최적의 작업 효율성과 협업을 위한 통합 커뮤니케이션 인터페이스 개발 : 금융업무 효율성을 위한 협업 인터페이스 적용 The development of Integrated Communication Interface for enhancing work efficiency and collaboration : Applying work efficiency of banking원문보기
기업 내 사업구조가 다양하고 복잡해짐에 따라 사용자들 간의 협업을 위한 의사소통이 중요시되고 있다. 하지만 의사소통을 위한 IT 시스템 간의 연계가 어려운 상황이며, 사용자는 협업을 위해 개별 시스템을 사용해야 하는 불편함과 작업의 효율성이 저하되고 있다. 본 연구에서는 금융 프로젝트를 진행하면서 분산된 인터페이스를 통합하여 보다 효율적이고 협업을 위한 인터페이스를 설계하였다. 본 설계를 위해 전문가 그룹의 구두 인터뷰를 통해 현황 및 요구사항을 정리하여 설계에 대한 고려사항을 정의하였다. 정의에 따른 정보구조(Information ...
기업 내 사업구조가 다양하고 복잡해짐에 따라 사용자들 간의 협업을 위한 의사소통이 중요시되고 있다. 하지만 의사소통을 위한 IT 시스템 간의 연계가 어려운 상황이며, 사용자는 협업을 위해 개별 시스템을 사용해야 하는 불편함과 작업의 효율성이 저하되고 있다. 본 연구에서는 금융 프로젝트를 진행하면서 분산된 인터페이스를 통합하여 보다 효율적이고 협업을 위한 인터페이스를 설계하였다. 본 설계를 위해 전문가 그룹의 구두 인터뷰를 통해 현황 및 요구사항을 정리하여 설계에 대한 고려사항을 정의하였다. 정의에 따른 정보구조(Information Architecture)를 작성하고, 통합 커뮤니케이션 플랫폼 설계를 구성하였다. 또한, 플랫폼을 구성하는 음성 및 텍스트 인터페이스 개발에 대해 표준화 설계를 하였다. 설계된 인터페이스 상단에 사용자 중심의 인터페이스를 설계하였다. 이러한 인터페이스 개발에 대한 평가를 위해 페르소나 방법론을 사용하여 문제를 도출하고 시나리오를 기반으로 사용성 및 효율성에 대해 비교하였다. 인터페이스 설계의 기본 개념은 사용자가 언제나 어디서나 쉽게 협업을 위한 툴을 제공하기 위함이다. 본 시스템은 크게 세 가지의 기능을 제공한다. 첫째, 음성 사용자 인터페이스를 표준화하여 사용자의 사용 편리성을 제공한다. 둘째, 텍스트 사용자 인터페이스 표준화를 통해 향후 다양한 솔루션과 연동을 제공하며, 마지막으로 사용자 인터페이스를 사용자 중심의 화면 제공으로 사용자에게 친근함을 제공한다. 본 연구 결과를 통해 협업을 위한 의사소통 수단의 단순화 및 효율성을 제공하며, 향후 기업 문화 부분에 상당한 영향을 주리라 예상을 한다. 향후 연구에서는 CEBP(Communication-Enabled Business Process)와 감성인터페이스를 연동하여 소통과 재미라는 요소의 메시지를 전달할 수 있는 연구가 필요할 것으로 사료된다.
