기계경비시스템의 서비스 품질, 시스템 성능 및 기업 이미지가 고객 만족도에 미치는 영향 The Influence of service quality, system performance of mechanical security system and the enterprise image on the customer satisfaction원문보기
이 연구는 국내 기계경비시스템의 서비스 품질, 시스템 성능 및 기업 이미지가 고객 만족도에 미치는 영향에 관하여 살펴본 것이다. 물리보안인 기계경비시스템의 무인경비 방식은 범죄예방 등의 수단으로 이용되고 있으나, 현시점 고객들의 요구가 얼마만큼 실현되고 있는지 고객 만족도에 대해 집중적으로 점검해보고 이를 증명해 보고자 하였다. 또한 범죄예방에 대한 실제적인 범죄학적 검증측면에 경험적 다양성을 제시하는데 의의를 갖고자 하였다. 이를 위하여 국내 기계경비시스템의 무인경비 방식 이용 전반에 대한 실태 점검과 고객 만족도에 관한 실증분석을 위해 다음과 같은 연구의 목적을 갖는다. 첫째, 국내 경비업법에 따른 기계경비업무에 대한 이론적 내용을 총 정리한다. 둘째, 무인 기계경비시스템 이용에 어떤 요인이 중요하게 작용하고 영향을 미치는가를 분석 한다. 셋째, 무인 기계경비시스템의 주요 요인들이 어떻게 고객 만족도에 영향을 미치는 가를 분석한다. 이 같은 목적을 수행하고자 무인 기계경비시스템의 고객 만족도 요인의 규명에 필요한 이론적 근거에 있어서 범죄예방에 관한 범죄학 이론과 만족도 및 서비스에 관한 경영학 및 마케팅 이론의 문헌적인 고찰을 함께 수행하였다. 또한 선행연구에 대한 검토를 통해 고객만족도에 작용하는 중요 요인들을 도출하였으며, 이를 토대로 분석에 있어 ...
이 연구는 국내 기계경비시스템의 서비스 품질, 시스템 성능 및 기업 이미지가 고객 만족도에 미치는 영향에 관하여 살펴본 것이다. 물리보안인 기계경비시스템의 무인경비 방식은 범죄예방 등의 수단으로 이용되고 있으나, 현시점 고객들의 요구가 얼마만큼 실현되고 있는지 고객 만족도에 대해 집중적으로 점검해보고 이를 증명해 보고자 하였다. 또한 범죄예방에 대한 실제적인 범죄학적 검증측면에 경험적 다양성을 제시하는데 의의를 갖고자 하였다. 이를 위하여 국내 기계경비시스템의 무인경비 방식 이용 전반에 대한 실태 점검과 고객 만족도에 관한 실증분석을 위해 다음과 같은 연구의 목적을 갖는다. 첫째, 국내 경비업법에 따른 기계경비업무에 대한 이론적 내용을 총 정리한다. 둘째, 무인 기계경비시스템 이용에 어떤 요인이 중요하게 작용하고 영향을 미치는가를 분석 한다. 셋째, 무인 기계경비시스템의 주요 요인들이 어떻게 고객 만족도에 영향을 미치는 가를 분석한다. 이 같은 목적을 수행하고자 무인 기계경비시스템의 고객 만족도 요인의 규명에 필요한 이론적 근거에 있어서 범죄예방에 관한 범죄학 이론과 만족도 및 서비스에 관한 경영학 및 마케팅 이론의 문헌적인 고찰을 함께 수행하였다. 또한 선행연구에 대한 검토를 통해 고객만족도에 작용하는 중요 요인들을 도출하였으며, 이를 토대로 분석에 있어 인과관계를 설명하고자 연구모형을 제시하였다. 분석결과 서비스 품질 요인, 시스템 성능 및 기업 이미지 요인이 기계 경비시스템 의 고객 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며. 무인 기계경비시스템의 고객 만족도에 있어서 서비스 품질, 시스템 성능, 기업 이미지, 개인적 특성이 직 · 간접적인 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 이는 서비스 품질의 구성요소들 외에 무인 기계경비시스템의 특성에 입각한 고객 만족도 요인들을 새롭게 식별 제시하고자 한 것이다. 이 연구의 한계점으로는 첫째, 모집단의 표본추출이 서울과 경기 소재에 한정되고 이용자의 업종유형이 3개로 제안되었다. 따라서 이용자들의 다양한 욕구를 수용할 수 없었던 연구의 한계성이 있다. 둘째, 기형적인 산업의 구조와 기계경비업계 특성상 대기업의 독과점식 서비스제공으로 다양한 비교가 제한적이었다는 한계성이 있다. 즉, 이용자의 선택 폭이 일반적인 제품과 서비스에 비해 극히 한정되거나 제한적일 수 밖 에 없다. 셋째, 무인 기계경비시스템 이용자인 고객과 공급자와의 계약상황이 계약내용과 계약기간에 따라 개인적 차이를 보였으나 이를 충분히 고려하지 못하여 미흡하게 다뤄진 점이 없지 않아 있다. 계약상황에 대한 이용자의 감정적인 심리상태 작용을 제대로 통제하지 못했던 미흡함도 연구에 있어서 한계성이라 볼 수 있다. 끝으로 기계경비시스템의 고객 만족도에 관한 실증적인 검토와 분석을 통해 범죄예방의 효과성에 대한 간접적인 평가 측면을 동시에 점검하자 하였으나 이러한 측면이 상대적으로 미흡점이 있다. 끝으로 이 연구를 통해 분석된 결과와 연구에서 제안한 연구모형이 통계적으로 적합함을 검증하였다. 향후 연구방향에 있어서 방법론적으로 이 연구를 보완할 수 있는 기계경비시스템 이용에 대한 개별 사례들에 대해 질적 연구방법을 활용하여 더욱 집중적이고 심도 있게 접근하려는 시도가 진행될 필요성이 있다.
