국 문 요 약 무용은 인류의 발생과 더불어 인간의 사상과 감정을 표현하기 위한 수단으로 탄생하여 오늘날까지 행하여지고 있다. 서양의 경우 신체 동작의 기교면에서 무용의 전통적인 체계가 완성되기 시작한 것은 14세기 르네상스시대 초기였다. 그러나 이후 카톨릭의 전통적인 교리에 대한 숭배와 맹목적인 복종만을 요구하던 시대적 상황으로 인해 무용의 체계적인 이론적 근거가 확립되지 못한 채 무려 4세기의 시간이 흘러 지나갔다. 이와 같이 무용의 이론적인 근거가 확립되지는 않았지만, 신체의 움직임의 정형화는 17-18세기를 거치는 동안 발레라는 장르로 확립되어 화려한 기교와 극적 무대구성을 중요시하는 무용형식으로 발전하게 되었다. 이후 20세기에 들어와서 고전 발레와 전혀 다른 형태의 현대무용이 새롭게 출현하게 되면서 무용은 더욱 다양한 모습으로 발전하게 되었다. 이러한 현대무용은 20세기 초반에 서양문물이 동양에 전파되면서 함께 한국과 중국 등 동양에 소개되었다. 서양의 현대무용이 도입되면서 한국과 중국의 전통무용도 그 영향을 받게 되었는데, 중국의 전통무용은 한국의 전통무용과 다른 형태로 발전하게 되었다. 즉 한국의 경우 전통무용은 기존의 전통무용과는 별도로 전통무용에 내재해 있는 특성을 기초로 하면서 서양의 현대무용의 안무기법을 활용하여 안무하는 '창작무용'이라는 새로운 영역이 개척되면서 지속적인 발전을 하게 되었다. 그러나 중국의 경우 사회주의 사상의 영향으로 서양의 현대무용이 상당한 기간 동안 그 뿌리를 내리지 못하고 있다가, 1979년 중국의 개혁개방 정책이 시행되면서 현대무용이 도입되기는 하였지만 기존의 전통무용과 융합되지 못하였기 때문에 중국의 전통무용은 새롭게 발전하지 못하고 과거의 모습을 그대로 답습하고 있었다. 이러한 시대적 상황 및 역사적 배경의 상이함으로 인해 한국의 창작무용과 중국의 전통무용은 서로 다른 안무방법을 기초로 하여 안무하게 되었고 이로 인해 서로 다른 형태의 안무가 발전하게 되었다. 따라서 본 논문에서는 한국의 창작무용에서 이용되고 있는 현대무용의 안무기법을 상세하게 고찰해보고, 중국의 전통무용의 안무에 있어서도 한국의 창작무용에 이용되는 안무기법을 활용될 수 있는 방법을 알아보는 것을 주된 목적으로 한다. 즉 한국의 창작무용과 중국의 전통무용에 관한 구체적인 무용안무법을 비교 분석해보고, 중국의 전통무용을 창작할 때 한국의 창작무용에서 이용되는 현대무용안무법의 어떠한 내용을 어느 범위에서 수용하여 중국의 전통무용을 새로운 모습으로 발전시킬 수 있는지를 알아보는 것이 본 논문의 주된 연구과제이다. 이를 위하여 한국의 창작무용의 의의와 성격 및 발전과정을 면밀하게 분석하여 도출된 한국의 창작무용의 특징을 정리한 후에, 그러한 안무법의 특징적 요소가 중국의 전통무용에 활용될 수 있는지, 그리고 어떠한 형태로 반영될 수 있는지를 고찰해보고자 한다. 이러한 연구를 통하여 중국의 전통무용 안무에 있어서도 한국의 창작무용의 안무기법을 도입하여 종국적으로는 중국의 전통무용의 안무를 개발하고 새로운 모습으로 발전시키는 ...
