본 연구는 중학생들 학교생활과 체육교과의 수업을 통해 인식하는 체육 교사의 이미지를 분석하고 학생들이 인지하는 체육교사의 이미지가 학생들의 체육수업 몰입에 어떠한 상관성과 연관성이 있는지를 규명함으로써 체육교사로서 갖추어야할 바람직한 교사상을 갖추어 보다 질 높은 교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구의 대상자는 경기도에 소재하고 있는 Y중학교, M중학교의 1, 2, 3학년 학생을 모집단으로 선정한 후 비확률표본추출방법(nonprobability ...
본 연구는 중학생들 학교생활과 체육교과의 수업을 통해 인식하는 체육 교사의 이미지를 분석하고 학생들이 인지하는 체육교사의 이미지가 학생들의 체육수업 몰입에 어떠한 상관성과 연관성이 있는지를 규명함으로써 체육교사로서 갖추어야할 바람직한 교사상을 갖추어 보다 질 높은 교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구의 대상자는 경기도에 소재하고 있는 Y중학교, M중학교의 1, 2, 3학년 학생을 모집단으로 선정한 후 비확률표본추출방법(nonprobability sampling)중 목적표본추출법(purpose sampling)을 사용하였으며, 자기평가기입법(self-adminstration method)으로 작성하게 하여 바로 회수하였다. 총 357부의 설문지를 배포하여 회수하였으며, 회수된 설문지 중 조사대상과 무관한 것, 불성실하게 응답한 것, 조사내용 중 일부가 누락되어진 무성의한 자료 37부를 제외한 320부의 설문지가 본 연구에 사용되었다. 본 연구의 설문지의 체육교사의 이미지를 측정한 도구는 이슬기(2011)의 연구에서 사용된 18문항으로 이루어진 척도와 지효은(2011)의 연구에서 사용된 척도를 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 몰입을 측정한 도구는 서예원(2012)의 체육교과 태도가 체육수업 몰입과 수업 만족도에 미치는 영향에서 사용한 척도를 본 연구에 적합하도록 수정 보완하여 사용하였다. 인구통계학적특성 문항을 제외한 각 항목들은 ‘전혀 그렇지 않다(1점)에서 매우 그렇다(5점)’ 까지의 5점 Likert척도로 구성하였다. 자료처리방법으로는 PASW 18.0 Version을 사용하였으며, 각 설문문항의 신뢰도 계수는 Cronbach`s ɑ= .802~.971로 높은 신뢰도 수치를 보였다. 자료 분석을 위해 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였고, 인과관계를 알아보기 위하여 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 중학생이 인지하는 교사의 이미지, 수업몰입의 차이는 성별에 따른 교사의 역할 이미지 요인에서 남학생이 여학생보다 높은 것으로 나타났으며 그 외 학년, 운동능력, 스포츠 활동의 참여에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 체육 교사 이미지가 수업 몰입에 미치는 영향에서 수업행동과 의식의 일치 요인에서는 교사의 역할 이미지, 품성 이미지, 자기 목적적 경험 요인에서는 전문성 이미지, 품성 이미지, 역할 이미지, 도전과 통제감에서는 전문성 이미지, 품성 이미지, 수업 내용에 대한 몰두에서는 전문성 이미지, 품성, 수업과정에의 통합 요인에서는 역할 이미지와 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 비추어 볼 때 중학생이 인지하는 체육교사의 이미지 요인은 수업 몰입에 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 체육교사에 대한 긍정적인 이미지를 확립할 수 있는 방법과 함께 체육교과 수업에 임하는 학생이 적극적이고 능동적으로 수업몰입을 할 수 있는 환경을 형성할 수 있는 방법을 모색하여 체육수업의 만족도를 높이는데 도움이 될 것이다. 궁극적으로는 체육의 교육적 효과를 극대화 할 수 있도록 자료의 토대 역할에 도움이 될 것이다.
본 연구는 중학생들 학교생활과 체육교과의 수업을 통해 인식하는 체육 교사의 이미지를 분석하고 학생들이 인지하는 체육교사의 이미지가 학생들의 체육수업 몰입에 어떠한 상관성과 연관성이 있는지를 규명함으로써 체육교사로서 갖추어야할 바람직한 교사상을 갖추어 보다 질 높은 교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구의 대상자는 경기도에 소재하고 있는 Y중학교, M중학교의 1, 2, 3학년 학생을 모집단으로 선정한 후 비확률표본추출방법(nonprobability sampling)중 목적표본추출법(purpose sampling)을 사용하였으며, 자기평가기입법(self-adminstration method)으로 작성하게 하여 바로 회수하였다. 총 357부의 설문지를 배포하여 회수하였으며, 회수된 설문지 중 조사대상과 무관한 것, 불성실하게 응답한 것, 조사내용 중 일부가 누락되어진 무성의한 자료 37부를 제외한 320부의 설문지가 본 연구에 사용되었다. 본 연구의 설문지의 체육교사의 이미지를 측정한 도구는 이슬기(2011)의 연구에서 사용된 18문항으로 이루어진 척도와 지효은(2011)의 연구에서 사용된 척도를 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 몰입을 측정한 도구는 서예원(2012)의 체육교과 태도가 체육수업 몰입과 수업 만족도에 미치는 영향에서 사용한 척도를 본 연구에 적합하도록 수정 보완하여 사용하였다. 인구통계학적특성 문항을 제외한 각 항목들은 ‘전혀 그렇지 않다(1점)에서 매우 그렇다(5점)’ 까지의 5점 Likert척도로 구성하였다. 자료처리방법으로는 PASW 18.0 Version을 사용하였으며, 각 설문문항의 신뢰도 계수는 Cronbach`s ɑ= .802~.971로 높은 신뢰도 수치를 보였다. 자료 분석을 위해 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였고, 인과관계를 알아보기 위하여 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 중학생이 인지하는 교사의 이미지, 수업몰입의 차이는 성별에 따른 교사의 역할 이미지 요인에서 남학생이 여학생보다 높은 것으로 나타났으며 그 외 학년, 운동능력, 스포츠 활동의 참여에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 체육 교사 이미지가 수업 몰입에 미치는 영향에서 수업행동과 의식의 일치 요인에서는 교사의 역할 이미지, 품성 이미지, 자기 목적적 경험 요인에서는 전문성 이미지, 품성 이미지, 역할 이미지, 도전과 통제감에서는 전문성 이미지, 품성 이미지, 수업 내용에 대한 몰두에서는 전문성 이미지, 품성, 수업과정에의 통합 요인에서는 역할 이미지와 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 비추어 볼 때 중학생이 인지하는 체육교사의 이미지 요인은 수업 몰입에 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 체육교사에 대한 긍정적인 이미지를 확립할 수 있는 방법과 함께 체육교과 수업에 임하는 학생이 적극적이고 능동적으로 수업몰입을 할 수 있는 환경을 형성할 수 있는 방법을 모색하여 체육수업의 만족도를 높이는데 도움이 될 것이다. 궁극적으로는 체육의 교육적 효과를 극대화 할 수 있도록 자료의 토대 역할에 도움이 될 것이다.
