 있도록 문화관광부와 교육인적자원부가 공동으로 추진하는 정책사업으로 한 국문화예술교육진흥원이 운영하고 있다. 2012년에는 국악, 연극, 영화, 무용 , 만화애니메이션, 공예, 사진, 디자인 등 8개 분야와 교육 현장의 요구가 증가함에 따라, 기존 분야 외 신규 분야를 발굴하여 음악, 미술, 문학분야 를 실시하였다. 그 중 음악분야는 합창분야로 구체화되어 진행되었다. 학교 선정, 강사선발, 강사교육, 관리를 코러스센터에서 운영하였다. 합창 예술강사를 도입하는 첫사업으로 초등학교 합창 교육의 표준을 정립하고, 인력개발 및 연수 프로그램, 교육 프로그램을 개발, 체계화하였다. 특별히 교육컨텐츠에서 합창을 통한 문화예술교육을 할 수 있는 교재를 개발하였으며, 경쟁이 없는 모두함께 즐기는 무대와 객석이 하나되는 합 창페스티발를 기회하여 새로운 합창공연을 제시하였다. 합창교육을 통한 문화예술교육의 정착화를 위해서 첫 번째. 전문 합창단을 활용하여 강사들의 관리 및 교육의 효율을 높이고, 예산을 절감하여 지속 가능성을 높여야 한다. 두 번째로, 다양한 장르의 전문가들과의 교안 개발을 하여 통합 교육에 대 한 교육효과와 교육결과물에 대해 각 분야의 전문가들의 정확한 교육적 진 단을 통해 수준높은 교육효과를 보아야 한다. 또한 합창을 통한 통합교육을 위해 타분야의 일부 활용이 아닌, 융합적인 교육을 위한 창조적인 교육 컨텐츠를 개발해야한다. 세 번째, 다양한 합창교육을 통한 새로운 합창공연기획을 이끌어내야한다. 네 번째, 학교 내 합창교육을 활용하여 사회 내 합창교육도 확대 되어야 한다. 합창단이 아닌 합창반을 통해 지속적으로 합창교육이 이루어질 수 있는 구 체적인 방법들이 연구되어져서 다양한 장르의 전문가들이 교재를 만들고 전 문예술단체들이 예술강사의 역할을 하고, 학교 뿐만아니라 사회에서도 합창 교육을 통해 통합적인, 인격적인, 창의적 인재 육성교육으로 활용되어지는 초석이 되길 바란다.
‘상상력, 창조력, 감성, 소통력(사회성)’은 교육분야의 중요한 주제로 떠오 르고 있으며 문화예술교육이 새로운 대안교육으로 주목받고 있다. 합창은 다른 사람과 함께 음을 익히고, 화음을 내서 하나의 음악을 되는 것으로 감성, 소통력에 강점을 둔 교육이라고 할 수 있다. 뿐만 아니라 작 곡가의 의도를 찾아내고 새로운 음악을 만들어기 위한 상상력과 창조력 또 한 탁월하다고 볼 수 있다. 하지만 공연을 중심으로 하는 합창단에서 이루어지는 합창교육은 좋은 합창 곡을 선곡하는 것이 좋은 교육컨텐츠인 경우가 많다. 그래서 합창교육은 합 창만 교육하는 모습이 강하게 노출 될 수 밖에 없다. 본 연구는 실재 직접 운영하였던 학교 내 합창교육 두 사례를 중심으로 그 교육 과정을 알아보고 결과와 시사점을 통해 개선 방안을 도출하였다. 서울레이디스싱어즈의 학교인큐베이팅 사업은 2010년 서울레이디싱어즈가 구로아트밸리 예술극장 상주단체로 구로문화재단과 함께 한국문화예술위원 회와 서울문화재단의 후원으로 1년간 진행하였다. 전문예술단체가 학교 내 기존의 합창단이나 합창단을 만들어 합창단의 실력을 향상시키고, 정서 함 양에 도움을 주고자 한 교육사업이었다. 