20세기 이후 인체조각을 통한 인간의 내면세계(감정)표현 연구 : 본인 작품을 중심으로 A Study on Inner Workings(emotion) of Humankind through The Human Body Sculpture after 20th century원문보기
극도로 발전한 20세기 이후의 인간은 복잡한 사회 속에 살고 있다. 그리고 그만큼 이전과는 비교할 수 없이 풍족함과 편의, 신속함 등을 누리고 있다. 그러나 그와는 대조적으로 현대인들은 극심한 불안을 가지고 산다. 본인은 그 불안의 원인으로서 현대 사회에서 피할 수 없는 수많은 관계에서 오는 인간의 내적 결핍에 주목하였다. 철학자 마르크스(Karl Heinrich Marx : 1818∼1883)는 인간은 유(類)적존재로서 사회적 동물이라는 주장으로 인간은 사회와의 상호작용 없이 혼자서는 살아갈 수 없는 존재라는 것이다. 제 1, 2차 세계 대전 이후 세계는 역사적으로 불안한 시대를 겪으며 그 혼란으로 인한 인간성의 상실과 절망적 위기의식을 경험했다. 거기서 ...
극도로 발전한 20세기 이후의 인간은 복잡한 사회 속에 살고 있다. 그리고 그만큼 이전과는 비교할 수 없이 풍족함과 편의, 신속함 등을 누리고 있다. 그러나 그와는 대조적으로 현대인들은 극심한 불안을 가지고 산다. 본인은 그 불안의 원인으로서 현대 사회에서 피할 수 없는 수많은 관계에서 오는 인간의 내적 결핍에 주목하였다. 철학자 마르크스(Karl Heinrich Marx : 1818∼1883)는 인간은 유(類)적존재로서 사회적 동물이라는 주장으로 인간은 사회와의 상호작용 없이 혼자서는 살아갈 수 없는 존재라는 것이다. 제 1, 2차 세계 대전 이후 세계는 역사적으로 불안한 시대를 겪으며 그 혼란으로 인한 인간성의 상실과 절망적 위기의식을 경험했다. 거기서 벗어나기 위한 내면세계 표출의 형태로 인간을 중심으로 하는 표현주의 경향이 나타났다. 표현주의자들은 예술의 진정한 목적을 인간의 내면감정과 감각의 표현에 두었다. 예술가들은 기원전부터 인체 조각을 통해 주술의 의미를 가진 인체부터 종교적, 정치적, 그 외에 수많은 의미를 담은 인체 조각을 만들었다. 20세기 이후 현대 미술에서 인체로 표현된 많은 작품들은 전위적, 파괴적, 해체적인 다양한 양상으로 나타난다. 단순한 형태적인 변화라기보다는 철학적 의미의 불연속적으로 움직이는 삶, 관념화된 상태의 이미지를 보여주는 형태에 따라 내포하는 의미의 변화가 크다. 인체조각을 통해 인간의 내면을 표현 해낸 작가들로 근대 인체 조각의 문을 연 오귀스트 로댕(Auguste Rodin)을 바탕으로 사회적 현상과 그에 따른 현대 사회의 단명을 자신의 사회적 의식을 표현해 낸 조지 시걸(George Segal), 자신의 신체를 이용하여 자아의 전달, 내적공간의 개념, 확장된 공간의 자아, 사회적 존재로서의 자아 등을 표현한 안토니 곰리(Antony Gormley), 인간 내면에 자리하고 있는 생물학적인 존재와 사회적인 존재가 표출되는 고뇌의 모습을 인체 조각으로 표현한 배형경, 고독한 현대인의 실존적 고뇌를 자화상을 모델로 하여 보여주는 천성명 을 선행 작가로 선정하여 그들만의 인체로 인간 내면세계에 대해 풀어나가는 방법을 연구하였다. 특히 본인 작품 연구에서는 본 연구자의 인체 조각을 통하여 표출된 현대인들의 내면적 고통, 내면세계에 대해 분석하였다. 본인은 인체의 시선, 표정, 포즈, 질감, 오브제의 활용으로 인간 내면의 감정을 보다 더 관람자에게 효과적으로 전달하는 방식에 대해 연구 하였다. 본인은 흔히 구상 조각의 소재인 인체와 그 표현의 방법 또한 점토를 사용한다. 결과적으로 고전적 방식인 본인 인체 조각의 뿌리를 찾고, 사회와 개인의 관계에서 겪는 내면세계의 표출 방법을 연구자의 작업과 비교 분석해 봄으로써 본인 작품의 발전방향을 모색하고자 한다.
