본 연구는 PUMP 창작표현활동 수업을 통한 중학생의 신체활동 즐거움이 열정과 수업태도에 미치는 영향을 알아보고자 B광역시 G구 소재의 남․여 공학 중학교 2학년 학생을 대상으로 편의추출법을 이용하여 169명을 대상으로 선정하였다. 수집된 자료를 토대로 t-test, 다중회귀분석을 실시한 결과 다음과 같은 결론이 나타났다. 첫째, 성별에 따른 신체활동 즐거움, 열정, 수업태도의 차이를 알아본 결과 성별에 따른 신체활동 즐거움은 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 재미, 자신감 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 후 남학생 집단이 수업참여 후 여학생 집단보다 재미 요인에서 높게 나타났다. 성별에 따른 열정은 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 ...
본 연구는 PUMP 창작표현활동 수업을 통한 중학생의 신체활동 즐거움이 열정과 수업태도에 미치는 영향을 알아보고자 B광역시 G구 소재의 남․여 공학 중학교 2학년 학생을 대상으로 편의추출법을 이용하여 169명을 대상으로 선정하였다. 수집된 자료를 토대로 t-test, 다중회귀분석을 실시한 결과 다음과 같은 결론이 나타났다. 첫째, 성별에 따른 신체활동 즐거움, 열정, 수업태도의 차이를 알아본 결과 성별에 따른 신체활동 즐거움은 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 재미, 자신감 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 후 남학생 집단이 수업참여 후 여학생 집단보다 재미 요인에서 높게 나타났다. 성별에 따른 열정은 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 조화열정 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 후 남학생 집단이 수업참여 후 여학생 집단보다 조화열정, 강박열정 요인에서 높게 나타났다. 성별에 따른 수업태도는 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 참여도, 성취감, 만족도 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 후 남학생 집단이 수업참여 후 여학생 집단보다 참여도, 만족도 요인에서 높게 나타났다. 둘째, 표현활동수업에 따른 신체활동 즐거움, 열정, 수업태도의 차이를 알아본 결과 수업참여 전․후에 따른 신체활동 즐거움은 수업참여 후 집단이 수업참여 전 집단보다 창의성, 자신감 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 전․후에 따른 열정은 수업참여 후 집단이 수업참여 전 집단보다 강박열정 요인에서 높게 나타났으며, 수업참여 전․후에 따른 수업태도는 수업참여 후 집단은 수업참여 전 집단보다 성취감 요인에서 높게 나타났다. 셋째, 신체활동 즐거움이 열정에 미치는 영향을 알아본 결과 조화열정 요인에는 신체활동 즐거움의 하위요인 중 재미만 유의한 영향을 미쳤으며, 강박열정 요인에서는 자신감, 창의성, 건강 및 미적체험 순으로 높게 났다. 넷째, 열정이 수업태도에 미치는 영향을 알아본 결과 참여도 요인에는 열정의 하위요인 중 조화열정만 유의한 영향을 미쳤고, 성취감 요인에서는 조화열정만 유의한 영향을 미쳤다. 또한 만족도 요인에서는 조화열정만 유의한 영향을 미쳤다. 다섯째, 신체활동 즐거움이 수업태도에 미치는 영향을 알아본 결과 참여도 요인에는 신체활동 즐거움의 하위요인 중 재미, 자신감, 협동심 순으로 높게 나타났고, 성취감 요인에서는 자신감만 유의한 영향을 미쳤다. 또한 만족도 요인에서는 재미, 협동심 순으로 높게 나타났다.
본 연구는 PUMP 창작표현활동 수업을 통한 중학생의 신체활동 즐거움이 열정과 수업태도에 미치는 영향을 알아보고자 B광역시 G구 소재의 남․여 공학 중학교 2학년 학생을 대상으로 편의추출법을 이용하여 169명을 대상으로 선정하였다. 수집된 자료를 토대로 t-test, 다중회귀분석을 실시한 결과 다음과 같은 결론이 나타났다. 첫째, 성별에 따른 신체활동 즐거움, 열정, 수업태도의 차이를 알아본 결과 성별에 따른 신체활동 즐거움은 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 재미, 자신감 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 후 남학생 집단이 수업참여 후 여학생 집단보다 재미 요인에서 높게 나타났다. 성별에 따른 열정은 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 조화열정 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 후 남학생 집단이 수업참여 후 여학생 집단보다 조화열정, 강박열정 요인에서 높게 나타났다. 성별에 따른 수업태도는 수업참여 전 남학생 집단이 수업참여 전 여학생 집단보다 참여도, 성취감, 만족도 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 후 남학생 집단이 수업참여 후 여학생 집단보다 참여도, 만족도 요인에서 높게 나타났다. 둘째, 표현활동수업에 따른 신체활동 즐거움, 열정, 수업태도의 차이를 알아본 결과 수업참여 전․후에 따른 신체활동 즐거움은 수업참여 후 집단이 수업참여 전 집단보다 창의성, 자신감 요인에서 높게 나타났고, 수업참여 전․후에 따른 열정은 수업참여 후 집단이 수업참여 전 집단보다 강박열정 요인에서 높게 나타났으며, 수업참여 전․후에 따른 수업태도는 수업참여 후 집단은 수업참여 전 집단보다 성취감 요인에서 높게 나타났다. 셋째, 신체활동 즐거움이 열정에 미치는 영향을 알아본 결과 조화열정 요인에는 신체활동 즐거움의 하위요인 중 재미만 유의한 영향을 미쳤으며, 강박열정 요인에서는 자신감, 창의성, 건강 및 미적체험 순으로 높게 났다. 넷째, 열정이 수업태도에 미치는 영향을 알아본 결과 참여도 요인에는 열정의 하위요인 중 조화열정만 유의한 영향을 미쳤고, 성취감 요인에서는 조화열정만 유의한 영향을 미쳤다. 또한 만족도 요인에서는 조화열정만 유의한 영향을 미쳤다. 다섯째, 신체활동 즐거움이 수업태도에 미치는 영향을 알아본 결과 참여도 요인에는 신체활동 즐거움의 하위요인 중 재미, 자신감, 협동심 순으로 높게 나타났고, 성취감 요인에서는 자신감만 유의한 영향을 미쳤다. 또한 만족도 요인에서는 재미, 협동심 순으로 높게 나타났다.