이 연구는 국내 기계경비시스템의 서비스 품질, 시스템 성능 및 기업 이미지가 고객 만족도에 미치는 영향에 관하여 살펴본 것이다. 물리보안인 기계경비시스템의 무인경비 방식은 범죄예방 등의 수단으로 이용되고 있으나, 현시점 고객들의 요구가 얼마만큼 실현되고 있는지 고객 만족도에 대해 집중적으로 점검해보고 이를 증명해 보고자 하였다. 또한 범죄예방에 대한 실제적인 범죄학적 검증측면에 경험적 다양성을 제시하는데 의의를 갖고자 하였다. 이를 위하여 국내 기계경비시스템의 무인경비 방식 이용 전반에 대한 실태 점검과 고객 만족도에 관한 실증분석을 위해 다음과 같은 연구의 목적을 갖는다. 첫째, 국내 경비업법에 따른 기계경비업무에 대한 이론적 내용을 총 정리한다. 둘째, 무인 기계경비시스템 이용에 어떤 요인이 중요하게 작용하고 영향을 미치는가를 분석 한다. 셋째, 무인 기계경비시스템의 주요 요인들이 어떻게 고객 만족도에 영향을 미치는 가를 분석한다. 이 같은 목적을 수행하고자 무인 기계경비시스템의 고객 만족도 요인의 규명에 필요한 이론적 근거에 있어서 범죄예방에 관한 범죄학 이론과 만족도 및 서비스에 관한 경영학 및 마케팅 이론의 문헌적인 고찰을 함께 수행하였다. 또한 선행연구에 대한 검토를 통해 고객만족도에 작용하는 중요 요인들을 도출하였으며, 이를 토대로 분석에 있어 인과관계를 설명하고자 연구모형을 제시하였다. 분석결과 서비스 품질 요인, 시스템 성능 및 기업 이미지 요인이 기계 경비시스템 의 고객 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며. 무인 기계경비시스템의 고객 만족도에 있어서 서비스 품질, 시스템 성능, 기업 이미지, 개인적 특성이 직 · 간접적인 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 이는 서비스 품질의 구성요소들 외에 무인 기계경비시스템의 특성에 입각한 고객 만족도 요인들을 새롭게 식별 제시하고자 한 것이다. 이 연구의 한계점으로는 첫째, 모집단의 표본추출이 서울과 경기 소재에 한정되고 이용자의 업종유형이 3개로 제안되었다. 따라서 이용자들의 다양한 욕구를 수용할 수 없었던 연구의 한계성이 있다. 둘째, 기형적인 산업의 구조와 기계경비업계 특성상 대기업의 독과점식 서비스제공으로 다양한 비교가 제한적이었다는 한계성이 있다. 즉, 이용자의 선택 폭이 일반적인 제품과 서비스에 비해 극히 한정되거나 제한적일 수 밖 에 없다. 셋째, 무인 기계경비시스템 이용자인 고객과 공급자와의 계약상황이 계약내용과 계약기간에 따라 개인적 차이를 보였으나 이를 충분히 고려하지 못하여 미흡하게 다뤄진 점이 없지 않아 있다. 계약상황에 대한 이용자의 감정적인 심리상태 작용을 제대로 통제하지 못했던 미흡함도 연구에 있어서 한계성이라 볼 수 있다. 끝으로 기계경비시스템의 고객 만족도에 관한 실증적인 검토와 분석을 통해 범죄예방의 효과성에 대한 간접적인 평가 측면을 동시에 점검하자 하였으나 이러한 측면이 상대적으로 미흡점이 있다. 끝으로 이 연구를 통해 분석된 결과와 연구에서 제안한 연구모형이 통계적으로 적합함을 검증하였다. 향후 연구방향에 있어서 방법론적으로 이 연구를 보완할 수 있는 기계경비시스템 이용에 대한 개별 사례들에 대해 질적 연구방법을 활용하여 더욱 집중적이고 심도 있게 접근하려는 시도가 진행될 필요성이 있다.
This study is to check the influence of service quality, system performance of domestic mechanical security system and the enterprise image on the customer satisfaction. Even though the method of unmanned security of mechanical security system being the physical security is used as the means of crim...
This study is to check the influence of service quality, system performance of domestic mechanical security system and the enterprise image on the customer satisfaction. Even though the method of unmanned security of mechanical security system being the physical security is used as the means of crime prevention, etc. it aims to prove this by checking the customer satisfaction intensively if the demand of customers is being realized to some extent at present time. Also, it aimed to have the meaning in presenting the experiential diversity in the practical criminological verification side for the crime prevention. It has the purpose of study for the empirical analysis concerning the actual state check and the customer satisfaction for the whole use of unmanned security method of domestic mechanical security system for this as follows. First, the theoretical content for the mechanical security works according to the domestic security industry act is arranged overall. Second, it analyzes if certain factor affects importantly and has the influence on the use of unmanned mechanical security system. Third, it analyzes how major factors of unmanned mechanical security system influence on the customer satisfaction. The literary consideration of business administration and marketing theory concerning the criminological theory, the satisfaction level and the service concerning the