문화예술교육은 사회의 핵심적 역할을 할 뿐만 아니라 삶의 질을 향상시키는데 기여하고, 사회 구성원이 건전한 시민으로 성장하는데 중요한 역할을 한다. 현대인의 삶에 문화가 필수요소인 만큼, 본 연구를 통해 한국 문화예술교육의 지속적인 발전을 도모하는 데 목적이 있다. 본 연구 결과로 도출된 문화예술교육의 다양한 영향요인 분석을 통해 현대인의 삶에서 문화예술교육이 차지하는 참된 의의를 찾고, 문화예술에 대한 현대인의 지속적인 가치탐구를 도모하고자 한다. 문화예술교육은 문화교육과 예술교육을 포괄한 개념이므로 문화예술의 복합적인 성격을 분류하여 실증적인 방식의 분석을 할 필요가 있다. 본 연구는 마케팅적 접근 방식을 통한 계량적 ...
문화예술교육은 사회의 핵심적 역할을 할 뿐만 아니라 삶의 질을 향상시키는데 기여하고, 사회 구성원이 건전한 시민으로 성장하는데 중요한 역할을 한다. 현대인의 삶에 문화가 필수요소인 만큼, 본 연구를 통해 한국 문화예술교육의 지속적인 발전을 도모하는 데 목적이 있다. 본 연구 결과로 도출된 문화예술교육의 다양한 영향요인 분석을 통해 현대인의 삶에서 문화예술교육이 차지하는 참된 의의를 찾고, 문화예술에 대한 현대인의 지속적인 가치탐구를 도모하고자 한다. 문화예술교육은 문화교육과 예술교육을 포괄한 개념이므로 문화예술의 복합적인 성격을 분류하여 실증적인 방식의 분석을 할 필요가 있다. 본 연구는 마케팅적 접근 방식을 통한 계량적 데이터분석을 제시한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 한국 문화예술의 근간으로 볼 수 있는 한국문화예술교육진흥원의 선행 연구를 분석한 뒤, 한국문화예술교육진흥원의 문화예술교육 대표 사업군의 수강생과 프로그램 참여 학생과 연령이 비슷한 비수강생을 대상으로 설문조사 방식을 이용하여 연구를 진행할 것이다. 연구에 사용된 주요 지표는 사회적·문화적·경제적·교육적 지표이며, 본 연구는 이를 활용하여 문화예술교육이 현대인에게 어떠한 영향을 주는지 파악하고 평가분석을 진행하였다. 문화예술교육 수혜집단은 연구의 주요 지표로 제시한 사회적·문화적·경제적·교육적 영향요인에 대해 중앙값을 넘는 긍정적인 결과를 보였다. 유사집단 또한 문화예술의 중요성을 인식하는 정도는 수혜집단과 같이 긍정적인 모습을 보였으나, 두 집단 간 차이를 확인하기 위해 회귀분석을 한 결과 문화예술교육 비수혜 집단은 문화예술교육의 필요성은 느끼지만 문화예술에 대한 가치인식 정도는 수혜집단에 비해 다소 떨어지는 결과를 보였다. 본 연구를 통해 문화예술교육 연구에 대한 새로운 연구 접근방식의 장을 열게 되었다. 기업의 이윤에 초점을 맞춘 마케팅학을 보다 학문적인 분야에 도입시킴으로써, 마케팅학의 학문적 영역을 넓히게 된 점에 의의를 둔다. 문화예술과 관련된 정책이 시행된 이래로 여러 문화예술교육 사업이 시행되며, 이에 따른 결과물이 두각을 나타내고 있다. 문화예술교육의 중요성을 강조하며 여러 교육 사업을 시작한 만큼, 본 연구를 통해 문화예술교육의 성과분석 및 문화예술교육 수혜자/비수혜자 간 비교를 통해 한국 문화예술교육의 밝은 미래를 희망한다. 한국 문화예술교육정책이 시작된 지 근 10년이 된 시점에서 정책 집행에 따른 문화예술교육 사업의 성과를 살펴보며, 문화예술교육에 대한 올바르고 객관적인 평가분석이 있어야 한국 문화예술교육의 장래도 밝을 것으로 사료된다.
