본 연구에서는 여성영웅소설 <방한림전>의 두 여성인물이 보여주는 삶의 양상을 통해, <방한림전>이 지닌 새로운 가치를 찾고자 시도하였다. 본 연구의 논의를 요약하면 다음과 같다. 제 II장에서는, <방한림전>의 서사 속에서 인물들의 삶이 어떤 식으로 위장되어 있는지 살펴보았다. 여성영웅인 방관주는 여성의 몸으로 일생을 ‘남자’로서 위장하고 살아간다. 이 위장된 삶의 표면을 살펴보면, 방관주는 여성임에도 불구하고 ‘남성화된 의식’을 가지고 이로 말미암아 ‘가부장적 이데올로기’를 대변하고 있는 문제적인 인물로 비추어진다. 영혜빙은 방관주와의 혼인 전에는 남성이 바라는 수동적인 여성의 삶을 극명하게 거부하는 인물이었다. 하지만 방관주와 결혼 후의 영혜빙의 모습은 당대 규방 여자들의 모습과 다를 바 없는, 가부장제 이데올로기가 내면화된 아녀자로서 위장하여 살아간다. 이어서 제 III장에서는, <방한림전> 인물들의 위장된 삶 속에서 그들의 내적 성취욕구와 가부장제 이데올로기가 가지는 상관관계에 초점을 맞추어, <방한림전>의 여성인물들의 위장된 삶의 이유와 동성혼이 가지는 의미를 고찰하였다. 가문을 유지시키고, 완성하려는 방관주의 내적 욕망은 <방한림전>의 서사를 구성하는 주요한 축이 된다. 방관주는 여성의 몸으로 ‘남성’의 가면을 쓰고 사는 것이 쉽지 않은 일이란 것을 절실히 알고 있음에도 불구하고, ‘남성’의 가면을 쓴다. 유교적 사회에서 ‘가문’을 이어나가는 것은 ‘남성’에게만 허용된 역할이었기 때문이었다. 방관주가 가부장적 이데올로기를 경유하지 않고서는 방관주가 원하는 가문의 성취는 이룰 수 없었다. 그리하여 자신의 성취 욕구를 실현하는 통로가 비록 당대의 이데올로기를 통하는 것이었지만 오히려 그 결실은 당대 사회제도가 한계 지어놓은 성역할을 전복시키고 있다. 영혜빙은 ‘위장된 결혼’ 속에서 ‘남성’과는 다른 ‘여성’의 차이를 발견하게 된다. 영혜빙은 남성중심의 가부장적인 삶에 구속받는 약자인 여성적 삶의 부조리를 인식하였으나, 이러한 부조리에서 ...
본 연구에서는 여성영웅소설 <방한림전>의 두 여성인물이 보여주는 삶의 양상을 통해, <방한림전>이 지닌 새로운 가치를 찾고자 시도하였다. 본 연구의 논의를 요약하면 다음과 같다. 제 II장에서는, <방한림전>의 서사 속에서 인물들의 삶이 어떤 식으로 위장되어 있는지 살펴보았다. 여성영웅인 방관주는 여성의 몸으로 일생을 ‘남자’로서 위장하고 살아간다. 이 위장된 삶의 표면을 살펴보면, 방관주는 여성임에도 불구하고 ‘남성화된 의식’을 가지고 이로 말미암아 ‘가부장적 이데올로기’를 대변하고 있는 문제적인 인물로 비추어진다. 영혜빙은 방관주와의 혼인 전에는 남성이 바라는 수동적인 여성의 삶을 극명하게 거부하는 인물이었다. 하지만 방관주와 결혼 후의 영혜빙의 모습은 당대 규방 여자들의 모습과 다를 바 없는, 가부장제 이데올로기가 내면화된 아녀자로서 위장하여 살아간다. 이어서 제 III장에서는, <방한림전> 인물들의 위장된 삶 속에서 그들의 내적 성취욕구와 가부장제 이데올로기가 가지는 상관관계에 초점을 맞추어, <방한림전>의 여성인물들의 위장된 삶의 이유와 동성혼이 가지는 의미를 고찰하였다. 가문을 유지시키고, 완성하려는 방관주의 내적 욕망은 <방한림전>의 서사를 구성하는 주요한 축이 된다. 방관주는 여성의 몸으로 ‘남성’의 가면을 쓰고 사는 것이 쉽지 않은 일이란 것을 절실히 알고 있음에도 불구하고, ‘남성’의 가면을 쓴다. 