도로 포장에 사용되는 대부분의 포장 재료는 아스팔트 콘크리트와 같은 불투수성 재료로 이루어져 있다. 불투수성 콘크리트 포장은 표면으로 물을 흘려보내 우수의 재활용을 불가능하고 재난의 원인으로 작용하며, 도심지 열섬 현장을 심화시키는 등의 문제를 야기한다. 투수 콘크리트는 종래의 아스팔트와 콘크리트보다 우수한 투수성과 보수성, 통기성을 가지고 있어 불투성 포장의 문제점을 해결 할 수 있기 때문에 투수 콘크리트에 대한 관심이 국내·외적으로 증가하고 있으며, 투수 콘크리트의 시장의 규모 또한 커지고 있으나 투수 콘크리트의 투수성 측정 방법에 대한 명확한 기준이 미비한 실정이다. 또한 투수 콘크리트는 단일 입도 골재 사용으로 강도가 약하며, 오래 사용할 경우 ...
도로 포장에 사용되는 대부분의 포장 재료는 아스팔트 콘크리트와 같은 불투수성 재료로 이루어져 있다. 불투수성 콘크리트 포장은 표면으로 물을 흘려보내 우수의 재활용을 불가능하고 재난의 원인으로 작용하며, 도심지 열섬 현장을 심화시키는 등의 문제를 야기한다. 투수 콘크리트는 종래의 아스팔트와 콘크리트보다 우수한 투수성과 보수성, 통기성을 가지고 있어 불투성 포장의 문제점을 해결 할 수 있기 때문에 투수 콘크리트에 대한 관심이 국내·외적으로 증가하고 있으며, 투수 콘크리트의 시장의 규모 또한 커지고 있으나 투수 콘크리트의 투수성 측정 방법에 대한 명확한 기준이 미비한 실정이다. 또한 투수 콘크리트는 단일 입도 골재 사용으로 강도가 약하며, 오래 사용할 경우 공극의 막힘 등으로 인하여 투수성이 낮아지는 문제, 유지 관리 비용 상승의 문제점을 가진다. 이러한 품질 저하를 미리 예방하여 장기적으로 안정적인 포장 구조체를 이룰 수 있는 기반 구축이 필요한 실정이다. 투수콘크리트에 사용되는 골재의 품질부터 제조한 콘크리트의 성능을 사전에 확인 할 수 있는 기준안의 구축이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 투수 콘크리트 기준안의 한 부분인 투수 성능을 평가하기 위한 투수 콘크리트의 정량적인 시험 방법 도출하고자 한다. 국제 표준화(ISO)된 투수 시험 방법을 제시하고 제시한 시험 방법을 통해 투수 콘크리트의 투수 성능을 평가하고자 한다. 새롭게 제안한 투수 실험 수행 결과는 다음과 같다. (1) 골재 입도에 따른 투수계수의 차이가 크게 나타났다. 이에 투수계수는 골재 입도의 변화에 영향을 받는 것으로 판단된다. (2) 투수 계수의 오차율은 크지 않아 제시하고자 하는 투수 시험 방법은 비교적 높은 정확도를 보이고 있다. 제시하고자 하는 투수 시험방법의 타당성을 더욱 정확히 검토하기 위해 여러 가지 변수를 설정하여 추가적인 연구가 필요한 것으로 보여 진다.
도로 포장에 사용되는 대부분의 포장 재료는 아스팔트 콘크리트와 같은 불투수성 재료로 이루어져 있다. 불투수성 콘크리트 포장은 표면으로 물을 흘려보내 우수의 재활용을 불가능하고 재난의 원인으로 작용하며, 도심지 열섬 현장을 심화시키는 등의 문제를 야기한다. 투수 콘크리트는 종래의 아스팔트와 콘크리트보다 우수한 투수성과 보수성, 통기성을 가지고 있어 불투성 포장의 문제점을 해결 할 수 있기 때문에 투수 콘크리트에 대한 관심이 국내·외적으로 증가하고 있으며, 투수 콘크리트의 시장의 규모 또한 커지고 있으나 투수 콘크리트의 투수성 측정 방법에 대한 명확한 기준이 미비한 실정이다. 또한 투수 콘크리트는 단일 입도 골재 사용으로 강도가 약하며, 오래 사용할 경우 공극의 막힘 등으로 인하여 투수성이 낮아지는 문제, 유지 관리 비용 상승의 문제점을 가진다. 이러한 품질 저하를 미리 예방하여 장기적으로 안정적인 포장 구조체를 이룰 수 있는 기반 구축이 필요한 실정이다. 투수콘크리트에 사용되는 골재의 품질부터 제조한 콘크리트의 성능을 사전에 확인 할 수 있는 기준안의 구축이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 투수 콘크리트 기준안의 한 부분인 투수 성능을 평가하기 위한 투수 콘크리트의 정량적인 시험 방법 도출하고자 한다. 국제 표준화(ISO)된 투수 시험 방법을 제시하고 제시한 시험 방법을 통해 투수 콘크리트의 투수 성능을 평가하고자 한다. 새롭게 제안한 투수 실험 수행 결과는 다음과 같다. (1) 골재 입도에 따른 투수계수의 차이가 크게 나타났다. 이에 투수계수는 골재 입도의 변화에 영향을 받는 것으로 판단된다. (2) 투수 계수의 오차율은 크지 않아 제시하고자 하는 투수 시험 방법은 비교적 높은 정확도를 보이고 있다. 제시하고자 하는 투수 시험방법의 타당성을 더욱 정확히 검토하기 위해 여러 가지 변수를 설정하여 추가적인 연구가 필요한 것으로 보여 진다.
