본 연구는 1980년대 이후 건축과 이질적 배경을 지닌 실험적 작업을 도입하여 건축의 한계와 관련된 경계에서 도발적인 문제를 제기해 온 부부 건축가 엘리자베스 딜러와 리카르도 스코피디오 및 2000년대 이후 이들과 합류한 렌프로(합류하면서 지은 사무소 정식 이름은 딜러 스코피디오 + 렌프로이며, 이하 DS+R로 약칭)의 실험적인 작업의 핵심을 일상적인 지각과 다른 차원의 지각을 활성화한 것으로 파악하고, 그 속성을 규명하려 한 것이다. DS+R의 작업은 시기적으로 크게 3기로 구분된다. 1기는 1970년대와 1980년대 전시회, 퍼포먼스를 통해 건축과 이질적인 실험적 작업 속에서 동시대의 문화 예술에 많은 영향을 받아 탈-규범적이고 탈-위계적인 다양한 장르의 디자인을 모색한 시기이다. 2기는 1990년대로 도시와 연관된 공공디자인에 집중한 시기이다. 이 단계에서는 실제와 가상의 경계를 다루는 미디어 작업과 공공디자인을 추구한 시기라 할 수 있다. 3기는 렌프로가 합류하여 기존 두 시기에 실험했던 주제들을 건축과 도시 공공디자인 그리고 조경과 같은 보다 큰 스케일의 작업에서 구체적으로 실현시켰던 시기이다. 본 연구는 각 단계별로 관심대상이 서로 다름에도 불구하고, 일상적인 지각에 반해, 새롭게 일깨워지는 지각 즉, 활성화된 지각이 서로 독립적으로 보이는 작품들 가운데 다양한 방식으로 나타난다는 점에 착안하여, 지각의 활성화가 건축화 되는 과정을 밝히고자 한다. 그러한 과정에서 가 결정적인 위치를 차지한다고 보았다. 그 이유는 초기 전시나 퍼포먼스와 같은 예술실험에서 구현되었고 90년대 이후 보철과 같은 기술적 장치를 사용하여 나타냈던 양 시기의 지각의 활성화의 방식을 건축적으로 가장 잘 표현하고 있기 때문이다. 그 특징은 2가지 측면에서 규명된다. 그것은 ①전통적이고 관습적인 건축 요소를 기이하고 낯선 요소로 변형시켜 건축을 ‘다른 방식으로 지각’하게 만드는 것과 ②카메라, 스크린, 폐쇄 회로와 같은 기계장치를 건축의 중요한 요소로 적극적으로 수용하여 ‘새롭게 지각’하게 만드는 두 가지의 지각을 활성화 하는 특성으로 구분된다. 이 2가지 측면에서 본 는 다채로운 지각적 경험을 생성하는 ‘시각적 기계’로 분석하고, 정리할 수 있다. 에서 파악한 지각을 활성화 시키는 2가지 특성은 이전과 이후의 DS+R의 작업을 규명하는 열쇠가 된다. 초기 전시 및 퍼포먼스와 같은 예술작업은 2가지의 방식으로 구분할 수 있다. 그것은 ①컵, 옷, 거울과 같은 일상적인 사물을 변형시켜 새롭게 지각하게 만드는 것과 ②연극이나 무용에 TV나 프로젝터와 같은 보철을 사용하여 퍼포먼스를 더욱 풍부하게 지각할 수 있게 만드는 것이다. 이 2가지 특성이 에서 건축적으로 집약되어 표현되었음을 확인할 수 있다. 따라서 이러한 초기의 작업들은 에서 ‘건축-되기’를 위한 잠재적 실험의 과정이 된다. 이후의 건축물이나 도시 공공디자인 작업에서는 에서 파악된 2가지 지각을 활성화 하는 특성이 다양한 방식으로 변형되어 나타난다. 초기 예술작업에서 지각 활성화 방식들이 를 통해 ‘건축-되기’의 과정을 이루었다면, 이후의 작업들은 다양한 방식으로 변이되고 표현되는 지각 활성화를 위한 또 다른‘-되기’의 과정이라고 할 수 있다. 에서 구체화 되고 이후 건축과 도시 공공 디자인에서 변형되어 나타나는 지각의 활성화는 4가지의 특정한 기법으로 분류할 수 있다. 그것은 ①시각의 조절, ②속도의 조절, ③재료의 조절, ④실재/가상의 긴장의 조절을 통해 와 이후 작품의 밀접한 관계를 더욱 명확하게 보여준다. 에서 도출된 지각을 활성화 시키는 2가지 방식은 변별적인 특성을 갖는 하나의 작품에서의 ...