유교적 사회에서 ‘가문’을 이어나가는 것은 ‘남성’에게만 허용된 역할이었기 때문이었다. 방관주가 가부장적 이데올로기를 경유하지 않고서는 방관주가 원하는 가문의 성취는 이룰 수 없었다. 그리하여 자신의 성취 욕구를 실현하는 통로가 비록 당대의 이데올로기를 통하는 것이었지만 오히려 그 결실은 당대 사회제도가 한계 지어놓은 성역할을 전복시키고 있다. 영혜빙은 ‘위장된 결혼’ 속에서 ‘남성’과는 다른 ‘여성’의 차이를 발견하게 된다. 영혜빙은 남성중심의 가부장적인 삶에 구속받는 약자인 여성적 삶의 부조리를 인식하였으나, 이러한 부조리에서 벗어나기 위해 ‘남성’과 동일해지는 길을 추구하지는 않았다. 대신 자신과 같이 여성이기 때문에 삶의 부조리함을 겪고 있는 방관주를 배려하고, 자신을 질책하는 유모의 입장에 공감한다. 여성으로서의 자신의 삶을 인식하고, 그 속에서 ‘남성’의 소유물이 아닌 대등한 존재가 되고자 한다. 그래서 영혜빙은 남자와의 관계 속에서만 존재할 수 있는 여성으로서의 삶이 아니라 자신 스스로 독립적인 주체가 되어서 살고자 하는 자신의 ‘철옥 같은 마음’을 계속해서 지킬 수 있었다. 동성혼에 대해서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 동성혼은 통속적 흥미소로 치부하기에는 당대 사람들이 쉽게 받아들이기 어려운 부분이 있다. 방관주에게 있어서는 동성혼은 같은 여성과 결혼한다는 의미보다 방관주는 ‘가문’을 완성시키기 위해 필요한 하나의 절차일 뿐이다. 하지만 이 동성혼은 영혜빙의 관점에서 더욱 의미가 있다. 방관주와의 결혼이 가부장적인 결혼제도로서 성립되는 것이지만, 그 혼인을 통해서 결과적으로는 자신이 괴롭게 여기던 남성에게 종속되는 삶에서 해방될 수 있었다. 그리고 영혜빙 방관주와 동성 결혼을 함으로써 방관주의 자신을 위장하면서까지 이루려고 했던 목표에 동승할 수 있었다. 그리해서 영혜빙은 방관주와의 결혼을 ‘선택’한다. 영혜빙과 방관주와의 결혼은 표면적으로는 방관주가 자신의 목표를 위해서 영혜빙을 이용한 것처럼 보이지만, 실제로는 그 반대이다. 영혜빙이 자신의 목표를 위해서 방관주와의 혼인을 평생 지녀온 ‘철옥 같은 마음’으로 ‘선택’한 것이다. 제 IV장에서는 앞서 행했던 논의들을 종합하여 <방한림전>이 보여주는 위장된 내적 욕구의 추구 형상과 그 속에서 숨겨져 있는 삶의 고뇌를 살펴보고, <방한림전>이 당대에 가지고 있는 가치에 대해서 알아보았다. <방한림전> 서사에서 결국 방관주는 자신이 원하던 ‘가문’을 완성하기 위해 끝까지 ‘가부장’의 자리를 지키고, 영혜빙은 남성에게 예속된 여자로 살지 않겠다는 철옥같은 마음을 끝까지 지켜낸다. 그래서 <방한림전>의 결말은 결국 비극으로 끝날 수밖에 없었다. 다른 여성영웅 소설의 여성들이 결국 당대 사회가 한정지어 놓은 자리로 되돌아간다는 점으로 미루어보았을 때, <방한림전>의 두 여성들은 그 경계를 명백히 뛰어넘고 있는 것이다. 결론적으로 <방한림전>은 인간이 지니고 있는 내면의 양면성과, 여성으로서의 정체성 그리고 역할에 관한 문제를 극명하게 다루고 있는 작품으로서 가치를 지니고 있다. <방한림전>의 두 여성인물이 가진 주체적 욕망이 가부장적 이데올로기라는 통로를 통하여 표출되지만, 결과적으로 이들이 행동들을 통해서, 여성이 지닌 사회적 한계와 그 한계를 뛰어넘는 여성의 모습을 보여주는 것이다.
