현대조경 프리젠테이션은 디지털기술을 이용하여 보다 실험적이며 전문적인 표현기법들을 만들어내고 있다. 반면에 프리젠테이션의 이미지를 제작하고 표현함에 있어서 현실감이 없는 왜곡된 표현을 자주 남용하여 ‘설계와 시공의 불일치’와 같은 사회적 갈등을 만들고 상호간에 합리적 의사소통의 실패와 불신을 만들어내는 원인이 되기도 한다. 이러한 배경에서 출발한 본 연구는 조경 프리젠테이션을 위한 디지털이미지 표현기법과 경향에 관한 연구로서 현대의 확장된 시각성(Visuality) 개념을 파악하였고, 의사소통행위 이론, 현대미술의 역사적 시각표현기법들을 이론적으로 고찰하였으며 이를 토대로 조경 프리젠테이션에서 핵심이 되는 시각적인 디지털이미지의 합리적 의사소통을 위한 표현방향을 모색해 보았다. 또한 ...
현대조경 프리젠테이션은 디지털기술을 이용하여 보다 실험적이며 전문적인 표현기법들을 만들어내고 있다. 반면에 프리젠테이션의 이미지를 제작하고 표현함에 있어서 현실감이 없는 왜곡된 표현을 자주 남용하여 ‘설계와 시공의 불일치’와 같은 사회적 갈등을 만들고 상호간에 합리적 의사소통의 실패와 불신을 만들어내는 원인이 되기도 한다. 이러한 배경에서 출발한 본 연구는 조경 프리젠테이션을 위한 디지털이미지 표현기법과 경향에 관한 연구로서 현대의 확장된 시각성(Visuality) 개념을 파악하였고, 의사소통행위 이론, 현대미술의 역사적 시각표현기법들을 이론적으로 고찰하였으며 이를 토대로 조경 프리젠테이션에서 핵심이 되는 시각적인 디지털이미지의 합리적 의사소통을 위한 표현방향을 모색해 보았다. 또한 컴퓨터그래픽스의 변천사와 조경 프리젠테이션 디지털 이미지 제작과정을 알아보았다. 이를 토대로 조경 프리젠테이션에 효과적인 주요 컴퓨터그래픽 표현매체의 현 기술수준들을 비교하고 특성들을 알아봄으로서 상호간의 합리적 의사소통을 위한 3D조경설계의 표현기법과 그 잠재성 및 방향성을 파악하였다.
연구결과로 조경 프리젠테이션의 디지털 이미지 표현기법은 표현주체의 주관성에 의존하기 보다는 타자적 입장에서 객관적 입장을 견지하고 이해지향적 행위로서 시각적 표현과 표현기법을 모색하는 것이 합리적 의사소통을 위해 중요한 것을 알 수 있었다. 또한 최근 조경 디지털이미지 표현매체로 주목받고 있는 SketchUp 프로그램의 직관적 인터페이스와 수작업 감성이 적용된 리얼타임 3차원 모델링방식의 도입, 3DS MAX의 객체참조방식의 고용량 데이터처리 속도 향상, Photoshop의 강력한 이미지 편집능력, Vray Renderer의 사실적 빛에 의한 색감과 질감처리능력 향상, 조경재료 3D Plug-in 프로그램들인 OnyxTree, SpeedTree, Multiscatter, ForestPack 등의 수목특성이나 자연요소들의 3D표현력 향상은 조경설계를 수행하고 프리젠테이션 하는데 있어서 자연재료의 표현을 수월하게 함으로써 보다 직관적인 3D 컴퓨터설계나 표현이 가능하게 된 것을 알 수 있었다. 이는 변화된 현대조경설계에서 이해지향적 표현을 지향하고 소통을 위한 객관적인 이미지제작에 보다 효율적으로 활용될 수 있는 표현매체로써 중요한 역할을 담당할 것으로 사료되었다. 본 연구를 기반으로 앞으로도 조경디자인의 상호이해와 합리적 의사소통을 위해 디지털 이미지 표현에 관한 객관적이고 이해지향적인 표현기법을 적극 모색하는 실천적인 연구가 지속적으로 이뤄져 가야 할것으로 본다.
