본 연구는 얼굴표정에 대한 정서인식에서 인종 간에 차이가 있는지를 초등학생과 대학생을 대상으로 알아보았으며, 인종 간 정서인식 차이가 초등학생의 또래관계 및 공감과 어떠한 관계가 있는지 확인해 보았다. 연구는 청주 소재 초등학생 5-6학년 257명에게 얼굴 정서인식 과제와 또래관계, 공감 설문지를 실시하였고 대전 소재 대학생 120명에게 얼굴 정서인식 과제를 실시하였다. 얼굴 정서인식 과제는 기쁨, 슬픔, 화, 공포의 네 가지 정서에 대해 백인, 흑인, 동남아인, 한국인 남, 여 각각 한 장씩의 얼굴 사진으로 총 32장을 사용하였다. 인종 간 정서인식 차이에 따른 초등학생의 또래관계 및 공감과의 관계를 알아보기 위해 또래관계와 공감설문지(EQ-C, ...
본 연구는 얼굴표정에 대한 정서인식에서 인종 간에 차이가 있는지를 초등학생과 대학생을 대상으로 알아보았으며, 인종 간 정서인식 차이가 초등학생의 또래관계 및 공감과 어떠한 관계가 있는지 확인해 보았다. 연구는 청주 소재 초등학생 5-6학년 257명에게 얼굴 정서인식 과제와 또래관계, 공감 설문지를 실시하였고 대전 소재 대학생 120명에게 얼굴 정서인식 과제를 실시하였다. 얼굴 정서인식 과제는 기쁨, 슬픔, 화, 공포의 네 가지 정서에 대해 백인, 흑인, 동남아인, 한국인 남, 여 각각 한 장씩의 얼굴 사진으로 총 32장을 사용하였다. 인종 간 정서인식 차이에 따른 초등학생의 또래관계 및 공감과의 관계를 알아보기 위해 또래관계와 공감설문지(EQ-C, IRI)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 얼굴 정서인식 정확성에서 초등학생의 얼굴 정서인식 정확성이 대학생의 얼굴 정서인식 정확성보다 유의미하게 낮았다. 또한 초등학생 집단에서의 인종 간 정서인식 차이가 대학생 집단의 인종 간 정서인식 차이보다 컸다. 인종별로 살펴보았을 때 한국인의 얼굴표정에 대한 정서인식 능력이 타인종의 얼굴표정에 대한 정서인식 능력보다 높았으며 타인종 중에서는 백인, 흑인의 얼굴표정보다 동남아인의 얼굴표정에 대한 정서인식 능력이 더 높았다. 둘째, 초등학생의 인종별 얼굴 정서인식 정확성과 또래관계 및 공감이 정적 상관을 나타냈다. 즉, 타인종의 얼굴표정을 잘 인식하는 아동은 또래관계 및 공감능력이 좋다는 것을 의미한다. 본 연구의 결과들은 다문화 가정 아동들의 학교 부적응에 대한 원인을 찾는데 한 가지 가능한 시사점을 제공한 데 의의가 있다.