기업 내 사업구조가 다양하고 복잡해짐에 따라 사용자들 간의 협업을 위한 의사소통이 중요시되고 있다. 하지만 의사소통을 위한 IT 시스템 간의 연계가 어려운 상황이며, 사용자는 협업을 위해 개별 시스템을 사용해야 하는 불편함과 작업의 효율성이 저하되고 있다. 본 연구에서는 금융 프로젝트를 진행하면서 분산된 인터페이스를 통합하여 보다 효율적이고 협업을 위한 인터페이스를 설계하였다. 본 설계를 위해 전문가 그룹의 구두 인터뷰를 통해 현황 및 요구사항을 정리하여 설계에 대한 고려사항을 정의하였다. 정의에 따른 정보구조(Information Architecture)를 작성하고, 통합 커뮤니케이션 플랫폼 설계를 구성하였다. 또한, 플랫폼을 구성하는 음성 및 텍스트 인터페이스 개발에 대해 표준화 설계를 하였다. 설계된 인터페이스 상단에 사용자 중심의 인터페이스를 설계하였다. 이러한 인터페이스 개발에 대한 평가를 위해 페르소나 방법론을 사용하여 문제를 도출하고 시나리오를 기반으로 사용성 및 효율성에 대해 비교하였다. 인터페이스 설계의 기본 개념은 사용자가 언제나 어디서나 쉽게 협업을 위한 툴을 제공하기 위함이다. 본 시스템은 크게 세 가지의 기능을 제공한다. 첫째, 음성 사용자 인터페이스를 표준화하여 사용자의 사용 편리성을 제공한다. 둘째, 텍스트 사용자 인터페이스 표준화를 통해 향후 다양한 솔루션과 연동을 제공하며, 마지막으로 사용자 인터페이스를 사용자 중심의 화면 제공으로 사용자에게 친근함을 제공한다. 본 연구 결과를 통해 협업을 위한 의사소통 수단의 단순화 및 효율성을 제공하며, 향후 기업 문화 부분에 상당한 영향을 주리라 예상을 한다. 향후 연구에서는 CEBP(Communication-Enabled Business Process)와 감성인터페이스를 연동하여 소통과 재미라는 요소의 메시지를 전달할 수 있는 연구가 필요할 것으로 사료된다.
Currently, the corporation’s structure has been more varied and perplexed. Due to this issue, the communication between each structure has become more significant. However, the communication between IT (Information Technology) systems is in maelstrom. Currently, the user has to go through the inconv...
Currently, the corporation’s structure has been more varied and perplexed. Due to this issue, the communication between each structure has become more significant. However, the communication between IT (Information Technology) systems is in maelstrom. Currently, the user has to go through the inconvenience of using a system and, therefore, the work’s efficiency has decreased. The purpose was to develop an interface that is more efficient than the previous communication system. In order to provide better interface, we were conducted the FGI (Focus Group Interview) with users, who are in the corporation, about current situation and needs on communications in the corporation. With these attained needs, the IA(Information Architecture) and unified communication platform were designed. The platform was standardized with voice and text interface design. The user interface was applied on top of the voice and text interface. This designed interface was tested with Persona was applied to analyze efficiency. The basic idea of the interface is to provide users a tool that allows user to freely and easily communicate each other at anywhere and anytime. Current designed system can provide three main functions. First, voice interface is standardize in order to provide user more convenience. Second, the text interface is standardize to provide various solutions and connectivity with others. Lastly, this research was focus to provide better connectivity among the corporation. Therefore, this research will have significant impact on corporation caused by efficiency communication. The future research should focus on people’s communication, where the communication can be made with CEBP (Communication-Enabled Business Process) and emotion interface.
Currently, the corporation’s structure has been more varied and perplexed. Due to this issue, the communication between each structure has become more significant. However, the communication between IT (Information Technology) systems is in maelstrom. Currently, the user has to go through the inconvenience of using a system and, therefore, the work’s efficiency has decreased. The purpose was to develop an interface that is more efficient than the previous communication system. In order to provide better interface, we were conducted the FGI (Focus Group Interview) with users, who are in the corporation, about current situation and needs on communications in the corporation. With these attained needs, the IA(Information Architecture) and unified communication platform were designed. The platform was standardized with voice and text interface design. The user interface was applied on top of the voice and text interface. This designed interface was tested with Persona was applied to analyze efficiency. The basic idea of the interface is to provide users a tool that allows user to freely and easily communicate each other at anywhere and anytime. Current designed system can provide three main functions. First, voice interface is standardize in order to provide user more convenience. Second, the text interface is standardize to provide various solutions and connectivity with others. Lastly, this research was focus to provide better connectivity among the corporation. Therefore, this research will have significant impact on corporation caused by efficiency communication. The future research should focus on people’s communication, where the communication can be made with CEBP (Communication-Enabled Business Process) and emotion interface.
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