현대조경 프리젠테이션은 디지털기술을 이용하여 보다 실험적이며 전문적인 표현기법들을 만들어내고 있다. 반면에 프리젠테이션의 이미지를 제작하고 표현함에 있어서 현실감이 없는 왜곡된 표현을 자주 남용하여 ‘설계와 시공의 불일치’와 같은 사회적 갈등을 만들고 상호간에 합리적 의사소통의 실패와 불신을 만들어내는 원인이 되기도 한다. 이러한 배경에서 출발한 본 연구는 조경 프리젠테이션을 위한 디지털이미지 표현기법과 경향에 관한 연구로서 현대의 확장된 시각성(Visuality) 개념을 파악하였고, 의사소통행위 이론, 현대미술의 역사적 시각표현기법들을 이론적으로 고찰하였으며 이를 토대로 조경 프리젠테이션에서 핵심이 되는 시각적인 디지털이미지의 합리적 의사소통을 위한 표현방향을 모색해 보았다. 또한 컴퓨터그래픽스의 변천사와 조경 프리젠테이션 디지털 이미지 제작과정을 알아보았다. 이를 토대로 조경 프리젠테이션에 효과적인 주요 컴퓨터그래픽 표현매체의 현 기술수준들을 비교하고 특성들을 알아봄으로서 상호간의 합리적 의사소통을 위한 3D조경설계의 표현기법과 그 잠재성 및 방향성을 파악하였다.
연구결과로 조경 프리젠테이션의 디지털 이미지 표현기법은 표현주체의 주관성에 의존하기 보다는 타자적 입장에서 객관적 입장을 견지하고 이해지향적 행위로서 시각적 표현과 표현기법을 모색하는 것이 합리적 의사소통을 위해 중요한 것을 알 수 있었다. 또한 최근 조경 디지털이미지 표현매체로 주목받고 있는 SketchUp 프로그램의 직관적 인터페이스와 수작업 감성이 적용된 리얼타임 3차원 모델링방식의 도입, 3DS MAX의 객체참조방식의 고용량 데이터처리 속도 향상, Photoshop의 강력한 이미지 편집능력, Vray Renderer의 사실적 빛에 의한 색감과 질감처리능력 향상, 조경재료 3D Plug-in 프로그램들인 OnyxTree, SpeedTree, Multiscatter, ForestPack 등의 수목특성이나 자연요소들의 3D표현력 향상은 조경설계를 수행하고 프리젠테이션 하는데 있어서 자연재료의 표현을 수월하게 함으로써 보다 직관적인 3D 컴퓨터설계나 표현이 가능하게 된 것을 알 수 있었다. 이는 변화된 현대조경설계에서 이해지향적 표현을 지향하고 소통을 위한 객관적인 이미지제작에 보다 효율적으로 활용될 수 있는 표현매체로써 중요한 역할을 담당할 것으로 사료되었다. 본 연구를 기반으로 앞으로도 조경디자인의 상호이해와 합리적 의사소통을 위해 디지털 이미지 표현에 관한 객관적이고 이해지향적인 표현기법을 적극 모색하는 실천적인 연구가 지속적으로 이뤄져 가야 할것으로 본다.
Contemporary landscape presentations create more experimental and professional expressive techniques by using digital technologies. At the same time, they often abuse unrealistic and distorted expressions in producing and expressing presentation images, thus creating social conflicts such as "disagr...
