승마운동이 정서 및 행동장애 학생의 자아개념과 우울증, ADHD 증상에 미치는 영향 Influence of Horse Riding on ADHD Symptoms, Depression and Self-Concept of Students with Emotional and Behavioral Disorders원문보기
이 연구의 목적은 승마운동이 정서 및 행동장애 학생의 자아개념과 우울증, ADHD증상에 미치는 영향을 알아보고자 실시하였다. 연구의 대상은 인천광역시 교육청 소재 중·고등학교 재학생 중 교육부와 정신보건센터에서 실시한 ‘2013년 학생정서·행동특성선별검사’에서 정서 및 행동장애 고위험군 선정 학생 중 총 60명을 무작위로 표집 하였다. 이들은 중·고등학교 재학 중인 학생으로 재활승마를 실시하는 재활승마군 각각 15명, 기계승마를 실시하는 기계승마군 각각 15명으로 나누었다. 자료처리는 ...
이 연구의 목적은 승마운동이 정서 및 행동장애 학생의 자아개념과 우울증, ADHD증상에 미치는 영향을 알아보고자 실시하였다. 연구의 대상은 인천광역시 교육청 소재 중·고등학교 재학생 중 교육부와 정신보건센터에서 실시한 ‘2013년 학생정서·행동특성선별검사’에서 정서 및 행동장애 고위험군 선정 학생 중 총 60명을 무작위로 표집 하였다. 이들은 중·고등학교 재학 중인 학생으로 재활승마를 실시하는 재활승마군 각각 15명, 기계승마를 실시하는 기계승마군 각각 15명으로 나누었다. 자료처리는 SPSS 18.0 Window statistical program을 사용하여 이원변량분석(two-way repeat ANOVA), 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에 제시된 연구결과를 종합하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 승마운동 형태에 따른 자아개념의 전·후 효과검증 승마운동 전·후에 따른 자아개념의 하위요인인 신체적 능력과 신체적 외모, 정서적 안정, 일반적 교과목, 일반자아에서는 부분적으로 집단과 처치기간 및 상호작용효과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 하지만, 이성 친구 관계, 동성 친구 관계, 부모 관계, 정직-신뢰, 수학, 언어에서는 집단과 처치기간 및 상호작용효과가 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 승마운동 형태에 따른 우울증의 전·후 효과검증 승마운동 전·후에 따른 우울증의 하위요인인 미래에 대한 부정적 생각, 걱정과 초조, 우울기분, 의욕상실에서 부분적으로 집단과 처치기간 및 상호작용효과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 자신의 부정적 생각에서는 집단과 처치기간 및 상호작용효과가 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 승마운동 형태에 따른 ADHD증상의 전·후 효과검증 승마운동 전·후에 따른 자아개념의 하위요인인 인지, 과잉행동, 품행문제에서 집단과 처치기간 및 상호작용효과에서 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 승마운동 형태에 따른 정서 및 행동장애 학생의 자아개념과 우울증, ADHD증상의 전·후 상관관계는 각각의 하위요인에 부분적으로 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 승마운동 형태에 따른 정서 및 행동장애 학생의 전·후 자아개념과 우울증의 관계검증에서 자아개념은 우울증의 하위요인들에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 승마운동 형태에 따른 정서 및 행동장애 학생의 전·후 자아개념과 ADHD증상의 관계검증에서 자아개념은 ADHD증상의 하위요인들에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 종합해 보면 승마운동이 정서 및 행동장애학생의 자아개념, 우울증, ADHD증상의 긍정적인 변화에 대한 계기가 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
이 연구의 목적은 승마운동이 정서 및 행동장애 학생의 자아개념과 우울증, ADHD증상에 미치는 영향을 알아보고자 실시하였다. 연구의 대상은 인천광역시 교육청 소재 중·고등학교 재학생 중 교육부와 정신보건센터에서 실시한 ‘2013년 학생정서·행동특성선별검사’에서 정서 및 행동장애 고위험군 선정 학생 중 총 60명을 무작위로 표집 하였다. 이들은 중·고등학교 재학 중인 학생으로 재활승마를 실시하는 재활승마군 각각 15명, 기계승마를 실시하는 기계승마군 각각 15명으로 나누었다. 자료처리는 SPSS 18.0 Window statistical program을 사용하여 이원변량분석(two-way repeat ANOVA), 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에 제시된 연구결과를 종합하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 승마운동 형태에 따른 자아개념의 전·후 효과검증 승마운동 전·후에 따른 자아개념의 하위요인인 신체적 능력과 신체적 외모, 정서적 안정, 일반적 교과목, 일반자아에서는 부분적으로 집단과 처치기간 및 상호작용효과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 하지만, 이성 친구 관계, 동성 친구 관계, 부모 관계, 정직-신뢰, 수학, 언어에서는 집단과 처치기간 및 상호작용효과가 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 승마운동 형태에 따른 우울증의 전·후 효과검증 승마운동 전·후에 따른 우울증의 하위요인인 미래에 대한 부정적 생각, 걱정과 초조, 우울기분, 의욕상실에서 부분적으로 집단과 처치기간 및 상호작용효과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 자신의 부정적 생각에서는 집단과 처치기간 및 상호작용효과가 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 승마운동 형태에 따른 ADHD증상의 전·후 효과검증 승마운동 전·후에 따른 자아개념의 하위요인인 인지, 과잉행동, 품행문제에서 집단과 처치기간 및 상호작용효과에서 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 승마운동 형태에 따른 정서 및 행동장애 학생의 자아개념과 우울증, ADHD증상의 전·후 상관관계는 각각의 하위요인에 부분적으로 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 승마운동 형태에 따른 정서 및 행동장애 학생의 전·후 자아개념과 우울증의 관계검증에서 자아개념은 우울증의 하위요인들에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 승마운동 형태에 따른 정서 및 행동장애 학생의 전·후 자아개념과 ADHD증상의 관계검증에서 자아개념은 ADHD증상의 하위요인들에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 종합해 보면 승마운동이 정서 및 행동장애학생의 자아개념, 우울증, ADHD증상의 긍정적인 변화에 대한 계기가 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
This study was proceeded to analyze how the application of horse riding program influences students with emotional and behavioral disorders, specifically regarding their self-concept, depression and ADHD symptoms. The subjects of this study were sampled from the group of “high-risk” students enrolle...
