본 연구는 과학 교육과정의 개편과 함께 환경과목을 선택적으로 배우고 있는 학생들이 선행연구와 비교하였을 때 산성비, 오존층, 온실효과에 대한 개념과 상관관계에 대한 인지도가 변화하였는지 알아보았다. 연구 결과, 산성비의 정의에 대해서 제대로 알고 있는 학생이 큰 폭으로 감소하였고, 산성비의 원인 물질의 배출원은 알고 있으나 산성비의 원인 물질에 대해서는 정확하게 인지하지 못하였다. 산성비에 의한 피해에 있어서도 잘못된 피해사례인 탈모를 언급한 응답이 많았다. 오존층의 위치는 제대로 알고 있는 학생이 많았으나 선행연구에 비해 감소하였고, 오존층의 역할에 대해서 대기 중의 오염물질로써 온실기체인 오존과 혼동하는 경우가 있었다. 그리고 오존층의 파괴로 인한 피해로 자외선이 증가하는 것을 ...
본 연구는 과학 교육과정의 개편과 함께 환경과목을 선택적으로 배우고 있는 학생들이 선행연구와 비교하였을 때 산성비, 오존층, 온실효과에 대한 개념과 상관관계에 대한 인지도가 변화하였는지 알아보았다. 연구 결과, 산성비의 정의에 대해서 제대로 알고 있는 학생이 큰 폭으로 감소하였고, 산성비의 원인 물질의 배출원은 알고 있으나 산성비의 원인 물질에 대해서는 정확하게 인지하지 못하였다. 산성비에 의한 피해에 있어서도 잘못된 피해사례인 탈모를 언급한 응답이 많았다. 오존층의 위치는 제대로 알고 있는 학생이 많았으나 선행연구에 비해 감소하였고, 오존층의 역할에 대해서 대기 중의 오염물질로써 온실기체인 오존과 혼동하는 경우가 있었다. 그리고 오존층의 파괴로 인한 피해로 자외선이 증가하는 것을 열에너지의 증가로 보아 지구온난화가 더욱 심해질 것이라는 오개념이 나타났다. 온실효과의 정의에 관해 정확히 알고 있는 학생은 선행연구에 비해 크게 감소하였으며, 온실효과를 억제하는 방법에 대해서는 특정 온실기체의 규제만을 언급하거나 다른 대기오염물질과 혼동하는 모습이 보였다. 산성비, 오존층, 온실효과 대한 상관관계 역시 선행연구와 마찬가지로 각 현상에 의해 다른 현상이 심화되거나 문제가 될 것이라고 생각하는 학생이 많았고 자신의 응답에 대한 이유나 원인 제시를 못하는 학생이 많았다. 이렇게 환경에 대한 정확한 기본 지식이 없으면 다양한 매체를 통해 환경에 대한 정보나 기사를 접하는 학생들은 오개념을 갖기 더 쉽고 환경문제에 대해 정확하게 인식하지 못하거나 문제 해결을 위한 올바른 선택을 할 수 없을 것이다. 따라서, 환경에 대한 집중적 교육이 필요하며, 반복되는 오개념과 환경문제에 대한 낮은 인식을 해결하기 위한 교수방안이 요구된다.
본 연구는 과학 교육과정의 개편과 함께 환경과목을 선택적으로 배우고 있는 학생들이 선행연구와 비교하였을 때 산성비, 오존층, 온실효과에 대한 개념과 상관관계에 대한 인지도가 변화하였는지 알아보았다. 연구 결과, 산성비의 정의에 대해서 제대로 알고 있는 학생이 큰 폭으로 감소하였고, 산성비의 원인 물질의 배출원은 알고 있으나 산성비의 원인 물질에 대해서는 정확하게 인지하지 못하였다. 산성비에 의한 피해에 있어서도 잘못된 피해사례인 탈모를 언급한 응답이 많았다. 오존층의 위치는 제대로 알고 있는 학생이 많았으나 선행연구에 비해 감소하였고, 오존층의 역할에 대해서 대기 중의 오염물질로써 온실기체인 오존과 혼동하는 경우가 있었다. 그리고 오존층의 파괴로 인한 피해로 자외선이 증가하는 것을 열에너지의 증가로 보아 지구온난화가 더욱 심해질 것이라는 오개념이 나타났다. 온실효과의 정의에 관해 정확히 알고 있는 학생은 선행연구에 비해 크게 감소하였으며, 온실효과를 억제하는 방법에 대해서는 특정 온실기체의 규제만을 언급하거나 다른 대기오염물질과 혼동하는 모습이 보였다. 산성비, 오존층, 온실효과 대한 상관관계 역시 선행연구와 마찬가지로 각 현상에 의해 다른 현상이 심화되거나 문제가 될 것이라고 생각하는 학생이 많았고 자신의 응답에 대한 이유나 원인 제시를 못하는 학생이 많았다. 이렇게 환경에 대한 정확한 기본 지식이 없으면 다양한 매체를 통해 환경에 대한 정보나 기사를 접하는 학생들은 오개념을 갖기 더 쉽고 환경문제에 대해 정확하게 인식하지 못하거나 문제 해결을 위한 올바른 선택을 할 수 없을 것이다. 따라서, 환경에 대한 집중적 교육이 필요하며, 반복되는 오개념과 환경문제에 대한 낮은 인식을 해결하기 위한 교수방안이 요구된다.
