문화의 세기라고 불리어지는 21세기는 세계화의 지배적인 위치를 확보하기 위해 각 나라들은 문화산업을 국가의 핵심 성장 원동력으로 설정하여 문화를 바탕으로 한 그 이상의 부가가치 창출로 국제 사회에서의 경쟁력을 높이기 위한 끊임없는 시도로 말미암아 이미 보이지 않는 문화전쟁은 일어나고 있다. 2009년도 삼성경제연구소의 기사를 인용하자면 문화도 전쟁이며 특별한 목표와 전략없이는 이길 수 없고 문화도 하나의 산업으로 인식하여 체계적인 관리 시스템 구축이 시급하다고 언급했듯이 문화산업의 중요성에 대한 인식은 날로 증가하고 있다. 세계 ...
문화의 세기라고 불리어지는 21세기는 세계화의 지배적인 위치를 확보하기 위해 각 나라들은 문화산업을 국가의 핵심 성장 원동력으로 설정하여 문화를 바탕으로 한 그 이상의 부가가치 창출로 국제 사회에서의 경쟁력을 높이기 위한 끊임없는 시도로 말미암아 이미 보이지 않는 문화전쟁은 일어나고 있다. 2009년도 삼성경제연구소의 기사를 인용하자면 문화도 전쟁이며 특별한 목표와 전략없이는 이길 수 없고 문화도 하나의 산업으로 인식하여 체계적인 관리 시스템 구축이 시급하다고 언급했듯이 문화산업의 중요성에 대한 인식은 날로 증가하고 있다. 세계 곳곳에서 K-Pop이 뜨거운 바람을 불러일으키고 있다. 도쿄를 비롯해 파리, 런던, 뉴욕 등 우리의 아이돌 가수들이 무대에 등장하는 곳마다 현지 팬들이 열광하고 있다. 한류 열풍이 각국으로 퍼져나가면서 이에 대한 정부 차원의 체계적인 지원이 요구되고 있는데 특히 우리 문화를 보급하는 사령탑과 같은 역할을 하는 해외문화홍보원의 중요성은 나날이 커지고 있다. 본 논문에서는 재외문화원의 현황조사를 바탕으로 해외문화홍보의 방향과 재외문화원의 역할을 제언하는데 그 초점을 맞추고 있다. 제1장은 문화홍보의 개념과 해외문화홍보에 대한 정의를 논하였다. 제2장에서는 앞장에서의 문화홍보와 해외문화홍보의 배경조사를 바탕으로 다가오는 문화전쟁시대 안에서 해외문화홍보원의 필요성에 대한 개괄적 기술을 다양한 문헌과 자료를 통해 살펴보고자 하였다. 제3장에서는 재외문화원의 현황을 파악하기 위하여 재외문화원에 관한 논문과 서적 그리고 보도 자료들을 열람하고 더불어 각 나라별 문화원의 공식홈페이지에 기재된 자료를 바탕으로 현재 위치해 있는 곳과 시설 그리고 문화원의 특성 등 그 현황에 대해서 분석하고 조사하였다. 제4장에서는 앞으로의 해외문화홍보의 방향과 재외문화원의 역할을 제언하였다. 각 문화원별 분류는 아주지역 도쿄한국문화원, 오사카한국문화원, 베이징한국문화원, 상하이한국문화원, 베트남한국문화원, 시드니한국문화원, 필리핀한국문화원, 인도네시아한국문화원, 인도한국문화원 이렇게 9개국가으로 구분하였고, 미주지역은 워싱턴한국문화원, LA한국문화원, 뉴욕한국문화원, 아르헨티나한국문화원, 멕시코한국문화원으로 5개국가 그리고 구주지역은 영국한국문화원, 프랑스한국문화원, 폴란드한국문화원, 스페인한국문화원, 카자흐스탄한국문화원, 독일한국문화원, 러시아한국문화원, 헝가리한국문화원으로 8개국가로 나누었고 아프리카·중동지역 나이지리아한국문화원, 터키한국문화원으로 2개국가로 분류하여 문화원별 특성과 2011년도 진행했던 특화사업으로 나누어 분석하였다. 본 논문을 통하여 한국문화의 활동무대가 전세계로 넓어지고, 재외한국문화원을 통해 한국문화의 세계화, 현지화, 국가간의 우호 관계가 증진되는데 기대해 본다.
