이 연구의 목적은 태권도 인성교육프로그램이 초등학생 인성에 미치는 영향을 12주 실험을 통하여 심층적으로 분석하고자 하였다. 이에 서울 소재 총52명의 초등학생을 대상으로 각각 태권도 수련집단 27명 그리고 통제집단 25명으로 설정하고 총12주 주3회, 1회 50분의 태권도 수련활동에 참여하였다. 이에 태권도 프로그램인 본 연구의 태권도 인성 교육 프로그램은 김병준, 이세환, 최중구와 정문자(2009)가 개발한 “2009년 KTA(Korea Taekwondo Association) 인성교육”을 새롭게 수정 보완한 “2012 KTA 태권도 인성 교육” 프로그램을 참고로 본 연구의 취지와 목적에 부합토록 전문가 회의를 통하여 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 실험설계는 태권도 수련집단과 비교집단의 2집단과 사전측정, 중간측정(6주), 사후측정(12주)의 3 측정시점으로 구성되는 2×3 반복측정에 의한 요인설계(2×3 ...
이 연구의 목적은 태권도 인성교육프로그램이 초등학생 인성에 미치는 영향을 12주 실험을 통하여 심층적으로 분석하고자 하였다. 이에 서울 소재 총52명의 초등학생을 대상으로 각각 태권도 수련집단 27명 그리고 통제집단 25명으로 설정하고 총12주 주3회, 1회 50분의 태권도 수련활동에 참여하였다. 이에 태권도 프로그램인 본 연구의 태권도 인성 교육 프로그램은 김병준, 이세환, 최중구와 정문자(2009)가 개발한 “2009년 KTA(Korea Taekwondo Association) 인성교육”을 새롭게 수정 보완한 “2012 KTA 태권도 인성 교육” 프로그램을 참고로 본 연구의 취지와 목적에 부합토록 전문가 회의를 통하여 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 실험설계는 태권도 수련집단과 비교집단의 2집단과 사전측정, 중간측정(6주), 사후측정(12주)의 3 측정시점으로 구성되는 2×3 반복측정에 의한 요인설계(2×3 factorial design with repeated measures on the second factor)를 적용하였다. 한편 통계적 분석 방법은 집단과 측정시점에 따라 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하고 집단과 측정시점에 평균과 표준편차의 구체적 차이를 규명하기 위하여 반복측정에 의한 이원변량분석(repeated-measures two-way ANOVA)을 실시하였다. 이와 같은 연구절차를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 초등학생의 지속적인 태권도 수련 집단은 통제집단에 비하여 정직, 성실, 절제, 예의, 협동, 준법, 배려의 7개 하위요인 모두 통계적으로 유의하게 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 국기스포츠인 태권도가 초등학생의 인성 함양에 매우 효과적인 중재변인임을 확인할 수 있었다.
이 연구의 목적은 태권도 인성교육프로그램이 초등학생 인성에 미치는 영향을 12주 실험을 통하여 심층적으로 분석하고자 하였다. 이에 서울 소재 총52명의 초등학생을 대상으로 각각 태권도 수련집단 27명 그리고 통제집단 25명으로 설정하고 총12주 주3회, 1회 50분의 태권도 수련활동에 참여하였다. 이에 태권도 프로그램인 본 연구의 태권도 인성 교육 프로그램은 김병준, 이세환, 최중구와 정문자(2009)가 개발한 “2009년 KTA(Korea Taekwondo Association) 인성교육”을 새롭게 수정 보완한 “2012 KTA 태권도 인성 교육” 프로그램을 참고로 본 연구의 취지와 목적에 부합토록 전문가 회의를 통하여 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 실험설계는 태권도 수련집단과 비교집단의 2집단과 사전측정, 중간측정(6주), 사후측정(12주)의 3 측정시점으로 구성되는 2×3 반복측정에 의한 요인설계(2×3 factorial design with repeated measures on the second factor)를 적용하였다. 한편 통계적 분석 방법은 집단과 측정시점에 따라 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하고 집단과 측정시점에 평균과 표준편차의 구체적 차이를 규명하기 위하여 반복측정에 의한 이원변량분석(repeated-measures two-way ANOVA)을 실시하였다. 이와 같은 연구절차를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 초등학생의 지속적인 태권도 수련 집단은 통제집단에 비하여 정직, 성실, 절제, 예의, 협동, 준법, 배려의 7개 하위요인 모두 통계적으로 유의하게 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 국기스포츠인 태권도가 초등학생의 인성 함양에 매우 효과적인 중재변인임을 확인할 수 있었다.
