매스-커스터마이제이션(Mass-Customization)을 통한 주얼리 디자인 연구 : 레이어드 링(Layered-ring)을 중심으로 The Study on Jewelry Design for Mass-Customization : Based on Layered Rings원문보기
현대의 산업 시장은 과거의 생산 중심의 소품종 대량 생산 체제에서 다품종 소량 생산 체제로, 판매 중심의 체제에서 소비자 중심의 체제로 바뀌고 있다. 이는 양과 질의 충족을 이룬 소비자들의 요구에 부응하기 위한 자연스러운 변화이며 주얼리 산업 내에서도 개인의 개성을 표현할 수 있는 제품은 증가하고 있다. 이러한 소비자 중심의 제품의 한 가능성을 모색하기 위하여 본 연구에서는 커스터마이징 개념을 적용하고 있는 주얼리에 대해 연구하고 디자인을 제시하였다. 본 연구의 연구 범위로는 커스터마이징의 방법 중 ...
현대의 산업 시장은 과거의 생산 중심의 소품종 대량 생산 체제에서 다품종 소량 생산 체제로, 판매 중심의 체제에서 소비자 중심의 체제로 바뀌고 있다. 이는 양과 질의 충족을 이룬 소비자들의 요구에 부응하기 위한 자연스러운 변화이며 주얼리 산업 내에서도 개인의 개성을 표현할 수 있는 제품은 증가하고 있다. 이러한 소비자 중심의 제품의 한 가능성을 모색하기 위하여 본 연구에서는 커스터마이징 개념을 적용하고 있는 주얼리에 대해 연구하고 디자인을 제시하였다. 본 연구의 연구 범위로는 커스터마이징의 방법 중 대량 맞춤 방식에 속하는 매스-커스터마이제이션(Mass-Customization)방식을 택하고, 그에 맞는 주얼리를 개발하기 위해 모듈화 된 형태의 디자인을 구상한 뒤 원본 제작과 주형을 이용한 대량 생산 방식을 이용하였다. 그 결과로 취향에 따라 자유롭게 끼울 수 있는 73종의 레이어드 링을 제작하고 이를 통하여 소비자 중심의 주얼리 디자인의 가능성과 한계를 알 수 있었다. 커스터마이징이라는 능동적 행위를 통하여 소비자들은 주얼리에 자신으르 표현할 수 있고, 창조의 즐거움과 심미적 즐거움을 얻을 수 있다. 또한 그 특징으로는 첫째, 주얼리에 정신적인 요소를 부여할 수 있으며 둘째, 사용자가 주얼리 디자인에 직접 관여할 수 있는 방법이며 셋째, 사용자의 자아표현 욕구가 발현되며 넷째, 사용자의 제품 사이의 교감을 형성할 수 있으며, 다섯째, 사용자가 주얼리 구매 획득의 쾌감과는 다른 유희성을 얻을 수 있다. 또한 커스터마이징을 통한 주얼리의 기대 효과로는 다품종 생산이 무궁무진하다는 점과, 주얼리에 개성을 표현할 수 있다는 점, 주얼리의 희귀성을 높여준다는 점이 있으며 이러한 기대 효과들은 사용자들이 자신이 소유한 주얼리에 애착을 느낄 수 있도록 돕는 요인이 된다. 연구의 한계점으로는 커스터마이징을 위한 방법 중 하나인 매스-커스터마이제이션을 선택하면서, 사용자가 디자인을 구상함에 있어 제약이 될 수 있다는 점을 발견하였다. 커스터마이징을 위한 주얼리 디자인은 사용자의 의사를 존중하는 것에서 시작되며 주얼리와 착용한 사람과의 교감을 만들 수 있는 하나의 대안으로서 연구 가치가 있다. 이러한 교감을 위한 주얼리는 사용자의 필요에 의해 많이 개발되고 있으나 학문적 연구는 매우 미미한 상태이므로 본 연구가 미약하게나마 주얼리 디자인 분야에 도움이 되기를 기대하는 바이다. 또한 RP(Rapid Prototype)기술이 급격하게 발달하고 있는 현 시장에서 한번쯤 주얼리 디자인 분야가 나아갈 미래를 그려본다는 점에 본 연구의 가치를 두고 있다.