국 문 요 약 무용은 인류의 발생과 더불어 인간의 사상과 감정을 표현하기 위한 수단으로 탄생하여 오늘날까지 행하여지고 있다. 서양의 경우 신체 동작의 기교면에서 무용의 전통적인 체계가 완성되기 시작한 것은 14세기 르네상스시대 초기였다. 그러나 이후 카톨릭의 전통적인 교리에 대한 숭배와 맹목적인 복종만을 요구하던 시대적 상황으로 인해 무용의 체계적인 이론적 근거가 확립되지 못한 채 무려 4세기의 시간이 흘러 지나갔다. 이와 같이 무용의 이론적인 근거가 확립되지는 않았지만, 신체의 움직임의 정형화는 17-18세기를 거치는 동안 발레라는 장르로 확립되어 화려한 기교와 극적 무대구성을 중요시하는 무용형식으로 발전하게 되었다. 이후 20세기에 들어와서 고전 발레와 전혀 다른 형태의 현대무용이 새롭게 출현하게 되면서 무용은 더욱 다양한 모습으로 발전하게 되었다. 이러한 현대무용은 20세기 초반에 서양문물이 동양에 전파되면서 함께 한국과 중국 등 동양에 소개되었다. 서양의 현대무용이 도입되면서 한국과 중국의 전통무용도 그 영향을 받게 되었는데, 중국의 전통무용은 한국의 전통무용과 다른 형태로 발전하게 되었다. 즉 한국의 경우 전통무용은 기존의 전통무용과는 별도로 전통무용에 내재해 있는 특성을 기초로 하면서 서양의 현대무용의 안무기법을 활용하여 안무하는 '창작무용'이라는 새로운 영역이 개척되면서 지속적인 발전을 하게 되었다. 그러나 중국의 경우 사회주의 사상의 영향으로 서양의 현대무용이 상당한 기간 동안 그 뿌리를 내리지 못하고 있다가, 1979년 중국의 개혁개방 정책이 시행되면서 현대무용이 도입되기는 하였지만 기존의 전통무용과 융합되지 못하였기 때문에 중국의 전통무용은 새롭게 발전하지 못하고 과거의 모습을 그대로 답습하고 있었다. 이러한 시대적 상황 및 역사적 배경의 상이함으로 인해 한국의 창작무용과 중국의 전통무용은 서로 다른 안무방법을 기초로 하여 안무하게 되었고 이로 인해 서로 다른 형태의 안무가 발전하게 되었다. 따라서 본 논문에서는 한국의 창작무용에서 이용되고 있는 현대무용의 안무기법을 상세하게 고찰해보고, 중국의 전통무용의 안무에 있어서도 한국의 창작무용에 이용되는 안무기법을 활용될 수 있는 방법을 알아보는 것을 주된 목적으로 한다. 즉 한국의 창작무용과 중국의 전통무용에 관한 구체적인 무용안무법을 비교 분석해보고, 중국의 전통무용을 창작할 때 한국의 창작무용에서 이용되는 현대무용안무법의 어떠한 내용을 어느 범위에서 수용하여 중국의 전통무용을 새로운 모습으로 발전시킬 수 있는지를 알아보는 것이 본 논문의 주된 연구과제이다. 이를 위하여 한국의 창작무용의 의의와 성격 및 발전과정을 면밀하게 분석하여 도출된 한국의 창작무용의 특징을 정리한 후에, 그러한 안무법의 특징적 요소가 중국의 전통무용에 활용될 수 있는지, 그리고 어떠한 형태로 반영될 수 있는지를 고찰해보고자 한다. 이러한 연구를 통하여 중국의 전통무용 안무에 있어서도 한국의 창작무용의 안무기법을 도입하여 종국적으로는 중국의 전통무용의 안무를 개발하고 새로운 모습으로 발전시키는 이정표를 마련하는 것이 본 논문의 궁극적인 목적이다.