본 연구는 1980년대 이후 건축과 이질적 배경을 지닌 실험적 작업을 도입하여 건축의 한계와 관련된 경계에서 도발적인 문제를 제기해 온 부부 건축가 엘리자베스 딜러와 리카르도 스코피디오 및 2000년대 이후 이들과 합류한 렌프로(합류하면서 지은 사무소 정식 이름은 딜러 스코피디오 + 렌프로이며, 이하 DS+R로 약칭)의 실험적인 작업의 핵심을 일상적인 지각과 다른 차원의 지각을 활성화한 것으로 파악하고, 그 속성을 규명하려 한 것이다. DS+R의 작업은 시기적으로 크게 3기로 구분된다. 1기는 1970년대와 1980년대 전시회, 퍼포먼스를 통해 건축과 이질적인 실험적 작업 속에서 동시대의 문화 예술에 많은 영향을 받아 탈-규범적이고 탈-위계적인 다양한 장르의 디자인을 모색한 시기이다. 2기는 1990년대로 도시와 연관된 공공디자인에 집중한 시기이다. 이 단계에서는 실제와 가상의 경계를 다루는 미디어 작업과 공공디자인을 추구한 시기라 할 수 있다. 3기는 렌프로가 합류하여 기존 두 시기에 실험했던 주제들을 건축과 도시 공공디자인 그리고 조경과 같은 보다 큰 스케일의 작업에서 구체적으로 실현시켰던 시기이다. 본 연구는 각 단계별로 관심대상이 서로 다름에도 불구하고, 일상적인 지각에 반해, 새롭게 일깨워지는 지각 즉, 활성화된 지각이 서로 독립적으로 보이는 작품들 가운데 다양한 방식으로 나타난다는 점에 착안하여, 지각의 활성화가 건축화 되는 과정을 밝히고자 한다. 그러한 과정에서 가 결정적인 위치를 차지한다고 보았다. 그 이유는 초기 전시나 퍼포먼스와 같은 예술실험에서 구현되었고 90년대 이후 보철과 같은 기술적 장치를 사용하여 나타냈던 양 시기의 지각의 활성화의 방식을 건축적으로 가장 잘 표현하고 있기 때문이다. 그 특징은 2가지 측면에서 규명된다. 그것은 ①전통적이고 관습적인 건축 요소를 기이하고 낯선 요소로 변형시켜 건축을 ‘다른 방식으로 지각’하게 만드는 것과 ②카메라, 스크린, 폐쇄 회로와 같은 기계장치를 건축의 중요한 요소로 적극적으로 수용하여 ‘새롭게 지각’하게 만드는 두 가지의 지각을 활성화 하는 특성으로 구분된다. 이 2가지 측면에서 본 는 다채로운 지각적 경험을 생성하는 ‘시각적 기계’로 분석하고, 정리할 수 있다. 에서 파악한 지각을 활성화 시키는 2가지 특성은 이전과 이후의 DS+R의 작업을 규명하는 열쇠가 된다. 초기 전시 및 퍼포먼스와 같은 예술작업은 2가지의 방식으로 구분할 수 있다. 그것은 ①컵, 옷, 거울과 같은 일상적인 사물을 변형시켜 새롭게 지각하게 만드는 것과 ②연극이나 무용에 TV나 프로젝터와 같은 보철을 사용하여 퍼포먼스를 더욱 풍부하게 지각할 수 있게 만드는 것이다. 이 2가지 특성이 에서 건축적으로 집약되어 표현되었음을 확인할 수 있다. 따라서 이러한 초기의 작업들은 에서 ‘건축-되기’를 위한 잠재적 실험의 과정이 된다. 이후의 건축물이나 도시 공공디자인 작업에서는 에서 파악된 2가지 지각을 활성화 하는 특성이 다양한 방식으로 변형되어 나타난다. 