국민의 삶의 질이 높아짐에 따라 문화생활의 욕구가 점차 증가하고 있다. 이에 각 공연장의 공연 활동이 활발해지면서 관객개발에 대한 노력 역시 점차 본격화되고 있다. 각 공연장의 관객개발 활동 중에서도 최근에 가장 두드러진 특징은 시즌제와 시즌 티켓의 도입일 것이다. 그러나 장기적인 시간을 두고 관객을 미리 확보하기 위한 시즌제와 시즌 티켓은 단골 고객이나 회원제 등이 정착되지 않은 우리나라 현실에서는 당장 성과를 보이지 못하고 있다. 또한 관객...
국민의 삶의 질이 높아짐에 따라 문화생활의 욕구가 점차 증가하고 있다. 이에 각 공연장의 공연 활동이 활발해지면서 관객개발에 대한 노력 역시 점차 본격화되고 있다. 각 공연장의 관객개발 활동 중에서도 최근에 가장 두드러진 특징은 시즌제와 시즌 티켓의 도입일 것이다. 그러나 장기적인 시간을 두고 관객을 미리 확보하기 위한 시즌제와 시즌 티켓은 단골 고객이나 회원제 등이 정착되지 않은 우리나라 현실에서는 당장 성과를 보이지 못하고 있다. 또한 관객들의 라이프스타일이 시시각각으로 변화하고 다양한 경쟁 오락물이 등장함에 따라 시즌 티켓과 같은 장기적인 마케팅은 또 다른 어려움에 직면하고 있다. 이는 비단 시즌제와 시즌 티켓을 막 도입하고자 하는 우리나라만의 현상이라기보다 오랫동안 시즌제를 유지해오고 있는 유럽에서도 나타나는 현상이기도 하다. 이에 따라 최근 들어 공연제작자들은 그 대안으로 프로그램 간 구성이 좀 더 구체적이고 시즌 유지 기간도 비교적 짧은 패키지 티켓으로 관심을 돌리고 있다. 패키지 상품은 시즌 티켓에 비해 상대적으로 짧은 기간의 프로그램으로 구성되기 때문에 관객들이 부담을 덜 느낄 수 있고 장르나 특성별로 작품을 묶어 관객에게 제공함으로써 선택의 폭이 다양하다는 점에서 관객들의 요구에 좀 더 부합하는 맞춤형 상품인 셈이다. 해외 공연장 역시 시즌 티켓의 단점을 보완하는 차원에서 점차 패키지 티켓에 관심을 기울이며 다양한 패키지 상품을 선보이고 있다. 이런 흐름에 따라 본 연구는 국내 공연장의 유형별 패키지 상품 분석을 통해 우리나라의 현실에 맞는 좀 더 다양한 패키지 상품의 대안을 찾고자 하였다. 패키지 상품 역시 사전에 관객에게 공지된 작품들을 묶어 상품으로 구성하기 때문에 극장의 시즌제 도입이 전제되어야 가능한 방식이다. 우리나라에서도 벌써 패키지 상품의 유형은 다양한 형태로 나타나는데, 다목적 공연장이 장르를 중심으로 패키지 상품을 구성한다면 축제나 전문예술단체는 작곡가나 주제별로 패키지 상품을 구성하기도 하고 관객이 작품별 조합을 선택하는 프리패키지 등이 인기를 끌고 있다. 결국 패키지 상품 구성 시 가장 중요한 변수는 관객의 선호도가 되는 셈이다. 그러므로 관객의 니즈를 최우선으로 고려해 상품을 구성해야 한다. 국내 공연장의 시즌제와 패키지 상품은 도입기간이 짧지만 질 좋은 작품과 충분한 레퍼토리로 시즌제가 안정적으로 운영되고 관객의 선호도를 높일 수 있을 때, 패키지 상품의 수요는 점차 늘어날 것이다. 본 연구자는 패키지 상품이 관객개발을 위한 공연장의 상품으로써 유용하다고 보았고 국내의 패키지 상품 현황과 공연장의 유형별 패키지 상품을 분석함으로써 향후 우리나라 공연시장에 좀 더 다양한 패키지 상품이 출현하는 데 도움이 되고자 연구를 진행하였다.