국 문 요 약 무용은 인류의 발생과 더불어 인간의 사상과 감정을 표현하기 위한 수단으로 탄생하여 오늘날까지 행하여지고 있다. 서양의 경우 신체 동작의 기교면에서 무용의 전통적인 체계가 완성되기 시작한 것은 14세기 르네상스시대 초기였다. 그러나 이후 카톨릭의 전통적인 교리에 대한 숭배와 맹목적인 복종만을 요구하던 시대적 상황으로 인해 무용의 체계적인 이론적 근거가 확립되지 못한 채 무려 4세기의 시간이 흘러 지나갔다. 이와 같이 무용의 이론적인 근거가 확립되지는 않았지만, 신체의 움직임의 정형화는 17-18세기를 거치는 동안 발레라는 장르로 확립되어 화려한 기교와 극적 무대구성을 중요시하는 무용형식으로 발전하게 되었다. 이후 20세기에 들어와서 고전 발레와 전혀 다른 형태의 현대무용이 새롭게 출현하게 되면서 무용은 더욱 다양한 모습으로 발전하게 되었다. 이러한 현대무용은 20세기 초반에 서양문물이 동양에 전파되면서 함께 한국과 중국 등 동양에 소개되었다. 서양의 현대무용이 도입되면서 한국과 중국의 전통무용도 그 영향을 받게 되었는데, 중국의 전통무용은 한국의 전통무용과 다른 형태로 발전하게 되었다. 즉 한국의 경우 전통무용은 기존의 전통무용과는 별도로 전통무용에 내재해 있는 특성을 기초로 하면서 서양의 현대무용의 안무기법을 활용하여 안무하는 '창작무용'이라는 새로운 영역이 개척되면서 지속적인 발전을 하게 되었다. 그러나 중국의 경우 사회주의 사상의 영향으로 서양의 현대무용이 상당한 기간 동안 그 뿌리를 내리지 못하고 있다가, 1979년 중국의 개혁개방 정책이 시행되면서 현대무용이 도입되기는 하였지만 기존의 전통무용과 융합되지 못하였기 때문에 중국의 전통무용은 새롭게 발전하지 못하고 과거의 모습을 그대로 답습하고 있었다. 이러한 시대적 상황 및 역사적 배경의 상이함으로 인해 한국의 창작무용과 중국의 전통무용은 서로 다른 안무방법을 기초로 하여 안무하게 되었고 이로 인해 서로 다른 형태의 안무가 발전하게 되었다. 따라서 본 논문에서는 한국의 창작무용에서 이용되고 있는 현대무용의 안무기법을 상세하게 고찰해보고, 중국의 전통무용의 안무에 있어서도 한국의 창작무용에 이용되는 안무기법을 활용될 수 있는 방법을 알아보는 것을 주된 목적으로 한다. 즉 한국의 창작무용과 중국의 전통무용에 관한 구체적인 무용안무법을 비교 분석해보고, 중국의 전통무용을 창작할 때 한국의 창작무용에서 이용되는 현대무용안무법의 어떠한 내용을 어느 범위에서 수용하여 중국의 전통무용을 새로운 모습으로 발전시킬 수 있는지를 알아보는 것이 본 논문의 주된 연구과제이다. 이를 위하여 한국의 창작무용의 의의와 성격 및 발전과정을 면밀하게 분석하여 도출된 한국의 창작무용의 특징을 정리한 후에, 그러한 안무법의 특징적 요소가 중국의 전통무용에 활용될 수 있는지, 그리고 어떠한 형태로 반영될 수 있는지를 고찰해보고자 한다. 이러한 연구를 통하여 중국의 전통무용 안무에 있어서도 한국의 창작무용의 안무기법을 도입하여 종국적으로는 중국의 전통무용의 안무를 개발하고 새로운 모습으로 발전시키는 이정표를 마련하는 것이 본 논문의 궁극적인 목적이다.
