발레동작 Grand Jet? en Tournant의 분절별 위치변화 및 각속도 분석에 관한 연구 Comparison of Body Segment Center of Mass and Angular Velocity in Ballet during the Grand Jet? en Tournant Motion원문보기
논문요약 발레동작 Grand Jeté en Tournant의 분절별 위치변화 및 각속도 분석에 관한 연구 이 연구는 발레동작 Grand Jeté en Tournant의 분절별 위치변화량, 각 운동량과 각속도 분석에 관하여 중·고등학생 그룹과 대학생 그룹 발레 전공자를 비교 분석 하고자 하였다. 이 연구의 목적은 무용에 관련하여 생체역학연구의 방법론적 이해를 제공함으로써 향후 연구의 진행방향에 제시 및 흐름을 가늠하며 생체 역학적 분석을 통한 동작의 이해, 효과성과 효율성의 증대를 위함이다. 가설에서 각 그룹간의 운동능력, 속도, 도약능력 등에 큰 차이가 보일 것으로 간주하고 비교하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫 번째, 몸통 전체 최대 높이 위치변화량에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며 몸통 전체 최소 높이 위치변화량에는 유의한 차이가 나타났다. 두 번째, 오른쪽·왼쪽 다리 전체 높이 위치변화량에서 오른쪽 다리 최대·최소 높이 위치변화량은 유의한 차이가 나타났으며 왼쪽 다리 최대·최소 높이 위치변화량에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 세 번째, 각 이벤트별 머리 각속도량 변화에서 이벤트 1, 3, 4 지점은 유의한 차이가 나타나지 않았으며 이벤트 2 지점에서 유의한 차이가 나타났다. 네 번째, 각 이벤트별 골반 각속도량 변화에서 이벤트 1, 3 지점은 유의한 차이가 나타나지 않았으며 이벤트 2, 4 지점에서 유의한 차이가 나타났다. 다섯 번째, 오른손·왼손 중심에서 머리까지의 비교에서 이벤트 3 지점의 앙 오(En haut) 동작 시 거리를 측정하였는데 두 위치의 평균에서는 많은 차이가 있는 것으로 보여 졌으나 유의한 차이가 나타나지 않았다. 여섯 번째, 오른쪽·왼쪽 다리 각 분절별 각운동량과 오른쪽·왼쪽 다리 전체 각운동량 비교에서 오른쪽 다리 허벅지, 종아리의 분절별 각운동량 최대값과 최소값 모두 유의한 차이점이 나타났으며 발의 각운동량 최대값에서는 유의한 차이점이 나타난 반면 최소값은 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 또한 오른쪽 다리 전체 각운동량에 유의한 차이가 나타났다. 왼쪽 다리 허벅지의 최대값・최소값과 종아리, 발의 최소값에서 유의한 차이점이 나타났으며 종아리, 발의 최대값에서는 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 그러나 왼쪽 다리 전체 각운동량은 평균값에서 미세한 차이를 보이고 있지만 체형(각 실험자의 키와 몸무게)과 비례관계에 따라서 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 이와 같은 결론을 종합해 본 결과 Grand Jeté en Tournant 동작 구현시 안정적인 일정한 곡선을 그리며 동작을 구현해야하고 지지다리는 쁠리에(plié)를 깊게, 동작 다리는 더 높고 빠르게 움직여야 하며 머리 각속도는 동작이 시작된 후 시선을 남기고 몸통이 돌아갔을 때 원래 방향으로 정확하게 ...
