본 연구는 웹을 활용한 영어듣기 지도에 대한 예비 중등영어교사의 인식 및 태도를 알아보기 위한 것이다. 예비영어교사들이 교육적도구로서 잠재력을 지닌 인터넷을 활용한 영어듣기 수업에 대해 스스로 얼마나 자신감을 가지고 준비되었다고 생각하는지, 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기 수업의 필요성에 대하여 어떻게 인식하고 있는지, 인터넷 사이트를 활용한 영어듣기 수업에서 어떤 어려움들을 예상하는지 살펴보았다. 그리고 마지막으로 인터넷 사이트를 활용한 영어듣기 수업실시에 있어서 교사에게 어떤 능력 및 정보 그리고 교육이 필요하다고 인식하는지 예비교사의 전반적인 의견을 살펴보고 분석하였다. 본 연구는 양적 연구를 바탕으로 하였으며, 예비 영어교사 133명을 대상으로 설문 조사를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 분석 방법으로는 ...
본 연구는 웹을 활용한 영어듣기 지도에 대한 예비 중등영어교사의 인식 및 태도를 알아보기 위한 것이다. 예비영어교사들이 교육적도구로서 잠재력을 지닌 인터넷을 활용한 영어듣기 수업에 대해 스스로 얼마나 자신감을 가지고 준비되었다고 생각하는지, 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기 수업의 필요성에 대하여 어떻게 인식하고 있는지, 인터넷 사이트를 활용한 영어듣기 수업에서 어떤 어려움들을 예상하는지 살펴보았다. 그리고 마지막으로 인터넷 사이트를 활용한 영어듣기 수업실시에 있어서 교사에게 어떤 능력 및 정보 그리고 교육이 필요하다고 인식하는지 예비교사의 전반적인 의견을 살펴보고 분석하였다. 본 연구는 양적 연구를 바탕으로 하였으며, 예비 영어교사 133명을 대상으로 설문 조사를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 분석 방법으로는 빈도분석을 하였고 설문조사의 결과는 다음과 같다. 예비 영어교사들은 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기 수업의 필요성과 학습에 대한 유용성에 관하여 높이 인식하는 것으로 나타났지만 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기 수업 실시에 있어 스스로 준비 정도에 관한 설문 결과 긍정적으로 응답한 사람은 참여자중 25.6%에 그쳤고 수업실시에 대한 준비도 정도에 관한 설문 문항에서도 낮은 응답이 나왔다. 영어듣기 학습에 관련하여 알고 있는 인터넷 사이트 숫자에 관련한 문항의 응답으로는 0-2개로 응답한 비율이 55.6%로 가장 높게 나타나 영어듣기 교육에 인터넷 사이트 활용의 필요성에 관한 설문문항에서 90%이상이 긍정적으로 응답한 것과 비교되는 예비교사의 현재 준비 정도와 자신감 그리고 알고 있는 정보에 관한 설문결과에 주목할 필요가 있다. 예비 영어교사들은 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기수업에 대하여 어떤 어려움이나 보완할 점을 예상하는 지에 관한 설문 결과 ‘(예비)교사를 위한 컴퓨터나 인터넷을 활용한 효과적인 수업방법에 관한 강좌가 거의 없다’는 것이 가장 높게 나타났고‘(예비)교사에게 컴퓨터나 인터넷을 영어듣기 수업에 활용할 지식이나 정보부재’에 대한 응답 두 번째로 나타나는 것으로 보아 영어듣기 교육에서 인터넷을 활용하는 방법에 관한 예비 교사교육이 필요하다는 것을 알 수 있다.