中文摘要 从韩国创作舞发展经验看如何在中国舞编舞中使用现代舞技法 上官张科 舞蹈系 大学院 祥明大学 舞蹈作为人类思想情感的表达方式诞生并发展至今.在漫长的的发展过程中舞蹈自身在不断的变化,也在不断的融合.特别是20世界以后在古典芭蕾的基础上突破发展而来的现代舞,它吸收融合了芭蕾以外的许多可用元素,使得舞蹈呈现出更多样性的面貌. 在20世纪现代舞高速发展的环境下,来自西洋的现代舞也传播到了东洋,中韩日等国也都接受了现代舞.西洋现代舞的进入,韩国中国的传统舞蹈也受到了现代舞的影响,至此韩中两国的传统舞发展走向了不同的路线.韩国的在保存自己传统舞的民族特性的基础之上大量的使用现代舞的编舞技法创造出来新的创作舞蹈这一舞种并且存在至今仍在不断的发展中.但是中国由于共产主义思想的影响很长时间还是排斥现代舞,直到1979年改革开放以后才有了现代舞与传统舞并行发展,再至世纪交接之际,才有小部分的实验性的结合发展的事例.这样的时代与历史的背景下韩国传统舞蹈的创作舞与中国传统舞蹈由于使用不同的编舞技走出了截然不同的道路. 以下为本文的研究目标,中国传统舞蹈创作是否可以像韩国创作舞一样在编导过程中使用现代舞的技法?韩国创作舞使用的现代舞技法在何种程度上能在中国舞蹈上使用?比较中韩两国的编舞技法的异同点,分析韩国创作舞的创作过程中使用现代舞的编舞技法的独特性及构成这种独特性的创作舞蹈的意义、性格、发展过程。探索这样的要素在中国舞蹈中应用后会出现什么效果?通过研究回答中国舞蹈中借鉴韩国创作舞的经验会对中国舞蹈发展有什么影响.ABSTRACT A Study in choreography of Chinese Dance Focusing on a comparison of modern Dance ShangGuan ZhangeKe Dept. of Dance The Graduate School Sangmyung University Born along with the genesis of humankind as a means to express human thoughts and emotions, dance has been performed up to this date. In western countries, the time when the traditional system of dance started to be completed in the aspect of techniques of physical movement was the early of Renaissance age of the 14th century. Thereafter, however, fully 4 centuries of time had passed without establishment of a systematic theoretical background of dance due to the circumstance of the age demanding reverence for traditional Catholic creed and blind obedience. Although such a systematic theoretical background of dance was not established, standardization of physical movement was established as a genre of ballet during the period of 17-18th century and developed into the convention of dance that lays stress on the splendid technique and dramatic composition of stage. Entering the 20th century, dance developed more into a variety of shapes as modern dance which is entirely different from classical ballet newly appeared. Such modern dance was introduced to the oriental countries such as Korea and China as western civilization was spread to the orient in the early 20th century. With introduction of western modern dance, traditional dances of Korea and China were influenced by it, and traditional dance of China developed into a different shape from Korea’s. In other words, Korean traditional dance continued development as a new area named ‘creative dance’ that choreographs by utilizing choreographic methods of western modern dance based on the characteristics inherent in its traditional dance separating from existing traditional dance. As for China, however, western modern dance remained rootless for a considerable period of time by the influence of ideology of socialism and was finally introduced China started to carry out reformation and openness policy in 1979 but traditional dance of China was following the same appearance as before without making a new leap forward as it was properly integrated with existing traditional dance. Due to such circumstances of the time and difference in historical background, Korea’s creative dance of Korea and China’s traditional dance could not help but choreographing on the basis of different choreographic methods, which resulted in development of different types of choreography. Therefore, this thesis aims to consider choreographic methods of modern dance used in Korean creative dance in detail and look into the method to utilize choreographic methods used for creative dance of Korea for traditional dance of China with respect to the choreography in traditional dance of China. The aforementioned means that the main purpose of this thesis is to make a comparative analysis on the detailed choreographic methods of dance with respect to the creative dance of Korea and traditional dance of China, and how it would be able to develop traditional dance of China into a new appearance by what contents of modern dance choreographic methods used in creative dance of Korea and how far we should accept when creating traditional dance of China. For the foregoing, this study intends to summarize characteristics of Korean creative dance produced by analyzing the significance, characteristic and the progress of development of Korean creative dance, and if distinguishing elements of such choreographic methods can be utilized for traditional dance of China and what forms such elements can be reflected. The ultimate objective of this thesis is to prepare a milestone that develops choreography for traditional dance of China in the end by introducing choreographic methods of Korean creative dance, and fosters it to a new appearance.