본 연구에서는 여성영웅소설 <방한림전>의 두 여성인물이 보여주는 삶의 양상을 통해, <방한림전>이 지닌 새로운 가치를 찾고자 시도하였다. 본 연구의 논의를 요약하면 다음과 같다. 제 II장에서는, <방한림전>의 서사 속에서 인물들의 삶이 어떤 식으로 위장되어 있는지 살펴보았다. 여성영웅인 방관주는 여성의 몸으로 일생을 ‘남자’로서 위장하고 살아간다. 이 위장된 삶의 표면을 살펴보면, 방관주는 여성임에도 불구하고 ‘남성화된 의식’을 가지고 이로 말미암아 ‘가부장적 이데올로기’를 대변하고 있는 문제적인 인물로 비추어진다. 영혜빙은 방관주와의 혼인 전에는 남성이 바라는 수동적인 여성의 삶을 극명하게 거부하는 인물이었다. 하지만 방관주와 결혼 후의 영혜빙의 모습은 당대 규방 여자들의 모습과 다를 바 없는, 가부장제 이데올로기가 내면화된 아녀자로서 위장하여 살아간다. 이어서 제 III장에서는, <방한림전> 인물들의 위장된 삶 속에서 그들의 내적 성취욕구와 가부장제 이데올로기가 가지는 상관관계에 초점을 맞추어, <방한림전>의 여성인물들의 위장된 삶의 이유와 동성혼이 가지는 의미를 고찰하였다. 가문을 유지시키고, 완성하려는 방관주의 내적 욕망은 <방한림전>의 서사를 구성하는 주요한 축이 된다. 방관주는 여성의 몸으로 ‘남성’의 가면을 쓰고 사는 것이 쉽지 않은 일이란 것을 절실히 알고 있음에도 불구하고, ‘남성’의 가면을 쓴다. 유교적 사회에서 ‘가문’을 이어나가는 것은 ‘남성’에게만 허용된 역할이었기 때문이었다. 방관주가 가부장적 이데올로기를 경유하지 않고서는 방관주가 원하는 가문의 성취는 이룰 수 없었다. 그리하여 자신의 성취 욕구를 실현하는 통로가 비록 당대의 이데올로기를 통하는 것이었지만 오히려 그 결실은 당대 사회제도가 한계 지어놓은 성역할을 전복시키고 있다. 영혜빙은 ‘위장된 결혼’ 속에서 ‘남성’과는 다른 ‘여성’의 차이를 발견하게 된다. 영혜빙은 남성중심의 가부장적인 삶에 구속받는 약자인 여성적 삶의 부조리를 인식하였으나, 이러한 부조리에서 벗어나기 위해 ‘남성’과 동일해지는 길을 추구하지는 않았다. 대신 자신과 같이 여성이기 때문에 삶의 부조리함을 겪고 있는 방관주를 배려하고, 자신을 질책하는 유모의 입장에 공감한다. 여성으로서의 자신의 삶을 인식하고, 그 속에서 ‘남성’의 소유물이 아닌 대등한 존재가 되고자 한다. 그래서 영혜빙은 남자와의 관계 속에서만 존재할 수 있는 여성으로서의 삶이 아니라 자신 스스로 독립적인 주체가 되어서 살고자 하는 자신의 ‘철옥 같은 마음’을 계속해서 지킬 수 있었다. 동성혼에 대해서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 동성혼은 통속적 흥미소로 치부하기에는 당대 사람들이 쉽게 받아들이기 어려운 부분이 있다. 방관주에게 있어서는 동성혼은 같은 여성과 결혼한다는 의미보다 방관주는 ‘가문’을 완성시키기 위해 필요한 하나의 절차일 뿐이다. 하지만 이 동성혼은 영혜빙의 관점에서 더욱 의미가 있다. 방관주와의 결혼이 가부장적인 결혼제도로서 성립되는 것이지만, 그 혼인을 통해서 결과적으로는 자신이 괴롭게 여기던 남성에게 종속되는 삶에서 해방될 수 있었다. 그리고 영혜빙 방관주와 동성 결혼을 함으로써 방관주의 자신을 위장하면서까지 이루려고 했던 목표에 동승할 수 있었다. 그리해서 영혜빙은 방관주와의 결혼을 ‘선택’한다. 영혜빙과 방관주와의 결혼은 표면적으로는 방관주가 자신의 목표를 위해서 영혜빙을 이용한 것처럼 보이지만, 실제로는 그 반대이다. 영혜빙이 자신의 목표를 위해서 방관주와의 혼인을 평생 지녀온 ‘철옥 같은 마음’으로 ‘선택’한 것이다. 제 IV장에서는 앞서 행했던 논의들을 종합하여 <방한림전>이 보여주는 위장된 내적 욕구의 추구 형상과 그 속에서 숨겨져 있는 삶의 고뇌를 살펴보고, <방한림전>이 당대에 가지고 있는 가치에 대해서 알아보았다. <방한림전> 서사에서 결국 방관주는 자신이 원하던 ‘가문’을 완성하기 위해 끝까지 ‘가부장’의 자리를 지키고, 영혜빙은 남성에게 예속된 여자로 살지 않겠다는 철옥같은 마음을 끝까지 지켜낸다. 그래서 <방한림전>의 결말은 결국 비극으로 끝날 수밖에 없었다. 다른 여성영웅 소설의 여성들이 결국 당대 사회가 한정지어 놓은 자리로 되돌아간다는 점으로 미루어보았을 때, <방한림전>의 두 여성들은 그 경계를 명백히 뛰어넘고 있는 것이다. 결론적으로 <방한림전>은 인간이 지니고 있는 내면의 양면성과, 여성으로서의 정체성 그리고 역할에 관한 문제를 극명하게 다루고 있는 작품으로서 가치를 지니고 있다. <방한림전>의 두 여성인물이 가진 주체적 욕망이 가부장적 이데올로기라는 통로를 통하여 표출되지만, 결과적으로 이들이 행동들을 통해서, 여성이 지닌 사회적 한계와 그 한계를 뛰어넘는 여성의 모습을 보여주는 것이다.
In this study try to find out new value of female hero novel, through two female characters’ aspect of life. The discussions of this study are summarized as follow. In chapter 2, the narration of looked for lives of characters in what ways were it disguised. Female hero, Bang Gwan-ju who has ...
In this study try to find out new value of female hero novel, through two female characters’ aspect of life. The discussions of this study are summarized as follow. In chapter 2, the narration of looked for lives of characters in what ways were it disguised. Female hero, Bang Gwan-ju who has a body of woman, lives her lifetime as a ‘man’ which is disguised. When looked for surface of disguised life, Bang Gwan-ju showed as who represents ‘patriarchal ideology’ have problematic figure. Yeong Hye-bing rejected to be a passive female life what male’s wants. However, the behavior of Yeong Hye-bing was same as the other woman of the day after marriage to Bang Gwan-ju. Also she covered to