본 연구는 현대인들의 스파에 대한 인지와 이용 목적에 따른 스파 프로그램 선호도를 조사하여 스파를 이용하는 고객의 이용 목적에 맞는 스파 프로그램을 구성하고, 스파와 함께 이용하고 싶은 다른 시설을 조사함으로써 스파의 발전 방향을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 자료의 수집은 2014년 4월 19일부터 4월 26일까지 SNS를 이용하는 20세 이상 55세 이하의 성인남녀 406명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 회수된 설문지는 SPSS v.18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째. 스파에 대한 인식 조사 결과 스파가 온천이라고 생각했던 기존의 연구 결과와 달리 복합 마사지샵이라는 인식을 가지고 있었으며, 이는 스파의 고전적인 개념에서 벗어나 몸과 마음의 건강을 증진시키는 복합 공간이라는 현대적인 스파의 개념을 일반인들도 이해하고 있는 것으로 확인되었다. 둘째. 스파를 이용하는 목적은 피로회복, 건강 관리와 미용 순으로 나타났으며, 하나의 테라피로 구성된 단일 프로그램보다는 복합 프로그램을 선호하는 것을 알 수 있었다. 단일 프로그램은 마사지 테라피, 하이드로 테라피, 바디테라피 순으로 선호하였고, 복합 프로그램은 단일 프로그램에서 선호했던 세 가지 테라피로 구성된 것을 선택한 경우가 가장 많은 것으로 밝혀졌다. 셋째. 스파와 함께 이용하고 싶은 시설로는 일반적 특성에 상관 없이 ...
본 연구는 현대인들의 스파에 대한 인지와 이용 목적에 따른 스파 프로그램 선호도를 조사하여 스파를 이용하는 고객의 이용 목적에 맞는 스파 프로그램을 구성하고, 스파와 함께 이용하고 싶은 다른 시설을 조사함으로써 스파의 발전 방향을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 자료의 수집은 2014년 4월 19일부터 4월 26일까지 SNS를 이용하는 20세 이상 55세 이하의 성인남녀 406명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 회수된 설문지는 SPSS v.18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째. 스파에 대한 인식 조사 결과 스파가 온천이라고 생각했던 기존의 연구 결과와 달리 복합 마사지샵이라는 인식을 가지고 있었으며, 이는 스파의 고전적인 개념에서 벗어나 몸과 마음의 건강을 증진시키는 복합 공간이라는 현대적인 스파의 개념을 일반인들도 이해하고 있는 것으로 확인되었다. 둘째. 스파를 이용하는 목적은 피로회복, 건강 관리와 미용 순으로 나타났으며, 하나의 테라피로 구성된 단일 프로그램보다는 복합 프로그램을 선호하는 것을 알 수 있었다. 단일 프로그램은 마사지 테라피, 하이드로 테라피, 바디테라피 순으로 선호하였고, 복합 프로그램은 단일 프로그램에서 선호했던 세 가지 테라피로 구성된 것을 선택한 경우가 가장 많은 것으로 밝혀졌다. 셋째. 스파와 함께 이용하고 싶은 시설로는 일반적 특성에 상관 없이 숙박 시설과 레스토랑을 선택했으나, 그 다음 이용하고 싶은 시설은 일반적 특성과 이용 목적에 따라 다르게 나타나는 것을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과를 살펴보면 스파를 이용한 고객뿐만 아니라 일반인들도 스파에 대한 인지도가 높아졌고, 현대적인 개념의 스파를 인식하고 있는 것을 확인할 수 있었으며, 고객들의 스파 프로그램에 대한 선호도를 확인할 수 있었다는 점에서 학문적 의의를 가지고 있다. 본 연구를 통해서 밝혀진 스파 프로그램의 선호도 결과를 활용하여 프로그램을 구성한다면 스파 운영에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 판단되며, 스파 산업 발전을 위해서는 스파와 함께 이용하고 싶은 숙박시설과 레스토랑 등의 타 시설과 협업 필요성을 제시하였다.
