옛날부터 온돌문화를 지녔던 우리나라는 각종 초·목재를 자주 접할 수 있기 때문에 도자기 등을 만들 때 유약원료로 사용하여 왔다. 하지만 현대사회에서는 주거방식의 변화 등으로 손쉽게 재를 구할 수 없게 되었다. 이렇듯 현대인의 생활에 매우 밀접해 있는 커피원두의 슬러지를 재로 만들어 사용함으로써 경제적·친환경 유약을 만들 수 있다. 본 논문의 목적은 커피재가 가지고 있는 성분의 특성을 이용하여 창의적이고, 경제적이며 무엇보다도 친환경적인 커피재 도자기 유약을 개발하고자 하였다. 부여장석-금산석회석-커피재를 기본원료로 하여 석회유약을 제조하였고, ...
옛날부터 온돌문화를 지녔던 우리나라는 각종 초·목재를 자주 접할 수 있기 때문에 도자기 등을 만들 때 유약원료로 사용하여 왔다. 하지만 현대사회에서는 주거방식의 변화 등으로 손쉽게 재를 구할 수 없게 되었다. 이렇듯 현대인의 생활에 매우 밀접해 있는 커피원두의 슬러지를 재로 만들어 사용함으로써 경제적·친환경 유약을 만들 수 있다. 본 논문의 목적은 커피재가 가지고 있는 성분의 특성을 이용하여 창의적이고, 경제적이며 무엇보다도 친환경적인 커피재 도자기 유약을 개발하고자 하였다. 부여장석-금산석회석-커피재를 기본원료로 하여 석회유약을 제조하였고, 석회석 대신 MgCO3, 산화아연, 활석, 백운석을 기본유약을 제조하였으며, 유약이 안정적인 조합을 선택하여 각각 발색산화물 CoO, Cr2O3, MnO, NiO, TiO2, CuO를 첨가하여 산화분위기에서 1250℃로 1시간 유지하였고, 환원분위기에서 1240℃로 1시간 유지하여 소성하였다. 석회유약의 기본유약에는 대부분 맑은 광택유약으로서 유백색의 올리브 그린색으로 발색하였고, 마그네시아유계에서는 말림영역으로 색상은 유백색으로 나타났다. 또한, 산화분위기에서는 베이지톤의 커피 색감의 발색이 우수하였다. 아연유계에서는 맑은영역과 매트영역이 같은 비율로 나타났고, 산화분위기에서 옅은 황토빛 발색으로 환원분위기에서는 유백색의 green ton의 발색을 보였다. 활석유계에서는 환원분위기에서 맑은 광택유약으로 흐름성이 강하였고, 유백색 톤의 올리브색상의 커피색감이 가장 잘 나타났다. 백운석유계에서는 광택영역으로 크랙이 나타났으며 유백색의 회색톤으로 발색하였다. 또한, 석회기본유약에서 발색이 예쁘고 고른 시험편을 선택하여 UV분석하였다. 결과, 석회 기본유약은 Greenish gray의 color의 발색을 보였고, TiO2 3% 첨가 시 L*, a*, b* 값은 각각 70.99, -0.18, -7.12로 Pale blue color로 발색하였으며, TiO2 9% 첨가 시 L*, a*, b* 값은 각각 77.65, 1.12, 12.03로 Yellowish gray color로 발색하였다. 또한, CuO 7% 첨가 시 65.68, 4.75, 3.47로 Reddish gary color로 발색하였고, CoO 0.7% 첨가 시 L*, a*, b* 값은 각각 60.65, 8.96, -19.85로 Light violet color의 발색을 보였다.
