본 논문은 모차르트 오페라 「마술피리( Die Zauberflöte)」에 나타난 프리메이슨 사상을 연구함으로써 작곡가가 의도한 작품의 구성과 짜임, 상징적 의미들을 고찰하여 오페라를 더 잘 이해하는 것을 목적으로 한다. 모차르트는 오페라 분야에 큰 업적을 이룬 작곡가이다. 그는 어려서부터 수많은 연주여행을 통하여 각 나라의 음악양식을 습득하였고, 그 양식을 통해 수많은 작품을 남겼다. 이러한 음악적 다양성은 모차르트의 오페라에서도 발견할 수 있다. 그는 한 장르에 국한되지 않고 오페라 세리아, 오페라 부파, 징슈필의 세 장르의 범주에 포함되는 많은 오페라를 작곡하였다. 오페라의 전통적인 양식을 따르면서도 자신만의 독특한 개성으로 작품을 완성시켰고 징슈필에서는 오페라 세리아와 부파적인 양식을 가져와 혼합양식의 모습을 보여주었다. 특히 오페라 「마술피리」에서는 오페라 세리아의 콜로라투라적 아리아와 오페라 부파의 희극적인 요소, 징슈필의 독일 전통의 민요적인 선율을 사용하여 모든 장르의 요소를 하나의 작품 속에 융합시켰다. 모차르트는 자유, 평등, 박애를 추구하는 프리메이슨의 단원이었다. 프리메이슨은 자신들이 설정한 이상적인 인간상에 도달하는 것을 목적으로 하였고 여러 가지 상징과 비밀을 가지며 비밀단체의 모습을 띄었다. 모차르트는 오페라 「마술피리」를 통하여 프리메이슨을 선전하고자 하였다. 모차르트는 프리메이슨과 관련된 인물들을 오페라 「마술피리」의 등장인물로 상징적으로 나타내었다, 그는 오페라 「마술피리」에 프리메이슨의 입문단계를 표현하였으며, 프리메이슨의 사상과 상징을 표현하였다. 프리메이슨이 가지고 있는 형제애, 여성관, 이상세계에 대한 시선 등이 오페라의 여러 구성요소의 모습으로 작품 속에 녹아있다. 또 프리메이슨을 상징하는 숫자 3은 오페라의 전체를 통해 많은 부분에서 자리 잡고 있다. 등장인물의 설정, 오페라를 지배하는 조성, 시련 중에 얻는 계율과 교훈 등이 숫자 3의 상징을 사용한 구성의 예이다. 이처럼 오페라 「마술피리」는 프리메이슨 사상에 의해 지배되어 있다. 작곡가의 사상이 우연히 작품에 영향을 끼친 것이 아니라 작곡가가 의도적으로 작품 안에 자신의 사상을 이입시킨 것이다. 본 논문은 연주자들이 작곡자의 의도를 파악하고, 그 의도에 맞게 작품을 이해하는데 도움을 주기위한 연구이다.
본 논문은 모차르트 오페라 「마술피리( Die Zauberflöte)」에 나타난 프리메이슨 사상을 연구함으로써 작곡가가 의도한 작품의 구성과 짜임, 상징적 의미들을 고찰하여 오페라를 더 잘 이해하는 것을 목적으로 한다. 모차르트는 오페라 분야에 큰 업적을 이룬 작곡가이다. 그는 어려서부터 수많은 연주여행을 통하여 각 나라의 음악양식을 습득하였고, 그 양식을 통해 수많은 작품을 남겼다. 이러한 음악적 다양성은 모차르트의 오페라에서도 발견할 수 있다. 그는 한 장르에 국한되지 않고 오페라 세리아, 오페라 부파, 징슈필의 세 장르의 범주에 포함되는 많은 오페라를 작곡하였다. 오페라의 전통적인 양식을 따르면서도 자신만의 독특한 개성으로 작품을 완성시켰고 징슈필에서는 오페라 세리아와 부파적인 양식을 가져와 혼합양식의 모습을 보여주었다. 특히 오페라 「마술피리」에서는 오페라 세리아의 콜로라투라적 아리아와 오페라 부파의 희극적인 요소, 징슈필의 독일 전통의 민요적인 선율을 사용하여 모든 장르의 요소를 하나의 작품 속에 융합시켰다. 모차르트는 자유, 평등, 박애를 추구하는 프리메이슨의 단원이었다. 프리메이슨은 자신들이 설정한 이상적인 인간상에 도달하는 것을 목적으로 하였고 여러 가지 상징과 비밀을 가지며 비밀단체의 모습을 띄었다. 모차르트는 오페라 「마술피리」를 통하여 프리메이슨을 선전하고자 하였다. 모차르트는 프리메이슨과 관련된 인물들을 오페라 「마술피리」의 등장인물로 상징적으로 나타내었다, 그는 오페라 「마술피리」에 프리메이슨의 입문단계를 표현하였으며, 프리메이슨의 사상과 상징을 표현하였다. 프리메이슨이 가지고 있는 형제애, 여성관, 이상세계에 대한 시선 등이 오페라의 여러 구성요소의 모습으로 작품 속에 녹아있다. 또 프리메이슨을 상징하는 숫자 3은 오페라의 전체를 통해 많은 부분에서 자리 잡고 있다. 등장인물의 설정, 오페라를 지배하는 조성, 시련 중에 얻는 계율과 교훈 등이 숫자 3의 상징을 사용한 구성의 예이다. 이처럼 오페라 「마술피리」는 프리메이슨 사상에 의해 지배되어 있다. 작곡가의 사상이 우연히 작품에 영향을 끼친 것이 아니라 작곡가가 의도적으로 작품 안에 자신의 사상을 이입시킨 것이다. 본 논문은 연주자들이 작곡자의 의도를 파악하고, 그 의도에 맞게 작품을 이해하는데 도움을 주기위한 연구이다.