본 연구는 현대인들의 스파에 대한 인지와 이용 목적에 따른 스파 프로그램 선호도를 조사하여 스파를 이용하는 고객의 이용 목적에 맞는 스파 프로그램을 구성하고, 스파와 함께 이용하고 싶은 다른 시설을 조사함으로써 스파의 발전 방향을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 자료의 수집은 2014년 4월 19일부터 4월 26일까지 SNS를 이용하는 20세 이상 55세 이하의 성인남녀 406명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 회수된 설문지는 SPSS v.18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째. 스파에 대한 인식 조사 결과 스파가 온천이라고 생각했던 기존의 연구 결과와 달리 복합 마사지샵이라는 인식을 가지고 있었으며, 이는 스파의 고전적인 개념에서 벗어나 몸과 마음의 건강을 증진시키는 복합 공간이라는 현대적인 스파의 개념을 일반인들도 이해하고 있는 것으로 확인되었다. 둘째. 스파를 이용하는 목적은 피로회복, 건강 관리와 미용 순으로 나타났으며, 하나의 테라피로 구성된 단일 프로그램보다는 복합 프로그램을 선호하는 것을 알 수 있었다. 단일 프로그램은 마사지 테라피, 하이드로 테라피, 바디테라피 순으로 선호하였고, 복합 프로그램은 단일 프로그램에서 선호했던 세 가지 테라피로 구성된 것을 선택한 경우가 가장 많은 것으로 밝혀졌다. 셋째. 스파와 함께 이용하고 싶은 시설로는 일반적 특성에 상관 없이 숙박 시설과 레스토랑을 선택했으나, 그 다음 이용하고 싶은 시설은 일반적 특성과 이용 목적에 따라 다르게 나타나는 것을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과를 살펴보면 스파를 이용한 고객뿐만 아니라 일반인들도 스파에 대한 인지도가 높아졌고, 현대적인 개념의 스파를 인식하고 있는 것을 확인할 수 있었으며, 고객들의 스파 프로그램에 대한 선호도를 확인할 수 있었다는 점에서 학문적 의의를 가지고 있다. 본 연구를 통해서 밝혀진 스파 프로그램의 선호도 결과를 활용하여 프로그램을 구성한다면 스파 운영에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 판단되며, 스파 산업 발전을 위해서는 스파와 함께 이용하고 싶은 숙박시설과 레스토랑 등의 타 시설과 협업 필요성을 제시하였다.
This research aims to formulate spa programs corresponding to the client’s needs by surveying public awareness of SPA and their preferences for SPA programs, and come up with measures to revitalize the SPA industry by surveying amenities going well with SPA. The survey was conducted among 406 adult ...
This research aims to formulate spa programs corresponding to the client’s needs by surveying public awareness of SPA and their preferences for SPA programs, and come up with measures to revitalize the SPA industry by surveying amenities going well with SPA. The survey was conducted among 406 adult social networking users aged 55 and less from April 19 to 26, 2014. The survey data was analyzed using the statistical software SPSS v18.0. The outcome is as follow: First, regarding public awareness of SPA, the survey result shows that most respondents recognize spa as a multi-service massage salon, not a thermal spring as in previous studies. This implies that the general public understands the modern concept of SPA, a multi-functional healing space for body and mind. Second, most respondents chose “fatigue relief” as the purpose of their visiting a SPA, followed by “health care” and “aesthetic care”. And they preferred a multi-service program to a single service. The most preferred single service was “massage therapy”, followed by “hydro therapy” and “body therapy”. For a multi-service program, most respondents preferred a combination of the three aforementioned therapies. Third, regardless of general characteristics, accommodation and restaurant topped the list of amenities most respondents wanted to enjoy together with SPA. Yet, the second place varied depending on their general characteristics and purpose of use. Overall, the survey results show that the awareness of SPA has been increased among not only regular SPA visitors but also the general public and that most people understand the modern concept of SPA. This study has an academic significance in that it measures the public preferences for SPA programs. It is assumed that formulating SPA programs by reflecting the results of this study will have a positive impact on SPA business operations. In addition, the study stressed the importance of the industry’s collaboration with other related amenities such as accommodation and restaurant for synergistic opportunities.
This research aims to formulate spa programs corresponding to the client’s needs by surveying public awareness of SPA and their preferences for SPA programs, and come up with measures to revitalize the SPA industry by surveying amenities going well with SPA. The survey was conducted among 406 adult social networking users aged 55 and less from April 19 to 26, 2014. The survey data was analyzed using the statistical software SPSS v18.0. The outcome is as follow: First, regarding public awareness of SPA, the survey result shows that most respondents recognize spa as a multi-service massage salon, not a thermal spring as in previous studies. This implies that the general public understands the modern concept of SPA, a multi-functional healing space for body and mind. Second, most respondents chose “fatigue relief” as the purpose of their visiting a SPA, followed by “health care” and “aesthetic care”. And they preferred a multi-service program to a single service. The most preferred single service was “massage therapy”, followed by “hydro therapy” and “body therapy”. For a multi-service program, most respondents preferred a combination of the three aforementioned therapies. Third, regardless of general characteristics, accommodation and restaurant topped the list of amenities most respondents wanted to enjoy together with SPA. Yet, the second place varied depending on their general characteristics and purpose of use. Overall, the survey results show that the awareness of SPA has been increased among not only regular SPA visitors but also the general public and that most people understand the modern concept of SPA. This study has an academic significance in that it measures the public preferences for SPA programs. It is assumed that formulating SPA programs by reflecting the results of this study will have a positive impact on SPA business operations. In addition, the study stressed the importance of the industry’s collaboration with other related amenities such as accommodation and restaurant for synergistic opportunities.
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