어린이의 독서활동에 대해 사회적인 관심이 증대되면서 공공도서관 어린이자료실의 어린이서비스와 어린이도서 활성화도 크게 기여하고 있다. 본 연구는 국내․외 관련 문헌을 통하여 어린이서비스의 개념과 도서선정 원리와 기준 그리고 도서선정 도구에 대해 살펴보고 어린이 도서선정 현황을 조사하여 분석하고 그에 따른 개선방안을 제시하였다. 연구방법으로 조사에 동의한 서울시 공공도서관 어린이자료실 도서선정 담당자를 82명을 대상으로 도서 소장현황, 도서구입 예산, 장서개발정책, 도서선정 도구로 나누어 어린이도서 선정에 관련한 현황 및 실태를 조사하였다. 위의 조사결과를 분석하여 담당인력, 구입예산, 개발정책, 선정도구에 관하여 개선방안을 마련하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이자료실의 어린이전담사서의 배치하기 위한 법적인 기준이 마련이 필요하다. 어린이를 위한 도서관의 교육적인 역할에 대해 인식시키고 어린이에 대한 전문적인 지식을 갖춘 어린이전담사서를 배치함으로서 어린이도서 선정에 대한 전문성도 강화되어야 한다. 또한 기존에 어린이자료실에서 근무하고 있는 사서들의 어린이 이해에 대한 지속적인 교육 또한 필요하다. 둘째, 어린이도서 가격상승률에 따른 도서구입 예산계획이 필요하다. 도서의 가격의 인상률을 조사하여 어린이도서 구입 예산책정에 반영하도록 해야 하며 도서관운영비에서 도서구입 예산이 적정치를 이루어 계획될 수 있도록 노력해야 한다. 셋째, 도서관의 소장공간의 확보에 대한 방안이 마련되어야 한다. 도서선정 계획 이전에 도서관의 소장공간을 확보하여 도서선정을 계획해야 할 것이며 소장 공간 확보를 통해 도서선정과 비치에 차질이 생기지 않도록 해야 할 것이다. 넷째, 어린이도서 선정시 실물을 보고 구입할 수 있는 시스템의 도입이 필요하다. 도서선정시 내용적인 면을 반영할 수 있는 도서선정 방식에 대한 개발이 필요하고 다양한 형태의 어린이도서에 대해 구체적으로 확인이 가능하며 교육적인 내용을 판단 할 수 있는 도서선정 도구에 대한 정보수집과 시스템이 도입되어야 한다. 다섯째, 도서선정 담당자들의 전문적인 자질 향상을 위해 노력해야 한다. 도서선정 담당자들은 도서선정이 주된 업무가 되어야 하며 교육적으로 어린이에 도움이 되는 도서를 선정하도록 선정도구에 대한 지식습득과 목록 개발과 관련한 노력이 필요하다. 여섯째, 전년도 도서 이용률, 주제별 비율, 어린이도서 출판현황을 반영하여 구체적인 도서선정 계획이 되어야 한다. ...
어린이의 독서활동에 대해 사회적인 관심이 증대되면서 공공도서관 어린이자료실의 어린이서비스와 어린이도서 활성화도 크게 기여하고 있다. 본 연구는 국내․외 관련 문헌을 통하여 어린이서비스의 개념과 도서선정 원리와 기준 그리고 도서선정 도구에 대해 살펴보고 어린이 도서선정 현황을 조사하여 분석하고 그에 따른 개선방안을 제시하였다. 연구방법으로 조사에 동의한 서울시 공공도서관 어린이자료실 도서선정 담당자를 82명을 대상으로 도서 소장현황, 도서구입 예산, 장서개발정책, 도서선정 도구로 나누어 어린이도서 선정에 관련한 현황 및 실태를 조사하였다. 위의 조사결과를 분석하여 담당인력, 구입예산, 개발정책, 선정도구에 관하여 개선방안을 마련하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이자료실의 어린이전담사서의 배치하기 위한 법적인 기준이 마련이 필요하다. 어린이를 위한 도서관의 교육적인 역할에 대해 인식시키고 어린이에 대한 전문적인 지식을 갖춘 어린이전담사서를 배치함으로서 어린이도서 선정에 대한 전문성도 강화되어야 한다. 또한 기존에 어린이자료실에서 근무하고 있는 사서들의 어린이 이해에 대한 지속적인 교육 또한 필요하다. 둘째, 어린이도서 가격상승률에 따른 도서구입 예산계획이 필요하다. 도서의 가격의 인상률을 조사하여 어린이도서 구입 예산책정에 반영하도록 해야 하며 도서관운영비에서 도서구입 예산이 적정치를 이루어 계획될 수 있도록 노력해야 한다. 셋째, 도서관의 소장공간의 확보에 대한 방안이 마련되어야 한다. 도서선정 계획 이전에 도서관의 소장공간을 확보하여 도서선정을 계획해야 할 것이며 소장 공간 확보를 통해 도서선정과 비치에 차질이 생기지 않도록 해야 할 것이다. 넷째, 어린이도서 선정시 실물을 보고 구입할 수 있는 시스템의 도입이 필요하다. 