Most of the paving materials used in road pavement are made of impervious materials such as asphalt concrete. This impervious concrete pavement lets water run out in the surface, leading to problems of making it impossible to recycle rainwater, acting as the cause of the disaster and worsening urban...
Most of the paving materials used in road pavement are made of impervious materials such as asphalt concrete. This impervious concrete pavement lets water run out in the surface, leading to problems of making it impossible to recycle rainwater, acting as the cause of the disaster and worsening urban heat island effects. Since pervious concrete can solve problems caused by impervious pavement due to its superior water permeability, water retention and water permeability compared to those of conventional asphalt and concrete, there has been an increasing interest in pervious concrete at home and abroad, and the market size of pervious concrete has also increased. However, there is a lack of clear standards on how to measure permeability of pervious concrete. In addition, pervious concrete has problems of small strength due to the use of single-particle aggregates, decline in permeability resulting from the clogging of pores if used for a long time, and rise in maintenance costs. Thus, it is necessary to lay a foundation for stable pavement structures from a long-term perspective by preventing this quality degradation in advance. That is, there is a need to establish standards for checking the quality of the aggregate used in pervious concrete and the performance of manufactured concrete. Accordingly, this study seeks to propose a new standardized permeability test method to derive a quantitative test method of pervious concrete for the performance evaluation, a part of standards for pervious concrete, and to evaluate the permeability performance of pervious concrete through the proposed test method. The results derived from the permeability test are as follows. (1) There was a significant difference in permeability coefficients according to the aggregate particle size, which indicates that the permeability coefficients are influenced by changes in particle size of the aggregate. (2) As the error rate of permeability coefficients is not significant, the permeability test method to be proposed in this study is determined to show a relatively high degree of accuracy. In addition, it seems that additional research is needed to examine the validity of the permeability test method more accurately by setting various parameters.
Most of the paving materials used in road pavement are made of impervious materials such as asphalt concrete. This impervious concrete pavement lets water run out in the surface, leading to problems of making it impossible to recycle rainwater, acting as the cause of the disaster and worsening urban heat island effects. Since pervious concrete can solve problems caused by impervious pavement due to its superior water permeability, water retention and water permeability compared to those of conventional asphalt and concrete, there has been an increasing interest in pervious concrete at home and abroad, and the market size of pervious concrete has also increased. However, there is a lack of clear standards on how to measure permeability of pervious concrete. In addition, pervious concrete has problems of small strength due to the use of single-particle aggregates, decline in permeability resulting from the clogging of pores if used for a long time, and rise in maintenance costs. Thus, it is necessary to lay a foundation for stable pavement structures from a long-term perspective by preventing this quality degradation in advance. That is, there is a need to establish standards for checking the quality of the aggregate used in pervious concrete and the performance of manufactured concrete. Accordingly, this study seeks to propose a new standardized permeability test method to derive a quantitative test method of pervious concrete for the performance evaluation, a part of standards for pervious concrete, and to evaluate the permeability performance of pervious concrete through the proposed test method. The results derived from the permeability test are as follows. (1) There was a significant difference in permeability coefficients according to the aggregate particle size, which indicates that the permeability coefficients are influenced by changes in particle size of the aggregate. (2) As the error rate of permeability coefficients is not significant, the permeability test method to be proposed in this study is determined to show a relatively high degree of accuracy. In addition, it seems that additional research is needed to examine the validity of the permeability test method more accurately by setting various parameters.
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