농촌관광을 성공적으로 이끌기 위해서는 관련분야의 전문인력 개발 및 양성을 위한 농촌관광교육(green-tourism education)이 필수적인 사안이다. 그러나 농촌관광교육과 같은 세부 교육과정에 대한 선행연구는 거의 이루어지지 못했고, 농촌관광교육의 특성이나 교육이 농업인의 소득증대에 얼마나 기여하였는지에 대한 교육성과 측정과 관련한 연구는 전무한 실정이다.
본 연구는 경상북도내 농촌관광교육을 이수한 교육생을 사례로 선정하여, 농촌관광교육의 인지적 특성을 분석하고, 농촌관광교육의 교육효과, 그 결과로 나타나는 경제적 성과로서 농촌관광 소득증대의 관계를 실증적으로 분석하고자 한다.
본 연구의 수행을 위하여 농촌관광교육의 성과에 미치는 요인을 교육태도, 교육프로그램, 농촌관광환경 등 3개로 구분하였다.
농촌관광교육의 인지적 특성을 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 농촌관광교육은 50대 이상의 남성, 영농경력 10년 미만의 겸업농, 귀농한 고학력자들의 참여가 높은 것으로 나타났다. 이로써 농업인의 의식수준이 농촌관광과 같은 3차산업 영역으로 진출하고자 하는 의지와 시도가 증가하고 있는 것으로 파악할 수 있다.
둘째, 농촌관광에 대한 관심과 인식수준이 점차 확대되고 있으며, 주로 농업기술센터, 농어촌공사등 공공기관에 의해 교육이 제공되며, 교육정보는 홍보매체와 영농관련 기관을 통해 획득하는 것으로 나타났다.
셋째, 농촌관광교육에 참여할 당시의 교육태도는 학습의욕이 매우 높았으나, 교육 후에는 교육에 대한 만족도가 떨어지는 것으로 나타났다. 자연자원에 대한 인식은 높았으나, 물적자원과 농촌관광에 대한 인식은 부족하였다.
농촌관광교육의 효과와 성과에 대한 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 농촌관광교육의 교육효과를 지식, 실행, 사회효과의 세 영역으로 구분하여 분석하였다. 교육을 통해 관련지식과 기술의 향상을 의미하는 지식효과에는 학습동기, ...
농촌관광을 성공적으로 이끌기 위해서는 관련분야의 전문인력 개발 및 양성을 위한 농촌관광교육(green-tourism education)이 필수적인 사안이다. 그러나 농촌관광교육과 같은 세부 교육과정에 대한 선행연구는 거의 이루어지지 못했고, 농촌관광교육의 특성이나 교육이 농업인의 소득증대에 얼마나 기여하였는지에 대한 교육성과 측정과 관련한 연구는 전무한 실정이다.
본 연구는 경상북도내 농촌관광교육을 이수한 교육생을 사례로 선정하여, 농촌관광교육의 인지적 특성을 분석하고, 농촌관광교육의 교육효과, 그 결과로 나타나는 경제적 성과로서 농촌관광 소득증대의 관계를 실증적으로 분석하고자 한다.
본 연구의 수행을 위하여 농촌관광교육의 성과에 미치는 요인을 교육태도, 교육프로그램, 농촌관광환경 등 3개로 구분하였다.
농촌관광교육의 인지적 특성을 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 농촌관광교육은 50대 이상의 남성, 영농경력 10년 미만의 겸업농, 귀농한 고학력자들의 참여가 높은 것으로 나타났다. 이로써 농업인의 의식수준이 농촌관광과 같은 3차산업 영역으로 진출하고자 하는 의지와 시도가 증가하고 있는 것으로 파악할 수 있다.
둘째, 농촌관광에 대한 관심과 인식수준이 점차 확대되고 있으며, 주로 농업기술센터, 농어촌공사등 공공기관에 의해 교육이 제공되며, 교육정보는 홍보매체와 영농관련 기관을 통해 획득하는 것으로 나타났다.
