국가계약법에서는 공사계약에 있어서 물가변동, 설계변경, 그 밖에 계약내용의 변경으로 인하여 계약금액을 조정할 필요가 있을 때에는 그 계약금액을 조정할 수 있다고 규정하고 있다. 하지만 턴키공사에서는 설계변경에 따른 계약금액 조정에 있어서 발주자의 책임있는 사유 또는 천재지변 등 불가항력의 사유로 인한 경우를 제외하고는 계약금액 증액을 원칙적으로 제한하고 있다. 이러한 설계변경의 제한적 조건은 “턴키공사에서 계약금액 조정을 수반하는 설계변경은 절대 없다”라는 왜곡된 인식을 불러 일으켜 발주자와 계약상대자간 많은 갈등이 발생되고, 또...
국가계약법에서는 공사계약에 있어서 물가변동, 설계변경, 그 밖에 계약내용의 변경으로 인하여 계약금액을 조정할 필요가 있을 때에는 그 계약금액을 조정할 수 있다고 규정하고 있다. 하지만 턴키공사에서는 설계변경에 따른 계약금액 조정에 있어서 발주자의 책임있는 사유 또는 천재지변 등 불가항력의 사유로 인한 경우를 제외하고는 계약금액 증액을 원칙적으로 제한하고 있다. 이러한 설계변경의 제한적 조건은 “턴키공사에서 계약금액 조정을 수반하는 설계변경은 절대 없다”라는 왜곡된 인식을 불러 일으켜 발주자와 계약상대자간 많은 갈등이 발생되고, 또한 입장차이에서 오는 관련법령 및 계약문서의 해석의 차이는 계약당사자간 많은 클레임 요인으로 작용하고 있다. 턴키공사의 계약금액조정 실무에 있어서 주요 클레임 요인을 분석해보면, 발주자 절대 우위의 관행으로 인하여 입찰안내서에 상당수의 불평등조항, 독소조항 등을 포함하고 있고, 공사범위, 책임한계의 불분명에 따른 계약당사자간 이견 발생시 계약문서와의 상충, 모호한 내용등으로 입찰안내서에 의한 명확한 해석이 불가능한 경우가 많아 클레임과 분쟁으로 이어지는 사례가 빈번하게 발생되고 있다. 또한 계약금액 조정과 관련한 공사계약일반조건의 추상적이고 불분명한 규정 및 계약문서간 우선순위의 부재, 계약형태별 특성을 고려하지 않은 동일한 공사계약일반조건의 적용등은 계약당사자간 입장차이에 인한 해석의 차이로 이어져 많은 갈등이 빚어지고 있다. 그 외에도 계약금액 조정의 처리방법에 대한 계약당사자간의 이견, 신규단가 적용에 대한 발주자의 부당한 요구, 관련기관의 유권해석 및 질의회신 내용의 부실, 시공사와 설계사와의 책임한계의 부재등은 턴키공사의 계약금액조정 실무에 있어서 클레임 요인으로 작용하고 있다. 이러한 계약금액조정에서의 클레임 방지를 위해서는 턴키공사 예비비(Contingency) 제도를 도입하여 경미한 설계변경이나 예상하지 못한 계약금액 증액의 사유 발생시 신속하게 대처하고, 발주자의 예산확보의 어려움을 해소하여 정당한 계약금액 조정이 가능한 환경을 조성해야 한다. 또한 3자에 의한 입찰안내서의 객관적 사전심사제를 도입하여 불합리한 발주자 우위의 관행을 개선하고, 계약이후 입찰안내서의 효력을 제한하여 불필요한 분쟁을 사전에 방지하여야 한다. 아울러 발주방식별 특성을 고려한 공사계약일반조건의 수정 및 보완, 계약문서간 우선순위의 규정, 유권해석 및 질의회신 관련 독립기관의 신설, 적정 설계기간 확보 및 설계사의 책임범위의 규정 또한 클레임 방지 및 개선을 위하여 필요하다. 마지막으로 턴키공사의 계약금액조정에 있어서 클레임을 사전에 예방하고 선진화된 입찰제도로서 발전하기 위해서는 관련규정 및 계약문서를 기본으로 원칙을 중시하는 계약문화의 재정립 및 계약당사자의 의식전환이 필요하다.
