본 연구는 교육 현장에서 미술교육의 위기에 따른 대안연구이다. 현재 미술교육은 형식적인 수업으로 흐르고 있거나 단순 유희적 활동이 반복되고 있고 그에 따른 미술교육에 대한 사회적 인식이 낮아지고 있다. 이러한 시점에서 새로운 교수전략의 개선방안으로써 반두라(A. Bandura)의 사회학습이론(Social learning theory)을 적용한 수업모형을 개발하여 제시하였다. 이러한 수업모형을 통해 교육현장에서 미술교육이 좀 더 의미 있고 활력 있는 수업이 이루어지도록 하는 데 의의가 있다. 본 수업 모형의 이론적 배경은 왓슨(J. B. Watson)의 ...
본 연구는 교육 현장에서 미술교육의 위기에 따른 대안연구이다. 현재 미술교육은 형식적인 수업으로 흐르고 있거나 단순 유희적 활동이 반복되고 있고 그에 따른 미술교육에 대한 사회적 인식이 낮아지고 있다. 이러한 시점에서 새로운 교수전략의 개선방안으로써 반두라(A. Bandura)의 사회학습이론(Social learning theory)을 적용한 수업모형을 개발하여 제시하였다. 이러한 수업모형을 통해 교육현장에서 미술교육이 좀 더 의미 있고 활력 있는 수업이 이루어지도록 하는 데 의의가 있다. 본 수업 모형의 이론적 배경은 왓슨(J. B. Watson)의 행동주의학습이론, 파블로프(I. Pavlov)의 고전적 조건화, 손다이크(E. L. Thorndike)의 시행 착오설, 스키너(B. F. Skinner)의 조작적 조건화 이론의 자극과 반응의 연합이론이다. 반두라의 사회학습이론은 행동주의 학습이론의 기본 틀에서 사회적 영향에 대한 개인의 인지적 요소를 도입하면서 발단이 되었다. 그는 상호결정론, 자기조절, 자기효능감, 모델과 모델링의 주요 원리를 제시하였다. 이것은 미술교육을 통해 미술교육지도 계획․방법․전략 등의 설계에 대한 가능성을 제시하고 한다. 본 연구자는 이러한 수업모형에 기초하여 00중학교 학생들을 대상으로 1․ 2차시의 수업을 통해 반두라의 교육원리를 적용하였다. 그에 따른 개념적용과 신체적 훈련을 동반한 성과는 다음과 같다. 첫째, 학습자는 재생과정에서 자신을 강화하고 통제하는 자기조절능력을 함양할 수 있다. 이를 위하여 미술과 수업 모형인 ‘창의적 문제 해결법’에 반두라의 사회학습이론을 적용하였다. 수업의 아이디어의 탐색과 정교화 과정을 활용하여 반두라의 교육원리를 적용할 수 있었다. 둘째, 다양한 표현 기법과 개념을 신속하게 습득할 수 있는 기능습득모형을 제시하였다. 미술과의 수업 모형인 ‘직접 교수법’에 반두라의 사회학습이론을 적용하였다. 이는 교사의 설명과 시범을 통해 학습의 전이를 높이는 방법을 사용하였다. 셋째, 강화와 처벌을 통해 교정적 피드백을 제공할 수 있다. 미술과의 수업 모형인 ‘귀납적 사고법’과 ‘직접교수법’에 반두라의 사회학습이론을 적용하였다. 이는 강화와 처벌을 수업에 활용하여 간접학습의 효과를 높였다. 정리하면 반두라의 사회학습이론은 많은 시사점이 있지만 이 이론을 미술과 수업에 적용할 때에는 수업 목적과의 적합성을 고려해야 하고, 교육현장의 상황을 고려한 융통성 있는 적용이 있어야 한다. 또한 외현적 행동과 보이지 않는 심리적․신체적 조건을 이해하고 전문가적인 통찰력을 갖출 수 있는 노력과 연구가 계속되어야 한다.
