본 연구는 중학생의 욕설사용과 자기수용 및 친밀감과의 관계에 대해 알아보는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도 남양주시에 소재한 D중학교 1학년, 2학년, 3학년 학생들이며, 자료는 SPSS WIN. 18 프로그램을 이용하여 전체 경향을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 구하고 학년 간 차이를 알아보기 위하여 χ² 분석을 하였다. 집단 간 의의수준은 .05로 설정하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들 자신이 느끼는 언어사용의 문제점 가운데...
본 연구는 중학생의 욕설사용과 자기수용 및 친밀감과의 관계에 대해 알아보는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도 남양주시에 소재한 D중학교 1학년, 2학년, 3학년 학생들이며, 자료는 SPSS WIN. 18 프로그램을 이용하여 전체 경향을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 구하고 학년 간 차이를 알아보기 위하여 χ² 분석을 하였다. 집단 간 의의수준은 .05로 설정하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들 자신이 느끼는 언어사용의 문제점 가운데 높은 비중을 차지하는 것이 욕설(60.1%)과 언어폭력(24.6%)의 순서로 나타난 것은 본 연구에서 파악하고자 하는 욕설 내지는 언어폭력 문제가 중학생 자신들에게도 큰 문제로 인식되고 있음을 반영하고 있다. 둘째, 친하지 않은 친구의 욕설에 대한 나의 대응에서 짜증을 낸다(32.5%) 보다 욕하지 말라고 한다(37.2%)의 결과와 친하지 않은 친구 욕설에 짜증을 내거나 화내는 이유로 친하지 않으니까(62.7%)의 결과는 서로 욕설을 주고받는다는 것은 서로 친근감이 있다고 생각한다는 것으로 확인 됐다. 셋째, 친근감을 위한 욕설의 필요성여부에서 필요 없다(67.1%)의 양상을 보면 결국 욕설에 대해서는 부정적으로 생각하고 있음을 확인 할 수 있다. 따라서 이러한 연구 결과에 의거하여 중학생의 욕설사용 실태는 심리적인 공감과 느낌의 단계를 거쳐 수용되어지고 수용된 내용은 당연하다고 느끼며 그 느낌은 친밀감이라는 보이지 않는 끈으로 서로를 결속시키는 도구가 된다는 사실을 확인했다. 이러한 결과를 볼 때 욕설사용은 중학생의 생활에 확연히 부정적인 영향을 끼치는바 언어순화 교육을 강력히 실시 할 필요가 있다.
본 연구는 중학생의 욕설사용과 자기수용 및 친밀감과의 관계에 대해 알아보는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도 남양주시에 소재한 D중학교 1학년, 2학년, 3학년 학생들이며, 자료는 SPSS WIN. 18 프로그램을 이용하여 전체 경향을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 구하고 학년 간 차이를 알아보기 위하여 χ² 분석을 하였다. 집단 간 의의수준은 .05로 설정하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들 자신이 느끼는 언어사용의 문제점 가운데 높은 비중을 차지하는 것이 욕설(60.1%)과 언어폭력(24.6%)의 순서로 나타난 것은 본 연구에서 파악하고자 하는 욕설 내지는 언어폭력 문제가 중학생 자신들에게도 큰 문제로 인식되고 있음을 반영하고 있다. 둘째, 친하지 않은 친구의 욕설에 대한 나의 대응에서 짜증을 낸다(32.5%) 보다 욕하지 말라고 한다(37.2%)의 결과와 친하지 않은 친구 욕설에 짜증을 내거나 화내는 이유로 친하지 않으니까(62.7%)의 결과는 서로 욕설을 주고받는다는 것은 서로 친근감이 있다고 생각한다는 것으로 확인 됐다. 셋째, 친근감을 위한 욕설의 필요성여부에서 필요 없다(67.1%)의 양상을 보면 결국 욕설에 대해서는 부정적으로 생각하고 있음을 확인 할 수 있다. 따라서 이러한 연구 결과에 의거하여 중학생의 욕설사용 실태는 심리적인 공감과 느낌의 단계를 거쳐 수용되어지고 수용된 내용은 당연하다고 느끼며 그 느낌은 친밀감이라는 보이지 않는 끈으로 서로를 결속시키는 도구가 된다는 사실을 확인했다. 이러한 결과를 볼 때 욕설사용은 중학생의 생활에 확연히 부정적인 영향을 끼치는바 언어순화 교육을 강력히 실시 할 필요가 있다.
This study is to know connection of using abuse, self-acceptance and sense of closeness with middle school students. The subject of study is the middle school 1, 2, 3 grades at D middle school in Nam Yang Ju si Gyeonggi- do. The data from the result of the research processed with the use of SPSS18 f...
This study is to know connection of using abuse, self-acceptance and sense of closeness with middle school students. The subject of study is the middle school 1, 2, 3 grades at D middle school in Nam Yang Ju si Gyeonggi- do. The data from the result of the research processed with the use of SPSS18 for windows program and verified mean, standard deviation, analysis to know establishing between groups level .05. The results of this study are as in the following. First, Highest percentage of the problems in the course of using language students to feel is swear words(60.1%) and verbal violence(24.6%), it reflects users to realisze the big problem that middle school students have swear words and verbal violence. Second, Unfamiliar friend's swear words don't say that the result of(37.2%) more than get my back up(32.5%) and, that reason is not closed(62.7%) is confirmed that they think close friends as exchange swear words each other. Third, Needing swear words for friendliness is not good(67.1%) means negative to use swear words. Therefore, according the research results, middle school students' using swear words is receptived by mental identify and the steping of feeling receptived contents are considered natural, and then its feeling to bind each other becomes a tool with intimacy. Using swear words has a bad effect middle school students life. So, strongly we need to teach purification of language for students.
This study is to know connection of using abuse, self-acceptance and sense of closeness with middle school students. The subject of study is the middle school 1, 2, 3 grades at D middle school in Nam Yang Ju si Gyeonggi- do. The data from the result of the research processed with the use of SPSS18 for windows program and verified mean, standard deviation, analysis to know establishing between groups level .05. The results of this study are as in the following. First, Highest percentage of the problems in the course of using language students to feel is swear words(60.1%) and verbal violence(24.6%), it reflects users to realisze the big problem that middle school students have swear words and verbal violence. Second, Unfamiliar friend's swear words don't say that the result of(37.2%) more than get my back up(32.5%) and, that reason is not closed(62.7%) is confirmed that they think close friends as exchange swear words each other. Third, Needing swear words for friendliness is not good(67.1%) means negative to use swear words. Therefore, according the research results, middle school students' using swear words is receptived by mental identify and the steping of feeling receptived contents are considered natural, and then its feeling to bind each other becomes a tool with intimacy. Using swear words has a bad effect middle school students life. So, strongly we need to teach purification of language for students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.