초기 예술작업에서 지각 활성화 방식들이 를 통해 ‘건축-되기’의 과정을 이루었다면, 이후의 작업들은 다양한 방식으로 변이되고 표현되는 지각 활성화를 위한 또 다른‘-되기’의 과정이라고 할 수 있다. 에서 구체화 되고 이후 건축과 도시 공공 디자인에서 변형되어 나타나는 지각의 활성화는 4가지의 특정한 기법으로 분류할 수 있다. 그것은 ①시각의 조절, ②속도의 조절, ③재료의 조절, ④실재/가상의 긴장의 조절을 통해 와 이후 작품의 밀접한 관계를 더욱 명확하게 보여준다. 에서 도출된 지각을 활성화 시키는 2가지 방식은 변별적인 특성을 갖는 하나의 작품에서의 특이성에 주목하여 이를 밖으로 펼쳐서 다른 작품들과 ‘횡적(연대기적)’인 구조 속에서 파악할 수 있다. 그리고 지각 활성화를 위한 4가지 기법을 통한 분석방식은 다른 작품과의 ‘관계의 그물망’속에서 지각 활성화를 위한 특이성들을 ‘종적’으로 파악하게 해준다. 이러한 분석을 통해 살펴 본 DS+R의 작업이 갖는 특성은 건축과 전혀 다른 장르의 작업에서 실험되었던 아이디어들이 건축적인 방식으로 발현된다는 것과 다학제적(multidisciplinary) 작업들을 통해 건축적 아이디어가 더욱 풍부해지는 점에 있다. DS+R은 뒤샹이 예술의 영역을 넘나들며 현대 예술이 길을 열었듯이, 일상적 사물에서 거대한 도시 공공 디자인에 이르기까지 또 예술, 조경, 정보과학, 소비문화와 같은 다른 영역의 디시플린(discipline)의 경계를 넘나들며 건축 디시플린을 확장시키고 강화한다는 점에서 현대건축에 독특한 방식으로 기여하고 있다고 생각한다.
본 연구는 1980년대 이후 건축과 이질적 배경을 지닌 실험적 작업을 도입하여 건축의 한계와 관련된 경계에서 도발적인 문제를 제기해 온 부부 건축가 엘리자베스 딜러와 리카르도 스코피디오 및 2000년대 이후 이들과 합류한 렌프로(합류하면서 지은 사무소 정식 이름은 딜러 스코피디오 + 렌프로이며, 이하 DS+R로 약칭)의 실험적인 작업의 핵심을 일상적인 지각과 다른 차원의 지각을 활성화한 것으로 파악하고, 그 속성을 규명하려 한 것이다. DS+R의 작업은 시기적으로 크게 3기로 구분된다. 1기는 1970년대와 1980년대 전시회, 퍼포먼스를 통해 건축과 이질적인 실험적 작업 속에서 동시대의 문화 예술에 많은 영향을 받아 탈-규범적이고 탈-위계적인 다양한 장르의 디자인을 모색한 시기이다. 2기는 1990년대로 도시와 연관된 공공디자인에 집중한 시기이다. 이 단계에서는 실제와 가상의 경계를 다루는 미디어 작업과 공공디자인을 추구한 시기라 할 수 있다. 3기는 렌프로가 합류하여 기존 두 시기에 실험했던 주제들을 건축과 도시 공공디자인 그리고 조경과 같은 보다 큰 스케일의 작업에서 구체적으로 실현시켰던 시기이다. 본 연구는 각 단계별로 관심대상이 서로 다름에도 불구하고, 일상적인 지각에 반해, 새롭게 일깨워지는 지각 즉, 활성화된 지각이 서로 독립적으로 보이는 작품들 가운데 다양한 방식으로 나타난다는 점에 착안하여, 지각의 활성화가 건축화 되는 과정을 밝히고자 한다. 그러한 과정에서 가 결정적인 위치를 차지한다고 보았다. 