국가계약법에서는 공사계약에 있어서 물가변동, 설계변경, 그 밖에 계약내용의 변경으로 인하여 계약금액을 조정할 필요가 있을 때에는 그 계약금액을 조정할 수 있다고 규정하고 있다. 하지만 턴키공사에서는 설계변경에 따른 계약금액 조정에 있어서 발주자의 책임있는 사유 또는 천재지변 등 불가항력의 사유로 인한 경우를 제외하고는 계약금액 증액을 원칙적으로 제한하고 있다. 이러한 설계변경의 제한적 조건은 “턴키공사에서 계약금액 조정을 수반하는 설계변경은 절대 없다”라는 왜곡된 인식을 불러 일으켜 발주자와 계약상대자간 많은 갈등이 발생되고, 또한 입장차이에서 오는 관련법령 및 계약문서의 해석의 차이는 계약당사자간 많은 클레임 요인으로 작용하고 있다. 턴키공사의 계약금액조정 실무에 있어서 주요 클레임 요인을 분석해보면, 발주자 절대 우위의 관행으로 인하여 입찰안내서에 상당수의 불평등조항, 독소조항 등을 포함하고 있고, 공사범위, 책임한계의 불분명에 따른 계약당사자간 이견 발생시 계약문서와의 상충, 모호한 내용등으로 입찰안내서에 의한 명확한 해석이 불가능한 경우가 많아 클레임과 분쟁으로 이어지는 사례가 빈번하게 발생되고 있다. 또한 계약금액 조정과 관련한 공사계약일반조건의 추상적이고 불분명한 규정 및 계약문서간 우선순위의 부재, 계약형태별 특성을 고려하지 않은 동일한 공사계약일반조건의 적용등은 계약당사자간 입장차이에 인한 해석의 차이로 이어져 많은 갈등이 빚어지고 있다. 그 외에도 계약금액 조정의 처리방법에 대한 계약당사자간의 이견, 신규단가 적용에 대한 발주자의 부당한 요구, 관련기관의 유권해석 및 질의회신 내용의 부실, 시공사와 설계사와의 책임한계의 부재등은 턴키공사의 계약금액조정 실무에 있어서 클레임 요인으로 작용하고 있다. 이러한 계약금액조정에서의 클레임 방지를 위해서는 턴키공사 예비비(Contingency) 제도를 도입하여 경미한 설계변경이나 예상하지 못한 계약금액 증액의 사유 발생시 신속하게 대처하고, 발주자의 예산확보의 어려움을 해소하여 정당한 계약금액 조정이 가능한 환경을 조성해야 한다. 또한 3자에 의한 입찰안내서의 객관적 사전심사제를 도입하여 불합리한 발주자 우위의 관행을 개선하고, 계약이후 입찰안내서의 효력을 제한하여 불필요한 분쟁을 사전에 방지하여야 한다. 아울러 발주방식별 특성을 고려한 공사계약일반조건의 수정 및 보완, 계약문서간 우선순위의 규정, 유권해석 및 질의회신 관련 독립기관의 신설, 적정 설계기간 확보 및 설계사의 책임범위의 규정 또한 클레임 방지 및 개선을 위하여 필요하다. 마지막으로 턴키공사의 계약금액조정에 있어서 클레임을 사전에 예방하고 선진화된 입찰제도로서 발전하기 위해서는 관련규정 및 계약문서를 기본으로 원칙을 중시하는 계약문화의 재정립 및 계약당사자의 의식전환이 필요하다.
When the contracted quantity in a construction contract needs to be adjusted due to price fluctuations, architectural design changes, or other changes in the contents of the contract, it is regulated in "the Act on Contracts to Which the State is a Party" that the contract quantity may be adjusted. ...