한 학교에 2명이 한조가 되어 교육을 실시하였고, 교재는 각 학교 수준에 맞는 곡을 선별하여 교육하였다. 하지만, 학교 내 합창교육의 유아기적 모습이라 강사관리와 평가가 미흡했 으며, 학교내 이해도도 부족하여 강사들과 학교와 부딪히는 부분들이 있었 다. 뿐만이 아니라 예산의 부족으로 예술강사가 자비를 이용하여 교육을 진 행하는 일이 빈번하였다. 학교문화예술교육사업은 “학교”에서 “문화예술교육”이 활발히 이루어질 수 있도록 문화관광부와 교육인적자원부가 공동으로 추진하는 정책사업으로 한 국문화예술교육진흥원이 운영하고 있다. 2012년에는 국악, 연극, 영화, 무용 , 만화애니메이션, 공예, 사진, 디자인 등 8개 분야와 교육 현장의 요구가 증가함에 따라, 기존 분야 외 신규 분야를 발굴하여 음악, 미술, 문학분야 를 실시하였다. 그 중 음악분야는 합창분야로 구체화되어 진행되었다. 학교 선정, 강사선발, 강사교육, 관리를 코러스센터에서 운영하였다. 합창 예술강사를 도입하는 첫사업으로 초등학교 합창 교육의 표준을 정립하고, 인력개발 및 연수 프로그램, 교육 프로그램을 개발, 체계화하였다. 특별히 교육컨텐츠에서 합창을 통한 문화예술교육을 할 수 있는 교재를 개발하였으며, 경쟁이 없는 모두함께 즐기는 무대와 객석이 하나되는 합 창페스티발를 기회하여 새로운 합창공연을 제시하였다. 합창교육을 통한 문화예술교육의 정착화를 위해서 첫 번째. 전문 합창단을 활용하여 강사들의 관리 및 교육의 효율을 높이고, 예산을 절감하여 지속 가능성을 높여야 한다. 두 번째로, 다양한 장르의 전문가들과의 교안 개발을 하여 통합 교육에 대 한 교육효과와 교육결과물에 대해 각 분야의 전문가들의 정확한 교육적 진 단을 통해 수준높은 교육효과를 보아야 한다. 또한 합창을 통한 통합교육을 위해 타분야의 일부 활용이 아닌, 융합적인 교육을 위한 창조적인 교육 컨텐츠를 개발해야한다. 세 번째, 다양한 합창교육을 통한 새로운 합창공연기획을 이끌어내야한다. 네 번째, 학교 내 합창교육을 활용하여 사회 내 합창교육도 확대 되어야 한다. 합창단이 아닌 합창반을 통해 지속적으로 합창교육이 이루어질 수 있는 구 체적인 방법들이 연구되어져서 다양한 장르의 전문가들이 교재를 만들고 전 문예술단체들이 예술강사의 역할을 하고, 학교 뿐만아니라 사회에서도 합창 교육을 통해 통합적인, 인격적인, 창의적 인재 육성교육으로 활용되어지는 초석이 되길 바란다.
‘Imagination, creativity, sensibility and communication skill’ are becoming important subjects in education fields and also cultural art education in schools is drawing attention as alternative education. Chorus is about learning how to make harmony with other people using sensibility and communicat...