본 연구는 얼굴표정에 대한 정서인식에서 인종 간에 차이가 있는지를 초등학생과 대학생을 대상으로 알아보았으며, 인종 간 정서인식 차이가 초등학생의 또래관계 및 공감과 어떠한 관계가 있는지 확인해 보았다. 연구는 청주 소재 초등학생 5-6학년 257명에게 얼굴 정서인식 과제와 또래관계, 공감 설문지를 실시하였고 대전 소재 대학생 120명에게 얼굴 정서인식 과제를 실시하였다. 얼굴 정서인식 과제는 기쁨, 슬픔, 화, 공포의 네 가지 정서에 대해 백인, 흑인, 동남아인, 한국인 남, 여 각각 한 장씩의 얼굴 사진으로 총 32장을 사용하였다. 인종 간 정서인식 차이에 따른 초등학생의 또래관계 및 공감과의 관계를 알아보기 위해 또래관계와 공감설문지(EQ-C, IRI)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 얼굴 정서인식 정확성에서 초등학생의 얼굴 정서인식 정확성이 대학생의 얼굴 정서인식 정확성보다 유의미하게 낮았다. 또한 초등학생 집단에서의 인종 간 정서인식 차이가 대학생 집단의 인종 간 정서인식 차이보다 컸다. 인종별로 살펴보았을 때 한국인의 얼굴표정에 대한 정서인식 능력이 타인종의 얼굴표정에 대한 정서인식 능력보다 높았으며 타인종 중에서는 백인, 흑인의 얼굴표정보다 동남아인의 얼굴표정에 대한 정서인식 능력이 더 높았다. 둘째, 초등학생의 인종별 얼굴 정서인식 정확성과 또래관계 및 공감이 정적 상관을 나타냈다. 즉, 타인종의 얼굴표정을 잘 인식하는 아동은 또래관계 및 공감능력이 좋다는 것을 의미한다. 본 연구의 결과들은 다문화 가정 아동들의 학교 부적응에 대한 원인을 찾는데 한 가지 가능한 시사점을 제공한 데 의의가 있다.
This study was performed to answer the following two questions: First whether there were age differences in recognizing the emotional facial expressions of various races. Second, whether the ability to recognize the emotional facial expressions was related to peer relationship and empathy in 5th- to...
This study was performed to answer the following two questions: First whether there were age differences in recognizing the emotional facial expressions of various races. Second, whether the ability to recognize the emotional facial expressions was related to peer relationship and empathy in 5th- to 6th-grade children. Two hundred fifty-seven Korean children in the 5th and 6th grade and 120 undergraduates were participated. Recognition of emotional facial expressions was measured using 32 pictures of facial expressions(happy, sad, angry, fear) of 4 different races (Caucasian, African-American, Southeast Asian, and Korean). Peer relationship was measured using self-report questionnaire of Peer relationship inventory, and empathy was measured using self-report Korean version of EQ-C and IRI(Interpersonal Reaction Index). The results of this study were as follows. Firstly, recognition of emotional facial expressions was better in undergraduates than in 5th- to 6th-grade children. Secondly, there were differences in recognition of emotional facial expressions in various races, and the differences were greater in children than in undergraduates. The recognition of Korean facial expression was higher than that of other races, and among other races, recognition of Southeast Asians was better than that of Caucasian or African-Americans. Finally, recognition of emotional facial expressions was positively correlated with peer relationship and empathy in Korean children. It demonstrated that children better in recognizing emotional facial expression had better peer relationship and higher empathy. The results suggest that the recognition of emotional facial expressions of diverse races might contribute to the social functioning in multi-cultural societies.
This study was performed to answer the following two questions: First whether there were age differences in recognizing the emotional facial expressions of various races. Second, whether the ability to recognize the emotional facial expressions was related to peer relationship and empathy in 5th- to 6th-grade children. Two hundred fifty-seven Korean children in the 5th and 6th grade and 120 undergraduates were participated. Recognition of emotional facial expressions was measured using 32 pictures of facial expressions(happy, sad, angry, fear) of 4 different races (Caucasian, African-American, Southeast Asian, and Korean). Peer relationship was measured using self-report questionnaire of Peer relationship inventory, and empathy was measured using self-report Korean version of EQ-C and IRI(Interpersonal Reaction Index). The results of this study were as follows. Firstly, recognition of emotional facial expressions was better in undergraduates than in 5th- to 6th-grade children. Secondly, there were differences in recognition of emotional facial expressions in various races, and the differences were greater in children than in undergraduates. The recognition of Korean facial expression was higher than that of other races, and among other races, recognition of Southeast Asians was better than that of Caucasian or African-Americans. Finally, recognition of emotional facial expressions was positively correlated with peer relationship and empathy in Korean children. It demonstrated that children better in recognizing emotional facial expression had better peer relationship and higher empathy. The results suggest that the recognition of emotional facial expressions of diverse races might contribute to the social functioning in multi-cultural societies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.