This study surveyed if the awareness of the students who are learning environment subject selectively about concept of and co-relationship between acid rain, ozone layer and greenhouse effect has changed compared to the precedent studies, confronting the re-organization of science curriculum. Accord...
This study surveyed if the awareness of the students who are learning environment subject selectively about concept of and co-relationship between acid rain, ozone layer and greenhouse effect has changed compared to the precedent studies, confronting the re-organization of science curriculum. According to the study result, the number of students who knows correctly about the definition of acid rain has decreased by a large amount, and they were not aware correctly of the cause material of acid rain while knowing the source of the cause substance of acid rain. There also were a lot of responses who answered 'hair loss', the wrong damage case of acid rain. There were a lot of students who know correctly about the location of ozone layer, but the number of such students decreased and there were students who are confused with the ozone, the greenhouse case as the pollution substance among the air about role of ozone layer. Also, there occurred wrong concepts that the global warming will be deepened by seeing the increase of the ultraviolet rays due to damages by way of destruction of ozone layer as the increase of thermal energy. The number of students who know correctly about the definition of the greenhouse effect decreased by a large amount compared to the precedent studies, and the students either stated only the regulations of specific greenhouse gas or be confused with other air pollution substances regarding the method of curbing the greenhouse effect. Regarding the co-relationship between acid raid, ozone layer and greenhouse effect also, there were a lot of students who thought each phenomenon can get worsened or become problems due to other phenomenon but could not present the reason or cause of their responses as in the precedent studies. As surveyed above, if the students are not equipped with correct basic knowledge about environment, those who confront the informations or articles about environment can easily have wrong concepts, neither will they be able to recognize correctly about environmental problems nor do the correct selection for the problem solving. Accordingly, intensive education about environment will be necessary and teaching method to solve the repeating wrong concepts and low perception about environmental problems will be required.
This study surveyed if the awareness of the students who are learning environment subject selectively about concept of and co-relationship between acid rain, ozone layer and greenhouse effect has changed compared to the precedent studies, confronting the re-organization of science curriculum. According to the study result, the number of students who knows correctly about the definition of acid rain has decreased by a large amount, and they were not aware correctly of the cause material of acid rain while knowing the source of the cause substance of acid rain. There also were a lot of responses who answered 'hair loss', the wrong damage case of acid rain. There were a lot of students who know correctly about the location of ozone layer, but the number of such students decreased and there were students who are confused with the ozone, the greenhouse case as the pollution substance among the air about role of ozone layer. Also, there occurred wrong concepts that the global warming will be deepened by seeing the increase of the ultraviolet rays due to damages by way of destruction of ozone layer as the increase of thermal energy. The number of students who know correctly about the definition of the greenhouse effect decreased by a large amount compared to the precedent studies, and the students either stated only the regulations of specific greenhouse gas or be confused with other air pollution substances regarding the method of curbing the greenhouse effect. Regarding the co-relationship between acid raid, ozone layer and greenhouse effect also, there were a lot of students who thought each phenomenon can get worsened or become problems due to other phenomenon but could not present the reason or cause of their responses as in the precedent studies. As surveyed above, if the students are not equipped with correct basic knowledge about environment, those who confront the informations or articles about environment can easily have wrong concepts, neither will they be able to recognize correctly about environmental problems nor do the correct selection for the problem solving. Accordingly, intensive education about environment will be necessary and teaching method to solve the repeating wrong concepts and low perception about environmental problems will be required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.