When the contracted quantity in a construction contract needs to be adjusted due to price fluctuations, architectural design changes, or other changes in the contents of the contract, it is regulated in "the Act on Contracts to Which the State is a Party" that the contract quantity may be adjusted. However, the increase in quantities in the contract is limited in principle from the perspective of contract quantity adjustments due to architectural design changes in turn-key based construction, except in case of natural disasters or an issue being the responsibility of the owner of the construction. This restrictive option on architectural design changes has been misinterpreted as "No architectural design changes with the adjustment in contracted quantities shall be allowed in turn-key based construction", which causes many conflicts between the ordering party and the other contracting party. The interpretation differences in the contract and related regulations shall also be the major factor of claims between both counterparts of the contract. When the major factor of claims in the actual contract quantity adjustment of turn-key based construction was analyzed, it was shown that cases frequently led to claims & conflicts due to 1) ITB (invitation to bid), including unequal & 'poisonous' provisions based on the practice of the absolute advantage of the ordering body, 2) inability to clarify the interpretation by ITB regarding disputes between both contracting parties about the vaguely stated scope of the construction or limits to responsibilities in the contract. Furthermore, abstract and unclear provisions in the general terms of the construction contract, an absence of priority among contract documents, and the same application of general terms of the contract without considering the characteristics of contract types, have caused many conflicts because of the interpretation difference based on the different positions of both contracting parties. In addition, different views on the contract quantity adjustment method between contracting parties, unfair demands on the part of the ordering party regarding the application of new unit prices, insufficient answers to queries & authoritative interpretations from related institutions, as well as the absence of limitations on the responsibilities between the construction company and the architectural design company, have been claim factors in the actual contract quantity adjustment of turn-key based construction. In order to prevent such claims in the contract quantity adjustment, a contingency system for turn-key based construction has to be introduced to cope promptly with minor design changes or unexpected increases in the contract quantities, and to establish a fair environment for contract quantity adjustment by reducing difficulties in securing the budget of the ordering party. What’s more, the objective pre-qualification system of ITB by the third party has to be introduced to improve the practice of the irrational advantage of the ordering body, and to prevent unnecessary conflicts in advance by limiting the effectiveness of ITB after the contract is made. Furthermore, the modification & supplementation of the general terms of the construction contract according to the characteristics of order types, the definition of priority among contract documents, the establishment of a new, independent institution for the authoritative interpretation and answering of queries, the securing of proper architectural design periods, and the definition of the scope of responsibilities of the designer shall be needed to prevent and improve claims. Finally, the re-establishment of contract culture & the conversion of awareness in both contracting parties are necessary, with the importance of principles based on related regulations & contract documents in order to prevent claims in advance concerning contract quantity adjustment in turn-key based construction and to evolve into an advanced bidding system.
When the contracted quantity in a construction contract needs to be adjusted due to price fluctuations, architectural design changes, or other changes in the contents of the contract, it is regulated in "the Act on Contracts to Which the State is a Party" that the contract quantity may be adjusted. However, the increase in quantities in the contract is limited in principle from the perspective of contract quantity adjustments due to architectural design changes in turn-key based construction, except in case of natural disasters or an issue being the responsibility of the owner of the construction. This restrictive option on architectural design changes has been misinterpreted as "No architectural design changes with the adjustment in contracted quantities shall be allowed in turn-key based construction", which causes many conflicts between the ordering party and the other contracting party. The interpretation differences in the contract and related regulations shall also be the major factor of claims between both counterparts of the contract. When the major factor of claims in the actual contract quantity adjustment of turn-key based construction was analyzed, it was shown that cases frequently led to claims & conflicts due to 1) ITB (invitation to bid), including unequal & 'poisonous' provisions based on the practice of the absolute advantage of the ordering body, 2) inability to clarify the interpretation by ITB regarding disputes between both contracting parties about the vaguely stated scope of the construction or limits to responsibilities in the contract. Furthermore, abstract and unclear provisions in the general terms of the construction contract, an absence of priority among contract documents, and the same application of general terms of the contract without considering the characteristics of contract types, have caused many conflicts because of the interpretation difference based on the different positions of both contracting parties. In addition, different views on the contract quantity adjustment method between contracting parties, unfair demands on the part of the ordering party regarding the application of new unit prices, insufficient answers to queries & authoritative interpretations from related institutions, as well as the absence of limitations on the responsibilities between the construction company and the architectural design company, have been claim factors in the actual contract quantity adjustment of turn-key based construction. In order to prevent such claims in the contract quantity adjustment, a contingency system for turn-key based construction has to be introduced to cope promptly with minor design changes or unexpected increases in the contract quantities, and to establish a fair environment for contract quantity adjustment by reducing difficulties in securing the budget of the ordering party. What’s more, the objective pre-qualification system of ITB by the third party has to be introduced to improve the practice of the irrational advantage of the ordering body, and to prevent unnecessary conflicts in advance by limiting the effectiveness of ITB after the contract is made. Furthermore, the modification & supplementation of the general terms of the construction contract according to the characteristics of order types, the definition of priority among contract documents, the establishment of a new, independent institution for the authoritative interpretation and answering of queries, the securing of proper architectural design periods, and the definition of the scope of responsibilities of the designer shall be needed to prevent and improve claims. Finally, the re-establishment of contract culture & the conversion of awareness in both contracting parties are necessary, with the importance of principles based on related regulations & contract documents in order to prevent claims in advance concerning contract quantity adjustment in turn-key based construction and to evolve into an advanced bidding system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.