논문요약 발레동작 Grand Jeté en Tournant의 분절별 위치변화 및 각속도 분석에 관한 연구 이 연구는 발레동작 Grand Jeté en Tournant의 분절별 위치변화량, 각 운동량과 각속도 분석에 관하여 중·고등학생 그룹과 대학생 그룹 발레 전공자를 비교 분석 하고자 하였다. 이 연구의 목적은 무용에 관련하여 생체역학연구의 방법론적 이해를 제공함으로써 향후 연구의 진행방향에 제시 및 흐름을 가늠하며 생체 역학적 분석을 통한 동작의 이해, 효과성과 효율성의 증대를 위함이다. 가설에서 각 그룹간의 운동능력, 속도, 도약능력 등에 큰 차이가 보일 것으로 간주하고 비교하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫 번째, 몸통 전체 최대 높이 위치변화량에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며 몸통 전체 최소 높이 위치변화량에는 유의한 차이가 나타났다. 두 번째, 오른쪽·왼쪽 다리 전체 높이 위치변화량에서 오른쪽 다리 최대·최소 높이 위치변화량은 유의한 차이가 나타났으며 왼쪽 다리 최대·최소 높이 위치변화량에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 세 번째, 각 이벤트별 머리 각속도량 변화에서 이벤트 1, 3, 4 지점은 유의한 차이가 나타나지 않았으며 이벤트 2 지점에서 유의한 차이가 나타났다. 네 번째, 각 이벤트별 골반 각속도량 변화에서 이벤트 1, 3 지점은 유의한 차이가 나타나지 않았으며 이벤트 2, 4 지점에서 유의한 차이가 나타났다. 다섯 번째, 오른손·왼손 중심에서 머리까지의 비교에서 이벤트 3 지점의 앙 오(En haut) 동작 시 거리를 측정하였는데 두 위치의 평균에서는 많은 차이가 있는 것으로 보여 졌으나 유의한 차이가 나타나지 않았다. 여섯 번째, 오른쪽·왼쪽 다리 각 분절별 각운동량과 오른쪽·왼쪽 다리 전체 각운동량 비교에서 오른쪽 다리 허벅지, 종아리의 분절별 각운동량 최대값과 최소값 모두 유의한 차이점이 나타났으며 발의 각운동량 최대값에서는 유의한 차이점이 나타난 반면 최소값은 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 또한 오른쪽 다리 전체 각운동량에 유의한 차이가 나타났다. 왼쪽 다리 허벅지의 최대값・최소값과 종아리, 발의 최소값에서 유의한 차이점이 나타났으며 종아리, 발의 최대값에서는 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 그러나 왼쪽 다리 전체 각운동량은 평균값에서 미세한 차이를 보이고 있지만 체형(각 실험자의 키와 몸무게)과 비례관계에 따라서 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 이와 같은 결론을 종합해 본 결과 Grand Jeté en Tournant 동작 구현시 안정적인 일정한 곡선을 그리며 동작을 구현해야하고 지지다리는 쁠리에(plié)를 깊게, 동작 다리는 더 높고 빠르게 움직여야 하며 머리 각속도는 동작이 시작된 후 시선을 남기고 몸통이 돌아갔을 때 원래 방향으로 정확하게 스포팅을 해야 한다. 또한 팔의 위치는 머리의 앞쪽으로, 골반은 각속도의 움직임에 따라 동작다리가 시작된 후 빠르게 돌아가야 하며 몸통이 전체 돌아갈 때 다시 한번 빠르게 움직여야 한다. 이 연구를 통해 정확한 동작을 습득하고 효율성 증대, 과학적 실험을 통한 교육적 이론 확립 및 적용, 좀 더 나아가 다양한 동작을 가지고 평가기준을 만드는데 많은 연구가 필요할 것이다.
