본 연구는 부정적 정보에 초점을 맞추는 비합리적 신념척도보다 합리적 신념을 측정하고 활용 할 수 있는 긍정성 척도의 필요성을 인식하고 합리적 신념이 어떤 구성요인으로 이루어지는지 살펴보았다. 문헌 연구 및 전문가 조언을 통해 문항을 산출하여 10개의 구성요인을 가지는 97개의 예비문항을 연구I에서 문항분석(Item analysis)과 내적합치도를 통해 신뢰도를 확인하였다. 연구 I을 통해 불필요한 문항을 제거하여 구성요인 10개의 62문항을 얻었고, ...
본 연구는 부정적 정보에 초점을 맞추는 비합리적 신념척도보다 합리적 신념을 측정하고 활용 할 수 있는 긍정성 척도의 필요성을 인식하고 합리적 신념이 어떤 구성요인으로 이루어지는지 살펴보았다. 문헌 연구 및 전문가 조언을 통해 문항을 산출하여 10개의 구성요인을 가지는 97개의 예비문항을 연구I에서 문항분석(Item analysis)과 내적합치도를 통해 신뢰도를 확인하였다. 연구 I을 통해 불필요한 문항을 제거하여 구성요인 10개의 62문항을 얻었고, 구성타당도 확인을 위해 연구II에서 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)과 내적합치도, 반분신뢰도 분석을 통해 다시 한 번 불필요한 문항 제거 및 척도 검증을 실시하여 최종 합리적 신념 척도를 얻었다. 요인별로 살펴보면 요인 1은 ‘적당한 인정요구’, 요인 2는 ‘적당한 자기기대감’, 요인 3은 ‘수용성’, 요인 4는 ‘긍정반응’, 요인 5는 ‘정서적 책임감’, 요인 6은 ‘적당한 불안’, 요인 7은 ‘문제 직면능력’, 요인 8은 ‘독립성’, 요인 9는 ‘현재성’, 요인 10은 ‘개방성’이다. 본 연구에서 개발된 합리적 신념 척도는 합리적 신념 척도 개발의 초기 연구로서 다양한 상담 장면에서 이용 될 수 있을 것이며, 긍정심리학에 기반 한 합리적 신념의 학문적 연구와 실무에 기여 할 수 있을 것이다.
본 연구는 부정적 정보에 초점을 맞추는 비합리적 신념척도보다 합리적 신념을 측정하고 활용 할 수 있는 긍정성 척도의 필요성을 인식하고 합리적 신념이 어떤 구성요인으로 이루어지는지 살펴보았다. 문헌 연구 및 전문가 조언을 통해 문항을 산출하여 10개의 구성요인을 가지는 97개의 예비문항을 연구I에서 문항분석(Item analysis)과 내적합치도를 통해 신뢰도를 확인하였다. 연구 I을 통해 불필요한 문항을 제거하여 구성요인 10개의 62문항을 얻었고, 구성타당도 확인을 위해 연구II에서 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)과 내적합치도, 반분신뢰도 분석을 통해 다시 한 번 불필요한 문항 제거 및 척도 검증을 실시하여 최종 합리적 신념 척도를 얻었다. 요인별로 살펴보면 요인 1은 ‘적당한 인정요구’, 요인 2는 ‘적당한 자기기대감’, 요인 3은 ‘수용성’, 요인 4는 ‘긍정반응’, 요인 5는 ‘정서적 책임감’, 요인 6은 ‘적당한 불안’, 요인 7은 ‘문제 직면능력’, 요인 8은 ‘독립성’, 요인 9는 ‘현재성’, 요인 10은 ‘개방성’이다. 본 연구에서 개발된 합리적 신념 척도는 합리적 신념 척도 개발의 초기 연구로서 다양한 상담 장면에서 이용 될 수 있을 것이며, 긍정심리학에 기반 한 합리적 신념의 학문적 연구와 실무에 기여 할 수 있을 것이다.
This study is not about irrational beliefs scale focusing on negative information but concentrating on positivity scale of which can be applied to measuring rational beliefs. Positivity scale based on positive psychology is necessary in schools, clinics and other places. By means of a literature res...
This study is not about irrational beliefs scale focusing on negative information but concentrating on positivity scale of which can be applied to measuring rational beliefs. Positivity scale based on positive psychology is necessary in schools, clinics and other places. By means of a literature research and supervisor’s advice, 97 preliminary items which can be classed as 10 components were developed. Throughout the split-half reliability, internal consistency, credibility was estimated and 27 questions were finally unchosen. Each components are as follows : 1. Appropriate recognition requirements 2. Proper self-expectations 3. Receptivity 4. Positive reactions 5. Emotional responsibility 6. Moderate anxiety 7. Ability of problem facing 8. Independence 9. Currency 10. Openness The rational belief scale for college student developed in this research can be applied to an initial study of the rational belief development and it will be able to contribute to academic research about rational belief based on positive psychology.
This study is not about irrational beliefs scale focusing on negative information but concentrating on positivity scale of which can be applied to measuring rational beliefs. Positivity scale based on positive psychology is necessary in schools, clinics and other places. By means of a literature research and supervisor’s advice, 97 preliminary items which can be classed as 10 components were developed. Throughout the split-half reliability, internal consistency, credibility was estimated and 27 questions were finally unchosen. Each components are as follows : 1. Appropriate recognition requirements 2. Proper self-expectations 3. Receptivity 4. Positive reactions 5. Emotional responsibility 6. Moderate anxiety 7. Ability of problem facing 8. Independence 9. Currency 10. Openness The rational belief scale for college student developed in this research can be applied to an initial study of the rational belief development and it will be able to contribute to academic research about rational belief based on positive psychology.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.