To study the relationship among fun of physical activity and class passion, attidudes through PUMP creacive expression activity class in middle school students, 169 boy and girl students of co-education middle school in G town, B city were chosen as subjects of this research by convenience sampling ...
To study the relationship among fun of physical activity and class passion, attidudes through PUMP creacive expression activity class in middle school students, 169 boy and girl students of co-education middle school in G town, B city were chosen as subjects of this research by convenience sampling method. Based on the collected data, t-test and multiple regression analysis were conducted. The results of the study were as follows. First, the result of examining the differences in the fun of physical activities, class passion and class attitudes by gender indicated those. About the differences of the fun, before participating in the class, the boy students were more joyful and more proud than the girl students and after participating in the class, the boys students were more joyful than the girl students. About the class passion, before participating in the class, the boy students were more passionate about harmony than the girl students and after participating in the class, the boy students were more passionate about harmony and compulsion than the girl students. About the class attitudes, before participating in the class, the boy students were more participative, fulfilled and satisfied than the girl students and after participating in the class, boy students were more participative and satisfied than the girl students. Second, the result of examining the differences in the fun of physical activities, class passion and class attitudes by expression activities showed those. About the fun of physical activities, the group after participating in the class was more creative and proud than the group before participating in the class. About class passion, the group after participating in the class was more passionate about compulsion than the group before participating in the class. About class attitudes, the group after participating in the class was more fulfilled than the group before participating in the class. Third, the result of the effect of the fun of physical activities on passion indicated that only fun which was one of the factors of the fun of physical activities had meaning effects on harmonious passion and pride, creativity, health and esthetics experience in order of mention have meaningful effects on compulsion passion. Fourth, the result of the effect of passion on class attitudes reveals that only harmonious passion which was one of factors of passion had meaningful effects on the participation factor, the fulfillment factor and the satisfaction factor. Fifth, the result of the effect of the fun of class activities on the class attitudes showed that fun, pride, and cooperation which were the factors of the fun of physical activities in order of mention have meaningful effects and only pride had meaningful effects on the fulfillment factor. In addition, fun and cooperation in order of mention have meaningful effects on the satisfaction factor.
To study the relationship among fun of physical activity and class passion, attidudes through PUMP creacive expression activity class in middle school students, 169 boy and girl students of co-education middle school in G town, B city were chosen as subjects of this research by convenience sampling method. Based on the collected data, t-test and multiple regression analysis were conducted. The results of the study were as follows. First, the result of examining the differences in the fun of physical activities, class passion and class attitudes by gender indicated those. About the differences of the fun, before participating in the class, the boy students were more joyful and more proud than the girl students and after participating in the class, the boys students were more joyful than the girl students. About the class passion, before participating in the class, the boy students were more passionate about harmony than the girl students and after participating in the class, the boy students were more passionate about harmony and compulsion than the girl students. About the class attitudes, before participating in the class, the boy students were more participative, fulfilled and satisfied than the girl students and after participating in the class, boy students were more participative and satisfied than the girl students. Second, the result of examining the differences in the fun of physical activities, class passion and class attitudes by expression activities showed those. About the fun of physical activities, the group after participating in the class was more creative and proud than the group before participating in the class. About class passion, the group after participating in the class was more passionate about compulsion than the group before participating in the class. About class attitudes, the group after participating in the class was more fulfilled than the group before participating in the class. Third, the result of the effect of the fun of physical activities on passion indicated that only fun which was one of the factors of the fun of physical activities had meaning effects on harmonious passion and pride, creativity, health and esthetics experience in order of mention have meaningful effects on compulsion passion. Fourth, the result of the effect of passion on class attitudes reveals that only harmonious passion which was one of factors of passion had meaningful effects on the participation factor, the fulfillment factor and the satisfaction factor. Fifth, the result of the effect of the fun of class activities on the class attitudes showed that fun, pride, and cooperation which were the factors of the fun of physical activities in order of mention have meaningful effects and only pride had meaningful effects on the fulfillment factor. In addition, fun and cooperation in order of mention have meaningful effects on the satisfaction factor.
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