crime prevention in the theoretical basis necessary to investigate the factor of customer satisfaction of unmanned mechanical security system has been carried out to perform the purpose like this. Also, important factors acting on the customer satisfaction have been drawn through the investigation for the preceding research; the research model has been presented to explain the relation between cause and effect in the analysis based on this. The factor of service quality, the system performance and the factor of enterprise image appeared to have the influence on the customer satisfaction of mechanical security system, the fact that the service quality, the system performance, the enterprise image and the individual characteristic have the direct and indirect influence on the customer satisfaction of unmanned mechanical security system have been identified. This aims to distinguish and present factors of customer satisfaction newly based on the characteristic of unmanned mechanical security system besides the component parts of service quality. As the critical point of this study, first, the sampling of population has been restricted to the location of Seoul and Gyeonggi Province, 3 types and patterns of business of users have been presented. Accordingly, there is the limit of study that various desires of users could not be accommodated. Second, there is the limit that various comparisons with the monopoly mode service provision of large enterprise on structure of malformed industry and on characteristic of mechanical security industry have been restrictive. Namely, the width of selection of users may only be extremely limited or restrictive compared to the general product and the service. Third, even though the contractual situation between the customer being the user of unmanned mechanical security system and the supplier shows the individual difference according to the contractual content and the contract period, this cannot be considered sufficiently and there may be the point that it is treated insufficiently. The insufficiency that the action of emotional psychological condition of users for the contractual situation cannot be controlled properly is said to be the limit in the study. Finally, even though the indirect evaluation side aims to be checked at the same time for the crime prevention effect through the empirical investigation and analysis concerning the customer satisfaction of mechanical security system, there is the insufficiency relatively in this side. Finally, the presented research model in the analyzed result and the study through this study has been verified to be suitable statistically. There is the necessity for the attempt willing to access the individual case utilizing the qualitative research method for the use of mechanical security system capable of supplementing this study as seen methodologically more intensively and in-depth to be progressed.
