이 연구는 중국의 태권도 수련생을 대상으로 태권도장 수련환경이 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향을 규명하기 위하여 고객만족에 영향을 주는 다양한 태권도장 수련환경 요인을 확인하고 고객만족과 행동의도의 관계를 분석하여 태권도장 수련환경의 중요성을 확인하고자 하였다. 연구대상은 중국 심양·장춘지역에 위치한 태권도장에서 태권도를 수련하는 수련생을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 238부를 표집 하였다. 자료처리는 ...
이 연구는 중국의 태권도 수련생을 대상으로 태권도장 수련환경이 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향을 규명하기 위하여 고객만족에 영향을 주는 다양한 태권도장 수련환경 요인을 확인하고 고객만족과 행동의도의 관계를 분석하여 태권도장 수련환경의 중요성을 확인하고자 하였다. 연구대상은 중국 심양·장춘지역에 위치한 태권도장에서 태권도를 수련하는 수련생을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 238부를 표집 하였다. 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 신뢰도분석, 상관분석(correlation analysis), 회귀분석(regression analysis)을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법 및 분석 결과를 기초로 하여 이 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째 중국 태권도장의 수련환경과 고객만족의 회귀분석을 실시한 결과 수련환경의 하위요인인 교육프로그램, 지도자, 시설 등 모든 변인에서 고객만족에 통계적으로 유의한 영향을 미는 것으로 나타났다. 둘째, 중국 태권도장의 수련환경과 재이용 의도, 타인추천의도의 회귀분석을 실시한 결과 수련환경의 하위요인인 교육프로그램, 지도자, 시설 등 모든 변인에서 재이용 의도와 타인추천의도에 통계적으로 유의한 영향을 미는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 수련생의 고객만족과 재이용 의도의 회귀분석을 실시한 결과 고객만족은 재이용 의도, 타인추천의도에 통계적으로 유의한 영향을 미는 것으로 나타났다.
이 연구는 중국의 태권도 수련생을 대상으로 태권도장 수련환경이 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향을 규명하기 위하여 고객만족에 영향을 주는 다양한 태권도장 수련환경 요인을 확인하고 고객만족과 행동의도의 관계를 분석하여 태권도장 수련환경의 중요성을 확인하고자 하였다. 연구대상은 중국 심양·장춘지역에 위치한 태권도장에서 태권도를 수련하는 수련생을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 238부를 표집 하였다. 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 신뢰도분석, 상관분석(correlation analysis), 회귀분석(regression analysis)을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법 및 분석 결과를 기초로 하여 이 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째 중국 태권도장의 수련환경과 고객만족의 회귀분석을 실시한 결과 수련환경의 하위요인인 교육프로그램, 지도자, 시설 등 모든 변인에서 고객만족에 통계적으로 유의한 영향을 미는 것으로 나타났다. 둘째, 중국 태권도장의 수련환경과 재이용 의도, 타인추천의도의 회귀분석을 실시한 결과 수련환경의 하위요인인 교육프로그램, 지도자, 시설 등 모든 변인에서 재이용 의도와 타인추천의도에 통계적으로 유의한 영향을 미는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 수련생의 고객만족과 재이용 의도의 회귀분석을 실시한 결과 고객만족은 재이용 의도, 타인추천의도에 통계적으로 유의한 영향을 미는 것으로 나타났다.
This study was designed to shed light on the effect of training environments in china’s taekwondo gyms on customer satisfaction and behavioral intentions. 300 customers were selected from 6 taekwondo gyms located in Shenyang and Changchun of China region by using convenient sampling method. Among 30...
This study was designed to shed light on the effect of training environments in china’s taekwondo gyms on customer satisfaction and behavioral intentions. 300 customers were selected from 6 taekwondo gyms located in Shenyang and Changchun of China region by using convenient sampling method. Among 300 questionnaires distributed and collected, 62 were excluded from the study because they were neither thoughtfully nor completely answered. As a result, only 238 questionnaires were adopted and analyzed. The resulting data were processed by means of frequency analysis, exploratory factor analysis, correlation analysis and regression analysis using SPSS 18.0 program. Results from the above survey and analysis of data and information revealed the following: First, training environments in china’s taekwondo gyms had significant influences on customer satisfaction, and training environments had 62.5%(R²=.625) of influence about customer satisfaction. second, training environments in china’s taekwondo gyms had significant influences on repurchase intention, and training environments had 47.3%(R²=.473) of influence about repurchase intention. And training environments in china’s taekwondo gyms had significant influences on recommendation intention, and physical environment had 38.0%(R²=.380) of influence about recommendation intention. Third, customer satisfaction had significant influences on repurchase intention, and customer satisfaction had 45.6%(R²=.456) of influence about repurchase intention. And customer satisfaction had significant influences on recommendation intention, and customer satisfaction had 28.7%(R²=.287) of influence about recommendation intention.
This study was designed to shed light on the effect of training environments in china’s taekwondo gyms on customer satisfaction and behavioral intentions. 300 customers were selected from 6 taekwondo gyms located in Shenyang and Changchun of China region by using convenient sampling method. Among 300 questionnaires distributed and collected, 62 were excluded from the study because they were neither thoughtfully nor completely answered. As a result, only 238 questionnaires were adopted and analyzed. The resulting data were processed by means of frequency analysis, exploratory factor analysis, correlation analysis and regression analysis using SPSS 18.0 program. Results from the above survey and analysis of data and information revealed the following: First, training environments in china’s taekwondo gyms had significant influences on customer satisfaction, and training environments had 62.5%(R²=.625) of influence about customer satisfaction. second, training environments in china’s taekwondo gyms had significant influences on repurchase intention, and training environments had 47.3%(R²=.473) of influence about repurchase intention. And training environments in china’s taekwondo gyms had significant influences on recommendation intention, and physical environment had 38.0%(R²=.380) of influence about recommendation intention. Third, customer satisfaction had significant influences on repurchase intention, and customer satisfaction had 45.6%(R²=.456) of influence about repurchase intention. And customer satisfaction had significant influences on recommendation intention, and customer satisfaction had 28.7%(R²=.287) of influence about recommendation intention.
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