특성화고등학교의 학생 교육 목적은 개인의 성장 잠재력을 발굴하고, 지식과 실무를 겸비한 전문인력을 양성한 후 졸업과 동시에 산업현장에 필요한 인력을 공급하는 것이 본래의 취지이나 특성화고 졸업생의 72.9%가 대학에 진학함으로써 특성화고 본래의 기능을 상실하고 있다. 이에 A공고에서도 학생들의 취업률 저조, 일부학과의 신입생 미달 등의 상당한 어려움이 있어서 국가 재정지원 사업을 통한 특성화고로 발돋움하여 학교를 활성화 하고자 하였다. 따라서 본 연구는 국가 재정지원 사업을 통한 공업계 특성화고등학교의 성공 요인을 분석하여 특성화고의 발전 방안을 도출하는데 그 목적이 있다. 산업체 인사, 교원, 학생을 대상으로 특성화고 사업의 우수 성과 영역과 성공 요인을 설문조사와 질문지 면담을 통해 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 우수 성과 영역은 자격증 취득, 취업률, 우수 학생 유치, 실습실 개편 및 기자재 구축, 학과 개편, 교육과정 개편, 특성화 교재ㆍ학습자료 개발, ...
특성화고등학교의 학생 교육 목적은 개인의 성장 잠재력을 발굴하고, 지식과 실무를 겸비한 전문인력을 양성한 후 졸업과 동시에 산업현장에 필요한 인력을 공급하는 것이 본래의 취지이나 특성화고 졸업생의 72.9%가 대학에 진학함으로써 특성화고 본래의 기능을 상실하고 있다. 이에 A공고에서도 학생들의 취업률 저조, 일부학과의 신입생 미달 등의 상당한 어려움이 있어서 국가 재정지원 사업을 통한 특성화고로 발돋움하여 학교를 활성화 하고자 하였다. 따라서 본 연구는 국가 재정지원 사업을 통한 공업계 특성화고등학교의 성공 요인을 분석하여 특성화고의 발전 방안을 도출하는데 그 목적이 있다. 산업체 인사, 교원, 학생을 대상으로 특성화고 사업의 우수 성과 영역과 성공 요인을 설문조사와 질문지 면담을 통해 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 우수 성과 영역은 자격증 취득, 취업률, 우수 학생 유치, 실습실 개편 및 기자재 구축, 학과 개편, 교육과정 개편, 특성화 교재ㆍ학습자료 개발, 마이스터(산업수요 맞춤형)고 전환 등의 영역으로 나타났다. 둘째, 사업성과의 성공 요인은 우수 신입생 홍보 프로그램 운영, 단계적 다기능 자격증 취득 프로그램 운영, 취업 스킬, 취업정보 제공 및 채용 설명회, 산업체 현장방문, 취업 홍보 및 취업정보센터 운영, 예산확보 및 집행ㆍ관리, 학교 관리자의 리더십, 교직원간의 팀워크, 교원연수 및 산학겸임교사 채용, 산학협약 체결, 특성화 차별화 프로그램 운영 등으로 나타났다. 특히 특성화 사업의 전반적인 성공 요인은 교직원이 팀워크로 사업 성과관리를 체계적으로 할 수 있도록 부장교사 중심체제로 운영하고, 사업 평가 결과를 환류(feed back)하여 분석 후 개선해야 할 부분은 지속적으로 수정하고 보완하였다는 점이다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 공업계 특성화고등학교의 발전 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 우수 신입생 홍보 전략을 통하여 우수한 학생 자원을 확보하여야 한다. 둘째, 특성화고 교육체제에 부합하는 학과와 교육과정으로 개편하고, 교육 인프라(시설ㆍ기자재)를 구축하여 ‘先취업 後진학’ 체제의 특화된 교육활동 계획을 수립하고 운영하여야 한다. 셋째, 다기능 자격증 취득, 취업 스킬, 취업정보 제공 및 채용 설명회, 산학협력 협약(MOU) 체결, 취업정보센터 구축ㆍ활용으로 학생의 취업 역량을 강화하여 취업률을 제고하여야 한다. 넷째, 철강대학 등 단위학교 차원의 차별화된 프로그램 운영을 통한 교수ㆍ학습 체제 개선으로 산업현장 신기술 중심의 교수ㆍ학습 활동을 하여야 한다. 다섯째, 학교 관리자의 리더십 발휘로 정부정책 사업 유치를 통하여 교육활동 예산을 확보하고, 체계적인 예산 집행 및 성과관리를 팀워크를 통한 부장교사 중심체제로 운영하여야 한다. ‘중소기업 특성화고 육성사업’이 특성화고등학교에 고졸 취업선도를 위한 현장중심 프로그램으로 정착ㆍ운영되어 지속적으로 성장하고 발전이 가능한 공업계 특성화고등학교의 발전 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 취업 중심 직업교육으로 정체성 확립에 기반을 둔 산업체 수요와 전망에 부합하는 특성화 방향을 설정하여야 한다. 둘째, 특성화 관련 요구를 파악하고 SWOT 분석을 활용하여 특성화 분야를 선정하여야 한다. 셋째, 특성화 분야 산업체가 요구하는 기술과 인성의 트렌드 분석을 기반으로 특성화 전략 및 추진과제를 설정하고 실행하여야 한다. 넷째, 산ㆍ학ㆍ연 협력 업무협약(MOU) 체결로 산업체 인사의 교육과정 운영 참여 및 취업 중심 교육활동으로 취업률을 제고하여야 한다. 다섯째, 산업수요 맞춤식 교육으로 인재를 양성하고, ‘先취업, 後진학’ 체제 확립으로 특성화고 진로지도는 졸업 후 지속 성장이 가능한 경력 경로를 개발하여야 한다.