국민의 삶의 질이 높아짐에 따라 문화생활의 욕구가 점차 증가하고 있다. 이에 각 공연장의 공연 활동이 활발해지면서 관객개발에 대한 노력 역시 점차 본격화되고 있다. 각 공연장의 관객개발 활동 중에서도 최근에 가장 두드러진 특징은 시즌제와 시즌 티켓의 도입일 것이다. 그러나 장기적인 시간을 두고 관객을 미리 확보하기 위한 시즌제와 시즌 티켓은 단골 고객이나 회원제 등이 정착되지 않은 우리나라 현실에서는 당장 성과를 보이지 못하고 있다. 또한 관객들의 라이프스타일이 시시각각으로 변화하고 다양한 경쟁 오락물이 등장함에 따라 시즌 티켓과 같은 장기적인 마케팅은 또 다른 어려움에 직면하고 있다. 이는 비단 시즌제와 시즌 티켓을 막 도입하고자 하는 우리나라만의 현상이라기보다 오랫동안 시즌제를 유지해오고 있는 유럽에서도 나타나는 현상이기도 하다. 이에 따라 최근 들어 공연제작자들은 그 대안으로 프로그램 간 구성이 좀 더 구체적이고 시즌 유지 기간도 비교적 짧은 패키지 티켓으로 관심을 돌리고 있다. 패키지 상품은 시즌 티켓에 비해 상대적으로 짧은 기간의 프로그램으로 구성되기 때문에 관객들이 부담을 덜 느낄 수 있고 장르나 특성별로 작품을 묶어 관객에게 제공함으로써 선택의 폭이 다양하다는 점에서 관객들의 요구에 좀 더 부합하는 맞춤형 상품인 셈이다. 해외 공연장 역시 시즌 티켓의 단점을 보완하는 차원에서 점차 패키지 티켓에 관심을 기울이며 다양한 패키지 상품을 선보이고 있다. 이런 흐름에 따라 본 연구는 국내 공연장의 유형별 패키지 상품 분석을 통해 우리나라의 현실에 맞는 좀 더 다양한 패키지 상품의 대안을 찾고자 하였다. 패키지 상품 역시 사전에 관객에게 공지된 작품들을 묶어 상품으로 구성하기 때문에 극장의 시즌제 도입이 전제되어야 가능한 방식이다. 우리나라에서도 벌써 패키지 상품의 유형은 다양한 형태로 나타나는데, 다목적 공연장이 장르를 중심으로 패키지 상품을 구성한다면 축제나 전문예술단체는 작곡가나 주제별로 패키지 상품을 구성하기도 하고 관객이 작품별 조합을 선택하는 프리패키지 등이 인기를 끌고 있다. 결국 패키지 상품 구성 시 가장 중요한 변수는 관객의 선호도가 되는 셈이다. 그러므로 관객의 니즈를 최우선으로 고려해 상품을 구성해야 한다. 국내 공연장의 시즌제와 패키지 상품은 도입기간이 짧지만 질 좋은 작품과 충분한 레퍼토리로 시즌제가 안정적으로 운영되고 관객의 선호도를 높일 수 있을 때, 패키지 상품의 수요는 점차 늘어날 것이다. 본 연구자는 패키지 상품이 관객개발을 위한 공연장의 상품으로써 유용하다고 보았고 국내의 패키지 상품 현황과 공연장의 유형별 패키지 상품을 분석함으로써 향후 우리나라 공연시장에 좀 더 다양한 패키지 상품이 출현하는 데 도움이 되고자 연구를 진행하였다.
As the quality of people's life has improved, their need for culture activity has also increased. For this reason, performance activities got activated and their effort on audience-development kicked into high gear. In audience-development, the most remarkable features would be introduction of perfo...
As the quality of people's life has improved, their need for culture activity has also increased. For this reason, performance activities got activated and their effort on audience-development kicked into high gear. In audience-development, the most remarkable features would be introduction of performance in series and season- ticket. However, this cannot affect immediately as membership system has not been stabilized in Korea. The long term marketing, like season ticket also faces difficulty as the life style of audience changes time to time, and various entertainment programs are introduced. This is a difficulty point, not only for Korea, but for Europe too. For this reason, performance producers are looking for a solution - a package deal, which is more concrete and in a short-term. A package-deal is a program is more suitable for audience as it is short time period, less burden and as it provides bind work in genres, and audience can have a wide range of choices. Also performance producers abroad are interest in package deal which covers the weakness of season-ticket, and are showing various package deals. With this flow, this study will focus on finding a suitable package deal through analyzing domestic distribution of package deals. As package deal has to be produced before the actual performance, this can be only introduced with performance-in series. We already have different types of package deals showed in the market; for example, multi-purpose theater would focus on package deals in genre, festival or professional art organization would make a package-deal focus on composer or topic and there could be a free package deal which audience can choose by themselves. Therefore, the important fact, when producing package-deal, the sale depends on preference of audience. For this reason, a product has to consider the needs of the audience as a first priority. The length of introduction on season and package deals is short, but with high quality of art and plenty of stories will improve the preference of the audience. - And this will increase the demand of package deal. From this study, we have looked at the usefulness of package-deal in terms of audience-development as a theater product, the latest update of package deal in Korea, and analyzed package deal in terms of services. Thus to help out introducing more different types to our performance-industry in future.
As the quality of people's life has improved, their need for culture activity has also increased. For this reason, performance activities got activated and their effort on audience-development kicked into high gear. In audience-development, the most remarkable features would be introduction of performance in series and season- ticket. However, this cannot affect immediately as membership system has not been stabilized in Korea. The long term marketing, like season ticket also faces difficulty as the life style of audience changes time to time, and various entertainment programs are introduced. This is a difficulty point, not only for Korea, but for Europe too. For this reason, performance producers are looking for a solution - a package deal, which is more concrete and in a short-term. A package-deal is a program is more suitable for audience as it is short time period, less burden and as it provides bind work in genres, and audience can have a wide range of choices. Also performance producers abroad are interest in package deal which covers the weakness of season-ticket, and are showing various package deals. With this flow, this study will focus on finding a suitable package deal through analyzing domestic distribution of package deals. As package deal has to be produced before the actual performance, this can be only introduced with performance-in series. We already have different types of package deals showed in the market; for example, multi-purpose theater would focus on package deals in genre, festival or professional art organization would make a package-deal focus on composer or topic and there could be a free package deal which audience can choose by themselves. Therefore, the important fact, when producing package-deal, the sale depends on preference of audience. For this reason, a product has to consider the needs of the audience as a first priority. The length of introduction on season and package deals is short, but with high quality of art and plenty of stories will improve the preference of the audience. - And this will increase the demand of package deal. From this study, we have looked at the usefulness of package-deal in terms of audience-development as a theater product, the latest update of package deal in Korea, and analyzed package deal in terms of services. Thus to help out introducing more different types to our performance-industry in future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.