논문요약 발레동작 Grand Jeté en Tournant의 분절별 위치변화 및 각속도 분석에 관한 연구 이 연구는 발레동작 Grand Jeté en Tournant의 분절별 위치변화량, 각 운동량과 각속도 분석에 관하여 중·고등학생 그룹과 대학생 그룹 발레 전공자를 비교 분석 하고자 하였다. 이 연구의 목적은 무용에 관련하여 생체역학연구의 방법론적 이해를 제공함으로써 향후 연구의 진행방향에 제시 및 흐름을 가늠하며 생체 역학적 분석을 통한 동작의 이해, 효과성과 효율성의 증대를 위함이다. 가설에서 각 그룹간의 운동능력, 속도, 도약능력 등에 큰 차이가 보일 것으로 간주하고 비교하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫 번째, 몸통 전체 최대 높이 위치변화량에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며 몸통 전체 최소 높이 위치변화량에는 유의한 차이가 나타났다. 두 번째, 오른쪽·왼쪽 다리 전체 높이 위치변화량에서 오른쪽 다리 최대·최소 높이 위치변화량은 유의한 차이가 나타났으며 왼쪽 다리 최대·최소 높이 위치변화량에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 세 번째, 각 이벤트별 머리 각속도량 변화에서 이벤트 1, 3, 4 지점은 유의한 차이가 나타나지 않았으며 이벤트 2 지점에서 유의한 차이가 나타났다. 네 번째, 각 이벤트별 골반 각속도량 변화에서 이벤트 1, 3 지점은 유의한 차이가 나타나지 않았으며 이벤트 2, 4 지점에서 유의한 차이가 나타났다. 다섯 번째, 오른손·왼손 중심에서 머리까지의 비교에서 이벤트 3 지점의 앙 오(En haut) 동작 시 거리를 측정하였는데 두 위치의 평균에서는 많은 차이가 있는 것으로 보여 졌으나 유의한 차이가 나타나지 않았다. 여섯 번째, 오른쪽·왼쪽 다리 각 분절별 각운동량과 오른쪽·왼쪽 다리 전체 각운동량 비교에서 오른쪽 다리 허벅지, 종아리의 분절별 각운동량 최대값과 최소값 모두 유의한 차이점이 나타났으며 발의 각운동량 최대값에서는 유의한 차이점이 나타난 반면 최소값은 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 또한 오른쪽 다리 전체 각운동량에 유의한 차이가 나타났다. 왼쪽 다리 허벅지의 최대값・최소값과 종아리, 발의 최소값에서 유의한 차이점이 나타났으며 종아리, 발의 최대값에서는 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 그러나 왼쪽 다리 전체 각운동량은 평균값에서 미세한 차이를 보이고 있지만 체형(각 실험자의 키와 몸무게)과 비례관계에 따라서 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 이와 같은 결론을 종합해 본 결과 Grand Jeté en Tournant 동작 구현시 안정적인 일정한 곡선을 그리며 동작을 구현해야하고 지지다리는 쁠리에(plié)를 깊게, 동작 다리는 더 높고 빠르게 움직여야 하며 머리 각속도는 동작이 시작된 후 시선을 남기고 몸통이 돌아갔을 때 원래 방향으로 정확하게 스포팅을 해야 한다. 또한 팔의 위치는 머리의 앞쪽으로, 골반은 각속도의 움직임에 따라 동작다리가 시작된 후 빠르게 돌아가야 하며 몸통이 전체 돌아갈 때 다시 한번 빠르게 움직여야 한다. 이 연구를 통해 정확한 동작을 습득하고 효율성 증대, 과학적 실험을 통한 교육적 이론 확립 및 적용, 좀 더 나아가 다양한 동작을 가지고 평가기준을 만드는데 많은 연구가 필요할 것이다.
ABSTRACT Comparison of Body Segment Center of Mass and Angular Velocity in Ballet during the Grand Jeté en Tournant Motion Kim, Kwang-Jin Department of Dance The Graduate School of Sejong University This research intends to compare and analyze the change in motion and speed based on each joints of t...