The purpose of this paper is to gain a better understanding of opera by studying the Freemason ideology manifested in the Mozart’s opera, 「Die Zauberflöte」 in order to examine the composition, organization and symbolic meanings of the work intended by the composer. Mozart is a composer who left behi...
The purpose of this paper is to gain a better understanding of opera by studying the Freemason ideology manifested in the Mozart’s opera, 「Die Zauberflöte」 in order to examine the composition, organization and symbolic meanings of the work intended by the composer. Mozart is a composer who left behind significant achievements in the field of opera. He traveled to numerous nations to perform even as a child during which he learned about each nation’s musical form. He then utilized these forms to produce many works. This musical diversity can be found in Mozart’s operas as well. He not limited by one genre; instead, he composed many operas in three genres - opera seria, opera buffa and Singspiel. While following opera’s traditional form, he completed many works with his own unique characteristics. In case of Singspiel, he pursued after mixed form by bringing in elements of the opera seria and buffa-like form. In particular, the opera, 「Die Zauberflöte」 utilizes Coloratura-like aria of the opera seria, opera buffa’s comical element, and Singspiel’s traditional folkloric melodies, mixing the elements of all the genres into one work. Mozart was a members of the Freemason pursuing freedom, equality, and fraternity. Freemasonry, has been an object of the present invention is to reach the ideal beings that themselves have set, it has a secret symbolism and some, and with the appearance of a secret society. Mozart sought to publicize it via opera, 「Die Zauberflöte」. Mozart had the figures related to Freemason appear in the opera, 「Die Zauberflöte」 using symbolic means. He expressed the stage for entering into the Freemason in his opera, 「Die Zauberflöte」, and realized Freemason’s ideology and symbols. Freemason’s view of the brotherhood, view of the women and perception of the ideal world are mixed into the opera as various components. Moreover, the number three, which symbolizes the Freemason is positioned in the entire opera in many parts. For example, the construct that governs the opera, and religious precepts and lessons gained during spiritual training use the number three as their symbol. Likewise, the opera, 「Die Zauberflöte」 is governed by Freemason ideology. It is not like the composer’s ideology affected the work by chance. Instead, the composer intentionally input his own ideology into his work. This research was carried out to help the performers identify the composer’s intention and to understand the work according to the intention.
The purpose of this paper is to gain a better understanding of opera by studying the Freemason ideology manifested in the Mozart’s opera, 「Die Zauberflöte」 in order to examine the composition, organization and symbolic meanings of the work intended by the composer. Mozart is a composer who left behind significant achievements in the field of opera. He traveled to numerous nations to perform even as a child during which he learned about each nation’s musical form. He then utilized these forms to produce many works. This musical diversity can be found in Mozart’s operas as well. He not limited by one genre; instead, he composed many operas in three genres - opera seria, opera buffa and Singspiel. While following opera’s traditional form, he completed many works with his own unique characteristics. In case of Singspiel, he pursued after mixed form by bringing in elements of the opera seria and buffa-like form. In particular, the opera, 「Die Zauberflöte」 utilizes Coloratura-like aria of the opera seria, opera buffa’s comical element, and Singspiel’s traditional folkloric melodies, mixing the elements of all the genres into one work. Mozart was a members of the Freemason pursuing freedom, equality, and fraternity. Freemasonry, has been an object of the present invention is to reach the ideal beings that themselves have set, it has a secret symbolism and some, and with the appearance of a secret society. Mozart sought to publicize it via opera, 「Die Zauberflöte」. Mozart had the figures related to Freemason appear in the opera, 「Die Zauberflöte」 using symbolic means. He expressed the stage for entering into the Freemason in his opera, 「Die Zauberflöte」, and realized Freemason’s ideology and symbols. Freemason’s view of the brotherhood, view of the women and perception of the ideal world are mixed into the opera as various components. Moreover, the number three, which symbolizes the Freemason is positioned in the entire opera in many parts. For example, the construct that governs the opera, and religious precepts and lessons gained during spiritual training use the number three as their symbol. Likewise, the opera, 「Die Zauberflöte」 is governed by Freemason ideology. It is not like the composer’s ideology affected the work by chance. Instead, the composer intentionally input his own ideology into his work. This research was carried out to help the performers identify the composer’s intention and to understand the work according to the intention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.