be patriarchal ideology internalized wife and lives. In chapter 3, consideration of female characters reason of disguised life and homosexual marriage through focusing on character’s correlation of internal achievement needs and patriarchal ideology inside of character’s disguised lives. Internal desire of Bang Gwan-ju which is maintains the family and wants it to be complete. This is a main point of this narrative novel. Bang Gwan-ju knows that lives her life going to be tough with a mask of ‘male’ but she choose to wear the mask of ‘male’ because in confucian society, only ‘male’ can keep their ‘family’ Bang Gwan-ju cannot achieve her family achievement via patriarchal ideology. Therefore the way of her achievement needs come through despite of the day of ideology. However, the results reverse the gender role which is limited by the day of social system. Yeong Hye-bing discover the difference of ‘female’ which is differing from ‘male’ through their ‘disguised marriage’. Yeong Hye-bing realize irrational of female life imprisoned by a male-dominated patriarchal life, but she did not choose the way to be same as a ‘man’ to get out this irrationality. Instead of being a ‘male’, she considers to Bang Gwan-ju who has same gender and go through irrational female life, emphasize to nanny who blames Yeong Hye-bing her self. As a female she realized her life and she wants it to be equal beings not a ‘male’s belongings. Therefore, Yeong Hye-bing can keep her strong will which is to be independent of her life not living life dependent on ‘man’ About homosexual marriage this study got following conclusions. Homosexual marriage has some difficulties as popular interests elements to people of the day. To Bang Gwan-ju, homosexual marriage is not the meaning of married to another ‘woman’ It is just a procedure for make her ‘family’ perfect. However, this homosexual marriage has more meaning from Yeong Hye-bing’s point of view. Married to Bang Gwan-ju is valid as patriarchal marriage policy as a result she can be relieved from fear with life dependent on man. Also marriage to Bang Gwan-ju means that she can accompany with her purpose. Therefore, Yeong Hye-bing choose to marriage with Bang Gwan-ju. The marriage of Yeong Hye-bing and Bang Gwan-ju looks like Bang Gwan-ju used Yeong Hye-bing for her purpose. Actually, it is opposite. Yeong Hye-bing choose to be marrying to Bang Gwan-ju for her purpose with her strong will. In chapter 4, overall the previous discussions, shows disguised internal desire seeking figure and look for an in-depth hidden life’s anguish, figure out value of of the day. In , finally Bang Gwan-ju keep her position of ‘patriarch’ for what she wants that perfection of ‘family’, Yeong Hye-bing also keep her strong will which she do not want to live as life dependent on male. Therefore, the ends of is tragedy. The other female hero novel’s females returned to their position which settled by the day of society. Two female of definitely surpass the boundary. In conclusion has value of work deals with human’s internal double-sidedness, identity as a female and problems regarding role. Two female’s independent desire of expressed as the way of patriarchal ideology. In the result, through their behavior, it shows the social limitation of female and surpass of female figure.