본 연구는 교육 현장에서 미술교육의 위기에 따른 대안연구이다. 현재 미술교육은 형식적인 수업으로 흐르고 있거나 단순 유희적 활동이 반복되고 있고 그에 따른 미술교육에 대한 사회적 인식이 낮아지고 있다. 이러한 시점에서 새로운 교수전략의 개선방안으로써 반두라(A. Bandura)의 사회학습이론(Social learning theory)을 적용한 수업모형을 개발하여 제시하였다. 이러한 수업모형을 통해 교육현장에서 미술교육이 좀 더 의미 있고 활력 있는 수업이 이루어지도록 하는 데 의의가 있다. 본 수업 모형의 이론적 배경은 왓슨(J. B. Watson)의 행동주의 학습이론, 파블로프(I. Pavlov)의 고전적 조건화, 손다이크(E. L. Thorndike)의 시행 착오설, 스키너(B. F. Skinner)의 조작적 조건화 이론의 자극과 반응의 연합이론이다. 반두라의 사회학습이론은 행동주의 학습이론의 기본 틀에서 사회적 영향에 대한 개인의 인지적 요소를 도입하면서 발단이 되었다. 그는 상호결정론, 자기조절, 자기효능감, 모델과 모델링의 주요 원리를 제시하였다. 이것은 미술교육을 통해 미술교육지도 계획․방법․전략 등의 설계에 대한 가능성을 제시하고 한다. 본 연구자는 이러한 수업모형에 기초하여 00중학교 학생들을 대상으로 1․ 2차시의 수업을 통해 반두라의 교육원리를 적용하였다. 그에 따른 개념적용과 신체적 훈련을 동반한 성과는 다음과 같다. 첫째, 학습자는 재생과정에서 자신을 강화하고 통제하는 자기조절능력을 함양할 수 있다. 이를 위하여 미술과 수업 모형인 ‘창의적 문제 해결법’에 반두라의 사회학습이론을 적용하였다. 수업의 아이디어의 탐색과 정교화 과정을 활용하여 반두라의 교육원리를 적용할 수 있었다. 둘째, 다양한 표현 기법과 개념을 신속하게 습득할 수 있는 기능습득모형을 제시하였다. 미술과의 수업 모형인 ‘직접 교수법’에 반두라의 사회학습이론을 적용하였다. 이는 교사의 설명과 시범을 통해 학습의 전이를 높이는 방법을 사용하였다. 셋째, 강화와 처벌을 통해 교정적 피드백을 제공할 수 있다. 미술과의 수업 모형인 ‘귀납적 사고법’과 ‘직접교수법’에 반두라의 사회학습이론을 적용하였다. 이는 강화와 처벌을 수업에 활용하여 간접학습의 효과를 높였다. 정리하면 반두라의 사회학습이론은 많은 시사점이 있지만 이 이론을 미술과 수업에 적용할 때에는 수업 목적과의 적합성을 고려해야 하고, 교육현장의 상황을 고려한 융통성 있는 적용이 있어야 한다. 또한 외현적 행동과 보이지 않는 심리적․신체적 조건을 이해하고 전문가적인 통찰력을 갖출 수 있는 노력과 연구가 계속되어야 한다.
This research is an alternative research to confront the crisis in art education in the education field. Currently, art education is provided in a perfunctory form or with repeated playful activities only, whereby the social awareness of art education is decreasing. At this point, this research deve...