셋째, 농촌관광교육에 참여할 당시의 교육태도는 학습의욕이 매우 높았으나, 교육 후에는 교육에 대한 만족도가 떨어지는 것으로 나타났다. 자연자원에 대한 인식은 높았으나, 물적자원과 농촌관광에 대한 인식은 부족하였다.
농촌관광교육의 효과와 성과에 대한 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 농촌관광교육의 교육효과를 지식, 실행, 사회효과의 세 영역으로 구분하여 분석하였다. 교육을 통해 관련지식과 기술의 향상을 의미하는 지식효과에는 학습동기, 자기효능감, 강사능력, 교육내용, 농촌관광사업 전망이 유의한 것으로 나타났다. 교육내용의 실행효과에는 학습동기, 강사능력, 교육내용, 농촌관광사업 전망이 통계적으로 유의하였으며, 사회효과에는 경력개발, 농촌관광사업 경력이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.
둘째, 농촌관광교육은 소득증대에 영향을 미쳤으며, 교육 이수 후 농촌관광소득의 평균증가율은 11.98%로 나타났다. 소득증대에 영향을 미치는 요인은 경력개발, 자기효능감, 자연자원, 남성, 저연령, 농촌관광전망, 농촌관광사업 경력, 마을개발사업참여 여부 등이 유의하게 나타났다. 농촌관광교육의 교육효과로서 관련분야의 지식, 실행, 사회효과는 모두 농촌관광소득 증대에 강한 영향을 주는 요인으로 나타났다.
본 연구의 수행을 통하여 농촌관광의 경쟁력 강화, 농촌관광교육의 내실화를 제고하기 위한 정책적 시사점을 제시하면 다음과 같다.
먼저, 농촌관광 경쟁력을 강화하기 위해 50대 이상 귀농인의 농촌관광분야 창업 및 소득증대를 위한 정책적 수단이 필요하며, 농촌관광 전문인력 양성 및 체계적 교육체계 구축을 위한 전담 교육기관이 필요하다.
다음으로, 농촌관광교육의 내실화를 위해 맞춤형 교육프로그램 개발, 교육내용 구성과 강사 선정시 전문성, 현장성을 강화하여 교육프로그램의 질적 향상을 도모해야 할 것이다. 또한 지역밀착형 교육 및 교육 제공기관의 다양화가 필요하다.
농촌관광을 성공적으로 이끌기 위해서는 관련분야의 전문인력 개발 및 양성을 위한 농촌관광교육(green-tourism education)이 필수적인 사안이다. 그러나 농촌관광교육과 같은 세부 교육과정에 대한 선행연구는 거의 이루어지지 못했고, 농촌관광교육의 특성이나 교육이 농업인의 소득증대에 얼마나 기여하였는지에 대한 교육성과 측정과 관련한 연구는 전무한 실정이다.
본 연구는 경상북도내 농촌관광교육을 이수한 교육생을 사례로 선정하여, 농촌관광교육의 인지적 특성을 분석하고, 농촌관광교육의 교육효과, 그 결과로 나타나는 경제적 성과로서 농촌관광 소득증대의 관계를 실증적으로 분석하고자 한다.
본 연구의 수행을 위하여 농촌관광교육의 성과에 미치는 요인을 교육태도, 교육프로그램, 농촌관광환경 등 3개로 구분하였다.
농촌관광교육의 인지적 특성을 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 농촌관광교육은 50대 이상의 남성, 영농경력 10년 미만의 겸업농, 귀농한 고학력자들의 참여가 높은 것으로 나타났다. 이로써 농업인의 의식수준이 농촌관광과 같은 3차산업 영역으로 진출하고자 하는 의지와 시도가 증가하고 있는 것으로 파악할 수 있다.