In this study try to find out new value of female hero novel, through two female characters’ aspect of life. The discussions of this study are summarized as follow. In chapter 2, the narration of looked for lives of characters in what ways were it disguised. Female hero, Bang Gwan-ju who has a body of woman, lives her lifetime as a ‘man’ which is disguised. When looked for surface of disguised life, Bang Gwan-ju showed as who represents ‘patriarchal ideology’ have problematic figure. Yeong Hye-bing rejected to be a passive female life what male’s wants. However, the behavior of Yeong Hye-bing was same as the other woman of the day after marriage to Bang Gwan-ju. Also she covered to be patriarchal ideology internalized wife and lives. In chapter 3, consideration of female characters reason of disguised life and homosexual marriage through focusing on character’s correlation of internal achievement needs and patriarchal ideology inside of character’s disguised lives. Internal desire of Bang Gwan-ju which is maintains the family and wants it to be complete. This is a main point of this narrative novel. Bang Gwan-ju knows that lives her life going to be tough with a mask of ‘male’ but she choose to wear the mask of ‘male’ because in confucian society, only ‘male’ can keep their ‘family’ Bang Gwan-ju cannot achieve her family achievement via patriarchal ideology. Therefore the way of her achievement needs come through despite of the day of ideology. However, the results reverse the gender role which is limited by the day of social system. Yeong Hye-bing discover the difference of ‘female’ which is differing from ‘male’ through their ‘disguised marriage’. Yeong Hye-bing realize irrational of female life imprisoned by a male-dominated patriarchal life, but she did not choose the way to be same as a ‘man’ to get out this irrationality. Instead of being a ‘male’, she considers to Bang Gwan-ju who has same gender and go through irrational female life, emphasize to nanny who blames Yeong Hye-bing her self. As a female she realized her life and she wants it to be equal beings not a ‘male’s belongings. Therefore, Yeong Hye-bing can keep her strong will which is to be independent of her life not living life dependent on ‘man’ About homosexual marriage this study got following conclusions. Homosexual marriage has some difficulties as popular interests elements to people of the day. To Bang Gwan-ju, homosexual marriage is not the meaning of married to another ‘woman’ It is just a procedure for make her ‘family’ perfect. However, this homosexual marriage has more meaning from Yeong Hye-bing’s point of view. Married to Bang Gwan-ju is valid as patriarchal marriage policy as a result she can be relieved from fear with life dependent on man. Also marriage to Bang Gwan-ju means that she can accompany with her purpose. Therefore, Yeong Hye-bing choose to marriage with Bang Gwan-ju. The marriage of Yeong Hye-bing and Bang Gwan-ju looks like Bang Gwan-ju used Yeong Hye-bing for her purpose. Actually, it is opposite. Yeong Hye-bing choose to be marrying to Bang Gwan-ju for her purpose with her strong will. In chapter 4, overall the previous discussions, shows disguised internal desire seeking figure and look for an in-depth hidden life’s anguish, figure out value of of the day. In , finally Bang Gwan-ju keep her position of ‘patriarch’ for what she wants that perfection of ‘family’, Yeong Hye-bing also keep her strong will which she do not want to live as life dependent on male. Therefore, the ends of is tragedy. The other female hero novel’s females returned to their position which settled by the day of society. Two female of definitely surpass the boundary. In conclusion has value of work deals with human’s internal double-sidedness, identity as a female and problems regarding role. Two female’s independent desire of expressed as the way of patriarchal ideology. In the result, through their behavior, it shows the social limitation of female and surpass of female figure.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.