키워드(keyword): 국가 재정지원 사업, 공업계 특성화고등학교
특성화고등학교의 학생 교육 목적은 개인의 성장 잠재력을 발굴하고, 지식과 실무를 겸비한 전문인력을 양성한 후 졸업과 동시에 산업현장에 필요한 인력을 공급하는 것이 본래의 취지이나 특성화고 졸업생의 72.9%가 대학에 진학함으로써 특성화고 본래의 기능을 상실하고 있다. 이에 A공고에서도 학생들의 취업률 저조, 일부학과의 신입생 미달 등의 상당한 어려움이 있어서 국가 재정지원 사업을 통한 특성화고로 발돋움하여 학교를 활성화 하고자 하였다. 따라서 본 연구는 국가 재정지원 사업을 통한 공업계 특성화고등학교의 성공 요인을 분석하여 특성화고의 발전 방안을 도출하는데 그 목적이 있다. 산업체 인사, 교원, 학생을 대상으로 특성화고 사업의 우수 성과 영역과 성공 요인을 설문조사와 질문지 면담을 통해 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 우수 성과 영역은 자격증 취득, 취업률, 우수 학생 유치, 실습실 개편 및 기자재 구축, 학과 개편, 교육과정 개편, 특성화 교재ㆍ학습자료 개발, 마이스터(산업수요 맞춤형)고 전환 등의 영역으로 나타났다. 둘째, 사업성과의 성공 요인은 우수 신입생 홍보 프로그램 운영, 단계적 다기능 자격증 취득 프로그램 운영, 취업 스킬, 취업정보 제공 및 채용 설명회, 산업체 현장방문, 취업 홍보 및 취업정보센터 운영, 예산확보 및 집행ㆍ관리, 학교 관리자의 리더십, 교직원간의 팀워크, 교원연수 및 산학겸임교사 채용, 산학협약 체결, 특성화 차별화 프로그램 운영 등으로 나타났다. 특히 특성화 사업의 전반적인 성공 요인은 교직원이 팀워크로 사업 성과관리를 체계적으로 할 수 있도록 부장교사 중심체제로 운영하고, 사업 평가 결과를 환류(feed back)하여 분석 후 개선해야 할 부분은 지속적으로 수정하고 보완하였다는 점이다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 공업계 특성화고등학교의 발전 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 우수 신입생 홍보 전략을 통하여 우수한 학생 자원을 확보하여야 한다. 둘째, 특성화고 교육체제에 부합하는 학과와 교육과정으로 개편하고, 교육 인프라(시설ㆍ기자재)를 구축하여 ‘先취업 後진학’ 체제의 특화된 교육활동 계획을 수립하고 운영하여야 한다. 셋째, 다기능 자격증 취득, 취업 스킬, 취업정보 제공 및 채용 설명회, 산학협력 협약(MOU) 체결, 취업정보센터 구축ㆍ활용으로 학생의 취업 역량을 강화하여 취업률을 제고하여야 한다. 넷째, 철강대학 등 단위학교 차원의 차별화된 프로그램 운영을 통한 교수ㆍ학습 체제 개선으로 산업현장 신기술 중심의 교수ㆍ학습 활동을 하여야 한다. 다섯째, 학교 관리자의 리더십 발휘로 정부정책 사업 유치를 통하여 교육활동 예산을 확보하고, 체계적인 예산 집행 및 성과관리를 팀워크를 통한 부장교사 중심체제로 운영하여야 한다. ‘중소기업 특성화고 육성사업’이 특성화고등학교에 고졸 취업선도를 위한 현장중심 프로그램으로 정착ㆍ운영되어 지속적으로 성장하고 발전이 가능한 공업계 특성화고등학교의 발전 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 취업 중심 직업교육으로 정체성 확립에 기반을 둔 산업체 수요와 전망에 부합하는 특성화 방향을 설정하여야 한다. 둘째, 특성화 관련 요구를 파악하고 SWOT 분석을 활용하여 특성화 분야를 선정하여야 한다. 셋째, 특성화 분야 산업체가 요구하는 기술과 인성의 트렌드 분석을 기반으로 특성화 전략 및 추진과제를 설정하고 실행하여야 한다. 넷째, 산ㆍ학ㆍ연 협력 업무협약(MOU) 체결로 산업체 인사의 교육과정 운영 참여 및 취업 중심 교육활동으로 취업률을 제고하여야 한다. 다섯째, 산업수요 맞춤식 교육으로 인재를 양성하고, ‘先취업, 後진학’ 체제 확립으로 특성화고 진로지도는 졸업 후 지속 성장이 가능한 경력 경로를 개발하여야 한다.
A Case Study on the Development Process of Technical High Schools Supported by the National Funding Project
Jaeho Howang
Major in Educational Administration Department of Education Graduate School Yeungnam University
Maj...
Ph. D. Thesis
A Case Study on the Development Process of Technical High Schools Supported by the National Funding Project
Jaeho Howang
Major in Educational Administration Department of Education Graduate School Yeungnam University
Major Advisor: Byoungjoo Kim, Ph.D.
Abstract Specialized Technical high schools have the educational goals of finding individual growth potential, cultivating experts with executive ability and supplying manpower to the industrial field as soon as the students graduate from the school. However, the school is losing its primary function since 72.9% of the students who graduate from the school go on to university. The employment rate of the technical high school-A graduates has dropped considerably. In addition, some departments in school-A were taken aback by the shortfall of applications for admission. The school management committee made the plan to vitalize the school supported by the national funding project. Thus the object of this study is to analyze the chief elements of success of specialized technical high schools supported by the national funding project and to help specialized schools draw development plans. The survey and questionnaire about the superior areas and chief elements of success of the specialized technical high school was carried out targeting employees in industry, schoolteachers and students. The results are listed below. First, there were superior areas of the specialized technical high school: obtaining professional certificates, the employment rate, selecting excellent students, reorganizing of the experimental laboratory, purchasing apparatus and materials for the experimental laboratory, re-forming departments