본 연구는 중학교 1학년 4명과 2학년 2명의 영어 읽기 유창성 변화를 탐구한 사례 연구이다. 본 연구에서는 Nation(2005)이 제시한 세 가지 속독 향상 방법인 반복 읽기, 다독 활동, 속독 훈련을 활용한 영어 속독 향상 훈련을 통해 중학생 학습자의 읽기 유창성의 변화를 파악하고, 읽기 유창성 변화에 따른 특성 및 요인을 분석한다. 또한 속독 학습에 대한 학습자의 인식과 태도 변화를 관찰하고 기술하는데 목적이 있다. 이를 위하여...
본 연구는 중학교 1학년 4명과 2학년 2명의 영어 읽기 유창성 변화를 탐구한 사례 연구이다. 본 연구에서는 Nation(2005)이 제시한 세 가지 속독 향상 방법인 반복 읽기, 다독 활동, 속독 훈련을 활용한 영어 속독 향상 훈련을 통해 중학생 학습자의 읽기 유창성의 변화를 파악하고, 읽기 유창성 변화에 따른 특성 및 요인을 분석한다. 또한 속독 학습에 대한 학습자의 인식과 태도 변화를 관찰하고 기술하는데 목적이 있다. 이를 위하여 2013년 8월부터 11월까지 총 10주간 6명의 A중학교 학생들을 대상으로 영어 속독 향상 훈련을 시행 하였고 수집된 설문조사, 인터뷰, 면담, 관찰, 학습기록의 결과를 분석하였다. 분석 결과 첫째, 속독 훈련에 참여한 다섯 명 학습자의 영어 읽기 유창성 평균이 크게 향상되었고, 학습자의 읽기 속도와 이해도에 대한 평균 변화는 계단식으로 점차 크게 향상되는 모습이 포착되었다. 둘째, 읽기 유창성 변화에 긍정적인 영향을 미친 공통 요인으로는 네 가지(학습에 대한 높은 자신감과 영어 실력, 평소 책 읽기 습관, 속독 저해 요소로 보이는 습관이 관찰되지 않음)가 발견되었고, 부정적인 영향을 미친 공통 요인으로는 세 가지(학습에 대한 높은 부담감과 낮은 자신감, 속독 저해 요소로 보이는 습관의 관찰)가 발견되었다. 셋째, 속독 훈련에 대한 학습자의 인식은 매우 긍정적으로 나타났으며 ‘읽기 유창성의 긍정적인 변화 인식’, ‘속독 훈련의 즐거움’, ‘지속적인 속독 훈련의 효과 기대’ 등이 도출되었다. 그리고 학습 방법에서는 멀티미디어를 활용한 속독학습의 선호도가 가장 높았으며, 속독 훈련의 방해 요소는 모르는 어휘로 나타났다. 이를 토대로 학습자의 영어 유창성 향상을 위해 첫째, 중학교 학습자의 영어 유창성 향상을 위한 실제 교실 현장에서 체계적인 속독 학습의 도입이 필요하고, 둘째, 학습자의 읽기 유창성 향상을 위한 교사의 지속적인 관찰과 지도가 필요하며, 셋째, 학습 효과를 증진시킬 수 있는 멀티미디어를 활용한 다양한 학습 방법의 모색과 연구가 필요하다. 넷째, 우리나라 학교 현장에 적용할 수 있는 영어 속독 향상 훈련의 수업모형 개발에 관한 연구 필요성을 시사한다. 다섯째, 우리나라 학습자의 읽기 유창성 수준을 측정할 수 있는 영어 읽기 유창성 기준 개발 연구가 필요하다. 마지막으로 학습에 대한 높은 부담감과 자신감이 낮은 학습자를 위한 학습 지도 방안에 대한 연구가 필요할 것이다.
본 연구는 중학교 1학년 4명과 2학년 2명의 영어 읽기 유창성 변화를 탐구한 사례 연구이다. 본 연구에서는 Nation(2005)이 제시한 세 가지 속독 향상 방법인 반복 읽기, 다독 활동, 속독 훈련을 활용한 영어 속독 향상 훈련을 통해 중학생 학습자의 읽기 유창성의 변화를 파악하고, 읽기 유창성 변화에 따른 특성 및 요인을 분석한다. 또한 속독 학습에 대한 학습자의 인식과 태도 변화를 관찰하고 기술하는데 목적이 있다. 이를 위하여 2013년 8월부터 11월까지 총 10주간 6명의 A중학교 학생들을 대상으로 영어 속독 향상 훈련을 시행 하였고 수집된 설문조사, 인터뷰, 면담, 관찰, 학습기록의 결과를 분석하였다. 분석 결과 첫째, 속독 훈련에 참여한 다섯 명 학습자의 영어 읽기 유창성 평균이 크게 향상되었고, 학습자의 읽기 속도와 이해도에 대한 평균 변화는 계단식으로 점차 크게 향상되는 모습이 포착되었다. 둘째, 읽기 유창성 변화에 긍정적인 영향을 미친 공통 요인으로는 네 가지(학습에 대한 높은 자신감과 영어 실력, 평소 책 읽기 습관, 속독 저해 요소로 보이는 습관이 관찰되지 않음)가 발견되었고, 부정적인 영향을 미친 공통 요인으로는 세 가지(학습에 대한 높은 부담감과 낮은 자신감, 속독 저해 요소로 보이는 습관의 관찰)가 발견되었다. 셋째, 속독 훈련에 대한 학습자의 인식은 매우 긍정적으로 나타났으며 ‘읽기 유창성의 긍정적인 변화 인식’, ‘속독 훈련의 즐거움’, ‘지속적인 속독 훈련의 효과 기대’ 등이 도출되었다. 그리고 학습 방법에서는 멀티미디어를 활용한 속독학습의 선호도가 가장 높았으며, 속독 훈련의 방해 요소는 모르는 어휘로 나타났다. 이를 토대로 학습자의 영어 유창성 향상을 위해 첫째, 중학교 학습자의 영어 유창성 향상을 위한 실제 교실 현장에서 체계적인 속독 학습의 도입이 필요하고, 둘째, 학습자의 읽기 유창성 향상을 위한 교사의 지속적인 관찰과 지도가 필요하며, 셋째, 학습 효과를 증진시킬 수 있는 멀티미디어를 활용한 다양한 학습 방법의 모색과 연구가 필요하다. 넷째, 우리나라 학교 현장에 적용할 수 있는 영어 속독 향상 훈련의 수업모형 개발에 관한 연구 필요성을 시사한다. 다섯째, 우리나라 학습자의 읽기 유창성 수준을 측정할 수 있는 영어 읽기 유창성 기준 개발 연구가 필요하다. 마지막으로 학습에 대한 높은 부담감과 자신감이 낮은 학습자를 위한 학습 지도 방안에 대한 연구가 필요할 것이다.