그 이유는 초기 전시나 퍼포먼스와 같은 예술실험에서 구현되었고 90년대 이후 보철과 같은 기술적 장치를 사용하여 나타냈던 양 시기의 지각의 활성화의 방식을 건축적으로 가장 잘 표현하고 있기 때문이다. 그 특징은 2가지 측면에서 규명된다. 그것은 ①전통적이고 관습적인 건축 요소를 기이하고 낯선 요소로 변형시켜 건축을 ‘다른 방식으로 지각’하게 만드는 것과 ②카메라, 스크린, 폐쇄 회로와 같은 기계장치를 건축의 중요한 요소로 적극적으로 수용하여 ‘새롭게 지각’하게 만드는 두 가지의 지각을 활성화 하는 특성으로 구분된다. 이 2가지 측면에서 본 는 다채로운 지각적 경험을 생성하는 ‘시각적 기계’로 분석하고, 정리할 수 있다. 에서 파악한 지각을 활성화 시키는 2가지 특성은 이전과 이후의 DS+R의 작업을 규명하는 열쇠가 된다. 초기 전시 및 퍼포먼스와 같은 예술작업은 2가지의 방식으로 구분할 수 있다. 그것은 ①컵, 옷, 거울과 같은 일상적인 사물을 변형시켜 새롭게 지각하게 만드는 것과 ②연극이나 무용에 TV나 프로젝터와 같은 보철을 사용하여 퍼포먼스를 더욱 풍부하게 지각할 수 있게 만드는 것이다. 이 2가지 특성이 에서 건축적으로 집약되어 표현되었음을 확인할 수 있다. 따라서 이러한 초기의 작업들은 에서 ‘건축-되기’를 위한 잠재적 실험의 과정이 된다. 이후의 건축물이나 도시 공공디자인 작업에서는 에서 파악된 2가지 지각을 활성화 하는 특성이 다양한 방식으로 변형되어 나타난다. 초기 예술작업에서 지각 활성화 방식들이 를 통해 ‘건축-되기’의 과정을 이루었다면, 이후의 작업들은 다양한 방식으로 변이되고 표현되는 지각 활성화를 위한 또 다른‘-되기’의 과정이라고 할 수 있다. 에서 구체화 되고 이후 건축과 도시 공공 디자인에서 변형되어 나타나는 지각의 활성화는 4가지의 특정한 기법으로 분류할 수 있다. 그것은 ①시각의 조절, ②속도의 조절, ③재료의 조절, ④실재/가상의 긴장의 조절을 통해 와 이후 작품의 밀접한 관계를 더욱 명확하게 보여준다. 에서 도출된 지각을 활성화 시키는 2가지 방식은 변별적인 특성을 갖는 하나의 작품에서의 특이성에 주목하여 이를 밖으로 펼쳐서 다른 작품들과 ‘횡적(연대기적)’인 구조 속에서 파악할 수 있다. 그리고 지각 활성화를 위한 4가지 기법을 통한 분석방식은 다른 작품과의 ‘관계의 그물망’속에서 지각 활성화를 위한 특이성들을 ‘종적’으로 파악하게 해준다. 이러한 분석을 통해 살펴 본 DS+R의 작업이 갖는 특성은 건축과 전혀 다른 장르의 작업에서 실험되었던 아이디어들이 건축적인 방식으로 발현된다는 것과 다학제적(multidisciplinary) 작업들을 통해 건축적 아이디어가 더욱 풍부해지는 점에 있다. DS+R은 뒤샹이 예술의 영역을 넘나들며 현대 예술이 길을 열었듯이, 일상적 사물에서 거대한 도시 공공 디자인에 이르기까지 또 예술, 조경, 정보과학, 소비문화와 같은 다른 영역의 디시플린(discipline)의 경계를 넘나들며 건축 디시플린을 확장시키고 강화한다는 점에서 현대건축에 독특한 방식으로 기여하고 있다고 생각한다.