and curriculum, developing specialized textbook and teaching materials and transferring to the meister high school(tailored to the demands of the industrial sector) Second, in the process, the chief elements of success were to run a public relations program to select excellent students, offer a program to obtain multiple functional certificates, provide the know-how related to getting a job, provide job information, held a school recruitment fair, visit industry organizations, help students to find a job, run an employment information center, secure, execute and control a budget, build the leadership for school administrators and teamwork ability for all teachers, create the training for teachers, hire industry educational adjunct teachers, make collective agreements between the school and businesses, and provide a differentiated and specialized program. Especially, the overall elements of success in the course of running the specialized program are attributable to the system that makes each head of departments take charge of each program so that schoolteachers participate in and cooperatively control the program, feed back the result, supplement, and amend what is needed to be improved after analysis. The development plans for the specialized technical high schools which are based on the results of the study and research are as follows. First, excellent student resources should be secured through a careful public relations strategy to recruit new students. Second, the departments and the curriculum should be changed in accordance with system suitable for the specialized high school. The plans for the specialized educational activities should be established and carried out, with educational infra built; firstly, getting a job, and lastly going on to university. Third, the students' employment capability should be strengthened and the employment rate should be raised. For these, the school should help the students obtain multiple functional certificates, offer the know-how related to getting a job, provide job information, hold a school recruitment fair, draw up an MOU between the school and businesses and open an employment information center. Fourth, teaching and learning method should be improved by running differentiated programs with help of the school like the Ferrous Technology College and educational goal should be more focused on learning new technology available in the industry field. Fifth, school administrators should give strong guidance to secure educational budget by winning contracts of government projects and the heads of departments should be in charge of running the program for the systematic and desirable teamwork. The 'Specialized High School Development Project' supported by small and medium business administration is aimed at helping potential employees with high school diplomas get a job. The directions for the continuous growth and development of specialized technical high schools as stable field centered schools are as follows. First, a specialized direction should be made to meet the demands and expectations of the industry, establishing their identity as vocational education-oriented schools. Second, identify what the industry requires with respect to specialization and use the SWOT analysis to select the field to specialize. Third, establish strategy and set up and carry out tasks to specialize based on the trends of technology and personality required of specialized high school by the industry. Forth, through the MOU contract between the school and industry, and participation of industry specialists in designing the curriculum and the education activities, the school should increase the students' employment rate. Fifth, cultivate people with executive ability to customize industry demand and develop career development paths, establishing the system of firstly getting a job, lastly going on to university.
