열차가 진행하고자 하는 진로로 운행할 수 있도록 분기기를 전환해 주는 장치인 선로전환기는 철도신호시스템의 중요한 장치 중 하나이다. 선로전환기는 전환구동력에 따라 전기식, 유압식, 공압식으로 구분된다. 현재 국내에서 사용하고 있는 선로전환기는 전기식과 유압식 2가지 종류를 사용하고 있다. 우리나라 고속철도는 2004년 4월 경부고속철도 1단계(광명~동대구), 2010년 11월 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 개통과 함께 철도 시스템에도 큰 변화를 가져왔다. 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 구간은 유압식 선로전환기인 Hydrostar가 국내에 처음 도입되었다. 국내에 처음 도입된 유압식 선로전환기의 정확한 고장진단에 의한 운용효율을 향상시키기 위해서 고장분석이 필요하다. 본 논문에서는 위험원 분석에 사용되는 고장목 분석(...
열차가 진행하고자 하는 진로로 운행할 수 있도록 분기기를 전환해 주는 장치인 선로전환기는 철도신호시스템의 중요한 장치 중 하나이다. 선로전환기는 전환구동력에 따라 전기식, 유압식, 공압식으로 구분된다. 현재 국내에서 사용하고 있는 선로전환기는 전기식과 유압식 2가지 종류를 사용하고 있다. 우리나라 고속철도는 2004년 4월 경부고속철도 1단계(광명~동대구), 2010년 11월 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 개통과 함께 철도 시스템에도 큰 변화를 가져왔다. 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 구간은 유압식 선로전환기인 Hydrostar가 국내에 처음 도입되었다. 국내에 처음 도입된 유압식 선로전환기의 정확한 고장진단에 의한 운용효율을 향상시키기 위해서 고장분석이 필요하다. 본 논문에서는 위험원 분석에 사용되는 고장목 분석(FTA)과 Cause- consequence 분석을 이용하여 유압식 선로전환기의 고장 분석실시 하였으며, 유압식 선로전환기의 Cause-consequence diagram을 도출하였다. 이 유압식 선로전환기의 Cause-consequence 분석을 기본 모델로 하여, 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 구간에서 운용중인 Hydrostar 선로전환기에 적용하여, Hydrostar 선로전환기의 고장을 정성적 분석 하였다.
열차가 진행하고자 하는 진로로 운행할 수 있도록 분기기를 전환해 주는 장치인 선로전환기는 철도신호시스템의 중요한 장치 중 하나이다. 선로전환기는 전환구동력에 따라 전기식, 유압식, 공압식으로 구분된다. 현재 국내에서 사용하고 있는 선로전환기는 전기식과 유압식 2가지 종류를 사용하고 있다. 우리나라 고속철도는 2004년 4월 경부고속철도 1단계(광명~동대구), 2010년 11월 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 개통과 함께 철도 시스템에도 큰 변화를 가져왔다. 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 구간은 유압식 선로전환기인 Hydrostar가 국내에 처음 도입되었다. 국내에 처음 도입된 유압식 선로전환기의 정확한 고장진단에 의한 운용효율을 향상시키기 위해서 고장분석이 필요하다. 본 논문에서는 위험원 분석에 사용되는 고장목 분석(FTA)과 Cause- consequence 분석을 이용하여 유압식 선로전환기의 고장 분석실시 하였으며, 유압식 선로전환기의 Cause-consequence diagram을 도출하였다. 이 유압식 선로전환기의 Cause-consequence 분석을 기본 모델로 하여, 경부고속철도 2단계(동대구~부산) 구간에서 운용중인 Hydrostar 선로전환기에 적용하여, Hydrostar 선로전환기의 고장을 정성적 분석 하였다.
Switch machine is one of the main devices in the railway system. The types of switch machine is divided into the electric motor, pneumatic and hydraulic according to the conversion power. Currently, in Korea, two types of the switch machine are used, such as electric motor and hydraulic. Significant...
Switch machine is one of the main devices in the railway system. The types of switch machine is divided into the electric motor, pneumatic and hydraulic according to the conversion power. Currently, in Korea, two types of the switch machine are used, such as electric motor and hydraulic. Significant change has occurred in the high-speed railway system together with the opening of the 1st stage (Gwangmyeong~Dongdaegu) of Gyeongbu high-speed railroad project in April 2004 and the 2nd stage (Dongdaegu~Busan) of Gyeongbu high-speed railway project in November 2010. In Korea, the hydraulic switch machine, Hydrostar, was firstly introduced in the 2nd stage (Dongdaegu~Busan) of Gyeongbu high-speed railway project. To increase the operation efficiency, it is necessary to analyze the failures of hydraulic switch machine that has been firstly introduced in Korea. In this thesis, we analyzed the failures of hydraulic switch machine by using the fault tree analysis (FTA) and cause-consequence analysis that are mainly used for the fault cause analysis, and we extracted the cause-consequence diagram of hydraulic switch machine. Regarding this cause-consequence analysis of hydraulic switch machine as the basic model, we qualitatively analyzed the failures of Hydrostar switch machine by applying it to the Hydrostar switch machine that is now under operation in the section of the 2nd stage (Dongdaegu~Busan) of Gyeongbu high-speed railway.
Switch machine is one of the main devices in the railway system. The types of switch machine is divided into the electric motor, pneumatic and hydraulic according to the conversion power. Currently, in Korea, two types of the switch machine are used, such as electric motor and hydraulic. Significant change has occurred in the high-speed railway system together with the opening of the 1st stage (Gwangmyeong~Dongdaegu) of Gyeongbu high-speed railroad project in April 2004 and the 2nd stage (Dongdaegu~Busan) of Gyeongbu high-speed railway project in November 2010. In Korea, the hydraulic switch machine, Hydrostar, was firstly introduced in the 2nd stage (Dongdaegu~Busan) of Gyeongbu high-speed railway project. To increase the operation efficiency, it is necessary to analyze the failures of hydraulic switch machine that has been firstly introduced in Korea. In this thesis, we analyzed the failures of hydraulic switch machine by using the fault tree analysis (FTA) and cause-consequence analysis that are mainly used for the fault cause analysis, and we extracted the cause-consequence diagram of hydraulic switch machine. Regarding this cause-consequence analysis of hydraulic switch machine as the basic model, we qualitatively analyzed the failures of Hydrostar switch machine by applying it to the Hydrostar switch machine that is now under operation in the section of the 2nd stage (Dongdaegu~Busan) of Gyeongbu high-speed railway.
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