This study analyzes the image of Physical Education (PE) teachers through PE Classes and school life in the middle school. The purpose of the research figures out the interrelation and the correlation between the image of the teacher and the scale of physical education for the students. Participants...
This study analyzes the image of Physical Education (PE) teachers through PE Classes and school life in the middle school. The purpose of the research figures out the interrelation and the correlation between the image of the teacher and the scale of physical education for the students. Participants of the study are from 1st grade to 3rd grade middle school students each Y middle school and M middle school in Gyeonggi province. After selecting the population, the researcher used that the purpose of nonprobability sampling and students completed a questionnaire in the way of self-administration method. The total 357 survey questionnaires were collected 320 questionnaires to the exclusion of irrelevant, omitted sheets. The questionnaire is modified the criterion is composed of 18 items based on Lee, Seul-Gee (2012) research and is adapted to Seo, ye-won(2012)’s research. The measure of the scale of physical education is revised a part of the effect of the attitude of PE classes upon and the satisfaction of the classes. Except a demographic factor, each rating scale is from nought to five composed of both Likert-type scale. The data processing is used PASW 18.0 Version. Each reliability of questionnaires Cronbach’s α=.802~.971. The data were analyzed using frequency analysis, correlation analysis, factor analysis, credibility analysis and multiple regression analysis. The following results were gained through the above methods. First, a demographic factor, as to the analysis of the relation between the image of the teacher and the scale of physical education for the students, male students are higher than female students. However, exercise ability and sports participation did not have any significant credibility. Second, as to the analysis of the effect between the image of the teacher and the scale of physical education for the students, the factor between students’ behavior and the accord of consciousness had a significant effect between the image of the teachers’ role and teachers’ characters. As to the students’ experience factor, it had a significant effect between the image of the teachers’ role, teachers’ characters and teachers’ specialty. As to the scale of physical education for the students, the image of the teachers’ characters and teachers’ specialty had a significant effect. Lastly, as to the integration of the class, only the image of the teachers’ role had a meaningful effect. As for the result, the image factor of PE teachers recognized by middle school students has a significant effect. The study will be helpful PE teachers following four reasons: high level of satisfaction, the way of having positive image, making classes to the scale of physical education, and increasing great educative results.
This study analyzes the image of Physical Education (PE) teachers through PE Classes and school life in the middle school. The purpose of the research figures out the interrelation and the correlation between the image of the teacher and the scale of physical education for the students. Participants of the study are from 1st grade to 3rd grade middle school students each Y middle school and M middle school in Gyeonggi province. After selecting the population, the researcher used that the purpose of nonprobability sampling and students completed a questionnaire in the way of self-administration method. The total 357 survey questionnaires were collected 320 questionnaires to the exclusion of irrelevant, omitted sheets. The questionnaire is modified the criterion is composed of 18 items based on Lee, Seul-Gee (2012) research and is adapted to Seo, ye-won(2012)’s research. The measure of the scale of physical education is revised a part of the effect of the attitude of PE classes upon and the satisfaction of the classes. Except a demographic factor, each rating scale is from nought to five composed of both Likert-type scale. The data processing is used PASW 18.0 Version. Each reliability of questionnaires Cronbach’s α=.802~.971. The data were analyzed using frequency analysis, correlation analysis, factor analysis, credibility analysis and multiple regression analysis. The following results were gained through the above methods. First, a demographic factor, as to the analysis of the relation between the image of the teacher and the scale of physical education for the students, male students are higher than female students. However, exercise ability and sports participation did not have any significant credibility. Second, as to the analysis of the effect between the image of the teacher and the scale of physical education for the students, the factor between students’ behavior and the accord of consciousness had a significant effect between the image of the teachers’ role and teachers’ characters. As to the students’ experience factor, it had a significant effect between the image of the teachers’ role, teachers’ characters and teachers’ specialty. As to the scale of physical education for the students, the image of the teachers’ characters and teachers’ specialty had a significant effect. Lastly, as to the integration of the class, only the image of the teachers’ role had a meaningful effect. As for the result, the image factor of PE teachers recognized by middle school students has a significant effect. The study will be helpful PE teachers following four reasons: high level of satisfaction, the way of having positive image, making classes to the scale of physical education, and increasing great educative results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.