This research is an alternative research to confront the crisis in art education in the education field. Currently, art education is provided in a perfunctory form or with repeated playful activities only, whereby the social awareness of art education is decreasing. At this point, this research developed and suggested a teaching model by applying the social learning theory of A. Bandura as an improvement measure of new teaching strategy. Therefore, this research holds significance to make art education classes more meaningful and energetic using the teaching model in the education field. The theoretical backgrounds of the teaching method include the behaviorism theory of J. B. Watson, the classical conditioning theory of I. Pavlove, the trial and error theory of E. L. Thorndike and the S-R association theory of operant conditioning theory of B. F. Skinner. The social learning theory of A. Bandura was established by adopting individual cognitive elements on the social effects based upon the basic framework of the behaviorism theory. He suggested the basic theories of reciprocal determination, self-regulation, self-efficacy and model and modeling. This suggests the possibilities of designing the plans, methods and strategies of art teaching through art education. Based on such a teaching model, this research applied the educational theories of Bandura in the first and second classes for students in XX middle school. The achievements of the conceptual application and physical training are as follows: First, the learners can develop the self-regulation skill to reinforce and control them during the reproduction process. To that end, this research applied the social learning theory of Bandura to one of the art teaching models, “creative problem-solving”. The educational theory of Bandura could be applied using the discovery and elaboration process of ideas on the class. Second, the research suggested the skill acquisition model to rapidly learn various expressive techniques and concepts. In this regard, the research applied the social learning theory of Bandura to one of the art teaching models, “direct teaching”. This used the method to improve the transfer of learning with explanations and demonstration by teachers. Third, the teaching model can provide corrective feedbacks through reinforcement and punishment. The research applied the social learning theory of Bandura to two of the art teaching models, “inductive reasoning” and “direct teaching”. This teaching model increased the effect of indirect learning by applying the models of reinforcement and punishment to teaching. In summary, although the social learning theory of Bandura presents many implications, it is required to consider its suitability with the purpose of classes when applying the theory to art education, and flexibly apply the theory after considering the conditions of the educational field. In addition, it is required to continue the efforts and researches to understand the overt behavior and invisible psychological and physical conditions and develop professional insights.
This research is an alternative research to confront the crisis in art education in the education field. Currently, art education is provided in a perfunctory form or with repeated playful activities only, whereby the social awareness of art education is decreasing. At this point, this research developed and suggested a teaching model by applying the social learning theory of A. Bandura as an improvement measure of new teaching strategy. Therefore, this research holds significance to make art education classes more meaningful and energetic using the teaching model in the education field. The theoretical backgrounds of the teaching method include the behaviorism theory of J. B. Watson, the classical conditioning theory of I. Pavlove, the trial and error theory of E. L. Thorndike and the S-R association theory of operant conditioning theory of B. F. Skinner. The social learning theory of A. Bandura was established by adopting individual cognitive elements on the social effects based upon the basic framework of the behaviorism theory. He suggested the basic theories of reciprocal determination, self-regulation, self-efficacy and model and modeling. This suggests the possibilities of designing the plans, methods and strategies of art teaching through art education. Based on such a teaching model, this research applied the educational theories of Bandura in the first and second classes for students in XX middle school. The achievements of the conceptual application and physical training are as follows: First, the learners can develop the self-regulation skill to reinforce and control them during the reproduction process. To that end, this research applied the social learning theory of Bandura to one of the art teaching models, “creative problem-solving”. The educational theory of Bandura could be applied using the discovery and elaboration process of ideas on the class. Second, the research suggested the skill acquisition model to rapidly learn various expressive techniques and concepts. In this regard, the research applied the social learning theory of Bandura to one of the art teaching models, “direct teaching”. This used the method to improve the transfer of learning with explanations and demonstration by teachers. Third, the teaching model can provide corrective feedbacks through reinforcement and punishment. The research applied the social learning theory of Bandura to two of the art teaching models, “inductive reasoning” and “direct teaching”. This teaching model increased the effect of indirect learning by applying the models of reinforcement and punishment to teaching. In summary, although the social learning theory of Bandura presents many implications, it is required to consider its suitability with the purpose of classes when applying the theory to art education, and flexibly apply the theory after considering the conditions of the educational field. In addition, it is required to continue the efforts and researches to understand the overt behavior and invisible psychological and physical conditions and develop professional insights.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.