도서선정시 내용적인 면을 반영할 수 있는 도서선정 방식에 대한 개발이 필요하고 다양한 형태의 어린이도서에 대해 구체적으로 확인이 가능하며 교육적인 내용을 판단 할 수 있는 도서선정 도구에 대한 정보수집과 시스템이 도입되어야 한다. 다섯째, 도서선정 담당자들의 전문적인 자질 향상을 위해 노력해야 한다. 도서선정 담당자들은 도서선정이 주된 업무가 되어야 하며 교육적으로 어린이에 도움이 되는 도서를 선정하도록 선정도구에 대한 지식습득과 목록 개발과 관련한 노력이 필요하다. 여섯째, 전년도 도서 이용률, 주제별 비율, 어린이도서 출판현황을 반영하여 구체적인 도서선정 계획이 되어야 한다. 지역사회의 구체적인 요구 분석, 출판현황, 이용자의 특성, 도서선정위원회의 의견을 반영하여 분기별 점검과 보완을 통한 도서선정 계획이 진행되어야 한다. 일곱째, 도서선정 담당자들의 도서선정 도구에 대해 개발하여야 한다. 어린이의 도서가 무원칙적으로 선정이 되는 것을 막기 위하여 여러 기관에서 검증된 도서만을 모아 목록을 작성하여 어린이장서의 질적 향상을 위해 노력해야 한다. 이러한 어린이자료실 도서선정 개선방안을 통해 도서선정 담당자의 도서선정에 관한 전문적 의식 확보와 도서를 이용하는 어린이를 위한 교육적인 지원을 강화하는데 밑거름이 될 수 있을 것이다.
어린이의 독서활동에 대해 사회적인 관심이 증대되면서 공공도서관 어린이자료실의 어린이서비스와 어린이도서 활성화도 크게 기여하고 있다. 본 연구는 국내․외 관련 문헌을 통하여 어린이서비스의 개념과 도서선정 원리와 기준 그리고 도서선정 도구에 대해 살펴보고 어린이 도서선정 현황을 조사하여 분석하고 그에 따른 개선방안을 제시하였다. 연구방법으로 조사에 동의한 서울시 공공도서관 어린이자료실 도서선정 담당자를 82명을 대상으로 도서 소장현황, 도서구입 예산, 장서개발정책, 도서선정 도구로 나누어 어린이도서 선정에 관련한 현황 및 실태를 조사하였다. 위의 조사결과를 분석하여 담당인력, 구입예산, 개발정책, 선정도구에 관하여 개선방안을 마련하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이자료실의 어린이전담사서의 배치하기 위한 법적인 기준이 마련이 필요하다. 어린이를 위한 도서관의 교육적인 역할에 대해 인식시키고 어린이에 대한 전문적인 지식을 갖춘 어린이전담사서를 배치함으로서 어린이도서 선정에 대한 전문성도 강화되어야 한다. 또한 기존에 어린이자료실에서 근무하고 있는 사서들의 어린이 이해에 대한 지속적인 교육 또한 필요하다. 둘째, 어린이도서 가격상승률에 따른 도서구입 예산계획이 필요하다. 도서의 가격의 인상률을 조사하여 어린이도서 구입 예산책정에 반영하도록 해야 하며 도서관운영비에서 도서구입 예산이 적정치를 이루어 계획될 수 있도록 노력해야 한다. 셋째, 도서관의 소장공간의 확보에 대한 방안이 마련되어야 한다. 도서선정 계획 이전에 도서관의 소장공간을 확보하여 도서선정을 계획해야 할 것이며 소장 공간 확보를 통해 도서선정과 비치에 차질이 생기지 않도록 해야 할 것이다. 넷째, 어린이도서 선정시 실물을 보고 구입할 수 있는 시스템의 도입이 필요하다. 도서선정시 내용적인 면을 반영할 수 있는 도서선정 방식에 대한 개발이 필요하고 다양한 형태의 어린이도서에 대해 구체적으로 확인이 가능하며 교육적인 내용을 판단 할 수 있는 도서선정 도구에 대한 정보수집과 시스템이 도입되어야 한다. 다섯째, 도서선정 담당자들의 전문적인 자질 향상을 위해 노력해야 한다. 도서선정 담당자들은 도서선정이 주된 업무가 되어야 하며 교육적으로 어린이에 도움이 되는 도서를 선정하도록 선정도구에 대한 지식습득과 목록 개발과 관련한 노력이 필요하다. 여섯째, 전년도 도서 이용률, 주제별 비율, 어린이도서 출판현황을 반영하여 구체적인 도서선정 계획이 되어야 한다. 지역사회의 구체적인 요구 분석, 출판현황, 이용자의 특성, 도서선정위원회의 의견을 반영하여 분기별 점검과 보완을 통한 도서선정 계획이 진행되어야 한다. 일곱째, 도서선정 담당자들의 도서선정 도구에 대해 개발하여야 한다. 어린이의 도서가 무원칙적으로 선정이 되는 것을 막기 위하여 여러 기관에서 검증된 도서만을 모아 목록을 작성하여 어린이장서의 질적 향상을 위해 노력해야 한다. 이러한 어린이자료실 도서선정 개선방안을 통해 도서선정 담당자의 도서선정에 관한 전문적 의식 확보와 도서를 이용하는 어린이를 위한 교육적인 지원을 강화하는데 밑거름이 될 수 있을 것이다.