This study uses a case study approach to investigate the changes in the English reading fluency of six middle school students. The purpose of this study is to understand the changes in middle school leaners’ English fluency, to analyze characteristics and factors causing changes in their reading flu...
This study uses a case study approach to investigate the changes in the English reading fluency of six middle school students. The purpose of this study is to understand the changes in middle school leaners’ English fluency, to analyze characteristics and factors causing changes in their reading fluency, and also to observe leaners’ perception of speed reading and changes of behavior caused by the English speed reading training. This study aims at testing Nation(2005)’s three methods that enhance reading speed; repeated reading, extensive reading, and speed reading training. To test his theory, I practiced the English speed reading training with six students of a middle school over a period of ten weeks from August to November 2013. During the experience, I collected data by conducting surveys, interviews, observations and learning records. The results of this study are as follows. First, five participants’ average reading fluency has greatly improved. Their reading speed and the level of comprehension has gradually improved. Second, four common factors (high English proficiency, confidence about learning, reading habit, and absence of reading speed hindrance factors) were found to have a positive impact on the change of learner’s reading fluency. Three common factors (high pressure, low self-confidence about learning, and reading speed hindrance factors) were found to have a negative impact on the reading fluency change. Third, learners’ recognition about the speed reading training appears to be positive, as they ‘recognize the positive changes of fluent read’, and as they have ‘pleasure of speed reading training’, and ‘expectation of the positive effect about taking continuous speed reading training’. Moreover, the most preferred learning method of speed reading was the use of multimedia, and the most hindering element of speed reading training was found to be difficult vocabulary. Based on these results, this study suggests six implications to improve a learner’s English reading fluency. First, a systematic speed reading course is required for learners’ English fluency improvement. Second, teacher’s guidance and close observation are required for learners’ English fluency improvement. Third, various learning methods, such as utilizing multimedia, are necessary to enhance the learning effect. Fourth, further research of English speed reading training and development of an instruction model are necessary to effectively apply the course to schools. Fifth, English reading fluency standard development is necessary to measure the fluency of Korean learners. Lastly, lesson-planning researches are necessary to instruct learners with high pressure and low self-confidence about their learning.
This study uses a case study approach to investigate the changes in the English reading fluency of six middle school students. The purpose of this study is to understand the changes in middle school leaners’ English fluency, to analyze characteristics and factors causing changes in their reading fluency, and also to observe leaners’ perception of speed reading and changes of behavior caused by the English speed reading training. This study aims at testing Nation(2005)’s three methods that enhance reading speed; repeated reading, extensive reading, and speed reading training. To test his theory, I practiced the English speed reading training with six students of a middle school over a period of ten weeks from August to November 2013. During the experience, I collected data by conducting surveys, interviews, observations and learning records. The results of this study are as follows. First, five participants’ average reading fluency has greatly improved. Their reading speed and the level of comprehension has gradually improved. Second, four common factors (high English proficiency, confidence about learning, reading habit, and absence of reading speed hindrance factors) were found to have a positive impact on the change of learner’s reading fluency. Three common factors (high pressure, low self-confidence about learning, and reading speed hindrance factors) were found to have a negative impact on the reading fluency change. Third, learners’ recognition about the speed reading training appears to be positive, as they ‘recognize the positive changes of fluent read’, and as they have ‘pleasure of speed reading training’, and ‘expectation of the positive effect about taking continuous speed reading training’. Moreover, the most preferred learning method of speed reading was the use of multimedia, and the most hindering element of speed reading training was found to be difficult vocabulary. Based on these results, this study suggests six implications to improve a learner’s English reading fluency. First, a systematic speed reading course is required for learners’ English fluency improvement. Second, teacher’s guidance and close observation are required for learners’ English fluency improvement. Third, various learning methods, such as utilizing multimedia, are necessary to enhance the learning effect. Fourth, further research of English speed reading training and development of an instruction model are necessary to effectively apply the course to schools. Fifth, English reading fluency standard development is necessary to measure the fluency of Korean learners. Lastly, lesson-planning researches are necessary to instruct learners with high pressure and low self-confidence about their learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.