中文摘要 从韩国创作舞发展经验看如何在中国舞编舞中使用现代舞技法 上官张科 舞蹈系 大学院 祥明大学 舞蹈作为人类思想情感的表达方式诞生并发展至今.在漫长的的发展过程中舞蹈自身在不断的变化,也在不断的融合.特别是20世界以后在古典芭蕾的基础上突破发展而来的现代舞,它吸收融合了芭蕾以外的许多可用元素,使得舞蹈呈现出更多样性的面貌. 在20世纪现代舞高速发展的环境下,来自西洋的现代舞也传播到了东洋,中韩日等国也都接受了现代舞.西洋现代舞的进入,韩国中国的传统舞蹈也受到了现代舞的影响,至此韩中两国的传统舞发展走向了不同的路线.韩国的在保存自己传统舞的民族特性的基础之上大量的使用现代舞的编舞技法创造出来新的创作舞蹈这一舞种并且存在至今仍在不断的发展中.但是中国由于共产主义思想的影响很长时间还是排斥现代舞,直到1979年改革开放以后才有了现代舞与传统舞并行发展,再至世纪交接之际,才有小部分的实验性的结合发展的事例.这样的时代与历史的背景下韩国传统舞蹈的创作舞与中国传统舞蹈由于使用不同的编舞技走出了截然不同的道路. 以下为本文的研究目标,中国传统舞蹈创作是否可以像韩国创作舞一样在编导过程中使用现代舞的技法?韩国创作舞使用的现代舞技法在何种程度上能在中国舞蹈上使用?比较中韩两国的编舞技法的异同点,分析韩国创作舞的创作过程中使用现代舞的编舞技法的独特性及构成这种独特性的创作舞蹈的意义、性格、发展过程。探索这样的要素在中国舞蹈中应用后会出现什么效果?通过研究回答中国舞蹈中借鉴韩国创作舞的经验会对中国舞蹈发展有什么影响.ABSTRACT A Study in choreography of Chinese Dance Focusing on a comparison of modern Dance ShangGuan ZhangeKe Dept. of Dance The Graduate School Sangmyung University Born along with the genesis of humankind as a means to express human thoughts and emotions, dance has been performed up to this date. In western countries, the time when the traditional system of dance started to be completed in the aspect of techniques of physical movement was the early of Renaissance age of the 14th century. Thereafter, however, fully 4 centuries of time had passed without establishment of a systematic theoretical background of dance due to the circumstance of the age demanding reverence for traditional Catholic creed and blind obedience. Although such a systematic theoretical background of dance was not established, standardization of physical movement was established as a genre of ballet during the period of 17-18th century and developed into the convention of dance that lays stress on the splendid technique and dramatic composition of stage. Entering the 20th century, dance developed more into a variety of shapes as modern dance which is entirely different from classical ballet newly appeared. Such modern dance was introduced to the oriental countries such as Korea and China as western civilization was spread to the orient in the early 20th century. With introduction of western modern dance, traditional dances of Korea and China were influenced by it, and traditional dance of China developed into a different shape from Korea’s. In other words, Korean traditional dance continued development as a new area named ‘creative dance’ that choreographs by utilizing choreographic methods of western modern dance based on the characteristics inherent in its traditional dance separating from existing traditional dance. As for China, however, western modern dance remained rootless for a considerable period of time by the influence of ideology of socialism and was finally introduced China started to carry out reformation and openness policy in 1979 but traditional dance of China was following the same appearance as before without making a new leap forward as it was properly integrated with existing traditional dance. Due to such circumstances of the time and difference in historical background, Korea’s creative dance of Korea and China’s traditional dance could not help but choreographing on the basis of different choreographic methods, which resulted in development of different types of choreography. Therefore, this thesis aims to consider choreographic methods of modern dance used in Korean creative dance in detail and look into the method to utilize choreographic methods used for creative dance of Korea for traditional dance of China with respect to the choreography in traditional dance of China. The aforementioned means that the main purpose of this thesis is to make a comparative analysis on the detailed choreographic methods of dance with respect to the creative dance of Korea and traditional dance of China, and how it would be able to develop traditional dance of China into a new appearance by what contents of modern dance choreographic methods used in creative dance of Korea and how far we should accept when creating traditional dance of China. For the foregoing, this study intends to summarize characteristics of Korean creative dance produced by analyzing the significance, characteristic and the progress of development of Korean creative dance, and if distinguishing elements of such choreographic methods can be utilized for traditional dance of China and what forms such elements can be reflected. The ultimate objective of this thesis is to prepare a milestone that develops choreography for traditional dance of China in the end by introducing choreographic methods of Korean creative dance, and fosters it to a new appearance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.