현대 디자인에서 전통 태극(太極) 문양의 응용에 관한 연구 : 중국의 “탄무쟝”(譚木匠)나무빗 포장 디자인을 중심으로 A Study on the Application of Traditional Taegeuk Patterns in Modern Design Focusing on the Wooden Comb Packing Design of Chinese Tan Mujiang원문보기
중국 전통 문양의 대부분은 전통 문화, 철학 이념 및 세계관 등의 의미를 담은 이미지들을 재현(體現)하고 있다. 경제가 발전함에 따라 현대 포장 디자인의 전통 문양이 중시되고 있다. 태극 문양은 중국 문화의 가장 대표적인 전통 문양으로써 중국의 전통 문화로 부터 영향을 받았다. 태극 문양은 혁신적인 사고와 시대를 함께 나아간다는 철학의 기초가 됐다. 태극 문양의 핵심은 바로 "원", "S"형 곡선, "공유선"이다. 본 연구는 태극 “원”, 태극...
중국 전통 문양의 대부분은 전통 문화, 철학 이념 및 세계관 등의 의미를 담은 이미지들을 재현(體現)하고 있다. 경제가 발전함에 따라 현대 포장 디자인의 전통 문양이 중시되고 있다. 태극 문양은 중국 문화의 가장 대표적인 전통 문양으로써 중국의 전통 문화로 부터 영향을 받았다. 태극 문양은 혁신적인 사고와 시대를 함께 나아간다는 철학의 기초가 됐다. 태극 문양의 핵심은 바로 "원", "S"형 곡선, "공유선"이다. 본 연구는 태극 “원”, 태극 "S"형 곡선과 태극 음양조화 원리 등 태극에 관한 이미지를 응용해 “탄무쟝” 나무빗을 포장하는 포장 작품으로 표현하고자 한다. 이를 위해 태극 문양의 원리가 상징하는 특수한 의미를 연구하였다. 태극 문양을 응용하여 개발된 디자인 상품은 대부분 아주 표면적인 수준의 도안에 그친다. 이에 본 논문에서는 태극 문양의 형태 반복과 합성을 통하여 다양하게 변형된 디자인으로 활용할 수 있는지 이에 대한 하나의 해답을 제시해 줄 수 있기를 희망한다. 현재 우리는 디자인이 중요한 시대에 살고 있다. 소비자들은 더 이상 기본 욕구만을 충족시키는 제품보다는 감정적인 만족까지 높여 주는 브랜드를 훨씬 선호한다. 태극 문양은 간결성과 합리성을 지니고 있어, 작품을 제작하면서 문양의 반복과 합성, 변형을 통해 독특한 디자인으로 활용될 수 있다. 또한 우리 민족의 이미지이자, 사상적 근간인 태극 문양이 현대 용품에 맞는 디자인의 주제로 적합함을 확인할 수 있다.
중국 전통 문양의 대부분은 전통 문화, 철학 이념 및 세계관 등의 의미를 담은 이미지들을 재현(體現)하고 있다. 경제가 발전함에 따라 현대 포장 디자인의 전통 문양이 중시되고 있다. 태극 문양은 중국 문화의 가장 대표적인 전통 문양으로써 중국의 전통 문화로 부터 영향을 받았다. 태극 문양은 혁신적인 사고와 시대를 함께 나아간다는 철학의 기초가 됐다. 태극 문양의 핵심은 바로 "원", "S"형 곡선, "공유선"이다. 본 연구는 태극 “원”, 태극 "S"형 곡선과 태극 음양조화 원리 등 태극에 관한 이미지를 응용해 “탄무쟝” 나무빗을 포장하는 포장 작품으로 표현하고자 한다. 이를 위해 태극 문양의 원리가 상징하는 특수한 의미를 연구하였다. 태극 문양을 응용하여 개발된 디자인 상품은 대부분 아주 표면적인 수준의 도안에 그친다. 이에 본 논문에서는 태극 문양의 형태 반복과 합성을 통하여 다양하게 변형된 디자인으로 활용할 수 있는지 이에 대한 하나의 해답을 제시해 줄 수 있기를 희망한다. 현재 우리는 디자인이 중요한 시대에 살고 있다. 소비자들은 더 이상 기본 욕구만을 충족시키는 제품보다는 감정적인 만족까지 높여 주는 브랜드를 훨씬 선호한다. 태극 문양은 간결성과 합리성을 지니고 있어, 작품을 제작하면서 문양의 반복과 합성, 변형을 통해 독특한 디자인으로 활용될 수 있다. 또한 우리 민족의 이미지이자, 사상적 근간인 태극 문양이 현대 용품에 맞는 디자인의 주제로 적합함을 확인할 수 있다.
Chinese traditional patterns give off their distinctive charm by incarnating the images which embody traditional culture, philosophical ideology and world views. As the economy develops, the traditional patterns in the packing design are regarded as important gradually. The Taegeuk pattern, as the m...
Chinese traditional patterns give off their distinctive charm by incarnating the images which embody traditional culture, philosophical ideology and world views. As the economy develops, the traditional patterns in the packing design are regarded as important gradually. The Taegeuk pattern, as the most typical traditional pattern in Chinese culture, has been deeply influenced by Chinese traditional culture. Taegeuk patterns have become the basis of philosophy which proceeds with the innovative thoughts and the era. The core of Taegeuk patterns are circles, S shape curve and the sharing lines. Accordingly, this study is aimed to present the packing works of wooden combs of Tan Mujiang with the use of images related to Taegeuk including the Taegeuk circle, Taegeuk S shape curve and the principle of the balance of yin and yang. For this, the special meaning that the principle of Taegeuk patterns symbolizes was studied. There are many design products developed with the use of Taegeuk patterns. Among them patterns are the most superficial. Therefore, the Taegeuk patterns in this paper are expected to propose answers for various applications with several modified design through shape repeating and composing. Nowadays we are living in a period in which design is very important. The consumers prefer the brands which not only satisfy their basic demands but also provide them emotional satisfaction. Meanwhile, with its briefness and rationality, Taegeuk patterns can employ distinctive design through repeating, composing and modifying the patterns to produce new works. In addition, Taegeuk patterns are our national images. Taegeuk patterns, as the thought foundation, can also identify the suitability with the design motif that fits with the modern goods.
Chinese traditional patterns give off their distinctive charm by incarnating the images which embody traditional culture, philosophical ideology and world views. As the economy develops, the traditional patterns in the packing design are regarded as important gradually. The Taegeuk pattern, as the most typical traditional pattern in Chinese culture, has been deeply influenced by Chinese traditional culture. Taegeuk patterns have become the basis of philosophy which proceeds with the innovative thoughts and the era. The core of Taegeuk patterns are circles, S shape curve and the sharing lines. Accordingly, this study is aimed to present the packing works of wooden combs of Tan Mujiang with the use of images related to Taegeuk including the Taegeuk circle, Taegeuk S shape curve and the principle of the balance of yin and yang. For this, the special meaning that the principle of Taegeuk patterns symbolizes was studied. There are many design products developed with the use of Taegeuk patterns. Among them patterns are the most superficial. Therefore, the Taegeuk patterns in this paper are expected to propose answers for various applications with several modified design through shape repeating and composing. Nowadays we are living in a period in which design is very important. The consumers prefer the brands which not only satisfy their basic demands but also provide them emotional satisfaction. Meanwhile, with its briefness and rationality, Taegeuk patterns can employ distinctive design through repeating, composing and modifying the patterns to produce new works. In addition, Taegeuk patterns are our national images. Taegeuk patterns, as the thought foundation, can also identify the suitability with the design motif that fits with the modern goods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.