조명시장은 거듭된 성장을 거쳐 현재 인터넷 기술이 접목된 스마트 조명이 등장하기에 이르렀다. 기존에 사용자 관점의 LED 조명에 대한 심리․생리적 반응을 평가하는 다양한 연구가 진행되어 왔지만 이는 제한적 조건에서 수행되어져 왔다. 현재 등장한 LED 스마트 조명은 사용자가 직접 자유롭게 조절할 수 있다는 점에서 기존의 조명과 차이를 지니며 현 시점의 기술력에 걸맞은 선호도 평가를 새롭게 할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 사용자가 인공조명을 직접 조절하도록 하여 선호하는 조명환경을 구체적으로 파악하고, 이를 통해 작업자의 환경에 적극적으로 대응하는 LED 조명 설계를 위한 자료구축을 목적으로 한다. 본 연구는 K대학교 옥상의 5.2m x 7.4m x 2.4m 크기의 ...
조명시장은 거듭된 성장을 거쳐 현재 인터넷 기술이 접목된 스마트 조명이 등장하기에 이르렀다. 기존에 사용자 관점의 LED 조명에 대한 심리․생리적 반응을 평가하는 다양한 연구가 진행되어 왔지만 이는 제한적 조건에서 수행되어져 왔다. 현재 등장한 LED 스마트 조명은 사용자가 직접 자유롭게 조절할 수 있다는 점에서 기존의 조명과 차이를 지니며 현 시점의 기술력에 걸맞은 선호도 평가를 새롭게 할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 사용자가 인공조명을 직접 조절하도록 하여 선호하는 조명환경을 구체적으로 파악하고, 이를 통해 작업자의 환경에 적극적으로 대응하는 LED 조명 설계를 위한 자료구축을 목적으로 한다. 본 연구는 K대학교 옥상의 5.2m x 7.4m x 2.4m 크기의 목업 실험실을 주거환경으로 가정하여 실험을 실시하였고, 총 50명(남자 21명, 여자 29명)의 20대 피험자를 대상으로 5가지 행위(신문읽기, 잡지읽기, 휴식, 뉴스시청, 드라마시청)별 조명환경을 선택하게 한 후 설문평가를 실시하였다. 피험자가 선택한 조명환경에 대해서 조명물리량(조도, 색온도) 측정값과 설문평가자료에 대하여 SPSS 통계분석(기술통계, ANOVA 분석)을 실시하였고 연구에 대한 결론은 아래와 같다. 첫째, 읽기와 시청은 230lx, 5,100K, 휴식은 19lx, 2,800K의 물리량을 선호한다. 둘째, 읽기․시청은 ‘밝고 자연스러운’, 휴식은 ‘편안하고 차분한’ 조명을 선호한다. 셋째, 시청은 해당 행위를 시작업과 휴식으로 모두 인식 가능하여 조도 선택구간이 읽기와 유사 환경이 1순위, 휴식과 유사 환경이 2순위를 차지한다. 본 연구는 조도가 최대 250lx까지 선택 가능하다는 한계점을 지니며 추후 조도 범위를 확장한 연구가 필요하고, 시청 행위에 대한 재실자의 인식에 대한 추가 설문 평가가 요구된다.