옛날부터 온돌문화를 지녔던 우리나라는 각종 초·목재를 자주 접할 수 있기 때문에 도자기 등을 만들 때 유약원료로 사용하여 왔다. 하지만 현대사회에서는 주거방식의 변화 등으로 손쉽게 재를 구할 수 없게 되었다. 이렇듯 현대인의 생활에 매우 밀접해 있는 커피원두의 슬러지를 재로 만들어 사용함으로써 경제적·친환경 유약을 만들 수 있다. 본 논문의 목적은 커피재가 가지고 있는 성분의 특성을 이용하여 창의적이고, 경제적이며 무엇보다도 친환경적인 커피재 도자기 유약을 개발하고자 하였다. 부여장석-금산석회석-커피재를 기본원료로 하여 석회유약을 제조하였고, 석회석 대신 MgCO3, 산화아연, 활석, 백운석을 기본유약을 제조하였으며, 유약이 안정적인 조합을 선택하여 각각 발색산화물 CoO, Cr2O3, MnO, NiO, TiO2, CuO를 첨가하여 산화분위기에서 1250℃로 1시간 유지하였고, 환원분위기에서 1240℃로 1시간 유지하여 소성하였다. 석회유약의 기본유약에는 대부분 맑은 광택유약으로서 유백색의 올리브 그린색으로 발색하였고, 마그네시아유계에서는 말림영역으로 색상은 유백색으로 나타났다. 또한, 산화분위기에서는 베이지톤의 커피 색감의 발색이 우수하였다. 아연유계에서는 맑은영역과 매트영역이 같은 비율로 나타났고, 산화분위기에서 옅은 황토빛 발색으로 환원분위기에서는 유백색의 green ton의 발색을 보였다. 활석유계에서는 환원분위기에서 맑은 광택유약으로 흐름성이 강하였고, 유백색 톤의 올리브색상의 커피색감이 가장 잘 나타났다. 백운석유계에서는 광택영역으로 크랙이 나타났으며 유백색의 회색톤으로 발색하였다. 또한, 석회기본유약에서 발색이 예쁘고 고른 시험편을 선택하여 UV분석하였다. 결과, 석회 기본유약은 Greenish gray의 color의 발색을 보였고, TiO2 3% 첨가 시 L*, a*, b* 값은 각각 70.99, -0.18, -7.12로 Pale blue color로 발색하였으며, TiO2 9% 첨가 시 L*, a*, b* 값은 각각 77.65, 1.12, 12.03로 Yellowish gray color로 발색하였다. 또한, CuO 7% 첨가 시 65.68, 4.75, 3.47로 Reddish gary color로 발색하였고, CoO 0.7% 첨가 시 L*, a*, b* 값은 각각 60.65, 8.96, -19.85로 Light violet color의 발색을 보였다.
In Korea, ashes from plants and wood have traditionally been used as a raw materials when creating the glaze for ceramics because it is a common byproduct of the traditional under-floor heating systems (known as Ondol). But in today’s society, after the transition to modern housing, this kind of ash...
In Korea, ashes from plants and wood have traditionally been used as a raw materials when creating the glaze for ceramics because it is a common byproduct of the traditional under-floor heating systems (known as Ondol). But in today’s society, after the transition to modern housing, this kind of ashes are not easily obtainable nor are they environmentally friendly as they no longer occur as a byproduct. Thus, in this study, I am trying to build a ash-glaze with the raw materials readily available in daily life. The purpose of this study is to develop ceramic-glazes by utilizing the characteristics of coffee ash components and contribute to the utilization of waste sludge through eco-friendly and economical ceramic-glazes. In addition, I expect this study will enhance the public’s understanding of ceramic art by using coffee sludge that are very common in modern life. In this study, Buyeo feldspar-limestone-Coffee ash are prepared as basic raw materials, and used to manufacture a lime glaze. Additionally the basic glazes used MgCO3, zinc oxide, talc, dolomite in place of the limestone were manufactured. After the initial experiments, particular samples with a stable combination of glaze were added additional coloring oxides, CoO, Cr2O3, MnO, NiO, TiO2, CuO, and exposed to oxidizing atmosphere firing for one hour at 1250℃, reduction firing for one hour at 1240℃. Results of this experiment, the basic lime glaze color development showed an olive green color of ivory white as almost bright glazes and samples with magnesia glazes showed roll-up and ivory white color development. Under oxidizing atmosphere firing, the color of the beige tone from the color of coffee was excellent. Using zinc glazes, matt and clear areas appear at the same rate. It showed a milky green color tone in a reducing atmosphere, and a pale ocher color development in an oxidizing atmosphere. With talc glazes, liquidity is strong as transparent bright glaze in a reducing atmosphere, and coffee color of the olive color as ivory white tone gave the best result. With dolomite glazes, cracks appear in the area with the luster and color development showed gray tone of milky white color. Additional