The study is to identify how Taekwondo training affects the characters of primary school students by 12 weeks experiments in depth. Among 52 Primary school students based in Seoul, 27 were grouped into Taekwondo training group, and the other 25 were separated to statistics group. The training group ...
The study is to identify how Taekwondo training affects the characters of primary school students by 12 weeks experiments in depth. Among 52 Primary school students based in Seoul, 27 were grouped into Taekwondo training group, and the other 25 were separated to statistics group. The training group participated in 50 minutes training three times a week during 12 weeks experiment. In order to meet the requirements and purposes of this study, the Taekwondo training provided was with reference of "2012 Korea Taekwondo Association (KTA) Taekwondo Human Nature Training" recommended by specialists. The program was modified from "2009 KTA Taekwondo Human Nature Training" which was developed by Byung-Joon Kim, Se-Hwan Lee, Joong-Goo Choi and Moon-Ja Jung in 2009. The experimental design consists of the three measurement points (pre-measure, intermediate measure at 6 weeks stage and post-measure) between the two groups by 2×3 factorial design with repeated measures on the second factor applied. The average (M) and standard deviation (SD) was calculated at the time of measurement. Repeated-measures two-way ANOVA was carried out in order to clarify the difference between M and SD. The results obtained by the experiment are as follows: Taekwondo training group students had statistical improvement on all of the seven sub-factors (Honesty, sincerity, discipline, etiquette, cooperation, compliance, consideration) than the other group had. The study confirms that Taekwondo is very effective in cultivating the human nature of primary school students. The purpose of this study is to analyze in depth by 12 weeks experiment how Taekwondo training affects to the characters of primary school students. Targeted 52 Primary school students based in Seoul, 27 students were grouped as Taekwondo training group, and the other 25 students were grouped as controlling group and the training was participated in a manner that 50 minutes per time training with three times a week for the period of 12 weeks . The Taekwondo program for this study being 'The character education program of Taekwondo' for which it was used the program to be adjusted through experts meetings capable to meet the aim & purpose of this study referencing "KTA Taekwondo character education 2012" which was revised "KTA Taekwondo character education 2009" developed by Byung-Joon Kim, Se-Hwan Lee, Joong-Goo Choi and Moon-Ja Jung(2009).
The study is to identify how Taekwondo training affects the characters of primary school students by 12 weeks experiments in depth. Among 52 Primary school students based in Seoul, 27 were grouped into Taekwondo training group, and the other 25 were separated to statistics group. The training group participated in 50 minutes training three times a week during 12 weeks experiment. In order to meet the requirements and purposes of this study, the Taekwondo training provided was with reference of "2012 Korea Taekwondo Association (KTA) Taekwondo Human Nature Training" recommended by specialists. The program was modified from "2009 KTA Taekwondo Human Nature Training" which was developed by Byung-Joon Kim, Se-Hwan Lee, Joong-Goo Choi and Moon-Ja Jung in 2009. The experimental design consists of the three measurement points (pre-measure, intermediate measure at 6 weeks stage and post-measure) between the two groups by 2×3 factorial design with repeated measures on the second factor applied. The average (M) and standard deviation (SD) was calculated at the time of measurement. Repeated-measures two-way ANOVA was carried out in order to clarify the difference between M and SD. The results obtained by the experiment are as follows: Taekwondo training group students had statistical improvement on all of the seven sub-factors (Honesty, sincerity, discipline, etiquette, cooperation, compliance, consideration) than the other group had. The study confirms that Taekwondo is very effective in cultivating the human nature of primary school students. The purpose of this study is to analyze in depth by 12 weeks experiment how Taekwondo training affects to the characters of primary school students. Targeted 52 Primary school students based in Seoul, 27 students were grouped as Taekwondo training group, and the other 25 students were grouped as controlling group and the training was participated in a manner that 50 minutes per time training with three times a week for the period of 12 weeks . The Taekwondo program for this study being 'The character education program of Taekwondo' for which it was used the program to be adjusted through experts meetings capable to meet the aim & purpose of this study referencing "KTA Taekwondo character education 2012" which was revised "KTA Taekwondo character education 2009" developed by Byung-Joon Kim, Se-Hwan Lee, Joong-Goo Choi and Moon-Ja Jung(2009).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.