문화의 세기라고 불리어지는 21세기는 세계화의 지배적인 위치를 확보하기 위해 각 나라들은 문화산업을 국가의 핵심 성장 원동력으로 설정하여 문화를 바탕으로 한 그 이상의 부가가치 창출로 국제 사회에서의 경쟁력을 높이기 위한 끊임없는 시도로 말미암아 이미 보이지 않는 문화전쟁은 일어나고 있다. 2009년도 삼성경제연구소의 기사를 인용하자면 문화도 전쟁이며 특별한 목표와 전략없이는 이길 수 없고 문화도 하나의 산업으로 인식하여 체계적인 관리 시스템 구축이 시급하다고 언급했듯이 문화산업의 중요성에 대한 인식은 날로 증가하고 있다. 세계 곳곳에서 K-Pop이 뜨거운 바람을 불러일으키고 있다. 도쿄를 비롯해 파리, 런던, 뉴욕 등 우리의 아이돌 가수들이 무대에 등장하는 곳마다 현지 팬들이 열광하고 있다. 한류 열풍이 각국으로 퍼져나가면서 이에 대한 정부 차원의 체계적인 지원이 요구되고 있는데 특히 우리 문화를 보급하는 사령탑과 같은 역할을 하는 해외문화홍보원의 중요성은 나날이 커지고 있다. 본 논문에서는 재외문화원의 현황조사를 바탕으로 해외문화홍보의 방향과 재외문화원의 역할을 제언하는데 그 초점을 맞추고 있다. 제1장은 문화홍보의 개념과 해외문화홍보에 대한 정의를 논하였다. 제2장에서는 앞장에서의 문화홍보와 해외문화홍보의 배경조사를 바탕으로 다가오는 문화전쟁시대 안에서 해외문화홍보원의 필요성에 대한 개괄적 기술을 다양한 문헌과 자료를 통해 살펴보고자 하였다. 제3장에서는 재외문화원의 현황을 파악하기 위하여 재외문화원에 관한 논문과 서적 그리고 보도 자료들을 열람하고 더불어 각 나라별 문화원의 공식홈페이지에 기재된 자료를 바탕으로 현재 위치해 있는 곳과 시설 그리고 문화원의 특성 등 그 현황에 대해서 분석하고 조사하였다. 제4장에서는 앞으로의 해외문화홍보의 방향과 재외문화원의 역할을 제언하였다. 각 문화원별 분류는 아주지역 도쿄한국문화원, 오사카한국문화원, 베이징한국문화원, 상하이한국문화원, 베트남한국문화원, 시드니한국문화원, 필리핀한국문화원, 인도네시아한국문화원, 인도한국문화원 이렇게 9개국가으로 구분하였고, 미주지역은 워싱턴한국문화원, LA한국문화원, 뉴욕한국문화원, 아르헨티나한국문화원, 멕시코한국문화원으로 5개국가 그리고 구주지역은 영국한국문화원, 프랑스한국문화원, 폴란드한국문화원, 스페인한국문화원, 카자흐스탄한국문화원, 독일한국문화원, 러시아한국문화원, 헝가리한국문화원으로 8개국가로 나누었고 아프리카·중동지역 나이지리아한국문화원, 터키한국문화원으로 2개국가로 분류하여 문화원별 특성과 2011년도 진행했던 특화사업으로 나누어 분석하였다. 본 논문을 통하여 한국문화의 활동무대가 전세계로 넓어지고, 재외한국문화원을 통해 한국문화의 세계화, 현지화, 국가간의 우호 관계가 증진되는데 기대해 본다.
In the 21st century, which is called the century of culture, invisible cultural war of many countries is common to enhance the competitive power in the international society through the creation of added value by setting cultural industry as the drive of core growth for securing the dominant positio...