With growing social interest in children’s reading activities, children’s service and reading encouragement of children’s section in public libraries are also adding to the interest. This research examined and analyzed the concept of children’s service and fundamentals and standards of book sel...
With growing social interest in children’s reading activities, children’s service and reading encouragement of children’s section in public libraries are also adding to the interest. This research examined and analyzed the concept of children’s service and fundamentals and standards of book selection, and tools used in book selection by using relevant literature, and also suggested improvements to be made. The subjects of this study were 82 personnel in Seoul Public Library in charge of book selection in children’s section. Current books in possession, budget for book purchases, book development policies, and book selection tools were investigated to understand the current context at which book selection is made. The analysis of the above results made implications on improvement plan for work force, purchasing budget, development policy, and selection tools as follows. First, there needs to be legal standard for assigning librarians in charge of children’s books in the children’s section. Through recognition of education role of library on children and inclusion of librarians with professional knowledge will upgrade the level of sophistication in the book selection. Also, constant education of existing staff in charge of children’s section is necessary as well. Second, there needs to be budget plan for book purchases following price increase in children’s books. Rate of increase in book prices has to be reflected in the budget policy for children’s book purchase, and book purchasing budget has to make up an appropriate portion of library management fees. Third, possession space in library needs to be established even before planning for book selection, possession space needs to be established in the library, and ensure that there won’t be any issues with selecting and arranging books. Fourth, there needs to be a system in which people could purchase books looking at the actual copy of the books. Development of book selection method that could reflect the content of the books is necessary, and the library needs to implement collecting of information about book selection tools that could determine the educational content of the books after looking closely into the books. Fifth, specializing qualities of the library personnel need to be improved. Staff in charge of book selection needs to primarily focus on book selection, and has to strive to acquire knowledge on selection tools to recommend books and form book lists that are educational for children. Sixth, a specified book selection plan has to be accomplished that reflects book ratio per subject, book use rate in previous year, and present state of publishing of children’s books. Analysis of specified demand, state of publishing, characteristics of user, and input from Book Selection Committee all need to be reflected in quarterly inspection and supplementation to carry out the book selection plan. Seventh, book selection tools used need to be developed. To prevent unscrupulous selection of books and improve the quality of children’s books, library needs to collect only books certified by other institutions and form a list. Implementation of such measures could help strengthen the educational support for children and provide specialized support for librarians.
With growing social interest in children’s reading activities, children’s service and reading encouragement of children’s section in public libraries are also adding to the interest. This research examined and analyzed the concept of children’s service and fundamentals and standards of book selection, and tools used in book selection by using relevant literature, and also suggested improvements to be made. The subjects of this study were 82 personnel in Seoul Public Library in charge of book selection in children’s section. Current books in possession, budget for book purchases, book development policies, and book selection tools were investigated to understand the current context at which book selection is made. The analysis of the above results made implications on improvement plan for work force, purchasing budget, development policy, and selection tools as follows. First, there needs to be legal standard for assigning librarians in charge of children’s books in the children’s section. Through recognition of education role of library on children and inclusion of librarians with professional knowledge will upgrade the level of sophistication in the book selection. Also, constant education of existing staff in charge of children’s section is necessary as well. Second, there needs to be budget plan for book purchases following price increase in children’s books. Rate of increase in book prices has to be reflected in the budget policy for children’s book purchase, and book purchasing budget has to make up an appropriate portion of library management fees. Third, possession space in library needs to be established even before planning for book selection, possession space needs to be established in the library, and ensure that there won’t be any issues with selecting and arranging books. Fourth, there needs to be a system in which people could purchase books looking at the actual copy of the books. Development of book selection method that could reflect the content of the books is necessary, and the library needs to implement collecting of information about book selection tools that could determine the educational content of the books after looking closely into the books. Fifth, specializing qualities of the library personnel need to be improved. Staff in charge of book selection needs to primarily focus on book selection, and has to strive to acquire knowledge on selection tools to recommend books and form book lists that are educational for children. Sixth, a specified book selection plan has to be accomplished that reflects book ratio per subject, book use rate in previous year, and present state of publishing of children’s books. Analysis of specified demand, state of publishing, characteristics of user, and input from Book Selection Committee all need to be reflected in quarterly inspection and supplementation to carry out the book selection plan. Seventh, book selection tools used need to be developed. To prevent unscrupulous selection of books and improve the quality of children’s books, library needs to collect only books certified by other institutions and form a list. Implementation of such measures could help strengthen the educational support for children and provide specialized support for librarians.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.