현대의 산업 시장은 과거의 생산 중심의 소품종 대량 생산 체제에서 다품종 소량 생산 체제로, 판매 중심의 체제에서 소비자 중심의 체제로 바뀌고 있다. 이는 양과 질의 충족을 이룬 소비자들의 요구에 부응하기 위한 자연스러운 변화이며 주얼리 산업 내에서도 개인의 개성을 표현할 수 있는 제품은 증가하고 있다. 이러한 소비자 중심의 제품의 한 가능성을 모색하기 위하여 본 연구에서는 커스터마이징 개념을 적용하고 있는 주얼리에 대해 연구하고 디자인을 제시하였다. 본 연구의 연구 범위로는 커스터마이징의 방법 중 대량 맞춤 방식에 속하는 매스-커스터마이제이션(Mass-Customization)방식을 택하고, 그에 맞는 주얼리를 개발하기 위해 모듈화 된 형태의 디자인을 구상한 뒤 원본 제작과 주형을 이용한 대량 생산 방식을 이용하였다. 그 결과로 취향에 따라 자유롭게 끼울 수 있는 73종의 레이어드 링을 제작하고 이를 통하여 소비자 중심의 주얼리 디자인의 가능성과 한계를 알 수 있었다. 커스터마이징이라는 능동적 행위를 통하여 소비자들은 주얼리에 자신으르 표현할 수 있고, 창조의 즐거움과 심미적 즐거움을 얻을 수 있다. 또한 그 특징으로는 첫째, 주얼리에 정신적인 요소를 부여할 수 있으며 둘째, 사용자가 주얼리 디자인에 직접 관여할 수 있는 방법이며 셋째, 사용자의 자아표현 욕구가 발현되며 넷째, 사용자의 제품 사이의 교감을 형성할 수 있으며, 다섯째, 사용자가 주얼리 구매 획득의 쾌감과는 다른 유희성을 얻을 수 있다. 또한 커스터마이징을 통한 주얼리의 기대 효과로는 다품종 생산이 무궁무진하다는 점과, 주얼리에 개성을 표현할 수 있다는 점, 주얼리의 희귀성을 높여준다는 점이 있으며 이러한 기대 효과들은 사용자들이 자신이 소유한 주얼리에 애착을 느낄 수 있도록 돕는 요인이 된다. 연구의 한계점으로는 커스터마이징을 위한 방법 중 하나인 매스-커스터마이제이션을 선택하면서, 사용자가 디자인을 구상함에 있어 제약이 될 수 있다는 점을 발견하였다. 커스터마이징을 위한 주얼리 디자인은 사용자의 의사를 존중하는 것에서 시작되며 주얼리와 착용한 사람과의 교감을 만들 수 있는 하나의 대안으로서 연구 가치가 있다. 이러한 교감을 위한 주얼리는 사용자의 필요에 의해 많이 개발되고 있으나 학문적 연구는 매우 미미한 상태이므로 본 연구가 미약하게나마 주얼리 디자인 분야에 도움이 되기를 기대하는 바이다. 또한 RP(Rapid Prototype)기술이 급격하게 발달하고 있는 현 시장에서 한번쯤 주얼리 디자인 분야가 나아갈 미래를 그려본다는 점에 본 연구의 가치를 두고 있다.
Modern industrial market is changing from small variety mass production to mass-customization as well as from sales oriented system to consumer oriented system. This is a natural change for responding to requirements of consumers who are satisfied with both quantity and quality, and products which c...
Modern industrial market is changing from small variety mass production to mass-customization as well as from sales oriented system to consumer oriented system. This is a natural change for responding to requirements of consumers who are satisfied with both quantity and quality, and products which can express personality are increasing in jewelry industry. In order to search the possibility of consumer oriented products, this thesis studied about jewelry applying customizing and suggested design. This research included a method of Mass Customization which is belonged to large quantity custom method, and in order to develop jewelry to meet the method, mass production method using original production and mold was used after planning modulated form of design. As a result, 73 types of layered rings that can be customized freely suiting consumer’s taste were produced, through this, possibility and limit of jewelry design were revealed. Through customizing which is the positive action consumers can express them to jewelry and get both pleasure of creativity and pleasure of aesthetic. The characteristics are following; First, consumers can assign psychological factor to jewelry. Second, it is the way that consumers are able to participate in jewelry design. Third, desire to express consumer’s ego is revealed. Fifth, users can get enjoyment which is different from pleasure of purchasing jewel. Also, expected effect of jewelry through customizing is that mass customization is unlimitedly possible and personality can be expressed on the products, also rarity of jewelry is increased. This expected effect is the factor to help that consumer is able to feel attachment to their own jewelry. Jewelry design for customizing is started from respecting user’s opinion and it has a research value as an alternative to share feelings with others who wear jewelry. This jewelry for sharing feeling is developed a lot with requirement of users but academic research is very marginal. So this research is expected to help for jewelry design area a little bit. Also, in this market that RP technology is rapidly developed, the research put value to draw future of jewelry design area.
Modern industrial market is changing from small variety mass production to mass-customization as well as from sales oriented system to consumer oriented system. This is a natural change for responding to requirements of consumers who are satisfied with both quantity and quality, and products which can express personality are increasing in jewelry industry. In order to search the possibility of consumer oriented products, this thesis studied about jewelry applying customizing and suggested design. This research included a method of Mass Customization which is belonged to large quantity custom method, and in order to develop jewelry to meet the method, mass production method using original production and mold was used after planning modulated form of design. As a result, 73 types of layered rings that can be customized freely suiting consumer’s taste were produced, through this, possibility and limit of jewelry design were revealed. Through customizing which is the positive action consumers can express them to jewelry and get both pleasure of creativity and pleasure of aesthetic. The characteristics are following; First, consumers can assign psychological factor to jewelry. Second, it is the way that consumers are able to participate in jewelry design. Third, desire to express consumer’s ego is revealed. Fifth, users can get enjoyment which is different from pleasure of purchasing jewel. Also, expected effect of jewelry through customizing is that mass customization is unlimitedly possible and personality can be expressed on the products, also rarity of jewelry is increased. This expected effect is the factor to help that consumer is able to feel attachment to their own jewelry. Jewelry design for customizing is started from respecting user’s opinion and it has a research value as an alternative to share feelings with others who wear jewelry. This jewelry for sharing feeling is developed a lot with requirement of users but academic research is very marginal. So this research is expected to help for jewelry design area a little bit. Also, in this market that RP technology is rapidly developed, the research put value to draw future of jewelry design area.
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