Contemporary landscape presentations create more experimental and professional expressive techniques by using digital technologies. At the same time, they often abuse unrealistic and distorted expressions in producing and expressing presentation images, thus creating social conflicts such as "disagreement between design and construction" and causing failure at mutual rational communication and distrust. Starting with the background, this study on the expressive techniques and trends of digital images for landscape presentations examined the concept of extended visuality in modern times, theoretically reviewed the theory of communicative acts and the historical visual expressive techniques in contemporary art, and searched for expressive directions for the rational communication of visual digital images that were the core of landscape presentations based on the results. The study also looked into the changing history of computer graphics and the process of making digital images for landscape presentations. Based on the results, the investigator compared major expressive media of computer graphics effective for landscape presentations in terms of current technological level and examined their characteristics, identifying the expressive techniques, potential, and directionality of 3D landscape design for mutual rational communication.
The findings show that it is important in the expressive techniques of digital images for landscape presentations to maintain an objective position in the shoes of others and search for visual expressions and expressive techniques as an understanding-oriented act rather than depending on the subjectivity of the subject of expression. One can make the expression of natural materials easy and thus ensure more intuitive 3D computer design and expression in making and presenting a landscape design by introducing the intuitive interface of the SketchUp program, which has recently attracted attention as an expressive medium of landscape digital images, and the real-time 3D modeling method to which the sentiment of manual work is applied, increasing the speed of processing high-capacity data in the object reference style of 3DS MAX, employing the powerful image editing skills of Photoshop, enhancing the abilities of Vray Renderer to process the color senses and texture by realistic light, and improving the 3D expressive capabilities of tree features and natural elements in 3D plug-in programs for landscape materials such as OnyxTree, SpeedTree, Multiscatter, and ForestPack. It was expected to play more important roles as an expressive medium that would serve more efficient purposes to pursue understanding-oriented expressions and make objective images for communication in the changed contemporary landscape design. The present study will hopefully be followed by ongoing practical researches to actively search for objective and understanding-oriented expressive techniques for digital image expressions for the sake of mutual understanding and rational communication in landscape design.
Contemporary landscape presentations create more experimental and professional expressive techniques by using digital technologies. At the same time, they often abuse unrealistic and distorted expressions in producing and expressing presentation images, thus creating social conflicts such as "disagreement between design and construction" and causing failure at mutual rational communication and distrust. Starting with the background, this study on the expressive techniques and trends of digital images for landscape presentations examined the concept of extended visuality in modern times, theoretically reviewed the theory of communicative acts and the historical visual expressive techniques in contemporary art, and searched for expressive directions for the rational communication of visual digital images that were the core of landscape presentations based on the results. The study also looked into the changing history of computer graphics and the process of making digital images for landscape presentations. Based on the results, the investigator compared major expressive media of computer graphics effective for landscape presentations in terms of current technological level and examined their characteristics, identifying the expressive techniques, potential, and directionality of 3D landscape design for mutual rational communication.
The findings show that it is important in the expressive techniques of digital images for landscape presentations to maintain an objective position in the shoes of others and search for visual expressions and expressive techniques as an understanding-oriented act rather than depending on the subjectivity of the subject of expression. One can make the expression of natural materials easy and thus ensure more intuitive 3D computer design and expression in making and presenting a landscape design by introducing the intuitive interface of the SketchUp program, which has recently attracted attention as an expressive medium of landscape digital images, and the real-time 3D modeling method to which the sentiment of manual work is applied, increasing the speed of processing high-capacity data in the object reference style of 3DS MAX, employing the powerful image editing skills of Photoshop, enhancing the abilities of Vray Renderer to process the color senses and texture by realistic light, and improving the 3D expressive capabilities of tree features and natural elements in 3D plug-in programs for landscape materials such as OnyxTree, SpeedTree, Multiscatter, and ForestPack. It was expected to play more important roles as an expressive medium that would serve more efficient purposes to pursue understanding-oriented expressions and make objective images for communication in the changed contemporary landscape design. The present study will hopefully be followed by ongoing practical researches to actively search for objective and understanding-oriented expressive techniques for digital image expressions for the sake of mutual understanding and rational communication in landscape design.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.