인천국제공항은 국제공항협의회 주관으로 실시하고 있는 세계공항서비스평가에서 2005년 이후 2013년까지 세계 1위라는 좋은 성적을 거두고 있다. 우리나라 공항은 공항 주변 지역의 도시화에 따른 확장의 어려움과 신설 공항 부지 확보에 장기간이 소요되는 점 등을 감안하여 노후화에 대한 대안으로 리모델링이 추진되고 있다. 365일 운영하는 공항의 특성상 공사 중에도 여객 서비스는 지속적으로 제공되어야 하며, 서비스의 질 또한 일정한 수준 이상 제공할 필요가 있다. 공항 여객 서비스는 인적 서비스 뿐 아니라 시설 서비스와 ...
인천국제공항은 국제공항협의회 주관으로 실시하고 있는 세계공항서비스평가에서 2005년 이후 2013년까지 세계 1위라는 좋은 성적을 거두고 있다. 우리나라 공항은 공항 주변 지역의 도시화에 따른 확장의 어려움과 신설 공항 부지 확보에 장기간이 소요되는 점 등을 감안하여 노후화에 대한 대안으로 리모델링이 추진되고 있다. 365일 운영하는 공항의 특성상 공사 중에도 여객 서비스는 지속적으로 제공되어야 하며, 서비스의 질 또한 일정한 수준 이상 제공할 필요가 있다. 공항 여객 서비스는 인적 서비스 뿐 아니라 시설 서비스와 시스템 서비스를 포함하는 복합적인 개념이다. 우리나라 공항 확장시 규모 산정에 활용되고 있는 여객 서비스 수준을 공간관리 측면에서 리모델링 공사 중 공정관리에도 활용함으로써 공사 중 여객 서비스를 수준 이상으로 제공하고자 하였다. 기존 연구를 분석하고 2012년 완공된 J공항 여객터미널 리모델링 공사 관계자들(발주자, 운영자, 감리자)과의 전문가 면담을 진행하여, 공사 중 여객 서비스를 수준 이상으로 제공하기 위해서는 공정관리에 서비스 수준을 고려한 단계별 공사계획 수립, 공항 운영일정과 리모델링 일정 반영 등 요소들이 필요함을 확인하였다. 이를 반영한 리모델링 공정계획 프로세스를 제안하였으며, 제안한 리모델링 공정계획 프로세스를 검증하기 위해 리모델링 공사를 계획하고 있는 K공항의 주요 공간에 대한 공정관리 프로세스를 작성하였으며, 검증 결과 서비스 수준 “C” 이상 유지가 가능하였다. 이렇게 제시된 리모델링 공정계획 프로세스는 리모델링 공사 시행 중 공정계획 수립에 활용될 뿐만 아니라, 공사 시행 중 여객 서비스를 적절하게 제공하는 데 도움이 될 것으로 기대한다.