This study was proceeded to analyze how the application of horse riding program influences students with emotional and behavioral disorders, specifically regarding their self-concept, depression and ADHD symptoms. The subjects of this study were sampled from the group of “high-risk” students enrolled in middle schools and high schools in Incheon, as designated by the Ministry of Education and Mental Health Center in the Physical and Emotional Characteristic Screening Test. 60 students were randomly divided into groups of 15, with therapeutic horse riding program as an experimental group and mechanical horse riding program as a control group. Data analysis was conducted using two-way repeated-measures ANOVA, correlation analysis and regressional analysis, with the aid of SPSS 18.0 Window statistical program. The following summarizes the conclusions of this study: 1. Effectiveness of horse riding exercise on self-concept Some factors of self-concept, such as physical ability, physically appearance, emotional stability, normal academic courses and normal self-concept, demonstrated significant differences before and after the horseback riding exercise in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. However, there were no statistically significant differences found in opposite-sex and same-sex friendships, parent-child relationship, honesty and trustworthiness, mathematics and language in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. 2. Effectiveness of horse riding exercise on depression symptoms Certain factors of depression, such as future denial, worrying, anxiety, depressed feelings and loss of enthusiasm, also demonstrated significant differences before and after the horseback riding exercise in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. On the other hand, no statistically significant dissimilarities were found in the individuals’ pessimistic mindset. 3. Effectiveness of horse riding exercise on ADHD symptoms Factors of self-concept such as recognition, hyperactivity and behavior problems, showed significant differences in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. 4. The relationship among mentally and behaviorally-disordered student's self-concept, depression and ADHD symptoms before and after the horse riding exercise shows partial correlation with factors from each of the above categories. 5. In the process of verifying the relationship of self-concept and depression of students with emotional and behavioral disorder before and after the horse riding exercise, we have found that self-concept has a statistically significant impact on factors of depression. 6. In the process of verifying the relationship of self-concept and ADHD symptoms of students with emotional and behavioral disorder before and after the horse riding exercise, we have also found that self-concept has a statistically significant impact on factors of ADHD symptoms. The conclusions mentioned above point to the significance of this research, which discovered that horse riding can serve as an opportunity for positive change on self-concept, depression and ADHD symptoms of students with emotionally and behavioral disorders.
This study was proceeded to analyze how the application of horse riding program influences students with emotional and behavioral disorders, specifically regarding their self-concept, depression and ADHD symptoms. The subjects of this study were sampled from the group of “high-risk” students enrolled in middle schools and high schools in Incheon, as designated by the Ministry of Education and Mental Health Center in the Physical and Emotional Characteristic Screening Test. 60 students were randomly divided into groups of 15, with therapeutic horse riding program as an experimental group and mechanical horse riding program as a control group. Data analysis was conducted using two-way repeated-measures ANOVA, correlation analysis and regressional analysis, with the aid of SPSS 18.0 Window statistical program. The following summarizes the conclusions of this study: 1. Effectiveness of horse riding exercise on self-concept Some factors of self-concept, such as physical ability, physically appearance, emotional stability, normal academic courses and normal self-concept, demonstrated significant differences before and after the horseback riding exercise in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. However, there were no statistically significant differences found in opposite-sex and same-sex friendships, parent-child relationship, honesty and trustworthiness, mathematics and language in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. 2. Effectiveness of horse riding exercise on depression symptoms Certain factors of depression, such as future denial, worrying, anxiety, depressed feelings and loss of enthusiasm, also demonstrated significant differences before and after the horseback riding exercise in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. On the other hand, no statistically significant dissimilarities were found in the individuals’ pessimistic mindset. 3. Effectiveness of horse riding exercise on ADHD symptoms Factors of self-concept such as recognition, hyperactivity and behavior problems, showed significant differences in terms of the length of treatment period and mutual interaction effect. 4. The relationship among mentally and behaviorally-disordered student's self-concept, depression and ADHD symptoms before and after the horse riding exercise shows partial correlation with factors from each of the above categories. 5. In the process of verifying the relationship of self-concept and depression of students with emotional and behavioral disorder before and after the horse riding exercise, we have found that self-concept has a statistically significant impact on factors of depression. 6. In the process of verifying the relationship of self-concept and ADHD symptoms of students with emotional and behavioral disorder before and after the horse riding exercise, we have also found that self-concept has a statistically significant impact on factors of ADHD symptoms. The conclusions mentioned above point to the significance of this research, which discovered that horse riding can serve as an opportunity for positive change on self-concept, depression and ADHD symptoms of students with emotionally and behavioral disorders.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.