This study is to check the influence of service quality, system performance of domestic mechanical security system and the enterprise image on the customer satisfaction. Even though the method of unmanned security of mechanical security system being the physical security is used as the means of crime prevention, etc. it aims to prove this by checking the customer satisfaction intensively if the demand of customers is being realized to some extent at present time. Also, it aimed to have the meaning in presenting the experiential diversity in the practical criminological verification side for the crime prevention. It has the purpose of study for the empirical analysis concerning the actual state check and the customer satisfaction for the whole use of unmanned security method of domestic mechanical security system for this as follows. First, the theoretical content for the mechanical security works according to the domestic security industry act is arranged overall. Second, it analyzes if certain factor affects importantly and has the influence on the use of unmanned mechanical security system. Third, it analyzes how major factors of unmanned mechanical security system influence on the customer satisfaction. The literary consideration of business administration and marketing theory concerning the criminological theory, the satisfaction level and the service concerning the crime prevention in the theoretical basis necessary to investigate the factor of customer satisfaction of unmanned mechanical security system has been carried out to perform the purpose like this. Also, important factors acting on the customer satisfaction have been drawn through the investigation for the preceding research; the research model has been presented to explain the relation between cause and effect in the analysis based on this. The factor of service quality, the system performance and the factor of enterprise image appeared to have the influence on the customer satisfaction of mechanical security system, the fact that the service quality, the system performance, the enterprise image and the individual characteristic have the direct and indirect influence on the customer satisfaction of unmanned mechanical security system have been identified. This aims to distinguish and present factors of customer satisfaction newly based on the characteristic of unmanned mechanical security system besides the component parts of service quality. As the critical point of this study, first, the sampling of population has been restricted to the location of Seoul and Gyeonggi Province, 3 types and patterns of business of users have been presented. Accordingly, there is the limit of study that various desires of users could not be accommodated. Second, there is the limit that various comparisons with the monopoly mode service provision of large enterprise on structure of malformed industry and on characteristic of mechanical security industry have been restrictive. Namely, the width of selection of users may only be extremely limited or restrictive compared to the general product and the service. Third, even though the contractual situation between the customer being the user of unmanned mechanical security system and the supplier shows the individual difference according to the contractual content and the contract period, this cannot be considered sufficiently and there may be the point that it is treated insufficiently. The insufficiency that the action of emotional psychological condition of users for the contractual situation cannot be controlled properly is said to be the limit in the study. Finally, even though the indirect evaluation side aims to be checked at the same time for the crime prevention effect through the empirical investigation and analysis concerning the customer satisfaction of mechanical security system, there is the insufficiency relatively in this side. Finally, the presented research model in the analyzed result and the study through this study has been verified to be suitable statistically. There is the necessity for the attempt willing to access the individual case utilizing the qualitative research method for the use of mechanical security system capable of supplementing this study as seen methodologically more intensively and in-depth to be progressed.
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