‘Imagination, creativity, sensibility and communication skill’ are becoming important subjects in education fields and also cultural art education in schools is drawing attention as alternative education. Chorus is about learning how to make harmony with other people using sensibility and communication skills. Moreover, it is also a great education tool for developing imagination and creativity by finding composer’s intention and making new music. However, when chorus education is focused on a performance, the contents of education tends to focus on selecting good a choir song which expose the specific sides of the education: learning only the technique of chorus. This study is about the educational process and corrective measures from the result and implication of two actual cases within schools. Seoul Ladies Singers’ School Incubating Work was introduced in 2010 with 'Guro Cultural Foundation' supported by 'Seoul Cultural Foundation' .and 'Arts Council Korea'. The purpose of this project was to make a choir in schools or train one by professionals so the skills of choir and students’ emotion are fostered. Team of 2 instructors who are professionals went per school and we chose a song for each choir’s levels. However, the attitude toward chorus education was still under-developed and also there was lack of understanding within the schools staff which was developed to conflicts between instructors and school. Also there were few times when instructors proceeded the class with their own expenses because of budgetary deficit. The Cultural Art Education in Schools has been operated as a national policy project by 'Ministry of Culture, Sports and Tourism' and 'Ministry of Education & Human Resources Development' so it can be run actively. Due to high educational demand on the Korean music, Theater, Film, Dance, Animation, Craft, Photography and Design, the project broaden the field on the Music, Art and Literature; the chorus was chosen as a mainstream in the Music part. The Chorus Center operated and managed on selection schools, recruiting instructors and training. It was the first project on imposing choir art instructors in elementary school education; we established the standard of choir education in elementary schools, developed and systematized the human resources, training programs and the choir programs. Especially, we developed the material for culture art education program through choir education, moreover we proposed the new types of choir festival so the students and audiences could enjoy without the competition. In order to make the cultural art education in schools through chorus education to be established, first, we have to use professional choir instructors for increasing efficiency and management and also must reduce budget so the project lasts. Second, there should be interaction with other professionals with various genres so the contents and outcome of this project can have higher quality and efficiency. Also we have to develop creative curriculum by utilize other fields for the integrated curriculum through the choir education. Third, we have to derive variety of performances planning through choir education. Last, choir education within society have to be broaden be utilizing the in schools. Not by the professional choirs but the school choirs, detailed methods of continuous choir education should be researched by the professionals from various genres I hope the choir education in schools can be the foundation of way to bring up education within the society
‘Imagination, creativity, sensibility and communication skill’ are becoming important subjects in education fields and also cultural art education in schools is drawing attention as alternative education. Chorus is about learning how to make harmony with other people using sensibility and communication skills. Moreover, it is also a great education tool for developing imagination and creativity by finding composer’s intention and making new music. However, when chorus education is focused on a performance, the contents of education tends to focus on selecting good a choir song which expose the specific sides of the education: learning only the technique of chorus. This study is about the educational process and corrective measures from the result and implication of two actual cases within schools. Seoul Ladies Singers’ School Incubating Work was introduced in 2010 with 'Guro Cultural Foundation' supported by 'Seoul Cultural Foundation' .and 'Arts Council Korea'. The purpose of this project was to make a choir in schools or train one by professionals so the skills of choir and students’ emotion are fostered. Team of 2 instructors who are professionals went per school and we chose a song for each choir’s levels. However, the attitude toward chorus education was still under-developed and also there was lack of understanding within the schools staff which was developed to conflicts between instructors and school. Also there were few times when instructors proceeded the class with their own expenses because of budgetary deficit. The Cultural Art Education in Schools has been operated as a national policy project by 'Ministry of Culture, Sports and Tourism' and 'Ministry of Education & Human Resources Development' so it can be run actively. Due to high educational demand on the Korean music, Theater, Film, Dance, Animation, Craft, Photography and Design, the project broaden the field on the Music, Art and Literature; the chorus was chosen as a mainstream in the Music part. The Chorus Center operated and managed on selection schools, recruiting instructors and training. It was the first project on imposing choir art instructors in elementary school education; we established the standard of choir education in elementary schools, developed and systematized the human resources, training programs and the choir programs. Especially, we developed the material for culture art education program through choir education, moreover we proposed the new types of choir festival so the students and audiences could enjoy without the competition. In order to make the cultural art education in schools through chorus education to be established, first, we have to use professional choir instructors for increasing efficiency and management and also must reduce budget so the project lasts. Second, there should be interaction with other professionals with various genres so the contents and outcome of this project can have higher quality and efficiency. Also we have to develop creative curriculum by utilize other fields for the integrated curriculum through the choir education. Third, we have to derive variety of performances planning through choir education. Last, choir education within society have to be broaden be utilizing the in schools. Not by the professional choirs but the school choirs, detailed methods of continuous choir education should be researched by the professionals from various genres I hope the choir education in schools can be the foundation of way to bring up education within the society
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.