ABSTRACT Comparison of Body Segment Center of Mass and Angular Velocity in Ballet during the Grand Jeté en Tournant Motion Kim, Kwang-Jin Department of Dance The Graduate School of Sejong University This research intends to compare and analyze the change in motion and speed based on each joints of the body using the middle and high school students and college students majoring in ballet. The purpose of this study was to understand the researchable flow of biomechanical research regarding dance performance and by providing it, this research hopes to suggest the direction for future research, understand the motion based on biomechanical analysis, increase the effectiveness and efficiency and safety. It was assumed that the college student would show better performance when it comes to jumping with angular velocity, center of mass and angular momentum within grand jeté en tournant motion compared to middle and high school students following conclusion was made. Firstly, For the center of mass data, there is no significant difference in the change in the highest position of body when jumped. But there was in the lowest position of the body. Secondly, for these two groups, there is significant differences in the change amount of the right leg position and the difference between the highest and lowest position, yet no noticeable change in the left leg position. Thirdly, there is no significant change in angular velocity of the head movement in event 1, 3, and 4 position, except event 2 position. Fourthly, there was significant change in angular velocity of pelvis in event 2 and 4 position, but not in even 1 and 3. Fifthly, when the distance from the participants center between right and left hand to the head was calculated, there was quite a big change in the average but not so much when it was compared with the statics. Sixthly, regarding the comparison of the angular momentum of each segment of body and angular velocity of it, there was a noticeable difference in the maximum and minimum values of the angular momentum of right thigh and calf. Although the maximum value of the right foot’s angular velocity was noticeable, minimum value of it was not. When it comes to left leg, there was a big change in the maximum and minimum value of momentum of thigh and minimum value of shank and foot. There was no big change in the maximum value of shank and foot. Even though there were slight changes in left leg’s angular velocity when compared to the average, there was no significant difference when compared with body shape(size). According to the results, it was concluded that when performing grand jeté en tournant, a participant must form a stable curve and his or her supporting leg should do deeper plié, moving leg should move higher and faster, he head should do spotting towards its original position accurately with eyes open when the motion is started. Also, the position of arms should be in front of the head, and he or she should move to the pelvis fast only once when the motion is started and do the same one more time when the whole body is rotated. Through this research, it is desired that performers learn more accurate movements. By doing so, they can safety, increase the effectiveness and efficiency, and stabilize the educational theory based on scientific data. Furthermore, there should be more research on creating the valuation basis using various movements.
ABSTRACT Comparison of Body Segment Center of Mass and Angular Velocity in Ballet during the Grand Jeté en Tournant Motion Kim, Kwang-Jin Department of Dance The Graduate School of Sejong University This research intends to compare and analyze the change in motion and speed based on each joints of the body using the middle and high school students and college students majoring in ballet. The purpose of this study was to understand the researchable flow of biomechanical research regarding dance performance and by providing it, this research hopes to suggest the direction for future research, understand the motion based on biomechanical analysis, increase the effectiveness and efficiency and safety. It was assumed that the college student would show better performance when it comes to jumping with angular velocity, center of mass and angular momentum within grand jeté en tournant motion compared to middle and high school students following conclusion was made. Firstly, For the center of mass data, there is no significant difference in the change in the highest position of body when jumped. But there was in the lowest position of the body. Secondly, for these two groups, there is significant differences in the change amount of the right leg position and the difference between the highest and lowest position, yet no noticeable change in the left leg position. Thirdly, there is no significant change in angular velocity of the head movement in event 1, 3, and 4 position, except event 2 position. Fourthly, there was significant change in angular velocity of pelvis in event 2 and 4 position, but not in even 1 and 3. Fifthly, when the distance from the participants center between right and left hand to the head was calculated, there was quite a big change in the average but not so much when it was compared with the statics. Sixthly, regarding the comparison of the angular momentum of each segment of body and angular velocity of it, there was a noticeable difference in the maximum and minimum values of the angular momentum of right thigh and calf. Although the maximum value of the right foot’s angular velocity was noticeable, minimum value of it was not. When it comes to left leg, there was a big change in the maximum and minimum value of momentum of thigh and minimum value of shank and foot. There was no big change in the maximum value of shank and foot. Even though there were slight changes in left leg’s angular velocity when compared to the average, there was no significant difference when compared with body shape(size). According to the results, it was concluded that when performing grand jeté en tournant, a participant must form a stable curve and his or her supporting leg should do deeper plié, moving leg should move higher and faster, he head should do spotting towards its original position accurately with eyes open when the motion is started. Also, the position of arms should be in front of the head, and he or she should move to the pelvis fast only once when the motion is started and do the same one more time when the whole body is rotated. Through this research, it is desired that performers learn more accurate movements. By doing so, they can safety, increase the effectiveness and efficiency, and stabilize the educational theory based on scientific data. Furthermore, there should be more research on creating the valuation basis using various movements.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.