조명시장은 거듭된 성장을 거쳐 현재 인터넷 기술이 접목된 스마트 조명이 등장하기에 이르렀다. 기존에 사용자 관점의 LED 조명에 대한 심리․생리적 반응을 평가하는 다양한 연구가 진행되어 왔지만 이는 제한적 조건에서 수행되어져 왔다. 현재 등장한 LED 스마트 조명은 사용자가 직접 자유롭게 조절할 수 있다는 점에서 기존의 조명과 차이를 지니며 현 시점의 기술력에 걸맞은 선호도 평가를 새롭게 할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 사용자가 인공조명을 직접 조절하도록 하여 선호하는 조명환경을 구체적으로 파악하고, 이를 통해 작업자의 환경에 적극적으로 대응하는 LED 조명 설계를 위한 자료구축을 목적으로 한다. 본 연구는 K대학교 옥상의 5.2m x 7.4m x 2.4m 크기의 목업 실험실을 주거환경으로 가정하여 실험을 실시하였고, 총 50명(남자 21명, 여자 29명)의 20대 피험자를 대상으로 5가지 행위(신문읽기, 잡지읽기, 휴식, 뉴스시청, 드라마시청)별 조명환경을 선택하게 한 후 설문평가를 실시하였다. 피험자가 선택한 조명환경에 대해서 조명물리량(조도, 색온도) 측정값과 설문평가자료에 대하여 SPSS 통계분석(기술통계, ANOVA 분석)을 실시하였고 연구에 대한 결론은 아래와 같다. 첫째, 읽기와 시청은 230lx, 5,100K, 휴식은 19lx, 2,800K의 물리량을 선호한다. 둘째, 읽기․시청은 ‘밝고 자연스러운’, 휴식은 ‘편안하고 차분한’ 조명을 선호한다. 셋째, 시청은 해당 행위를 시작업과 휴식으로 모두 인식 가능하여 조도 선택구간이 읽기와 유사 환경이 1순위, 휴식과 유사 환경이 2순위를 차지한다. 본 연구는 조도가 최대 250lx까지 선택 가능하다는 한계점을 지니며 추후 조도 범위를 확장한 연구가 필요하고, 시청 행위에 대한 재실자의 인식에 대한 추가 설문 평가가 요구된다.
Lighting market has been growing through repeated renovation and recently smart lighting with information technology has developed. Previous study on LED lighting based on user’s point of view has been carried out in limited conditions on illuminance and correlated color temperature. Present LED sma...
Lighting market has been growing through repeated renovation and recently smart lighting with information technology has developed. Previous study on LED lighting based on user’s point of view has been carried out in limited conditions on illuminance and correlated color temperature. Present LED smart lighting differs from previous lighting in that it is possible to control freely. Therefore lighting preference evaluation suited to present technology is needed. This study is to concretely evaluate the lighting environment preference by user controlling the lighting condition suitable for their activities. In the study, LED smart lighting was installed in a mock-up space considered to be a living room. 50 participants(male 21, female 29) chose the lighting environment suitable for 5 activities(reading a newspaper, reading a magazine, relaxing, watching news, watching drama), and then complete a questionnaire. The results showed that 230lx and 5100K were preferred in reading and watching, and 19lx and 2800K were preferred in relaxing. Second, participants prefer bright and natural environment in reading and watching, and prefer comfortable and calm in relaxing. Finally, watching is possible to recognize as visual task performance and relaxing both, most preferred condition for watching similar reading and second preferred condition for watching similar relaxing. In the further study, the range of over 250lx should be considered, and additional questionnaire is necessary in order to know the user recognition on watching.
Lighting market has been growing through repeated renovation and recently smart lighting with information technology has developed. Previous study on LED lighting based on user’s point of view has been carried out in limited conditions on illuminance and correlated color temperature. Present LED smart lighting differs from previous lighting in that it is possible to control freely. Therefore lighting preference evaluation suited to present technology is needed. This study is to concretely evaluate the lighting environment preference by user controlling the lighting condition suitable for their activities. In the study, LED smart lighting was installed in a mock-up space considered to be a living room. 50 participants(male 21, female 29) chose the lighting environment suitable for 5 activities(reading a newspaper, reading a magazine, relaxing, watching news, watching drama), and then complete a questionnaire. The results showed that 230lx and 5100K were preferred in reading and watching, and 19lx and 2800K were preferred in relaxing. Second, participants prefer bright and natural environment in reading and watching, and prefer comfortable and calm in relaxing. Finally, watching is possible to recognize as visual task performance and relaxing both, most preferred condition for watching similar reading and second preferred condition for watching similar relaxing. In the further study, the range of over 250lx should be considered, and additional questionnaire is necessary in order to know the user recognition on watching.
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