둘째, 농촌관광에 대한 관심과 인식수준이 점차 확대되고 있으며, 주로 농업기술센터, 농어촌공사등 공공기관에 의해 교육이 제공되며, 교육정보는 홍보매체와 영농관련 기관을 통해 획득하는 것으로 나타났다.
셋째, 농촌관광교육에 참여할 당시의 교육태도는 학습의욕이 매우 높았으나, 교육 후에는 교육에 대한 만족도가 떨어지는 것으로 나타났다. 자연자원에 대한 인식은 높았으나, 물적자원과 농촌관광에 대한 인식은 부족하였다.
농촌관광교육의 효과와 성과에 대한 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 농촌관광교육의 교육효과를 지식, 실행, 사회효과의 세 영역으로 구분하여 분석하였다. 교육을 통해 관련지식과 기술의 향상을 의미하는 지식효과에는 학습동기, 자기효능감, 강사능력, 교육내용, 농촌관광사업 전망이 유의한 것으로 나타났다. 교육내용의 실행효과에는 학습동기, 강사능력, 교육내용, 농촌관광사업 전망이 통계적으로 유의하였으며, 사회효과에는 경력개발, 농촌관광사업 경력이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.
둘째, 농촌관광교육은 소득증대에 영향을 미쳤으며, 교육 이수 후 농촌관광소득의 평균증가율은 11.98%로 나타났다. 소득증대에 영향을 미치는 요인은 경력개발, 자기효능감, 자연자원, 남성, 저연령, 농촌관광전망, 농촌관광사업 경력, 마을개발사업참여 여부 등이 유의하게 나타났다. 농촌관광교육의 교육효과로서 관련분야의 지식, 실행, 사회효과는 모두 농촌관광소득 증대에 강한 영향을 주는 요인으로 나타났다.
본 연구의 수행을 통하여 농촌관광의 경쟁력 강화, 농촌관광교육의 내실화를 제고하기 위한 정책적 시사점을 제시하면 다음과 같다.
먼저, 농촌관광 경쟁력을 강화하기 위해 50대 이상 귀농인의 농촌관광분야 창업 및 소득증대를 위한 정책적 수단이 필요하며, 농촌관광 전문인력 양성 및 체계적 교육체계 구축을 위한 전담 교육기관이 필요하다.
다음으로, 농촌관광교육의 내실화를 위해 맞춤형 교육프로그램 개발, 교육내용 구성과 강사 선정시 전문성, 현장성을 강화하여 교육프로그램의 질적 향상을 도모해야 할 것이다. 또한 지역밀착형 교육 및 교육 제공기관의 다양화가 필요하다.
Education for the related professional manpower is essential factor for the successful Green-Tourism. A few preceding studies have been conducted to figure out on the specific curriculum of Green-Tourism education. However, there has been no systemic research about the trait and correlation between...
Education for the related professional manpower is essential factor for the successful Green-Tourism. A few preceding studies have been conducted to figure out on the specific curriculum of Green-Tourism education. However, there has been no systemic research about the trait and correlation between education and farm income. Therefore, this study is to analyze cognitive characteristics, education effect, and its correlation with farm income, on trainees who finished Green-Tourism education of Gyeongsangbukdo Province. This study explores with three independent factors; education attitude, education program, and Green-Tourism environment.
The analysis results of cognitive characteristics of Green-Tourism Education are as bellows.
First, the main participants to the education are 50’s men, part time farmer, and returned highly educated farmer. It shows that the demand of rural area on the Green-Tourism is increasing steadily.
Second, the interest and awareness on Green-Tourism have been rising fast. Public service from Agricultural technology center and Korea rural community corporation, have been expanded on the Green-Tourism education, and usually trainees get the information from media and farmers associations.
Third, the trainee has highly motivated at the beginning level, but correspondingly satisfaction level is lower after finishing the program. It is supposed that they have highly recognition on the natural resources but lack of understanding on infrastructure and Green-Tourism of rural area.
The analysis effect and performance of Green-Tourism education are as follows.