극도로 발전한 20세기 이후의 인간은 복잡한 사회 속에 살고 있다. 그리고 그만큼 이전과는 비교할 수 없이 풍족함과 편의, 신속함 등을 누리고 있다. 그러나 그와는 대조적으로 현대인들은 극심한 불안을 가지고 산다. 본인은 그 불안의 원인으로서 현대 사회에서 피할 수 없는 수많은 관계에서 오는 인간의 내적 결핍에 주목하였다. 철학자 마르크스(Karl Heinrich Marx : 1818∼1883)는 인간은 유(類)적존재로서 사회적 동물이라는 주장으로 인간은 사회와의 상호작용 없이 혼자서는 살아갈 수 없는 존재라는 것이다. 제 1, 2차 세계 대전 이후 세계는 역사적으로 불안한 시대를 겪으며 그 혼란으로 인한 인간성의 상실과 절망적 위기의식을 경험했다. 거기서 벗어나기 위한 내면세계 표출의 형태로 인간을 중심으로 하는 표현주의 경향이 나타났다. 표현주의자들은 예술의 진정한 목적을 인간의 내면감정과 감각의 표현에 두었다. 예술가들은 기원전부터 인체 조각을 통해 주술의 의미를 가진 인체부터 종교적, 정치적, 그 외에 수많은 의미를 담은 인체 조각을 만들었다. 20세기 이후 현대 미술에서 인체로 표현된 많은 작품들은 전위적, 파괴적, 해체적인 다양한 양상으로 나타난다. 단순한 형태적인 변화라기보다는 철학적 의미의 불연속적으로 움직이는 삶, 관념화된 상태의 이미지를 보여주는 형태에 따라 내포하는 의미의 변화가 크다. 인체조각을 통해 인간의 내면을 표현 해낸 작가들로 근대 인체 조각의 문을 연 오귀스트 로댕(Auguste Rodin)을 바탕으로 사회적 현상과 그에 따른 현대 사회의 단명을 자신의 사회적 의식을 표현해 낸 조지 시걸(George Segal), 자신의 신체를 이용하여 자아의 전달, 내적공간의 개념, 확장된 공간의 자아, 사회적 존재로서의 자아 등을 표현한 안토니 곰리(Antony Gormley), 인간 내면에 자리하고 있는 생물학적인 존재와 사회적인 존재가 표출되는 고뇌의 모습을 인체 조각으로 표현한 배형경, 고독한 현대인의 실존적 고뇌를 자화상을 모델로 하여 보여주는 천성명 을 선행 작가로 선정하여 그들만의 인체로 인간 내면세계에 대해 풀어나가는 방법을 연구하였다. 특히 본인 작품 연구에서는 본 연구자의 인체 조각을 통하여 표출된 현대인들의 내면적 고통, 내면세계에 대해 분석하였다. 본인은 인체의 시선, 표정, 포즈, 질감, 오브제의 활용으로 인간 내면의 감정을 보다 더 관람자에게 효과적으로 전달하는 방식에 대해 연구 하였다. 본인은 흔히 구상 조각의 소재인 인체와 그 표현의 방법 또한 점토를 사용한다. 결과적으로 고전적 방식인 본인 인체 조각의 뿌리를 찾고, 사회와 개인의 관계에서 겪는 내면세계의 표출 방법을 연구자의 작업과 비교 분석해 봄으로써 본인 작품의 발전방향을 모색하고자 한다.
Humans, after the extremely developed 20th century, are living in a complex society. In addition, they are enjoying abundance, convenience and rapidity incomparable with the past. On the contrary, they live with extreme insecurity. I paid attention to the internal deficiency of humans coming from in...