UV experiments were conducted by selecting samples with a regular (even) gloss and oil scum among lime glazes. UV analysis results of the basic lime glaze color development showed a Greenish gray color. After adding the TiO2 3%, L*, a*, b* values were measured at 70.99, -0.18, -7.12, and color development showed Pale blue color. When TiO2 9% was added, L*, a*, b* values were measured at 77.65, 1.12, 12.03 and color development showed Yellowish gray color. After adding CuO 7%, L*, a*, b* values were measured at 65.68, 4.75, 3.47 and color development showed Reddish gray color. The case of CoO 0.7%, L*, a*, b* values were measured at 60.65, 8.96, -19.85 and color development showed Light violet color.
In Korea, ashes from plants and wood have traditionally been used as a raw materials when creating the glaze for ceramics because it is a common byproduct of the traditional under-floor heating systems (known as Ondol). But in today’s society, after the transition to modern housing, this kind of ashes are not easily obtainable nor are they environmentally friendly as they no longer occur as a byproduct. Thus, in this study, I am trying to build a ash-glaze with the raw materials readily available in daily life. The purpose of this study is to develop ceramic-glazes by utilizing the characteristics of coffee ash components and contribute to the utilization of waste sludge through eco-friendly and economical ceramic-glazes. In addition, I expect this study will enhance the public’s understanding of ceramic art by using coffee sludge that are very common in modern life. In this study, Buyeo feldspar-limestone-Coffee ash are prepared as basic raw materials, and used to manufacture a lime glaze. Additionally the basic glazes used MgCO3, zinc oxide, talc, dolomite in place of the limestone were manufactured. After the initial experiments, particular samples with a stable combination of glaze were added additional coloring oxides, CoO, Cr2O3, MnO, NiO, TiO2, CuO, and exposed to oxidizing atmosphere firing for one hour at 1250℃, reduction firing for one hour at 1240℃. Results of this experiment, the basic lime glaze color development showed an olive green color of ivory white as almost bright glazes and samples with magnesia glazes showed roll-up and ivory white color development. Under oxidizing atmosphere firing, the color of the beige tone from the color of coffee was excellent. Using zinc glazes, matt and clear areas appear at the same rate. It showed a milky green color tone in a reducing atmosphere, and a pale ocher color development in an oxidizing atmosphere. With talc glazes, liquidity is strong as transparent bright glaze in a reducing atmosphere, and coffee color of the olive color as ivory white tone gave the best result. With dolomite glazes, cracks appear in the area with the luster and color development showed gray tone of milky white color. Additional UV experiments were conducted by selecting samples with a regular (even) gloss and oil scum among lime glazes. UV analysis results of the basic lime glaze color development showed a Greenish gray color. After adding the TiO2 3%, L*, a*, b* values were measured at 70.99, -0.18, -7.12, and color development showed Pale blue color. When TiO2 9% was added, L*, a*, b* values were measured at 77.65, 1.12, 12.03 and color development showed Yellowish gray color. After adding CuO 7%, L*, a*, b* values were measured at 65.68, 4.75, 3.47 and color development showed Reddish gray color. The case of CoO 0.7%, L*, a*, b* values were measured at 60.65, 8.96, -19.85 and color development showed Light violet color.
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