First, the effect of Green-Tourism education has analyzed in three areas; knowledge, practice, and social effect. For knowledge effect, there are positive relationships between learning motivation, performance self-efficacy, trainer ability, education contents, and prospect for Green-Tourism business. For practice effect, there are positive relationships between learning motivation, trainer ability, education contents, and prospect for Green-Tourism business. For social effect, there are positive relationships between career developments, career of Green-Tourism business.
Second, Green-Tourism education effect to 11.98% increase of the income on average. The factors on increase of the income are career development, performance self-efficacy, natural resources, gender, age, prospect for Green-Tourism, Green-Tourism business experience, and rural village development project participation. Knowledge of relevant areas, practice, and social effect as Green-Tourism education effect, are significant effect on increase of the income in rural area.
Based on the results, following suggestions can be presented regarding consolidation of competitive power and reinforcing methods of Green-Tourism Education,
First, for consolidation of competitive power of Green-Tourism, it needs the policy for start up business and increase of the income of 50's returned farmer in Green-Tourism area, and an educational institution for systematic education program and HRD of Green-Tourism.
Second, for reinforcing of Green-Tourism education, it needs qualitative improvement of education program through development of curriculum in order, professional instructors with ample experience. In addition, it needs local based education and spread to various educational institutions.
key words: Green-Tourism, education effect and performance, farmer's education.
Education for the related professional manpower is essential factor for the successful Green-Tourism. A few preceding studies have been conducted to figure out on the specific curriculum of Green-Tourism education. However, there has been no systemic research about the trait and correlation between education and farm income. Therefore, this study is to analyze cognitive characteristics, education effect, and its correlation with farm income, on trainees who finished Green-Tourism education of Gyeongsangbukdo Province. This study explores with three independent factors; education attitude, education program, and Green-Tourism environment.
The analysis results of cognitive characteristics of Green-Tourism Education are as bellows.
First, the main participants to the education are 50’s men, part time farmer, and returned highly educated farmer. It shows that the demand of rural area on the Green-Tourism is increasing steadily.
Second, the interest and awareness on Green-Tourism have been rising fast. Public service from Agricultural technology center and Korea rural community corporation, have been expanded on the Green-Tourism education, and usually trainees get the information from media and farmers associations.
Third, the trainee has highly motivated at the beginning level, but correspondingly satisfaction level is lower after finishing the program. It is supposed that they have highly recognition on the natural resources but lack of understanding on infrastructure and Green-Tourism of rural area.
The analysis effect and performance of Green-Tourism education are as follows.
First, the effect of Green-Tourism education has analyzed in three areas; knowledge, practice, and social effect. For knowledge effect, there are positive relationships between learning motivation, performance self-efficacy, trainer ability, education contents, and prospect for Green-Tourism business. For practice effect, there are positive relationships between learning motivation, trainer ability, education contents, and prospect for Green-Tourism business. For social effect, there are positive relationships between career developments, career of Green-Tourism business.
Second, Green-Tourism education effect to 11.98% increase of the income on average. The factors on increase of the income are career development, performance self-efficacy, natural resources, gender, age, prospect for Green-Tourism, Green-Tourism business experience, and rural village development project participation. Knowledge of relevant areas, practice, and social effect as Green-Tourism education effect, are significant effect on increase of the income in rural area.
Based on the results, following suggestions can be presented regarding consolidation of competitive power and reinforcing methods of Green-Tourism Education,
First, for consolidation of competitive power of Green-Tourism, it needs the policy for start up business and increase of the income of 50's returned farmer in Green-Tourism area, and an educational institution for systematic education program and HRD of Green-Tourism.
Second, for reinforcing of Green-Tourism education, it needs qualitative improvement of education program through development of curriculum in order, professional instructors with ample experience. In addition, it needs local based education and spread to various educational institutions.
key words: Green-Tourism, education effect and performance, farmer's education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.