문화예술교육은 사회의 핵심적 역할을 할 뿐만 아니라 삶의 질을 향상시키는데 기여하고, 사회 구성원이 건전한 시민으로 성장하는데 중요한 역할을 한다. 현대인의 삶에 문화가 필수요소인 만큼, 본 연구를 통해 한국 문화예술교육의 지속적인 발전을 도모하는 데 목적이 있다. 본 연구 결과로 도출된 문화예술교육의 다양한 영향요인 분석을 통해 현대인의 삶에서 문화예술교육이 차지하는 참된 의의를 찾고, 문화예술에 대한 현대인의 지속적인 가치탐구를 도모하고자 한다. 문화예술교육은 문화교육과 예술교육을 포괄한 개념이므로 문화예술의 복합적인 성격을 분류하여 실증적인 방식의 분석을 할 필요가 있다. 본 연구는 마케팅적 접근 방식을 통한 계량적 데이터분석을 제시한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 한국 문화예술의 근간으로 볼 수 있는 한국문화예술교육진흥원의 선행 연구를 분석한 뒤, 한국문화예술교육진흥원의 문화예술교육 대표 사업군의 수강생과 프로그램 참여 학생과 연령이 비슷한 비수강생을 대상으로 설문조사 방식을 이용하여 연구를 진행할 것이다. 연구에 사용된 주요 지표는 사회적·문화적·경제적·교육적 지표이며, 본 연구는 이를 활용하여 문화예술교육이 현대인에게 어떠한 영향을 주는지 파악하고 평가분석을 진행하였다. 문화예술교육 수혜집단은 연구의 주요 지표로 제시한 사회적·문화적·경제적·교육적 영향요인에 대해 중앙값을 넘는 긍정적인 결과를 보였다. 유사집단 또한 문화예술의 중요성을 인식하는 정도는 수혜집단과 같이 긍정적인 모습을 보였으나, 두 집단 간 차이를 확인하기 위해 회귀분석을 한 결과 문화예술교육 비수혜 집단은 문화예술교육의 필요성은 느끼지만 문화예술에 대한 가치인식 정도는 수혜집단에 비해 다소 떨어지는 결과를 보였다. 본 연구를 통해 문화예술교육 연구에 대한 새로운 연구 접근방식의 장을 열게 되었다. 기업의 이윤에 초점을 맞춘 마케팅학을 보다 학문적인 분야에 도입시킴으로써, 마케팅학의 학문적 영역을 넓히게 된 점에 의의를 둔다. 문화예술과 관련된 정책이 시행된 이래로 여러 문화예술교육 사업이 시행되며, 이에 따른 결과물이 두각을 나타내고 있다. 문화예술교육의 중요성을 강조하며 여러 교육 사업을 시작한 만큼, 본 연구를 통해 문화예술교육의 성과분석 및 문화예술교육 수혜자/비수혜자 간 비교를 통해 한국 문화예술교육의 밝은 미래를 희망한다. 한국 문화예술교육정책이 시작된 지 근 10년이 된 시점에서 정책 집행에 따른 문화예술교육 사업의 성과를 살펴보며, 문화예술교육에 대한 올바르고 객관적인 평가분석이 있어야 한국 문화예술교육의 장래도 밝을 것으로 사료된다.
Arts and culture education can play a key role in the community. It improves the quality of life as well as the civil society’s healthy growth. As culture is the essential value in modern life, this study has an object in continuous development in Korea’s arts and culture education. Drawing a conclu...
Arts and culture education can play a key role in the community. It improves the quality of life as well as the civil society’s healthy growth. As culture is the essential value in modern life, this study has an object in continuous development in Korea’s arts and culture education. Drawing a conclusion from this study, we find the true meaning of arts and culture education in modern life. And this study aims to modern people’s continuous research for arts and cultural value. Arts & Culture education is the comprehensive concept of Arts-Education and Cultural-Education. So we must classify the complex nature of Arts and Culture through to empirical analysis. In this study, the marketing approach presents quantitative data analysis methods. In order to achieve the object of the study, we have to analyze Korea Arts and Culture Education Institution’s previous study. After analyze previous study, This study use questionnaire survey analysis for research method. To selecting the specimen, we choose Korea Arts and Culture Education Institution’s attendee and similar aged non-attended students in the Korea Arts and Culture Education Institution’s program. The main indicators are Social index, Cultural index, and Educational index. This study make the best use of that indicators to understanding the effect to the modern people. The study says, Arts and Cultue Education program’s attendees are present positive results at these four key-indicator. But non-attended students are realize the importance of Arts and Culture Education less than program;s attendees. Non-attended students feel the needs of Arts and Culture Education, but it is the matter of the degree. In this study, we are open the new chapter of Arts and Culture Education research’s approach method for challenge the new way. In the past, marketing studies are focused only to profit on of company, but after this study, marketing’s academical area are broaden than the old days. This study puts the meaning at that point.
Arts and culture education can play a key role in the community. It improves the quality of life as well as the civil society’s healthy growth. As culture is the essential value in modern life, this study has an object in continuous development in Korea’s arts and culture education. Drawing a conclusion from this study, we find the true meaning of arts and culture education in modern life. And this study aims to modern people’s continuous research for arts and cultural value. Arts & Culture education is the comprehensive concept of Arts-Education and Cultural-Education. So we must classify the complex nature of Arts and Culture through to empirical analysis. In this study, the marketing approach presents quantitative data analysis methods. In order to achieve the object of the study, we have to analyze Korea Arts and Culture Education Institution’s previous study. After analyze previous study, This study use questionnaire survey analysis for research method. To selecting the specimen, we choose Korea Arts and Culture Education Institution’s attendee and similar aged non-attended students in the Korea Arts and Culture Education Institution’s program. The main indicators are Social index, Cultural index, and Educational index. This study make the best use of that indicators to understanding the effect to the modern people. The study says, Arts and Cultue Education program’s attendees are present positive results at these four key-indicator. But non-attended students are realize the importance of Arts and Culture Education less than program;s attendees. Non-attended students feel the needs of Arts and Culture Education, but it is the matter of the degree. In this study, we are open the new chapter of Arts and Culture Education research’s approach method for challenge the new way. In the past, marketing studies are focused only to profit on of company, but after this study, marketing’s academical area are broaden than the old days. This study puts the meaning at that point.
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