This study regards the activation of perception at a dimension different from everyday perception as the core of experimental works of architect couple Elizabeth Diller and Ricardo Scofidio who have raised provocative issues at the boundary related to the limit of architecture introduced experimenta...
This study regards the activation of perception at a dimension different from everyday perception as the core of experimental works of architect couple Elizabeth Diller and Ricardo Scofidio who have raised provocative issues at the boundary related to the limit of architecture introduced experimental works with backgrounds heterogeneous with architecture since the 1980s and Charles Renfro who joined them after the 2000s (Diller Scofidio + Renfro is the full title of the office established when he joined, hereafter abbreviated as ‘DS+R’), and it attempts to look into their properties. DS+R’s works fall into three periods. The first period is one in which it sought designs in various non-normative and non-hierarchical genres influenced by contemporary culture and arts in experimental works heterogeneous with architecture through exhibitions and performances in the 1970s and 1980s. The second period is one in which it focused on public design related to the city in the 1990s. This stage can be described as a period in which they pursued design dealing with the boundary between the real and the imaginary. The third period is one in which Renfro joined them and it concretely realized the themes experimented in the previous two periods in its works on larger scales, such as architecture, urban public design and landscape. This study attempts to identify a process in which the activation of perception becomes architecture, based on the fact that the perception newly awakened, that is, activated perception as compared with everyday perception appears in various methods in seemingly independent works, although the objects of interest differ by each stage. In such a process, ‘Slow House’ (1991) occupies a critical position. It is because it was realized in artistic experiments like its early exhibitions or performances, and it best expresses the way of activating perception architecturally shown in the two periods using technological devices like supplements in the 1990s. Its characteristics are investigated in two aspects of activating perception: ① To transform traditional and customary architectural elements into strange and unfamiliar elements to make architecture ‘be perceived in another way’ and ② To actively accept mechanical devices such as cameras, screens and closed circuits as important factors of architecture to ‘be perceived newly.’ ‘Slow House’ viewed from these two aspects can be analyzed and organized as a ‘visual machine’ generating various perceptual experiences. Two properties activating the perception, captured by ‘Slow House’ become the key to investigation of DS+R’s works before and after. Artworks such as its early exhibitions and performances can be divided by two ways: ① To transform everyday objects such as cups, clothes and mirrors to be perceived newly and ② To make performances perceived more richly using supplements like TVs or projectors in plays and dances. It is noted that these two properties were expressed and integrated architecturally in ‘Slow House.’ Thus, these early works become a process of potential experiments for a sort of ‘becoming architecture’ in ‘Slow House’ to express in a Deleuzian approach. In its later buildings or urban public design works, the ways of activating two kinds of perception, captured in ‘Slow House’ are transformed in various methods. While the ways of activating perception in its early artworks constituted a process of ‘becoming architecture’ through ‘Slow House,’ its later works are a process of another ‘becoming’ for the activation of perception in which they are transformed and expressed in various methods. The activation of perception that becomes concrete in ‘Slow House’ and transformed in its later architecture and urban public design can be classified into four specific methods: ① control of sight; ② control of speed; ③ control of materials; and ④ tension between the real and the virtual, which show close relationships between ‘Slow House’ and later works more clearly. While the two ways of activating the perception drawn from ‘Slow House’ focus on the peculiarities expressed in a single building with distinctive characteristics and spread it outside to be understood in a ‘horizontal (chronological)’ structure with other works, an analysis through four kinds of methods for the activation of perception allows peculiarities for the activation of perception in a ‘net of relationships’ with other works to be ‘vertically’ understood. Through this analysis, it is found that the distinctiveness of DS+R’s works is that the ideas experimented in works of genres absolutely distinct from architecture are expressed architecturally and that its architectural ideas are further enriched through multidisciplinary works. Like Marcel Duchamp opened the way of modern art crossing the domains of the arts, DS+R is thought to contribute to modern architecture specially in that it expands and reinforces the discipline of architecture ranging from everyday objects to huge urban public design and crossing the boundaries of different areas, such as arts, landscaping, information science and consumer culture.