Humans, after the extremely developed 20th century, are living in a complex society. In addition, they are enjoying abundance, convenience and rapidity incomparable with the past. On the contrary, they live with extreme insecurity. I paid attention to the internal deficiency of humans coming from innumerable relationships inevitable from the contemporary society as the reason of insecurity. A philosopher, Marx, had argued that human beings are materialistic and social animals, who cannot live alone without any interactions with the society. After World War 1 and 2, the world experienced insecure period in the history, and experienced loss of humanity and frustrating sense of crisis due to the confusion. A trend of expressionism that is centered on the humans in a form of expression of the world inside to avoid it has appeared. The expressionists placed the true purpose of art in the expression of human emotions and senses. The artists have made sculptures of human bodies with shamanistic meanings through human sculptures and religious, political and innumerable meanings as well before Christ. Since the 20th century, numerous works expressed in human bodies in the present art since the 20th century appear in a variety of patterns such as avant-garde, destructive and dismantling ones. They are not changes simple or those in shapes, but their meanings in accordance with the shape that shows the discontinuing and moving life of philosophic meaning and the shape showing conceptual state of image bear great changes in their implications. Based on Auguste Rodin, who opened the door of modern human sculpture, George Segal, who expressed social phenomena and the short life of contemporary society with his social consciousness accordingly, Antony Gromley, who expressed transmission of ego, concept of inner space, ego of expanded space and ego as a social being by using his body, Bae Hyeong-gyeong, who expressed the image of agony, by which the biological being and social being are expressed that are positioned inside humans with human sculptures, and Cheon Seong-myeong, who shows existential agony of solitary modern people by a self-portrait as a model were selected as precedent artists, while studying how to solve the inner world of human beings by their own bodies. Especially, in the study of my art-works, the inner pain and inside world of the contemporary men expressed through human sculptures were analyzed. With the use of attention, expressions, poses, textures, objet of human bodies, ways to effectively transmit the emotions of human mind to the audiences were studied. I frequently use human bodies, which are the material of compensation sculptures and clay as the way to express them. In conclusion, this study tries to seek ways to develop my art works by finding out the root of my body fragments, the classical way of expression, comparing and analyzing how to express the inner world experienced from the relationships between the society and person with the works of researcher.
Humans, after the extremely developed 20th century, are living in a complex society. In addition, they are enjoying abundance, convenience and rapidity incomparable with the past. On the contrary, they live with extreme insecurity. I paid attention to the internal deficiency of humans coming from innumerable relationships inevitable from the contemporary society as the reason of insecurity. A philosopher, Marx, had argued that human beings are materialistic and social animals, who cannot live alone without any interactions with the society. After World War 1 and 2, the world experienced insecure period in the history, and experienced loss of humanity and frustrating sense of crisis due to the confusion. A trend of expressionism that is centered on the humans in a form of expression of the world inside to avoid it has appeared. The expressionists placed the true purpose of art in the expression of human emotions and senses. The artists have made sculptures of human bodies with shamanistic meanings through human sculptures and religious, political and innumerable meanings as well before Christ. Since the 20th century, numerous works expressed in human bodies in the present art since the 20th century appear in a variety of patterns such as avant-garde, destructive and dismantling ones. They are not changes simple or those in shapes, but their meanings in accordance with the shape that shows the discontinuing and moving life of philosophic meaning and the shape showing conceptual state of image bear great changes in their implications. Based on Auguste Rodin, who opened the door of modern human sculpture, George Segal, who expressed social phenomena and the short life of contemporary society with his social consciousness accordingly, Antony Gromley, who expressed transmission of ego, concept of inner space, ego of expanded space and ego as a social being by using his body, Bae Hyeong-gyeong, who expressed the image of agony, by which the biological being and social being are expressed that are positioned inside humans with human sculptures, and Cheon Seong-myeong, who shows existential agony of solitary modern people by a self-portrait as a model were selected as precedent artists, while studying how to solve the inner world of human beings by their own bodies. Especially, in the study of my art-works, the inner pain and inside world of the contemporary men expressed through human sculptures were analyzed. With the use of attention, expressions, poses, textures, objet of human bodies, ways to effectively transmit the emotions of human mind to the audiences were studied. I frequently use human bodies, which are the material of compensation sculptures and clay as the way to express them. In conclusion, this study tries to seek ways to develop my art works by finding out the root of my body fragments, the classical way of expression, comparing and analyzing how to express the inner world experienced from the relationships between the society and person with the works of researcher.
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