In the 21st century, which is called the century of culture, invisible cultural war of many countries is common to enhance the competitive power in the international society through the creation of added value by setting cultural industry as the drive of core growth for securing the dominant position in the globalized society. According to the article of the Samsung Economic Research Institute in 2009, culture is a sort of war, so that special goal and strategies are crucial in winning cultural war, and the establishment of a systematic management system under the recognition that culture is an industry is required. Like this, the recognition about the importance of cultural industry has increased day by day. K-pop brought a new sensation around the world. Fans are enthusiastic whenever their idol singers appear on the stage in many countries such as Tokyo, Paris, London, and New York, and systematic support of government is truly needed for maintaining the Korean wave called “Hallyu” around the world. In particular, the importance of overseas cultural centers, which plays a role of proliferation, increases day by day. This thesis aims to suggest the direction of the overseas cultural promotion and the roles of overseas Korean cultural centers based on the current studies of overseas cultural centers. Chapter 1 discussed the concepts of cultural promotion and the definition of overseas cultural promotion. Chapter 2 investigated the general description about the necessity of the Korean culture and information services in preparation of the upcoming era of cultural war based on the background investigation of cultural promotion and the overseas cultural promotion, dealt with in Chapter 1. The chapter 3 analyzed and investigated the current locations, facilities, and characteristics of overseas Korean cultural centers based on the data, carried in the official websites of respective cultural centers as well as reported materials such as the papers and books of the overseas cultural centers in order to identify the current situation of overseas cultural centers. The fourth chapter suggested the future direction of overseas cultural promotion and the roles of overseas cultural centers. The classification of cultural service centers is summarized as follows: The continent of Asia includes cultural centers in nine countries; Tokyo Korean Cultural Center, Osaka Korean Cultural Center, Beijing Korean Cultural Center, Shanghai Korean Cultural Center, Vietnam Korean Cultural Center, Sydney Korean Cultural Center, Philippines Korean Cultural Center, Indonesia Korean Cultural Center, and India Korean Cultural Center. The Americas include five centers; Washington Korean Cultural Center, LA Korean Cultural Center, New York Korean Cultural Center, Argentina Cultural Center, and Mexico Korean Cultural Center. European region includes the cultural centers of eight countries; the UK Korean Cultural Center, France Korean Cultural Center, Poland Korean Cultural Center, Spain Korean Cultural Center, Kazakhstan Korean Cultural Center, Germany Korean Cultural Center, Russia Korean Cultural Center, and Hungary Koran Cultural Center. Meanwhile, the areas of Africa and the Middle East are classified into two nations; Nigeria Korean Cultural Center and Turkey Korean Cultural Center. This thesis analyzed the overseas Korean cultural centers in view of the characteristics of each cultural center and specialized projects, performed in 2011. It is hoped that this thesis may contribute to widening the activity stage of Korean culture. In addition, it is expected that overseas Korean Cultural Centers will play a great role in increasing the globalization and localization of Korean culture as well as friendship between Korea and other nations.
In the 21st century, which is called the century of culture, invisible cultural war of many countries is common to enhance the competitive power in the international society through the creation of added value by setting cultural industry as the drive of core growth for securing the dominant position in the globalized society. According to the article of the Samsung Economic Research Institute in 2009, culture is a sort of war, so that special goal and strategies are crucial in winning cultural war, and the establishment of a systematic management system under the recognition that culture is an industry is required. Like this, the recognition about the importance of cultural industry has increased day by day. K-pop brought a new sensation around the world. Fans are enthusiastic whenever their idol singers appear on the stage in many countries such as Tokyo, Paris, London, and New York, and systematic support of government is truly needed for maintaining the Korean wave called “Hallyu” around the world. In particular, the importance of overseas cultural centers, which plays a role of proliferation, increases day by day. This thesis aims to suggest the direction of the overseas cultural promotion and the roles of overseas Korean cultural centers based on the current studies of overseas cultural centers. Chapter 1 discussed the concepts of cultural promotion and the definition of overseas cultural promotion. Chapter 2 investigated the general description about the necessity of the Korean culture and information services in preparation of the upcoming era of cultural war based on the background investigation of cultural promotion and the overseas cultural promotion, dealt with in Chapter 1. The chapter 3 analyzed and investigated the current locations, facilities, and characteristics of overseas Korean cultural centers based on the data, carried in the official websites of respective cultural centers as well as reported materials such as the papers and books of the overseas cultural centers in order to identify the current situation of overseas cultural centers. The fourth chapter suggested the future direction of overseas cultural promotion and the roles of overseas cultural centers. The classification of cultural service centers is summarized as follows: The continent of Asia includes cultural centers in nine countries; Tokyo Korean Cultural Center, Osaka Korean Cultural Center, Beijing Korean Cultural Center, Shanghai Korean Cultural Center, Vietnam Korean Cultural Center, Sydney Korean Cultural Center, Philippines Korean Cultural Center, Indonesia Korean Cultural Center, and India Korean Cultural Center. The Americas include five centers; Washington Korean Cultural Center, LA Korean Cultural Center, New York Korean Cultural Center, Argentina Cultural Center, and Mexico Korean Cultural Center. European region includes the cultural centers of eight countries; the UK Korean Cultural Center, France Korean Cultural Center, Poland Korean Cultural Center, Spain Korean Cultural Center, Kazakhstan Korean Cultural Center, Germany Korean Cultural Center, Russia Korean Cultural Center, and Hungary Koran Cultural Center. Meanwhile, the areas of Africa and the Middle East are classified into two nations; Nigeria Korean Cultural Center and Turkey Korean Cultural Center. This thesis analyzed the overseas Korean cultural centers in view of the characteristics of each cultural center and specialized projects, performed in 2011. It is hoped that this thesis may contribute to widening the activity stage of Korean culture. In addition, it is expected that overseas Korean Cultural Centers will play a great role in increasing the globalization and localization of Korean culture as well as friendship between Korea and other nations.
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