Key Words: Technical High Schools, National Funding Project
Ph. D. Thesis
A Case Study on the Development Process of Technical High Schools Supported by the National Funding Project
Jaeho Howang
Major in Educational Administration Department of Education Graduate School Yeungnam University
Major Advisor: Byoungjoo Kim, Ph.D.
Abstract Specialized Technical high schools have the educational goals of finding individual growth potential, cultivating experts with executive ability and supplying manpower to the industrial field as soon as the students graduate from the school. However, the school is losing its primary function since 72.9% of the students who graduate from the school go on to university. The employment rate of the technical high school-A graduates has dropped considerably. In addition, some departments in school-A were taken aback by the shortfall of applications for admission. The school management committee made the plan to vitalize the school supported by the national funding project. Thus the object of this study is to analyze the chief elements of success of specialized technical high schools supported by the national funding project and to help specialized schools draw development plans. The survey and questionnaire about the superior areas and chief elements of success of the specialized technical high school was carried out targeting employees in industry, schoolteachers and students. The results are listed below. First, there were superior areas of the specialized technical high school: obtaining professional certificates, the employment rate, selecting excellent students, reorganizing of the experimental laboratory, purchasing apparatus and materials for the experimental laboratory, re-forming departments and curriculum, developing specialized textbook and teaching materials and transferring to the meister high school(tailored to the demands of the industrial sector) Second, in the process, the chief elements of success were to run a public relations program to select excellent students, offer a program to obtain multiple functional certificates, provide the know-how related to getting a job, provide job information, held a school recruitment fair, visit industry organizations, help students to find a job, run an employment information center, secure, execute and control a budget, build the leadership for school administrators and teamwork ability for all teachers, create the training for teachers, hire industry educational adjunct teachers, make collective agreements between the school and businesses, and provide a differentiated and specialized program. Especially, the overall elements of success in the course of running the specialized program are attributable to the system that makes each head of departments take charge of each program so that schoolteachers participate in and cooperatively control the program, feed back the result, supplement, and amend what is needed to be improved after analysis. The development plans for the specialized technical high schools which are based on the results of the study and research are as follows. First, excellent student resources should be secured through a careful public relations strategy to recruit new students. Second, the departments and the curriculum should be changed in accordance with system suitable for the specialized high school. The plans for the specialized educational activities should be established and carried out, with educational infra built; firstly, getting a job, and lastly going on to university. Third, the students' employment capability should be strengthened and the employment rate should be raised. For these, the school should help the students obtain multiple functional certificates, offer the know-how related to getting a job, provide job information, hold a school recruitment fair, draw up an MOU between the school and businesses and open an employment information center. Fourth, teaching and learning method should be improved by running differentiated programs with help of the school like the Ferrous Technology College and educational goal should be more focused on learning new technology available in the industry field. Fifth, school administrators should give strong guidance to secure educational budget by winning contracts of government projects and the heads of departments should be in charge of running the program for the systematic and desirable teamwork. The 'Specialized High School Development Project' supported by small and medium business administration is aimed at helping potential employees with high school diplomas get a job. The directions for the continuous growth and development of specialized technical high schools as stable field centered schools are as follows. First, a specialized direction should be made to meet the demands and expectations of the industry, establishing their identity as vocational education-oriented schools. Second, identify what the industry requires with respect to specialization and use the SWOT analysis to select the field to specialize. Third, establish strategy and set up and carry out tasks to specialize based on the trends of technology and personality required of specialized high school by the industry. Forth, through the MOU contract between the school and industry, and participation of industry specialists in designing the curriculum and the education activities, the school should increase the students' employment rate. Fifth, cultivate people with executive ability to customize industry demand and develop career development paths, establishing the system of firstly getting a job, lastly going on to university.
Key Words: Technical High Schools, National Funding Project
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.