This study regards the activation of perception at a dimension different from everyday perception as the core of experimental works of architect couple Elizabeth Diller and Ricardo Scofidio who have raised provocative issues at the boundary related to the limit of architecture introduced experimental works with backgrounds heterogeneous with architecture since the 1980s and Charles Renfro who joined them after the 2000s (Diller Scofidio + Renfro is the full title of the office established when he joined, hereafter abbreviated as ‘DS+R’), and it attempts to look into their properties. DS+R’s works fall into three periods. The first period is one in which it sought designs in various non-normative and non-hierarchical genres influenced by contemporary culture and arts in experimental works heterogeneous with architecture through exhibitions and performances in the 1970s and 1980s. The second period is one in which it focused on public design related to the city in the 1990s. This stage can be described as a period in which they pursued design dealing with the boundary between the real and the imaginary. The third period is one in which Renfro joined them and it concretely realized the themes experimented in the previous two periods in its works on larger scales, such as architecture, urban public design and landscape. This study attempts to identify a process in which the activation of perception becomes architecture, based on the fact that the perception newly awakened, that is, activated perception as compared with everyday perception appears in various methods in seemingly independent works, although the objects of interest differ by each stage. In such a process, ‘Slow House’ (1991) occupies a critical position. It is because it was realized in artistic experiments like its early exhibitions or performances, and it best expresses the way of activating perception architecturally shown in the two periods using technological devices like supplements in the 1990s. Its characteristics are investigated in two aspects of activating perception: ① To transform traditional and customary architectural elements into strange and unfamiliar elements to make architecture ‘be perceived in another way’ and ② To actively accept mechanical devices such as cameras, screens and closed circuits as important factors of architecture to ‘be perceived newly.’ ‘Slow House’ viewed from these two aspects can be analyzed and organized as a ‘visual machine’ generating various perceptual experiences. Two properties activating the perception, captured by ‘Slow House’ become the key to investigation of DS+R’s works before and after. Artworks such as its early exhibitions and performances can be divided by two ways: ① To transform everyday objects such as cups, clothes and mirrors to be perceived newly and ② To make performances perceived more richly using supplements like TVs or projectors in plays and dances. It is noted that these two properties were expressed and integrated architecturally in ‘Slow House.’ Thus, these early works become a process of potential experiments for a sort of ‘becoming architecture’ in ‘Slow House’ to express in a Deleuzian approach. In its later buildings or urban public design works, the ways of activating two kinds of perception, captured in ‘Slow House’ are transformed in various methods. While the ways of activating perception in its early artworks constituted a process of ‘becoming architecture’ through ‘Slow House,’ its later works are a process of another ‘becoming’ for the activation of perception in which they are transformed and expressed in various methods. The activation of perception that becomes concrete in ‘Slow House’ and transformed in its later architecture and urban public design can be classified into four specific methods: ① control of sight; ② control of speed; ③ control of materials; and ④ tension between the real and the virtual, which show close relationships between ‘Slow House’ and later works more clearly. While the two ways of activating the perception drawn from ‘Slow House’ focus on the peculiarities expressed in a single building with distinctive characteristics and spread it outside to be understood in a ‘horizontal (chronological)’ structure with other works, an analysis through four kinds of methods for the activation of perception allows peculiarities for the activation of perception in a ‘net of relationships’ with other works to be ‘vertically’ understood. Through this analysis, it is found that the distinctiveness of DS+R’s works is that the ideas experimented in works of genres absolutely distinct from architecture are expressed architecturally and that its architectural ideas are further enriched through multidisciplinary works. Like Marcel Duchamp opened the way of modern art crossing the domains of the arts, DS+R is thought to contribute to modern architecture specially in that it expands and reinforces the discipline of architecture ranging from everyday objects to huge urban public design and crossing the boundaries of different areas, such as arts, landscaping, information science and consumer culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.