인천국제공항은 국제공항협의회 주관으로 실시하고 있는 세계공항서비스평가에서 2005년 이후 2013년까지 세계 1위라는 좋은 성적을 거두고 있다. 우리나라 공항은 공항 주변 지역의 도시화에 따른 확장의 어려움과 신설 공항 부지 확보에 장기간이 소요되는 점 등을 감안하여 노후화에 대한 대안으로 리모델링이 추진되고 있다. 365일 운영하는 공항의 특성상 공사 중에도 여객 서비스는 지속적으로 제공되어야 하며, 서비스의 질 또한 일정한 수준 이상 제공할 필요가 있다. 공항 여객 서비스는 인적 서비스 뿐 아니라 시설 서비스와 시스템 서비스를 포함하는 복합적인 개념이다. 우리나라 공항 확장시 규모 산정에 활용되고 있는 여객 서비스 수준을 공간관리 측면에서 리모델링 공사 중 공정관리에도 활용함으로써 공사 중 여객 서비스를 수준 이상으로 제공하고자 하였다. 기존 연구를 분석하고 2012년 완공된 J공항 여객터미널 리모델링 공사 관계자들(발주자, 운영자, 감리자)과의 전문가 면담을 진행하여, 공사 중 여객 서비스를 수준 이상으로 제공하기 위해서는 공정관리에 서비스 수준을 고려한 단계별 공사계획 수립, 공항 운영일정과 리모델링 일정 반영 등 요소들이 필요함을 확인하였다. 이를 반영한 리모델링 공정계획 프로세스를 제안하였으며, 제안한 리모델링 공정계획 프로세스를 검증하기 위해 리모델링 공사를 계획하고 있는 K공항의 주요 공간에 대한 공정관리 프로세스를 작성하였으며, 검증 결과 서비스 수준 “C” 이상 유지가 가능하였다. 이렇게 제시된 리모델링 공정계획 프로세스는 리모델링 공사 시행 중 공정계획 수립에 활용될 뿐만 아니라, 공사 시행 중 여객 서비스를 적절하게 제공하는 데 도움이 될 것으로 기대한다.
The Incheon International Airport is ranked No. 1 worldwide in the Airports Council International (ACI)’s Airport Service Quality award since 2005 until 2013. Considering difficulties of expansion of airport in our country due to the airport neighborhood urbanization and required long time in securi...
The Incheon International Airport is ranked No. 1 worldwide in the Airports Council International (ACI)’s Airport Service Quality award since 2005 until 2013. Considering difficulties of expansion of airport in our country due to the airport neighborhood urbanization and required long time in securing sites for founding a new airport, remodeling scheme is recommended as an alternative to deterioration. Due to the nature of the airport operating 365 days, passenger service must be provided persistently even when it is under construction and it is necessary to attain a certain level of quality. The airport service is a complex concept encompassing not only human services but also facility and system services. By employing passenger service standards used for scale estimation while expanding airport in our country, it was intended to provide a certain level of passenger service during construction. Through analyzing existing researches and interviewing professionals (owner, operator, and supervisor) involved in 2012 completed J International Airport passenger terminal remodeling construction, it was verified that elements including establishment of phased construction plan regarding service standard, and reflecting airport operation and remodeling schedule are necessary in the process management in order to provide a certain standard of passenger service under construction. Pertaining to this, the remodeling process plan was proposed and to prove suggested remodeling process plan, process management about main space of K airport planning remodeling construction was redacted, confirming that it is possible to maintain service quality above “C”. This remodeling planning process is expected to be applied in the process control planning during remodeling construction and even to be a great instrument for providing passenger services properly under construction.
The Incheon International Airport is ranked No. 1 worldwide in the Airports Council International (ACI)’s Airport Service Quality award since 2005 until 2013. Considering difficulties of expansion of airport in our country due to the airport neighborhood urbanization and required long time in securing sites for founding a new airport, remodeling scheme is recommended as an alternative to deterioration. Due to the nature of the airport operating 365 days, passenger service must be provided persistently even when it is under construction and it is necessary to attain a certain level of quality. The airport service is a complex concept encompassing not only human services but also facility and system services. By employing passenger service standards used for scale estimation while expanding airport in our country, it was intended to provide a certain level of passenger service during construction. Through analyzing existing researches and interviewing professionals (owner, operator, and supervisor) involved in 2012 completed J International Airport passenger terminal remodeling construction, it was verified that elements including establishment of phased construction plan regarding service standard, and reflecting airport operation and remodeling schedule are necessary in the process management in order to provide a certain standard of passenger service under construction. Pertaining to this, the remodeling process plan was proposed and to prove suggested remodeling process plan, process management about main space of K airport planning remodeling construction was redacted, confirming that it is possible to maintain service quality above “C”. This remodeling planning process is expected to be applied in the process control planning during remodeling construction and even to be a great instrument for providing passenger services properly under construction.
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