본 연구는 웹을 활용한 영어듣기 지도에 대한 예비 중등영어교사의 인식 및 태도를 알아보기 위한 것이다. 예비영어교사들이 교육적도구로서 잠재력을 지닌 인터넷을 활용한 영어듣기 수업에 대해 스스로 얼마나 자신감을 가지고 준비되었다고 생각하는지, 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기 수업의 필요성에 대하여 어떻게 인식하고 있는지, 인터넷 사이트를 활용한 영어듣기 수업에서 어떤 어려움들을 예상하는지 살펴보았다. 그리고 마지막으로 인터넷 사이트를 활용한 영어듣기 수업실시에 있어서 교사에게 어떤 능력 및 정보 그리고 교육이 필요하다고 인식하는지 예비교사의 전반적인 의견을 살펴보고 분석하였다. 본 연구는 양적 연구를 바탕으로 하였으며, 예비 영어교사 133명을 대상으로 설문 조사를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 분석 방법으로는 빈도분석을 하였고 설문조사의 결과는 다음과 같다. 예비 영어교사들은 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기 수업의 필요성과 학습에 대한 유용성에 관하여 높이 인식하는 것으로 나타났지만 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기 수업 실시에 있어 스스로 준비 정도에 관한 설문 결과 긍정적으로 응답한 사람은 참여자중 25.6%에 그쳤고 수업실시에 대한 준비도 정도에 관한 설문 문항에서도 낮은 응답이 나왔다. 영어듣기 학습에 관련하여 알고 있는 인터넷 사이트 숫자에 관련한 문항의 응답으로는 0-2개로 응답한 비율이 55.6%로 가장 높게 나타나 영어듣기 교육에 인터넷 사이트 활용의 필요성에 관한 설문문항에서 90%이상이 긍정적으로 응답한 것과 비교되는 예비교사의 현재 준비 정도와 자신감 그리고 알고 있는 정보에 관한 설문결과에 주목할 필요가 있다. 예비 영어교사들은 인터넷 사이트를 이용한 영어듣기수업에 대하여 어떤 어려움이나 보완할 점을 예상하는 지에 관한 설문 결과 ‘(예비)교사를 위한 컴퓨터나 인터넷을 활용한 효과적인 수업방법에 관한 강좌가 거의 없다’는 것이 가장 높게 나타났고‘(예비)교사에게 컴퓨터나 인터넷을 영어듣기 수업에 활용할 지식이나 정보부재’에 대한 응답 두 번째로 나타나는 것으로 보아 영어듣기 교육에서 인터넷을 활용하는 방법에 관한 예비 교사교육이 필요하다는 것을 알 수 있다.
The purpose of this study is to research pre-service English teachers' perceptions towards using the Internet web sites for English listening education. The questions include how confident pre-service English teachers are, and how prepared they are to teach the listening lesson using the Internet we...
The purpose of this study is to research pre-service English teachers' perceptions towards using the Internet web sites for English listening education. The questions include how confident pre-service English teachers are, and how prepared they are to teach the listening lesson using the Internet web sites and how they recognize the importance and difficulties of the listening education using the Internet web web sites. Questionnaire was used to collect the data. The subjects were one hundred thirty three pre-service English teachers with English education major. The result showed that most of pre-service English teachers recognize the importance and usefulness of using the Internet web sites for English listening education, but only 25.5% of them showed positive response to the questions of how they were prepared to teach the listening lessons, and many of them responded that they did not have much confidence to teach the lesson. Moreover, 55.6% of them said that they either knew none or one or two Internet web sites for listening. Therefore, it is necessary to pay attention on that they are not prepared enough to teach the listening lesson with Internet at the moment, even though they recognize the importance and usefulness of using the internet web sites for English listening education. Lastly, the questionnaire includes what kind of knowledge and competence are needed for English teachers to teach the lesson. The results of the question about the difficulties of English listening education using the Internet indicate the following; they have realized there is not enough lectures of effective teaching methodologies online; English teachers lack in having knowledge or information on how to use the online sites for the lessons. From the result, it is necessary to provide pre-service English teachers with appropriate multimedia courses by using the Internet web sites and the courses that cover teaching and learning methodologies and useful contents in their major classes for successful English listening education.
The purpose of this study is to research pre-service English teachers' perceptions towards using the Internet web sites for English listening education. The questions include how confident pre-service English teachers are, and how prepared they are to teach the listening lesson using the Internet web sites and how they recognize the importance and difficulties of the listening education using the Internet web web sites. Questionnaire was used to collect the data. The subjects were one hundred thirty three pre-service English teachers with English education major. The result showed that most of pre-service English teachers recognize the importance and usefulness of using the Internet web sites for English listening education, but only 25.5% of them showed positive response to the questions of how they were prepared to teach the listening lessons, and many of them responded that they did not have much confidence to teach the lesson. Moreover, 55.6% of them said that they either knew none or one or two Internet web sites for listening. Therefore, it is necessary to pay attention on that they are not prepared enough to teach the listening lesson with Internet at the moment, even though they recognize the importance and usefulness of using the internet web sites for English listening education. Lastly, the questionnaire includes what kind of knowledge and competence are needed for English teachers to teach the lesson. The results of the question about the difficulties of English listening education using the Internet indicate the following; they have realized there is not enough lectures of effective teaching methodologies online; English teachers lack in having knowledge or information on how to use the online sites for the lessons. From the result, it is necessary to provide pre-service English teachers with appropriate multimedia courses by using the Internet web sites and the courses that cover teaching and learning methodologies and useful contents in their major classes for successful English listening education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.